منو
 صفحه های تصادفی
مکینتاش
آزمایش کاغذهای رقصان
سزبیلیت
MPPC
آیه مودت و اهل بیت علیهم السلام
جامعه شناسی انحرافات
قوه و فعل
سیدریت
پیشروی قوای روس به سوی پایتخت در جنگ دوم
سیستم ها ی چند وظیفه ایMulti tasking
 کاربر Online
887 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  یکشنبه 03 مرداد 1389 [11:22 ]
  روش شناسی عملی در تکنیک بارش فکری
 

در این تکنیک باید از راه ها یا روش هایی استفاده کرد تا به حداکثر کارایی آن دست یابیم . این دستور العمل ها می توانند مسیر دستیابی به هدف را تسهیل کنند که شامل موارد ذیل هستند .

الف – انتخاب یک ضبط صوت یا یادداشت برداری

عضو یک جلسه ی بارش فکری می باید ایده های گوناگون را در اختیار داشته باشد و برای این کار ترجیحاً ایده ها باید یادداشت شوند .روی یک تخته سیاه ، این ایده ها نوشته می شوند تا تمام اعضا گروه بتوانند آن را ببینند و اگر این امکان وجود نداشته باشد ، باید ایده ها را یادداشت نمایند . در یک جلسه ی ایده آلو مناسب بارش فکری بهتر است که ضبط صوت به کار نرود اما چون این موضوع دشوار است که شخص حاضر در جلسه در یک آن، هم بخواهد فکر کند هم خلاق باشد و هم یادداشت بردارد به همین دلیل در یک جلسه کوتاه ، معمولاً ضبط صوت هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
هنگامی که یک شخص به تنهایی مشغول بارش فکری است باید یک کاغذ بزرگ در اختیار داشته باشد و ایده ها را روی آن به صورت درشت یادداشت کند و این یادداشت برداری سودمند خواهند بود . بزرگ نوشتن کمک می کند که ما ایده ها و طرح را در جلوی دید خود داشته باشیم و هر وقت خواستیم به آن نظری بیندازیم .بعضی ها گفته اند که کاغذی با اندازه ی 11 تا 17 اینچ برای شان سودمند تر و کارآمدتر بوده است و البته چراکه نه؟ هر طور که این موضوع به شما کمک می کند عمل کنید .

ب- بی نظمی ها و پراکندگی ها ی ذهنی را سازماندهی و طبقه بندی کنید.

در گروه هایی که بیش از 3 یا 4 نفر هستند یک فرد میانجی یا واسط وجود دارد که باعث می شود افراد به طور همزمان وسط حرف هم نپرند و از یک فرد می خواهد که ایده ی خود را ارائه کند و سپس به سراغ فرد دیگر می رود تا ایده ی بعدی طرح شود. این ایده ها باید جمع و جور شوند . اگر لازم باشد، فرد میانجی از اعضای گروه می خواهد که در یک زمان که او عنوان می کند، ارزشیابی و قضاوت را وارد بحث کنند و در مورد ایده ها دست به قضاوت بزنند . اگر شخصی از اعضای گروه می خندد یا تمسخر می کند ، باید او را تشویق کنیم که حرف هایش را ادامه بدهد .

ج – جلسه را با آرامش و شوخی و خنده اداره کنید.

در بهترین حالت ها، جلسه وقتی به بالاترین کیفیت خود می رسد که اعضای گروه به آرامش روانی تنی ( منظور ریلکسیشن استrelaxation)رسیده باشند و از این که در کنار یکدیگر هستند نیز احساس خوبی داشته باشند و البته از سوی دیگر می باید آزاد باشند تا هر کاری را که دلشان می خواهد انجام دهند و مورد سرزنش قرار نگیرند .باید شوخی ، شوخ طبعی و بذله گویی د رجلسه حاکم باشد .آن ها وقتی که دارند کار می کنند باید راحت باشند مثلاً در هنگام کار چیزی بخورند یا حتی به هر کار دیگری که باعث آرامششان می شود بپردازندو اگر دوست دارند حتی می توانند با کاغذ، هواپیما و موشک درست کنند! این مهم نیست که مساله مورد نظر چقدر جدی یا مهم است موضوع این است که اعضا باید راحت باشند حتی اگر موضوع مورد بحث سرطان باشد یا سوء استفاده از کودکان . به افراد تذکر ندهید که: این موضوع جدی است!یا آن چیزی که گفتی شوخی بی مزه ای بود . چون برای برانگیختن خلاقیت، این آرامش ها لازم است لذا غالبا این موضوع مفید است که جلسه با یک دقایقی مثلاً ده دقیقه آرامش روان تنی و شوخی آغاز شود .
بعد از آن ، موضوع و مساله را مطرح می کنیم و اکنون فکر کردن روی آن را شروع می کنیم .باید خیال پردازی کرد و با رهایی ذهن و خیالپردازی ، آن ها را به طرف خلق یا احساسات عاطفی شوخ طبعی کشاند . بعد از آن است که مساله و موضوع اصلی و واقعی در دستور کار قرار می گیرد . بعضی از موضوعات می توانند این مسایل باشند: فرضاً چگونه می توانیم یک خانه را به طور جدی و موثری گرم کنیم ؟ یا چگونه می توانیم فقط با یک لامپ کل خانه را روشن کنیم ؟ یا این که چگونه می توانیم مسیر خانه تا محل کا را به ساده ترین روش ممکن طی کنیم ؟یا این که چگونه می توانیم یک بازی جدید برای بازی های المپیک ابداع کنیم ؟ چگونه می توانیم کاری کنیم که غذایی را تولید کنیم که خیلی بهتر باشد اما از کیفیت آن هم کاسته نشود؟

د- محدودیت در جلسه

یک جلسه ی واقعی بارش فکری باید در حدود 20 تا 50 دقیقه بیش از آن باشد افراد گروه خسته می شوند بهتر است که جلسه حدود 30 دقیقه باشد و بیشتر طول نکشد و 30 دقیقه حد ایده آل مطرح شده است .
د- بعد از پایان جلسه ، فهرست موارد یادداشتی را باید مرتب کنید و از آن برای هر عضو گروه کپی یا رونوشت بگیرید و در اختیارشان بگذارید . سعی نکنید که آن فهرست کپی شده را به منظور خاصی به افراد بدهید بلکه فقط باید در اختیارشان باشد (یعنی شرط و شروطی را تعیین نکنید).

م- ارزشیابی را وارد کنید .

روز بعد از جلسه (نه این که همان روز جلسه این کار را انجام دهیم ) گروه باید هم دیگر را دوباره ملاقات کنند . در آغاز کار ، ایده ها و افکار خیالی طرح شده را که از جلسه ی قبل بوده است باید جمع بندی کنید . گروه باید ارزشیابی و قضاوت در مورد ایده ها را اعمال کند و تعداد قضاوت ها و داوری ها د ر مورد ایده ها را افزایش بدهد تا آن ایده ها از حالت ایده خارج شوند و به صورت عملیاتی درآیند به این معنا که بتوان آن ها را عملی و اجرایی کرد. گاهی ایده ها به صورت وارونه یا معکوس درآورده می شوند ( به طور مثال : اگر یک فروشگاه فروش خوبی دارد و ما می خواهیم فروش آن بالاتر برود ، ایده های معکوس آن این است که چه کنیم که فروشگاه ضرر کند و محصولاتش را نتواند بفروشد تا از این طریق به حالت معکوس آن یعنی فروش خوب بیشتر ببریم ) با این عمل می خواهیم طرح ها و ایده ها را اجرایی و عملیاتی کنیم . در این موقع است که بر روی تجزیه و تحلیل تاکید می شود این که ایده ها مورد ارزشیابی و تحلیل قرار گیرند که چگونه می توان آن ها را اجرایی کرد؟ و برای این کار در یک فهرست ، 3 نوع یا طبقه از ایده ها نوشته می شوند که به این شرح هستند :
1- ایده های سودمند و مفیدی که ناگهان و به طور فوری به ذهن می رسند . این ها ایده هایی هستند که شما می توانید آن ها را به درستی به کار ببرید .
2-ایده هایی که زمینه ای برای کشفیات آتی وآینده هستند که این ایده ها باید مورد تحقیق قرار گیرند.
3-ایده هایی که راه های نوینی را برای نگریستن به موقعییت هاپیشنهاد می کنند.

  امتیاز: 0.00