منو
 کاربر Online
330 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  دوشنبه 16 فروردین 1389 [10:14 ]
  ساختار کلاس درس
 

ترزا آمابلی در خصوص شرایط کلاس درس و وظایف معلمان نظراتی را ایراد کرده است که به شرح و نقد آن ها خوهیم پرداخت .او می گوید : بر خلاف روش ها یا ساختار سنتی کلاس درس ، ساختار باز به خصوص از دهه 1960 به بعد مورد توجه واقع شد و عده ای معتقد بودند که برای ترویج یادگیری و خلاقیت قابل ملاحظه ، باید از این روش استفاده کرد .پژوهش ها در این زمینه، به شکل کاملاً روشنی ان موضوع را نشان نمی دهند و نتایج آن ها مبهم است . اغلب برسی هایی که پیش از سال 1975 انجام گرفته است نشان می دهد که کلاس درس باز در زمینه ی ترغیب خلاقیت بر کلاس های درس سنتی برتری دارند و اغلب بررسی هایی که بعد از 1975 انجام شده است تفاوت کمی بین این دو کلاس ها را نشان می دهد . نیازی به توضیح نیست که در کلاس های سنتی ، دانش آموزان اجازه ی انتقاد و نظر دهی و... ندارد و می باید آنچه را که از وی می خواهند انجام دهد و کلاس های باز، آزادی عمل دانش آموزان خیلی بالاست و روابط صمیمانه و دوستانه با نقد و بررسی و... در کلاس حاکم است . به نظر ترزا آمابلی چون این تحقیق ها در آمریکا انجام شده است این احتمال وجود دارد که طی پانزده سال گذشته، روش سنتی ف به تدریج بازتر شده تا جایی که تفاوت بین این دو سبک ، بیش از پیش کم شده است و به تدریج اکید بیشتری بر روی استقلال داخلی دانش آموز، محدودیت های کمتر و ساختارهای قابل انعطاف تر انجام گرفته است . در کلاس های باز، آموزش افراد مورد توجه بیشتری واقع شده است .اگر سطح و سرعت برنامه های درسی متناسب با نقاط ضعف و قوت دانش آموز باشد، آن ها بهتر قادر به یادگیری خواهند بود .بهترین شکل آموزش فردی این است که بر مبنای مجموعه ای از علایق و تجارب منحصر به فرد هر یک از دانشآموزان استوار باشد . اگر دانش آموزان در گروه هایی با سطح توانایی و سبک های شخصیتی متفاوت قرار گیرند ، احتمال بیشتری وجود دارد که د رآینده ، انعطاف پذیر تر شوند .آن ها با برخورداری از حمایت مناسب مربیان این نکته را درمی یابند که هر فرد، دارای نقاط ضعف و قوت خاصی می باشد . آنان هم چنین یاد می گیرند که راه های متفاوت انجام کارها می تواند ارزش های مساوی داشته باشد .مطلوب تر از همه که آن ها تحمل و تنوع و متفاوت بودن را یکی از خصوصیات مهم انسان های خلاق است را می آموزند .کلاس درس می باید تا حد امکان از نظر بصری و یابینایی ، بر انگیزنده باشد و دانش آموز بتواند به اطراف نگاه کند و به وفور ، محصول کارها، وسایل و صحنه ها را ببیند که توسط خود آنان ایجاد شده است .باید مقالات ، طراحی ها و.. که توسط آنان انجام شده است در آن جا وجود داشته باشد و در صورت تمایل آن را تغییر دهند . وسایل آموزشی گوناگون باید به وفور در سراسر کلاس درس در دسترس باشد .به ویژه برای کودکان خردسال یک مرکز بازی که بتوانند در آن با وسایل مختلف بازی و تجربه کنند می تواند مرکز آموزشی مهمی باشد مثلاً می توان یک هفته آهن رباهایی را بر روی میز بازی قرار داد تا آنان بتوانند قبل از آن که آموزشی درباره نیروی آهن رباها را آغاز کنند ، با آن ها به طور عینی بازی و آن را تجربه کنند و هر هفته یک ابزار دیگر را به کار برد .می توان از آن ها خواست تا وسایل ابداعی با چیزهایی که در خانه در دسترسشان است را بیاورند و در مورد آن بحث کنند.

  امتیاز: 0.00