منو
 صفحه های تصادفی
سیاه زخم
سنبل الطیب «داروئی»
ستاره شناسی اشعه ماوراء بنفش
مسؤولبت شیعه بودن چیست؟
همراه و همگام باپیامبر در قیامت
غبار بین ستاره‌ای
اصل موضوع اجتماع
آغاز و شکل‌ گیری کائنات
گریه پیامبر بر شهادت امام حسین علیه السلام بعد از ولادت
روانشناسی خرافات
 کاربر Online
647 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبير گروه تاريخ 3 ستاره ها ارسال ها: 204   در :  سه شنبه 26 مرداد 1389 [12:57 ]
  صنعت و هنر اشکانی
 

صنعت و هنر در دوره اشکانیان به پیشرفت دوره هخامنشی نیست در این دوره کوشش‌هایی در زمینه صنایع نساجی، چرم‌سازی، اسلحه سازی شیشه‌گری و سفال‌سازی به عمل آمده‌است و سفالگران دوره اشکانی علاوه بر ساختن ظرفها و جام های سفالین لعابدار، برای اشخاص بالغ تابوت و برای کودکان خمره‌هایی جهت گذاردن جسد آنها می ساختند .

معماری و هنر پارتی

الف: معماری در کشور پهناور پارت با سنت‌های گوناگون مردم آن انواع معماری وجود داشت که هر کدام از آن‌ها حکایت از سبک مخصوص می‌کرد شهرهای یونانی آسیای صغیر که در آسیای غربی قرار داشت بر اساس نقشه شطرنجی که گذرگاه‌ها بر هم عمود بودند ساخته شده‌بود. بدین ترتیب که صدها واحد متساوی زمین فراهم می‌شد که مردم بر اساس عدالت و دمکراسی آن‌ها را تصاحب می‌کردند. در مورد بعضی از شهرهای پارتی نقشه دیگری به کار گرفته بود که بیشتر به دایره شباهت داشت. شهرهای تیسفون و الحضر و مرو چنین بودند . اشکانیان سبک شهر سازی دایره‌وار را بر سبک چهارگوش ترجیح می‌دادند زیرا از فضای دایره وار آسان تر از فضای چهار گوش می‌توانستند دفاع کنند و نیز بارو کشیدن دور آن‌ها آسان‌تر بوده باروها و دیوارهای شهر معمولاً از خشت خام ساخته می شد و دارای برج ها و کنگره‌های قائم الزاویه و سوراخ های تیر اندازی شبیه به باروهای آشوری بود. در درون یک شهر پارتی مهمترین ساختمان معمولاً ارگ آن و پرستشگاه‌های دینی بود خانه ها معمولاض یک طبقه و گاهی دو طبقه بود. بخش مهم خانه د رجانب جنوبی قرار داشت بام ها مسطح بودو با نردبان یا پلکانی که در یک جانب حیاط ساخته می شد به آن جا می‌رفتند. در بابل غالب خانه‌ها در باغچه یا باغی واقع بود. اطاق‌ها طاق‌های خوبی داشت و در جلو آن ها معمولاً ایوانی قرار می‌دادند کهن‌ترین کاخ پارتی کاخ شاهی «نسا» است که به سبک معماری یونانی بنا شده‌است فضای باز محیط در ردیف ستون‌ها و تالار مرکزی چهارگوش با ستون‌های غیر عادی که چندین بار در آن تغییر داده شده بود تزئینات این کاخ را تشکیل می‌داد. در سده‌های نخستین میلادی می‌بینیم که معماری پارتی مجموعه‌ای از سبک‌های کهن یونانی را گرفته و آن‌ها را دگرگون ساخته و تغییرات نوینی در آن‌ها پدید آورده‌است‌.
از معماری‌های معروف دوره پارتی ابنیه شهر تاریخی «الحضر» که معبد مهر (میترا) بوده معروف‌است.

ب: هنر پارتی سه مرحله مشخص را پیموده‌است: نخست مرحله التقاتی که شیو ه کهن شرقی با سبک های معماری معاصر یونانی را در آن آمیخته است مرحله دوم شیوه‌های ترکیی سابق است که هنرمندان پارتی در آن تصرف کرده و آن را به صورت هنر ملی خود درآورده اند مرحله سوم انحطاط هنر در آن قوم است که از اواخر سده دوم و اوایل سده سوم میلادی آغاز شده و به تدریج هنر آن قوم روی به انحطاط نهاده‌است. پارتیان در اواخر شاهنشاهی خود در آثار مجلس‌های خود از شکار و میهمانی و جنگ و قربانی به صورت نقاشی مصور کرده‌اند. در ساختمان‌های پارتی گنبد و حایل آن وایوان‌های سر پوشیده که در مرکز ساختمان قرار داشت و نقاشی‌های دیواری پیکر سازی بسیار به کار رفته‌است. کهن‌ترین نمونه‌های واقعی هنر پارتی را در پالمیر (تدمر) یافته‌اند. مجموعه برجسته دیگر از نقاشی پارتی در مشرق ایران در خرابه های کوه خواجه در وسط دریاچ هامون قرار دارد. آن نقاشی‌ها دالان دراز کاخ را در نخستین مرحله آن ظاهراً مقارن قرن اول میلادی است تزیین می‌کرده‌است. هنر پارتی نخست در شهرها و مرزهای جنوبی پادشاهی آغاز گشت و سپس به سوی مشرق گسترش یافت تا آن که در منطقه وسیعی را در بر گرفت که از پالمیر در مغرب گرفته تا ایران مرکزی در غرب وسعت داشت. موضوعات قوی هنر پارتی در شرق، جنگ و صورت خدایان و قربانی و شکار و جشن و مهمانی است. در هنر پارتی اثری از هنر بیابان گردان سکائی نیست زیرا هنر ایشان در شهرها پایه و مایه گرفته‌است، هنرمندان پارتی به هنگام پرداختن به کارهای هنری تفکرات شرقی داشتند. دو سه قرن برتری هنر یونانی کافی نبود که خوی فکری هنرمندان شرقی را که با گذشت بیش از سه هزار سال پدیدار شده بود دگرگون سازد. شیوه نگارش پیکر و چهره ظاهراً به هنربیزانسی و رومی شبیه است. هنرمندان ساسانی موضوعات اعطای مقام و پیکر چهار زانو نشسته و جنگ تن به تن سواران را از پارتیان اقتباس کرده‌اند.

  امتیاز: 0.00