انسان اولیّه برای حفظ آنچه که میخواست سالهای متمادی باقی بماند به رسم آنها پرداخت اشکال اشیاء و جانداران را بر روی موادّی که دوام و استحکام بیشتری از حافظه بشری داشتند نقش کرد، ابتدا به سراغ سنگها رفت و سپس الواح و ... و اینگونه روش تصویرنگاری را پدید آورد و اندیشهاش را بوسیله تصویر اشیاء به نمایش گذارد. امّا به دلیل نارسایی این شیوه و چون به کلّی مستقل از زبان بود، با پیشرفت تمدّن بشری طریقی پدید آمد که بستگی بیشتری به زبان و اصولات داشت. یعنی اسمها با علائمی نشان داده میشد که وقتی چشم آن تصاویر را میدید الفاظی را نیز قرین این تصاویر میکرد و خط به مرحلهی سیلابی کشیدهشد و هر سیلاب با علامتی خاص همراه بود. با پیشرفت نمایش سیلابی بیخط، کمکم روش الفبای خط پدید آمد. الفبایی که امروزه مورد استفادهاست و اندیشههای درونی خود را بوسیلهی 26 حرف، بیشتر و کمتر بر روی صفحات کاغذ میآوریم نتیجه هزاران سال کوشش پیدرپی نسلهای قرون گذشتهاست.
با این حال خطّ تصویری هنوز هم اطراف ما را فرا گرفتهاست و در زندگی ما نقش مهمّی ایفا میکند برای مثال در بسیاری از کشورها، مسافران در طول مسیر تمامی اطّلاعات لازم را از طریق علایم و نمادها کسب میکنند آنها قادرند اطّلاعاتی از قبیل پیچ جاده، راه فرعی، تعمیر جادّه پمپ بنزین، رستوران، استراحتگاه و ... را بدست آورند .
تصاویر و نمادها در بازرگانی و تجارت جهانی نیز نقش بسزایی دارد یک دست لباس شاید در ژاپن، کره، آلمان، هند و ... بدست کسانی که زبان مشترکی ندارند و قادر به خواندن خط یکدیگر نیز هستند تولید شود امّا بر آن لباس بر چسبی نصب میشود که چگونگی شستشو، اطو و مقدار استفاده از موّاد پاک کننده را در ارتباط با آن نشان میدهد.
خط عیلامی مقدم(خط تصویری- خط ماقبل عیلامی)
لوحهی کشف شده در شوش
خط عیلامی مقدم(خط تصویری- خط ماقبل عیلامی)
ادامه دارد...
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!