منو
 صفحه های تصادفی
بوئینگ707
گزنوتیم
آلبانی
آمیزش آزمون در مولتی هیبریدها
مرغ2
نقش کربن در محیطهای رخساره‌ای
اسب تروا
میزر
تعارض میان علم ودین
سیستم عامل های کامپیوتر های شخصی و شبکه
 کاربر Online
732 کاربر online
 : خلاقیت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه خلاقيت ارسال ها: 224   در :  یکشنبه 15 فروردین 1389 [09:33 ]
  انگیزه درونی و خلاقیت
 

گرچه نشانه ی اصلی انگیزه ی درونی علاقه است اما نشانه ی دیگران شایستگی است . کودکان ، فعالیت هایی را انتخاب می کنند که احساس مسلط بودن به آن راداشته باشند و در این صورت است که مدت ها وقت صرف آن می کنند و از آن بیشتر هم لذت می برند . هنگامی که به کودکان گفته می شود یا نشان داده شود که یک کار مبارزه طلبانه را به خوبی انجام داده اند . انگیزه ی درونی آن ها افزایش می یابد. دومین جنبه از انگیزه درونی ، استقلال در تصمیم گیری یا این احساس است که شما به دلایل خاص خودتان و نه به خاطر شخص دیگری ، بر روی موضوعی کار می کنید . کودکان نیز نه تنها نیار به احساس موفقیت در انجام کاری را دارند بلکه احتیاج دارند احساس کنند آن کار ، امنتخاب خودشان بوده است . این که چگونه می توان متوجه شد که برای انجام کاری آیا انگیزه درونی وجود دارد یا نه چند شاخص مهم دارد که اولین آن ها عشق به کار است . و اغلب افراد موفق نیز از آن بهره مند هستند و البته گاهی جنبه ی افراطی به خود می گیرد به این معنا که چیزهایی وجود دارند که آن ها به شدت مایل به انجام دادن آن هستند و وقت بسیار زیادی صرف آن می کنند . دومین عامل تعهد است یعنی تلاش ، انضباط و پشتکار و سومین جنبه از تجربه ی انگیزه درونی ، ترکیب بازی و کار می باشد به این معنا که کار کردن برای این افراد ، ایجاد خستگی نمی کند چرا که برای آن ها به نوعی بازیو لذت تبدیل می شود .چهارمین عامل ، متمرکز بودن بر روی خود فعالیت است و نه بر روی سایر عوامل به طور مثال اگر نویسنده باشد تمرکز بر این موضوع نخواهد داشت که آیا کتابش فروش خواهد رفت یا نه ؟؟ ترزا آمابلی در کتاب شکوفایی خلاقیت خود ، آزمایشی را ذکر می کند و در خصوص تاثیر گذاری انگیزه بر روی خلاقیت از آن یاد می کند . در این آزمایش ده جعبه ی پلاستیکی در اختیار کودکان مهد کودکی قرار داده شده که هر یک از جعبه ها ، حاوی انواع مختلف مواد کولاژ ( مانند مثلث های کاغذی بنفش یا تکه هایی از نخ های بافته شده ی قرمز) بود و به کودکان گفته شد با چسباندن این مواد بر روی یک مقوای نازک به هر روشی که می خواهند یک شکل درست کنند . پس به نیم یاز کودکان گفته شد که تعداد پنج جعبه از بین ده جعبه را که می خواهند برای ساختن کولاژهای خود به کار برند، انتخاب کنند .پس از آن که انتخاب انجام گرفت ، پنج جعبه باقیمانده را کنار گذاشتند . در حالی که برای باقی کودکان ، پنج جعبه را از بین ده جعبه بیرون آورده و گفتند : این ها موادی هستند که برای شما انتخاب کرده ایم تا کولاژهای خود را درست کنید ، و سپس پنج جعبه باقی مانده را کنار گذاشتند . تمام کودکان حدود 5 دقیقه برای کامل کردن کولاژ خود وقت داشتند اما ابتدا محدودیت زمان را به آن ها متذکر نشدند .وقتی که نه دقیقه گذشت از کودکان خواستند کار خود را تمام کنند . بیست و هشت کولاژی که کودکان در این آزمایش ساخته بودند به طور جداگانه ای توسط هشت هنرمند خلاق ، از نقطه نظر خلاقیت ، ارزیابی شد .هنگامی که نتایج را تجزیه و تحلیل کردند دیدند کولاژهایی که توسط کودکانی که حق انتخاب مواد را داشتند ساخته شده بود به میزان قابل توجهی در سطح بالاتری از کولاژهای گروه دیگر که حق انتخاب نداشتند قرار داشت . دو هفته بعد بر روی میزی د رکلاس درس کودکان ، باقیمانده مواد کولاژرا قرار دادند. زمانی را که هر یک از کودکان صرف کار با این مواد کولاژ نمودند را اندازه گرفتند و نتیجه این که کودکانی که به آن ها حق انتخاب مواد داده شده بود ، پنجاه درصد بیش از کودکان گروه دیگر وقت آزاد خود را صرف بازی با این مواد کردند . به عبارت دیگر ، علاقه درونی آن کودکان به مواد حتی دو هفته پس از انجام آزمایش در سطح بالایی قرار داشت . تشخیص علایق درونی کودکان مشکل به نظر می رسد . اما با مشاهده می توان به آن پی برد زیرا انگیزه درونی چیز مرموزی نیست بلکه به آسانی در علایق اساسی کودکان مشهود است و از طرفی یک آزمون 16 عبارتی برای آن تهیه شده است که نتیجه کار و تحقیق ترزا آمابلی به شرح ذیل می باشد . اگر عبارت های درونی ، پاسخ های درست بیشتری داده شود . کودک اساساً در مورد فعالیت ، دارای انگیزه ی درونی است و بالعکس . شما می توانید به جای عبارت این فعالیت از نام مخصوص فعالیت مانند « ساختن چیزهای چوبی » « نواختن موسیقی به جای درس خواندن» « نگارش» و غیره استفاده کنید .

درونی 1- من به والدینم نق زدم تا به من اجازه دهند این فعالیت را انجام دهم .
بیرونی 2- من خیلی به چیزهای خوبی که والدینم و مربیانم هنگام انجام این فعالیت به من می گویند فکر می کنم .
درونی 3- وقتی من این فعالیت را انجام می دهم ، احساس می کنم چیزهایی را حقیقتاً می خواهم بدانم می آموزم .
درونی 4- وقتی من از بین چیزهای مختلف شانس انتخاب داشته باشم ، اغلب این فعالیت را انجام می دهم .
بیرونی 5- من می خواهم والدینم و مربیانم چقدر می توانم در انجام این فعالینت خوب باشم .
درونی 6- من این فعالیت را انجام می دهم زیرا حقیقتاً درباره آن کنجکاو هستم .
برونی 7- امیدورام روزی از بابت انجام این فعالیت پول زیادی به دست آورم
برونی 8- دوست دارم کسی مرا در حال انجام این فعالیت مشاهده کند .
درونی 9- هر قدر این فعالیت بیشتر جنبه مبارزه طلبی داشته باشد من بیشتر از آن لذت می برم
برونی 10- من این فعالیت را انجام می دهم زیرا والدینم و مربیانم به من گفته اند استعداد انجام آن را دارم .
درونی 11- من حقیقتاً از دیدن آن چه در این فعالین انجام داده ام لذت می برم
برونی 12- من این فعالیت را بیشتر به این دلیل انجام می دهم که والدین و مربیانم چنین می خواهند.
درونی 13- وقتی این فعالیت را انجام می دهم دوست دارم خودم از چیزها سر در بیاورم .
برونی 14- وقت یاین فعالیت را انجام می دهم فکر می کنم پس از اتمام آن مردم چه می گویند
درونی 15- برای من این فعالیت بیشتر شبیه یک بازی است تا کار
درونی 16 –بعضی مواقع این فعالیت را انجام می دهم چیزهای دیگر را فراموش می کنم .
برونی 17 – فکر میکنم اگز هیچ کس در مورد این فعالی چیزی نداند هیچ امتیازی ندارد.
درونی 18- وقتی بدانم این فعالیت را خوب انجام می دهم ، حقیقتاً احساس خوبی دارم .
برونی 19 – موارد بسیاری ، من این فعالیت را بدون آن که حقیقتاً دوست بدارم انجام می دهم .
درونی 20- وقتی این فعالیت را انجام می دهم دوست دارم برای خودم تصمیم بگیرم چگونه می خواهم آن را انجام دهم .
برونی 21- وقتی کسی مرا راهنکایی کند و بگوید چگونه این فعالیت را انجام دهم ، آن را دوست دارم .
درونی 22- اگر نمی توانستم ، دیگر این فعالیت را انجام دهم ، بسیار نا امید
می شدم .
برونی 23- من این فعالیت را انجام می دهم زیرا سایر مردم گفته اند آن را به خوبی انجام می دهم .
درونی 24- من از انجام این فعالیت لذت بسیار می برم .
برونی 25- وقتی بتوانم این فعالیت را به آسانی انجام دهم ، بیشتر آن را دوست دارم .
درونی 26- بعضی مواقع ، وقت یاین فعالیت را انجام می دهم سذ نخ وقت از دستم در می رود .
برونی 27- من حقیقتاً از این که این فعالیت را بهتر از سایر کودکان انجام دهم لذت می برم .
برونی 28- اگر مجبور نبودم این فعالیت را انجام نمی دادم
برونی 29- امیدوارم روزی برای انجام این فعالیت معروف شوم .
درونی 30- وقتی این فعالیت را انجام می دهم ، چیزهای تازه ای درباره خودم کشف می کنم .
برونی 31- من حقیقتاً می خواهم برای انجام این فعالیت جایزه و هدایا دریافت کنم .
درونی 32- این فعالیت برای من اهمیت دارد.

  امتیاز: 0.00