منو
 کاربر Online
399 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  چهارشنبه 18 آبان 1390 [14:01 ]
  روش‌های پیشگیری از سرطان
 

روش‌های پیشگیری از سرطان

برای پیشگیری از شروع سرطان‌های جدید، دانشمندان عوامل خطرزا و عوامل محافظ را بررسی می‌کنند. به هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطرزا و به هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، عامل محافظ می‌‌گویند.
از برخی عوامل خطرزای سرطان می‌توان جلوگیری کرد ولی از بسیاری هم نمی‌توان اجتناب کرد؛ مثلا، عوامل محیطی و برخی ژن‌های وراثتی خاص، هر دو عامل خطرزای برخی انواع سرطان هستند. تمرین‌های ورزشی منظم و برنامه غذایی سالم عوامل محافظ در برابر برخی انواع سرطان هستند. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش استفاده از عوامل محافظ ممکن است خطر را کاهش دهد ولی به این معنی نیست که احتمال بروز سرطان کاملا منتفی شده است.

راه‌های متعدد جهت پیشگیری از سرطان در دست مطالعه و بررسی است، از جمله:
- تغییر در شیوه زندگی یا عادت‌های غذایی
- جتناب از عواملی که به سرطان منجر می‌شوند
- استفاده از دارو برای درمان شرایط پیش سرطانی یا برای جلوگیری از شروع سرطان

سرطان بر اثر عوامل بسیار متنوع و طی چند سال به‌وجود می‌آید. برخی از این عوامل خطرزا را می‌توان مهار کرد.

عوامل خطرزای رفتاری
بنابر برآورد دانشمندان، 50 تا 70درصد مرگ‌و میر ناشی از سرطان به‌دلیل رفتار و عادت‌های انسان از جمله استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی و عادت تغذیه‌ای نامناسب است. نخستین قسمت بخشِ پیشگیری، توضیح رفتارهایی است که در پیشگیری از سرطان مؤثرند.

داشتن وزن مناسب و برنامه غذایی با چربی متعادل همراه با میوه و سبزی کافی، به‌همراه محدود کردن مصرف گوشت قرمز و پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی نیز گام‌هایی مهم در کاهش خطر ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.

مواد شیمیایی خاص، عوامل زیستی، مواد سمی و مانند اینها را از دلایل ایجاد سرطان می‌دانند.

قرار گرفتن در معرض تشعشع و ماورای‌‌ بنفش ، تماس با برخی مواد شیمیایی در منزل یا محل کار و عوامل عفونی از دلایل ایجاد سرطان هستند.

نکاتی برای شیوه زندگی سالم در جهت پیشگیری از سرطان
1- تا حدامکان لاغر باشید، بدون اینکه زیر وزن باشید. اندازه دور کمر، معیاری برای چربی شکمی است. اندازه دور کمر در مردان نباید بیشتر از 94سانتی‌متر و در زنان بیشتر از 80سانتی‌متر باشد.
2- روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. می‌توانید 30دقیقه را به بخش‌های 10 یا 15دقیقه‌ای تبدیل کنید.
3- از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند پرهیز کرده و غذاهای پرانرژی را محدود کنید.
4- از سبزیجات، میوه، آرد کامل و حبوبات نظیر انواع لوبیا بیشتر استفاده کنید. از سبزیجات و میوه با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید مانند اسفناج، زغال اخته، پیاز سفید و سیر
بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید و مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده را محدود کنید.

  امتیاز: 0.00