منو
 صفحه های تصادفی
ارتباطات اجتماعی امام سجاد علیه السلام
ناسیونالیسم
پوولیت
خار مقدس
zبار
واکوئل
عوامل موثر بر آب و هوا
خودداری امام سجاد علیه السلام از تحویل شمشیر پیامبر
خطبه عبدالله بن زبیر پس از شهادت امام حسین علیه السلام
شهادت دختر خردسال امام حسین علیه السلام در روز عاشورا
 کاربر Online
355 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  چهارشنبه 12 آبان 1389 [08:17 ]
  بازی‌کودکان قبل از دبستان
 

کودکانی که بین 4 تا 5 سال دارند برای اجتماعی‌شدن منظم و سازمان‌یافته، آماده هستند آنها به نوعی خودمحوری گرفتارند و نمی توانند اعمال و رفتار و احساسات دیگران را درک کنند و علاقه‌ای به این کار ندارند. آن‌ها از نقش – بازی لذت می برند و تمایل دارند که حتی پوشش دیگران را بر تن کنند تا به نقش بازی بپردازند دختران این سنین کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند، کیف زنانه دست می‌گیرند و کلاً تلاش می‌کنند که با استفاده از وسایل بزرگسالان، نقش آنها را ایفاء و بازی کنند که البته نوعی خلاقیت و نمایش نویی محسوب می شود. کودکان بزرگتر به نقش‌های بیشتری می‌پردازند و از این راه است که فرصتی برای رفتار و به نمایش گذاشتن احساسات و هیجانات خود پیدا می‌کنند و این نوع بازی ها راهی را برای شناخت رفتار و افکار کودکان به بزرگسالان ارائه می‌کند.
کودکان یاد می‌گیرند که چگونه احساس بزرگسالی را تجربه کنند و از طریق نقش – بازی، تخیل و خیال‌پردازی و تقلید این احساس را به نمایش گذارند. این کودکان حس وابستگی به سایرین را تمرین و تجربه می‌کنند و بازی‌های خلاق در این مرحله، عناصر تخیل را برای همانند سازی با واقعیت، ترکیب و به کار می‌برند. کودکان از طریق بازی، سرعت یاد می‌گیرند مانند این که چگونه اشیا و امور را احساس کنند و رشد مهارت‌های فردی خود را آزمایش و تمرین کنند. کودکان از طریق یادگیری رنگ‌ها و اندازه‌ها، دایره‌ی لغات خود را گسترش می‌دهند. آنان همانطوری که توسط دویدن و پریدن و جهیدن دنیا را می‌شناسند و رشد جسمانی خود را توسعه می‌دهند، نوع رفتار و عمل را نیز می‌آموزند. به همین دلیل است که باید به کودک فرصت داد تا بی‌نظمی و شلوغی و سرو صدا کند تا تجارب یادگیری‌اش افزایش یابد. بازی کردن در گل و شن و فعالیت‌های نقاشی و رنگ آمیزی و جز آن به کودکان فرصت می‌دهد تا احساس آزادی در رشد دادن تخیل و خلاقیت‌شان رشد نماید. در خصوص همین تخیلات باید دانست که کودکان پیش دبستانی دروغ نمی گویند بلکه آنچه را که می‌گویند محصول تخیلشان است .هنگامی که داستان و حکایتی را با شور هیجان تعریف می‌کنند در واقع دروغ نمی‌گویند. در کودکان 5 تا 6 ساله بازی‌ها، ممکن است به طرف اهداف خاصی شبیه یادگیری خواندن یا حساب کردن و غیره متمرکز شود‌.
بازی‌های متداول این سنین بازی‌های کلامی، خاک و گل، حل معماها و... هستند. کودکانی که خواندن را یاد می‌گیرند ممکن است برای اولین بار، داستان‌های مطلوب و مورد علاقه‌شان را برای شما بخوانند. نیازی که آن‌ها برای خیالپردازی و نقش – بازی دارند آن‌ها را به طرف کتاب‌های طنز و داستان‌های جوانمردانه و عدالت خواهانه می‌کشاند. آنها ممکن است که قبل از انجام و اتمام یک فعالیت به نوعی شکست بخورند وسایل مطلوب برای بازی آن‌ها، کیت‌ها (ابزار الکترونیکی با قطعات متعدد برای ساختن یک وسیله)، مدل‌ها و پازل‌هایی که کار با آنها خیلی طولانی نشود مناسب هستند. بازی با کارت های بازی که به اشکال مختلف در بازار یافت می‌شوند، فرصت یادگیری نقش‌ها را به آن‌ها می‌دهد و مهارت تفکر پیچیده‌تری را برایشان تدارک می‌بینند تعداد بسیاری از آن‌ها از بازی با حیوانات خانگی لذت می‌برند و البته بهتر است که مراقب آن‌ها هم باشیم. آنها دوست دارند که وسایل بازی را خودشان انتخاب کنند.

  امتیاز: 0.00