منو
 صفحه های تصادفی
نسبت عقل و دین از دیدگاه اسلام
شوید
راه اثبات حقانیت اسلام
موفولوژی ساقه
ردیف کار غلات دانه ریز
حضرت رضا علیه السلام در راه خراسان
گ.فضائل از دیدگاه دوستان و یاران
برنامه نویسی شی گرا
پیتزا
hemorrhoids
 کاربر Online
592 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  یکشنبه 30 خرداد 1389 [04:48 ]
  تکنیک های روشمند
 

این تکنیک ها 5 مورد هستند و این به آن معنا نیست که تکنیک های دیگری وجود ندارند و یا این که ما نمی توانیم آن ها را به بخش های کوچکتری تقسیم کنیم بلکه در برخی از موارد ، تکنیک های مختلف ممکن است مکمل هم باشند و هدف، پیشرفت به سوی ایده یا مفهومی نو است .

الف- استخراج یک اصل

در این حال، شما یک انگیزه ای را مد نظر دارید و می خواهید یک اصلی را از آن بیرون آورید و استخراج کنید .آنچه که شما استخراج می کنید ممکن است یک اصل یا یک مفهوم یا یک ویژگی از آن باشد . در این صورت شما یک نکته ای از این انگیزه را می گیرید و مابقی را نادیده می سگیرید و می خواهید حول و حوش همین اصل ،ایده ی سودمندی به وجود آورید مثلاًیک آژانس تبلیغاتی می خواهد وسیله ی تازه ای برای تبلیغات خود پیدا کند مانند جارچیان که در قدیم جار می زدند و اجناس یک فروشگاه را می فروختند. می خواهیم دوباره از چنین روش های قدیمی استفاده کنیم اما در یک شهر ، باوجود شلوغی و ترافیک و سر و صدا و... وجود چنین افرادی کار چندانی از پیش نمی برد . همین روش در کتاب فروشی های خیابان انقلاب نیز مدتی است که استفاده می شود و افرادی دایماً داد می زنند و اجناس کتابخانه و... را بلند تبلیغ می کنند.چرا این فکر به ذهن برخی رسیده است ؟ دلیل این است که یک جارچی خصوصیات ذیل را دارد:
- جارچی می تواند به جایی برود که مردم د رآنجا هستند
- جارچی می تواند پیام خود را متناسب با نوع شنوندگان تغییر دهد
- جارچی می تواند پرسش های مردم پاسخ دهد
- او می تواند اخبار و اطلاعات رو ز را با خود همراه داشته باشد
- جارچی شخصیت رسمی و شناخته شده ای دارد
- شما نمی توانید مانع از فعالیت جارچی شوید
طبعاً هر یک از موارد گفته شده را می توان استخراج کرد و به کار برد. در اینجا ا صل به کار برده شده این است که شما نمی توانید مانع کار این جارچی شوید و بنابراین همه چیزرا درباره این جارچی فراموش می کنید و فقط به فکر ساختن وسیله ای می افتید که نتوانید یا نخواهید آن را خاموش کنید .بنابراین به فکر استفاده از تلفن می افتید به خصوص تلفن های همگانی مجانی زیرا پیام های تبلیغاتی از طریق این تلفن ها به گوش تلفن کننده می رسد . از این رو این آگهی دهندگان هستند که پولی بابت درج پیام های ثبت شده ی خود می پردازند و تلفن کننده ها تماس تلفنی خود را رایگان می گیرند . این تلفن ها را می توان محدود و مخصوص نقاط خاصی ایجاد کرد .

ب-تمرکز فکر در تشخیص تفاوت ها

یک انگیزه با ایده ی فعلی مقایسه می شود و ما نکات مورد اختلاف را توضیح می دهیم و می خواهیم ببینیم که آیا این انگیزه ها به ایده ی جالب نویی منجر می شود یا نه ؟ حتی اگر به نظر آید که انگیزه ها بسیار شبیه آن چیزی باشند که هم اکنون دارد انجام می گیرد ،کوشش آگاهانه ای برای تمرکز فکر در تشخیص دادن تفاوت ها به عمل می آید و حتی اگر این تفاوت به اندازه ی یک درصد هم باشدهمان یک درصد هم باید پیدا کرد مثلاً در باره ی استفاده ی تبلیغاتی از تمبر پستی فکر تازه ای به ذهنمان می رسد: این که کسی پیشنهاد می کند تمبرهای پستی باید طویل و خیلی نازک باشند . در این حالت فکر ما متوجه تفاوت ها می شود مثلاً شما می توانید پیام های تبلیغاتی خود را روی این تمبرها بنویسید یا روی این تمبرها جای بیشتری هم برای نوشتن آدرس در نظر گرفته شود چنین تمبرهایی را می توان به صورت حلقه های نوار جسب هم فروخت طول این تمبرها می تواند متناسب با قیمت آنها باشد این فکر که طول تمبر می تواند نشانه ارزش آن باشد ، مستقیماً از تفاوت طول نوارهایی ایجاد شده که اکنون وجود دارد و همین این فکر را به ذهن می آورد که واحد طولی می تواند، نشانه و شاخص قیمت آن هم باشد . در این صورت ، نیازی نیست که قیمت تمبر روی آن نوشته شود زیرا قیمت تمبر ، به اعتبار هر واحد آن تعیین می شود بنابراین می بینیم که ایده های دیگری هم وجود دارند، که ارزش پی گیری و بررسی داشته باشند .

ج- حرکت لحظه به لحظه
ا
ین تکنیک نیرومند ترین تکنیک حرکت است .ما آنچه را که لحظه به لحظه روی می دهد مجسم می کنیم و علاقه ای به دانستن نتیجه ی کار نداریم بلکه فقط می خواهیم حوادث را بدانیم مانند تماشای یک فیلم .مثلاً اتومبیلی را با چرخ های مربع در نظر می گیریم و تصور می کنیم که دارد حرکت می کند .چون چرخ مربع، روی زاویه اش بلند می شود ،باعث می شود رانندگی، پر افت و خیز و پر سرو صدا بشود اما فنرهای ماشین می توانند این حرکات را خنثی کنند و این کار منجر به پیدایش مفهوم فنر بندی اتومبیل می شود که این هم به نوبه ی خود، ما را به سوی فکر کردن در مورد ساختن چرخی هدایت می کند که بتواند در جاده های ناهموار حرکت کند . این ایده ای بود که امروزه ، شرکت جنرال موتورز، با استفاده از آن، مشغول ساختن فنر بندی هوشمندی است که اینگونه عمل کند.

د- دیدن جنبه های مثبت :

از ساده ترین تکنیک هاست و ما دقیقاً به دنبال یافتن مزایای مثبت انگیزه ای هستیم مثلاً چه ارزش هایی بلافاصله در اختیار ما قرار می گیرند؟ما علاقه داریم آن چیزهایی را که حاضر و آماده اند دست یابیم و لذا همین ایده را نگه می داریم تا به فکر نویی برسیم مثلاً : موتور اتومبیل ها باید روی سقف آن ها نصب شود . این کار مشکلاتی در حمل و نقل ایجاد می کند ولی نکات مثبت آن کدامند؟
-هنگام تعمیر موتور ، دسترسی به آن آسان است –در صورت تصادف موتور، آسیب کمتری می بیند – وزن موتور به طور یکسان بین چرخ ها تقسیم می شود – اتومبیل جادار تر می شود برای خنک کردن موتور ، به جریان کمتری از هوا نیاز است .

ه- شرایط و موقعیت ها

سوال این است که در چه شرایطی این انگیزه ، ارزش روشن و واضحی دارد؟ وقتی که سیل بیاید، اتومبیلی موتورش روی سقف است ، می تواند در جاهای عمیق تر نیز حرکت کند . یا این که : ته لیوان های نوشیدنی باید گرد باشد . سوال این است که در چه شرایطی ته گرد بودن آن ارزش مستقیمی دارد ؟ شما طبعاً نمی توانید لیوان خود را روی میز بگذارید مگر آن که نوشیدنی خود را تمام کرده باشید . بنابراین ، ممکن است که مشتری مجبور باشد آن چه را که دارد بنوشد و مجبور می شود که این کار را انجام دهد .
البته ما به محض این که حرکتی را شروع می کنیم مشکلاتی نیز ممکن است رخ دهد مثلاً وقتی که ما بر تفاوت ها تمرکز می کنیم یا وقتی به حرکت لحظه به لحظه ای دست می زنیم ممکن است نکات منفی ظاهر شوندو نباید این نکات را مطرح کنیم چون این کار،موجب بازگشت ما به داوری ساده می شود .باید به نکات منفی توجه کرد و آگاهانه تلاش کرد تا به ایده های کارآمدی برسیم .مثلاً اگر قانونی می گذاریم که افراد را تشویق کنیم آن را رعایت کنند تا از این طریق تشویق شوند باید بدانند که تشویق ، به محض رعایت آن قانون رخ نمی دهد بلکه باید صبر کنند . از طرف دیگر ، ممکن است ما همیشه نتوانیم مفهومی را که در ذهن داریم ، عملی کنیم بنابراین باید مفاهیم را فهرست کرد و به عنوان ذخیره نگه داشت . گاهی نیز حرکت به ایده ای می انجامد که غیر عملی و غیر قابل استفاده است لذا باید سعی شود تا از آن ایده به مفهومی که در ورای آن است بازگردیم . تضمینی وجود ندارد که هر وقت که اراده کردید تا خلاق شوید، بتوانید به ایده ی فوق العاده ای دست یابید. اگر بپذیرید که فکر کردنتان بدون نتیجه بوده است ، آن وقت اعتماد به نفس شمابیشتر می شود و دیگر نیازی به سخت کوشی بیشتری که نتیجه ای جز عدم موفقیت ندارد، نخواهید داشت. آن چه که مهم است این است که سعی کنید در روند جریان حرکت ،در خودتان راحتی خیال و مهارت اعتماد به نفس ایجاد کنید به صورتی که هر زمان که بخواهید ، بتوانید از تکنیک حرکت استفاده کنید . شما می توانید تکنیک حرکت را درباره هر انگیزه ای ، هر چه که باشد به کار برید صرف نظر از این که انگیزه چقدر غیر طبیعی یا عجیب غریب به نظر بیاید.

  امتیاز: 0.00