منو
 صفحه های تصادفی
رازگویی علی علیه السلام با چاه
انرژِی فوزیون هسته‌ای
Holmium
افزایش تلاش جهانی برای آشنایی اسلام
اصطلاحات و مفاهیمی در مورد درزه ها
چرخ ریسک آبی رنگ
Macromedia FlashPaper
خدمات ایرانیان در علم و فرهنگ
نظریه ابرریسمان
دوستدار علی سعادتمند حقیقی است
 کاربر Online
770 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  یکشنبه 31 مرداد 1389 [06:14 ]
  نقد تکنیک فهرست ها ی بازبینی
 

این تکنیک از شخص می خواهد تا به نوعی از تمام امکانات خود مانند حواس گوناگون و مسایل روحی و روانی و اجتماعی و جز آن استفاده کند و به نوعی فرد را نسبت به خود محیط پیرامونش حساس بار می آورد . به طور مثال از فرد می خواهد که به ابعاد یک جسم توجه کند که فرضاً آیا آن ابعاد مناسب است ؟ کم است ؟ یا زیاد؟ و یا چه ترکیبی دارد؟ آیا اجزای آن تناسب دارند؟... و بدین ترتیب می خواهد تا شخص از حواس خود مانند بینایی و حس لامسه و.. استفاده کند تا در ارزیابی کیفیت محصولات و کالاها و... نظر بدهد و یا در مورد آنها تجدید نظر کند و یک فهرست را برای خود تهیه کند و حتی موارد دیگری را غیر از آنچه که عنوان شد به آن اضافه نماید و به طور همه جانبه ای به پدیده ها و اطراف خود حساس باشد ، البته اگر این حساس بودن به مواردی جز آنچه که این تکنیک اشاره کرده است ، متمرکز باشد بهتر است زیرا در تمام مثال های خلاقیت ، شما با موارد تجاری و... مواجه می شوید که به نظر می رسد ارزش خلاقیت را پایین آورده و تعریف زیبایی از آن ارائه نمی دهند . آنان به نوعی انسان را در شکل و فرم حیوانی و نیازهای مادی اش تصور می کنند و این گونه انتقادها به طو رجدی بر آن ها وارد است که اگر تمایل داشتید به نقدهای قبلی از تکنیک ها مراجعه نمایید . به هر روی امتیاز این تکنیک این است که حساسیت فرد ر بالا می برد و ضعف آن این است که دامنه ی این حساسیت را آنقدر وسعت می دهد که اگر شخص بخواهد خلاق باشد به طور مداوم و هر لحظه می باید با محیط اطرافش در تعامل نامفهوم و همه جانبه و وسیعی قرار بگیرد . به نظر می رسد بهتر است که اگر فردی علاقه مند به حساس بودن در برابر محیط است ، به برخی از نکات این تکنیک ها توجه نماید و فرضاً از قبل با خودش در مورد ابعاد اجسام و پدیده ها و.. فکرکند که آیا آن ها تناسب دارند یا خیر؟ در غیر این صورت شخص نسبت به تمام دستاوردهای بشری می باید تردید نماید که البته او را دچار مشکل خواهد کرد . بسیاری از ابعاد یا سایر ویژگی های کالاها و اجسام و... به مرور زمان و با نقشه و طراحی های دقیق به دست آمده اند و به همین راحتی نمی توان آن ها را نقض کرد به این امید که به خود بگوییم که خلاق شده ایم ! درب یک منزل مسکونی به طو رتصادفی انتخاب نشده است و اندازه و ابعاد آن یا ابعاد و ارتفاع خانه و هزاران هزار چیز دیگر نیز در معرض آزمایش و تجربه و علم به صورت فعلی خود درآمده اند و تغییر د رآن ها به راحتی امکان پذیر نیست البته می توان طرح ها و ایده هایی را مطرح کرد که موجب خرسندی خیلی از افراد بشوند مثلاً یک فنجان چای را با دو دسته ساخت و برای آن توجیهی آورد و عنوان کرد که کار خلاقی صورت گرفته است ! ولی این بازبینی ها، سودمند نیستند مگر آن که به واقع ، نیازهایی در پس آن ها باشد یا این که کارآمدی و عملکرد آن ها ناکافی باشد و با تکمیل آن ها، خدمتی به جامعه ارائه شود مانند تهیه و تولید ظروفی مثل لیوان که درب مخصوص داشته باشند که حرارت را بیرون نداده و به هر حال ، هر چند ناچیز ، اما خدمتی ارائه کنند. توجه به سایر اقلام فهرست عنوان شده نیز همین وضع را دارد و به قول معروف درد چندانی را دوا نمی کنند .فرضاً شما د رمورد وزن مواد فکر می کنید و به خود می گویید که خوب بود که فرضاً وزن ماشین ما سبک بود و هر وقت که ماشین خراب می شد و یا پنچر می شد و غیره به راحتی آن را با دست خود جا به جا می کردید ! طبعاً این تجدید نظر درمورد وزن اشیا ایده ی خوبی است به شرط آن که بتوان آن را عملی کرد و هزینه های آن را نیز در نظر گرفت . همین ایده ممکن است سرمایه های غیر قابل باوری را نصیب تولید کنندگان خودرو ها کند اما ممکن است همین ایده به ذهن آنان رسیده باشد ولی چنین خودرویی احتمال دارد که آن چنان گران بشود که امکان فروش آن مقدور نباشد . از این رو، مجدداً در پایان هر نقد تکنیک ها خلاقیت تاکید می کنیم که منظو رما مقاومت کردن و نپذیرفتن ایده ها و تکنیک ها نیست بلکه باید به طو رجدی و دقیق و واقع گرایانه با این موضوع برخورد کرد. تبدیل و تغییر ابعاد ووزن و حجم و سایر موارد عنوان شده امکان پذیر هست ولی ملاحظاتی که در پی آن وجود دارند را نیز باید در نظر گرفت .

  امتیاز: 0.00