منو
 کاربر Online
453 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 13 تیر 1390 [05:27 ]
  اهمیت تمرینات ورزشی مقاومتی بر روی عضلات
 

اهمیت تمرینات ورزشی مقاومتی بر روی عضلات

بسیاری از عضلات بدن ما در طول روز و هنگام کار روزمره، یا نشست و برخاست و یا راه رفتن عادی منقبض و منبسط می شوند، بدون آنکه به قدرت آنها اضافه شود.

انجام بی‌خطر و موثر تمرینات برای تقویت عضلات ، نیاز به هماهنگی مناسب و پیشرفت از یک نوع ورزش به دیگری دارد به‌طوری که این تمرینات با بدن شما و میزان تناسب اندام‌تان تطبیق داشته باشد.

با استفاده از این اصل و به تجربه نشان داده شده است که شش انقباض قوی در سه مرحله ی جداگانه ، سه روز در هفته بدون ایجاد خستگی مزمن ، قدرت کافی برای عضله به ارمغان می آورد. با یک چنین برنامه ای در یک فرد مبتدی در عرض 6 الی 8 هفته در حدود 30درصد به قدرت عضلانی وی اضافه می شود، ولی پس از این مدت میزان قدرت عضلانی به مقدار خیلی کمی افزایش می یابد. همراه با این افزایش قدرت ، به حجم توده عضلانی نیز اضافه می شود.

هیپرتروفی عضلانی (افزایش حجم عضلات)
تعیین کننده اصلی اندازه عضلات یک فرد ، توارث و میزان ترشح هورمون تستوسترون است. این هورمون در مردان باعث افزایش توده عضلانی نسبت به زنان می گردد. بعلاوه تمرینات ورزشی سبب ایجاد 30 الی 60 درصد بزرگی و هیپرتروفی عضلانی شده و این هیپرتروفی به علت افزایش تعداد و قطر فیبرها یا تارهای عضلانی حاصل می شود.

فیبرهای عضلانی سریع و کند
عضلات بدن انسان از دو نوع تار ماهیچه ای تشکیل شده اند. دسته ای که سریعاً منقبض می شوند و قدرت بیشتری دارند و دسته دیگر به آرامی منقبض شده ، ولی دارای استقامت بیشتری می باشند. این دو دسته تار ماهیچه ای در عضلات مختلف به تعداد متغیری وجود دارند.

فرق اساسی بین این دو نوع تار ماهیچه ای به شرح زیر است :
1- قطر فیبرهای عضلانی سریع دو برابر بیشتر ای فیبرهای کند است.
2- آنزیم هایی که باعث آزاد شدن سریع انرژی می شوند ، به میزان دو تا سه برابر در فیبرهای سریع فعالترند ، و نتیجتاً قدرت فیبرهای سریع دو برابر قدرت فیبرهای کند است.
3- تارهای ماهیچه ای کند برای کارهای استقامتی ساخته شده اند و متابولیسم هوازی در این فیبرهای عضلانی فعالتر است.
4- تعداد رگهای موئینه خونی در مجاورت تارهای ماهیچه ای کند بیشتر است.
بطور خلاصه تارهای ماهیچه ای سریع قادر به ایجاد نیروی عضلانی خیلی زیاد کوتاه مدت هستند و تارهای ماهیچه ای برای کارهای استقامتی ساخته شده و ایجاد قدرت کافی برای زمان طولانی می کنند.

  امتیاز: 0.00