منو
 کاربر Online
1072 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  یکشنبه 22 اسفند 1389 [15:27 ]
  خوردن آجیل خوب است یا نه؟
 

خوردن آجیل خوب است یا نه؟

اکثر ما خوب می‌دانیم که آجیل حاوی میزان زیادی چربی است. از اینرو آن‌هایی که خیلی نگران وزنشان هستند، از خوردن آن خودداری می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که چربی موجود در آجیل از جمله چربی‌های غیراشباع بسیار سالم است؟ تحقیقی جدید نشان می‌دهد که افرادیکه بیشترین میزان آجیل را می‌خورند، کم‌ترین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.

دانه‌ها و مغزها مانند آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چرب ضروری می‌باشند.
تمامی دانه‌ها دارای مقدار زیادی پروتئین، املاح، ویتامین و فیبر هستند. همچنین روغن‌های گیاهی و کربوهیدرات موجود در آن‌ها، منبع انرژی خوبی جهت نیاز کودکان می‌باشند.
دانه‌هایی مثل آجیل، زیتون، ذرت و لوبیای سویا دارای مقادیر زیادی چربی‌های غیر اشباع می‌باشند.
چربی‌های غیر اشباع نیز مقادیر مختلفی از اسیدهای چرب ضروری، امگا ۳ و امگا ۶ را دارند که کمک به کاهش کلسترول خون می‌کنند.

مقادیرمناسب و کافی هر یک از این دانه‌ها، ۱ تا ۳ قاشق غذا خوری در روز است. هر قاشق غذا خوری آجیل، ۱۰۰ کالری انرژی دارد به همین دلیل به کسانی که قصد کاهش وزن را دارند توصیه می‌شود از خوردن آجیل پرهیز کنند.
بهتر است زیاد آجیل شور نخورید البته می‌توان گفت آجیل شور برای ورزش‌های سخت و طولانی مدت، مثل دوچرخه سواری ودویدن، خوردنی مطلوبی است زیرا به آسانی حمل می‌شود و مقدار قابل توجهی انرژی متراکم دارد و همچنین نمک آن‌ها و مایعاتی که به همراه آن نوشیده می‌شود، بدن ورزشکار را از کم آبی حفظ می‌کند.
افراد زیر بهتر است خوردن آجیل را محدود کرده و یا از آن پرهیز کنند.

۱- کسانی که بخواهند وزن خود را کاهش دهند.
۲- چربی خون (کلسترول) خود را کاهش دهند.
این گونه افراد باید مصرف آجیل را محدود و یاحتی از خوردن آن، خودداری کنند زیرا چربی‌ها بیشترین انرژی را دارا هستند (یعنی با مقدار کم، انرژی زیادی به بدن می‌رسانند).

  امتیاز: 0.00