منو
 کاربر Online
555 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  شنبه 22 آبان 1389 [12:28 ]
  کودکان، داستان و شعر
 

به عنوان یک مربی یا مراقب کودک، شما باید از نیازهای کودکان آگاه باشید و بدانید که آنها چهار جنبه ی رشد جسمانی، هوشی، هیجانی و اجتماعی دارند و شما می‌توانید با خواندن داستان‌ها و اشعار گوناگون به رشد آن‌ها کمک کنید و این بخش به شما کمک خواهد کرد تا در این خصوص و هم چنین کتاب‌هایی در این زمینه آشنا شده و نحوه‌ی به کارگیری آن‌ها را بدانید چرا داستان‌ها و اشعار اهمیت دارند؟
این موارد جزیی از زندگی هستند و به رشد کودکان کمک می‌کنند داستان و شعر به رشد زیان، رشد تخیل در کودکان، کنار آمدن با تنش‌ها و نحوه‌ی برخورد با مشکلات زندگی و هم چنین به تن آرامی و آرامش روحی روانی آنها کمک کرد و سبب می‌شود که کودکان با مسایل روزمره زندگی‌شان بهتر کنار آیند. داستان و شعر موجب به وجود آمدن تصمیم‌گیری بهتر و شکل گیری قضاوت های درست می شود و هم چنین به سبب وجود تصاویر داخل کتاب‌ها به آن‌ها آموزش هنری می‌دهد و از سوی دیگر سبب ایجاد امنیت روانی و آرامش می‌شود.
برخی از داستان‌ها می‌توانند به سوالاتی که کودکان در مورد مسایل جدی زندگی مانند عصبانیت و پرخاشگری، مرگ، طلاق و جدایی والدین و حوادث تکان دهنده و تنش‌زای زندگی پاسخ دهند. از طریق داستان‌ها و اشعار و خواندن آن‌ها برای کودکان، شما می‌توانید تجارب زیادی را برای آن‌ها فراهم کنید و اما این به شرطی میسر است که شما نیز از ادبیات کودکان اطلاع کافی داشته‌باشید. داستان و شعر، مجموعه‌ای از واژه ها و عباراتی هستند که موزون‌اند ووزن دارندو به طور منظمی سازماندهی شده‌اند و البته گاهی به صورت تصاویر و عکس در کتاب‌ها می آیند و ممکن است به صورت شفاهی نیز بیان می شوند. شما می توانید داستان‌های کتابی را به صورت جدید و خلاقانه تکمیل کرده و تغییر دهید و برای آن‌ها بخوانید. از این رو باید بدانید که کتاب‌های کودکان در 3 طبقه‌ی کلی، دسته‌بندی می‌شود: کتاب‌های اندیشه‌ای و ارائه کننده‌ی ایده‌ها و طرح‌ها، کتاب‌های داستان و شعر ، کتاب های اطلاعاتی.
کتاب‌های اندیشه‌ای، به کودکان کمک می‌کنند تا امور گوناگون جهان و زندگی را درک کرده و یاد بگیرند . آنها طرح‌هایی در مورد اعداد، حروف، اشکال و تصاویر، موارد متناقض و متضاد مانند بالا/پایین، رو/زیر، نور/تاریکی و غیره هستند. این کتاب‌ها معمولاً برای آموزش و تعلیم به ویژه برای کودکان بزرگتر نوشته می شوند. کتاب‌های داستان نیز همین طور هستند و با مطالعه ی آنها شما چیزهایی را می‌آموزید و حتی موارد معمولی آن‌ها نیز هیجان انگیز هستند و معمولآً یک پایان و سرانجام خوب توام با شادی برای کودکان دارند. این داستان‌ها هم می‌توانند واقعیت داشته‌باشند یا این که خیالی باشند. شعر نیز ویژگی‌های خاص خود را برای کودکان دارد و البته با فن شعر می توان داستان گفت و فن شاعری و ویژگی شعر برای کودکان همانند موسیقی و ملودی برای کودکان لذت‌بخش است. آن‌ها ریتم و آهنگ. واژه‌هایی را که کنار هم سازماندهی شده و نظم می یابند دوست دارند و گوش سپردن به شعر ، اغلب آنها را آرام می‌کند به محض این که آن‌ها به شعر گوش می دهند، آن‌ها تصاویر ذهنی خودشان را در آن خصوص می‌سازند و بدان طریق، در مورد دنیای خود، شناخت پیدا می‌کنند.
البته برخی از این اشعار ، اشعار جدی و مهمی هستند و برخی از آن‌ها بی معنی هستند و گویی فقط کلماتی کنار هم گذاشته شده اند که یک ریتم و آهنگی دارند اما آن‌ها از این کار خوششان می‌آید و این گونه اشعار را می سرایند. کودکان بزرگتر به گونه‌ی خاصی ریتم‌ها را دوست دارند و کاربرد آن‌ها برایشان نوعی سرگرمی محسوب می‌شود. در خصوص کتاب‌های اطلاعاتی باید گفت که آن‌ها شبیه دائره‌المعارف‌ها هستند به طو رمثال این کتاب ها ، اطلاعاتی در خصوص کار آتش نشان ها به آن ها می دهند یا این که سفینه‌ها چگونه عازم فضا می‌شوند و کفش‌ها از چه چیزی ساخته می شوند و غیره باید بدانیم که اغلب کتاب‌ها، ترکیبی از 3 مورد فوق الذکر را در خود جای می‌دهند مثلاً یک کتاب داستان می‌تواند یک کتاب اطلاعاتی باشد و دانشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد در عین حال ایده و طرحی را به آن‌ها بدهد و... .

  امتیاز: 0.00