منو
 کاربر Online
947 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  شنبه 29 خرداد 1389 [06:58 ]
  تکنیک چتر مفهوم
 

اگر بخواهید یک شی را به سقف اتاق بچسبانید طبعاً به دنبال یک نردبان می روید و اگر پیدا نکنید چه می کنید؟ آیا از انجام آن کار صرف نظر می کنید و می گویید این کار شدنی نیست ؟ طبعاً استفاده از نردبان فقط یکی از راه های رسیدن به سقف اتاق است . لذا در اینجا، معنا و مفهوم رسیدن به سقف اتاق ، هدف شماست . راه های دیگری برای انجام این کار هم هست مثل ایستادن روی یک میز یا این که کسی شما را بلند کند . بلند شدن ، تنها راه کم کردن فاصله بین شما وآن سقف است . این کار، هدف مشخص جدیدی می شود و شما در پی یافتن راه هایی برای انجام آن هستید . این راه کارها ، خودشان ، مفاهیم یا تصوراتی هستند که یک مفهوم عبات است از دراز کردن دست . این مفهوم را می توان با به کارگیری یک تکه چوب انجام داد . مفهوم دیگر این است که خود شی را در جهت رسیدن به سقف به حرکت درآوریم .
این کار را می توان با بستن آن شی به یک توپ و پرتاب آن به طرف سقف اتاق انجام دهیم .ما دو گزینه داریم . ما از ایده ای ( که در اینجا نردبان است ) به سوی مفهومی که هدف مشخص ما است ، حرکت می کنیم ولی ما از این مفهوم به سوی مفهومی فراتر حرکت می کنیم . هر یک از این مفاهیم جانشین ، به هدف مشخصی برای ایده های دیگر تبدیل می شوند و لذا ما از دو نوع مفهوم استفاده می کنیم تا بتوانیم ایده های جانشین دیگری ابداع کنیم که این مسیر حرکت را چتر مفهوم می نامیم که در یک سوی چتر مفهوم ، ما منظور یا هدفی داریم که باید درباره ی آن بیندیشیم .چتر مفهوم فن دستیابی به موفقیت است مثلاً چگونه باید این مساله را حل کنیم ؟ چگونه باید این کار را با موفقیت به انجام برسانیم ؟ چگونه می توانیم به موفقیت دلخواه خود برسیم ؟ مثلاً اگر هدف ما مساله کم آبی باشد روش ها یا دستور العمل هایی که ما را به هدفمان برسانند این موارد هستند :

- کاهش مصرف آب

- افزایش ذخایر آب

- کنار آمدن با مساله کم آبی

اکنون هر یک از این مفاهیم فراگیر یا دستور العمل ها ، خود، برای پیدا کردن مفاهیم جایگزین ، به هدف مشخصی تبدیل می شوند . هر یک از این مفاهیم راهی است برای رسیدن به هر یک از این مسیرها . اکنون برای کاهش مصرف آب ، ممکن است نکات زیر را در نظر بگیریم :- افزایش مصرف بهینه ی آب – کاهش اسراف در مصرف آب – منع مصرف نابجا – آموزش نحوه ی مصرف آب
برای افزایش ذخایر آبی احتمالاً به نکات زیر توجه می کنیم :

- یافتن منابع جدید – بازیافت آب های مصرفی – جلوگیری از هدر رفتن منابع آب و برای کنار آمدن با مساله کم آبی می توان نکات ذیل را مد نظر داشت:

- - متوقف کردن روزهای مصرف آب – استفاده از مواد دیگر به جای آب – پرهیز از لزوم مصرف آب .در پایان این مرحله ، ما دارای 9 مفهوم جانشین هستیم و اکنون هر یک از این مفاهیم در مرحله بعدی ، خودشان ، هدف مشخصی خواهند بود . حال برای هر یک از این مفاهیم ، در جستجوی راه های دیگری برای رسیدن به مفهوم « منع مصرف نابجای آب» به ایده های دیگری که در ذیل آمده است عمل می کنیم : استفاده از کنتور آب

- گرفتن آب بها در برابر مصرف آب – افزایش آب بها – تامین آب فقط از منابع عمومی – استفاده از آب در ساعاتی معین – استفاده از مواد بد بو کننده ی بی ضرر در آب –محدود کردن استفاده از آب در باغ ها ، استخرها و اماکنی از این قبیل – اعلام نام کسانی که استفاده ی بی رویه آب دارند – تهدید به جیره بندی آب.
بنابر این ، مفاهیم یا راه و روش های بسیار فراگیر ، فراگیر ترین مفهومی که به ذهن شما می رسد ، همان گزینه ی انجام کار است .

  امتیاز: 0.00