منو
 صفحه های تصادفی
Ununhexium
رشته کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما
Potassium
شگفتی هایی در رابطه با فشار هوا
ساخت شناسی واژگانی
طلب علم
سازگاری علم و دین در اندیشه اسلامی
buerger's disease
توصیه امام جواد علیه السلام به حاکم سیستان درباره یکی از یاران
رپلوم
 کاربر Online
517 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 17 بهمن 1390 [05:20 ]
  افتادگی شانه
 

افتادگی شانه

تصویر

حمل کیف یا اشیاء‌ سنگین ، منجر به افتادگی شانه می‌شود. پایین بودن یک شانه نسبت به شانه دیگر را افتادگی شانه می‌نامند.
این ناهنجاری‌ در میان دانش آموزان شیوع چشم‌گیری دارد، در اثر عواملی چون: وضعیت‌های نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست و استاندارد نبودن میز و نیمکت و در نتیجه خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن بروز می‌کند.
ضعف عضلات بالا برنده کتف‌ها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری‌ است.
خارج شدن شانه‌ها از حالت طبیعی، درد کتف‌ها، درد در ناحیه پشت و اطراف گردن و همچنین ضعیف شدن عضلات بالا برنده کتف‌ها از جمله عوارضی است که مبتلایان به شانه ی افتاده باید در انتظارش باشند.

تشخیص:

پاها ۱۰ سانتیمتر از هم جدا، زانوها راست، پنجه ها در یک جهت و وزن به طور مساوی بر روی هر دو پا قرار گیرد. با دستهای کاملا شل که به سمت پایین آویزان هستند سر را به طرف جلو خم کرده و با چانه چسبیده به سینه شروع به خم کردن تنه به طرف جلو کنید. در این آزمون، همسطح بودن شانه ها، قفسه سینه و کتف ها در دو طرف را بررسی کنید.

اصلاح مشکل:

o باید تلاش کنید در هنگام کار، استراحت، راه رفتن و نوشتن، شانه‌هایتان را در یک سطح نگه دارید.
o باید سعی کنید حمل کیف و کتاب را در مسافتی که طی می‌کنید به طور متناسب با هر دو دست انجام دهید.
o در حالت نشسته یا ایستاده، دست سمت پایین افتاده را بالا ببرید.
o در حالت نشسته یا ایستاده، وزنه‌ای را در دست سمت پایین افتاده بگیرید و شانه آن سمت را بالا ببرید.
o در حالت نشسته یا ایستاده هر دو شانه را بالا بیاورید. بهتر است این تمرین را جلوی آینه انجام دهید تا هر دو شانه‌تان در یک سطح باشند.
o در حالت ایستاده قرار بگیرید. با دست راست مچ دست چپ را پشت تنه بگیرید. حال سعی کنید دستها را به سمت عقب بکشید. این حرکت موجب کشش بافتهای نرم اطراف شانه می گردد. هر تمرین به مدت یک دقیقه انجام می شود، سپس استراحت نموده و تمرین را بادست دیگر انجام دهید.
o در حالت ایستاده هر دو دست رو از پهلو به بالای سرببرید و در هم قفل کنید( تا جایی که میتونید به سمت بالا کشش بدهید طوری که کشش عضلات زیر بغل رو احساس کنید).
o با دستی که دچار افتادگی است از بارفیکس آویزان بشوید.
o در وضعیت ایستاده سعی کنید در سمتی که شانه افتادگی داره کتف رو بالا بیارید و حدود ده تا پانزده ثانیه نگه دارید ( این حرکت رو به حالت پرتاب شانه افتاده به سمت بالا به طور پی در پی انجام بدهید).

  امتیاز: 0.00