منو
 کاربر Online
907 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبير گروه تاريخ 3 ستاره ها ارسال ها: 204   در :  دوشنبه 16 فروردین 1389 [11:05 ]
  ویژگی‌های نقش‌ها در تخت جمشید
 

در نقش‌های تخت جمشید، درخت و گیاه و بیش از همه نیلوفر آبی و سرو که نماد تقدس است، دیده می‌شوند. گل نیلوفر که در تمام نقاط تخت جمشید حجاری شده می‌توان نماد تمدن هخامنشی دانست. این گل که در اکثر تصویر ها در دست پادشاهان و بزرگان است سمبلی از صلح و دوستی است. گفته می‌شود که 12 گلبرگ این گل بیانگر دوازده ماه است. تصویر زیاد گل‌ها در تخت جمشید علاوه بر این که خوش بوئی و زیبائی این مکان را نشان می‌دهد، دلیلی بر بالا بودن سطح فرهنگ ایرانیان آن زمان نیز بوده‌است وجود درخت سرو به دلیل سبزی و خرمی درختی بهشتی است. در نقش برجسته های پلکان آپادانا و کاخ تچر نماینده هر ملتی با یک درخت سرو از نماینده ملت دیگر جدا شده‌است. از نیلوفر نیز برای آرایش حاشیه نقش‌ها و نیز پایه ستون‌ها بسیار استفاده شده‌است. سر ستون‌ها بیشتر آراسته به سر گاو و عقاب هستند. گاو نمادی از برکت و قدرت طبیعت بوده‌است. عقاب پرنده‌ایست بلند پرواز که تصویر او بر درفش هخامنشیان نقش می شده است. از ویژگی‌های هنر هخامنشی در تخت جمشید ساختن ایوان های متعدد و قرینه‌سازی در طرح بنا و نقش برجسته‌ها بوده‌است. به عنوان نمونه در دروازه ملل در دو طرف ورودی دروازه گاوهای بالدار با صورت انسان کوچکترین تفاوتی ندارند و این امر نمایانگر هنر معجزه آسای هخامنشی است. ایرانیان در بنای تخت جمشید، هنر ملت‌ها و سرزمین‌های دیگر را با هنر سرزمین خود درآمیختند و هنری پدید آوردند که هنر عصر هخامنشی نامیده شد. شیوه معماری و تزئینی تخت جمشید، پس از سقوط هخامنشیان و در ایران و نیز خارج از ایران به ویژه در هند تقلید شد. امروز نیز از این شیوه معماری الهام گرفته می‌شود. به طوری که از 1307 شمسی به بعد معماران و مهندسان ایرانی در ساختمان شهربانی کل کشور بانک ملی ایران و بسیاری از ساختمان‌ها منجمله ساختمان مرکزی پست در ابتدای خیابان سپه ساب (امام خمینی) فعلی تقلیدی از معماری هخامنشی است. اخیراً که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ساختمان شهربانی سابق را از نیروی انتظامی خرید و به وزارت خارجه ملحق ساخت تمام پلکان ها و ستون‌ها و کله گاوی‌هائی که به سبک تخت جمشید احداث شده بود با مشورت میراث فرهنگی تعمیر نموده و آن را به صورت بازسازی شده تخت جمشید قبل از حریق آن توسط اسکندر آورده‌است. تخت‌جمشید در سال 1979 میلادی از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان یکی از ده اثر برجسته میراث فرهنگی بشری به ثبت رسیده است . تخت جمشید از این نظر اهمیت دارد که بخش اعظم آن با تراشیدن قسمتی از کوه به وجود آمده‌است. هنگامی که اسکندر در سال 330 قبل از میلاد آن را ویران کرد، هنوز به اتمام نرسیده بود. تحقیقات نشان می‌دهد که ساختمان‌های انتهائی نیمه تمام است.

آثار موجود در نقش رستم مربوط به دوره هخامنشی

نقش رستم محل است در سینه کوهی واقع در پنج کیلومتری شمال تخت جمشید که مقبره داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر دراز دست، اردشیر دوم در آن واقع است. این کوه چون نزدیک قریه حاجی‌آباد است به کوه حاجی آباد معروف می‌باشد. هر یک از مقابر چهارگانه شامل چند قسمت است. قسمت پائین این مقابر که به شکل مستطیل است و چیزی در آن حک نشده‌است. قسمت دوم خود ایوان است که در وسط قرار گرفته و دارای چهار ستون می باشد. قسمت سوم که قسمت بالای مقبره است تصویر شاه که ایستاده و کمانی در دست دارد و خورشید و فروهر در بالای سر اوست حجاری شده‌است. در نقش رستم از مقابر شاهان هخامنشی سه مقبره در پشت تخت جمشید و مابقی در یک فرسخی محل مزبور موسوم به نقش رستم واقع است.

آثار دیگر هخامنشیان

در ماه مه 1971 در اثر سیلی که در نزدیکی براز جان جاری گردید و زمین‌ها را از ژرفا زیرو رو کرد، آثاری از کاخ دوره کوروش از سنگ مرم پیدا شد. بلافاصله هیئتی به سرپرستی علی اکبر سر فراز که توانسته بود دروازه ستون را از زیر خاک درآورد و ثابت شد که مربوط به دوره کوروش بزرگ است و استرابن جغرافیدان باستانی از کاخ هخامنشی در «ترکه» یاد می‌کند که همان منطقه برازجان است. در دو منطقه سروستان و فیروز آباد که در راه داراب گرد و بندر عباس واقع است، طاق‌ها و گنبدهائی کشف شده که مرحوم پیرنیا از قول «دیولافوا» این دو بنا را مربوط به دوره کوروش می‌داند و او معتقد است که ساختن طاق اختراع ایرانی است نه اقتباس از یونانی و رومی.

تصویر


  امتیاز: 0.00