احساس در تمام افراد متفاوت است. اما چیزى که مسلم است وجود مقدارى از آن در تمام نوع بشر مىباشد. برانگیختن این احساس توسط عوامل مختلف در جهان مثبت یا منفى در انسان تولید نوعى نیروى بالقوه مىکند که قدرت این نیرو به مقدار حساسیت احساس افراد بستگى دارد. حال اگر این نیرو در جهت مثبت یعنى تولید شادى به کار رود ایجاد ثبات آرامش و نیرو و سازندگى مىکند. کودک به خاطر دارا بودن دنیاى خاص و ذهنى و احساس پاکى که هنوز آلوده نشده تمایل به زیبایى و شادى دارد و از همه مهمتر داراى حس بسیار قوى است.به گونهای که با کوچکترین کنشى واکنش نشان مىدهد.
عوامل شادى بخش مىتواند یک نیروى بالقوه شاد و زیبا به وجود آورد که طبعا کودک آن را تبدیل به یک نیروى بالفعل شاد و زیبایىبخش خواهد کرد. شادى در کودک خلاقیت، قدرت آفرینش، ایجاد امنیت و ثبات فکرى و میل به زندگى تولید مىکند. او در شادى یاد مىگیرد همه را دوست بدارد و با دیگران مهربان باشد. او در ساختن دنیاى آینده خود نیاز به انرژى و پشتوانه دارد که مىتوان مقدارى از آن را با شادى و زیبایى در او تولید کرد. برانگیختن احساس شادى در کودک، او را یارى مىکند که در فضایى زیبا و به یاد ماندنى نصایح و آموزش را به خاطر بسپارد. حالت پر از غم و ترس، ایجاد اضطراب و فشار عصبى مىکند که کودکان از نظر روحى وادار به واکنش مىشوند. در این مواقع یادگیرى به حداقل یا صفر مىرسد زیرا مغز شدیدا درگیر رفع حالت پیش آمده مىباشد. این اثرات بد، بسته به میزان شدت آن تا مدتى در ذهن کودک باقى مىماند.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!