منو
 کاربر Online
360 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  شنبه 12 دی 1388 [13:01 ]
  سودمندی‌های غذاهای ایرانی
 

در میان غذاهای سنتی، ته‌چین از آن غذاهایی است که در مهمانی‌ها زیاد طبخ و تهیه می‌شود. این غذای قالبی و زعفرانی دو بخش اصلی دارد؛ قسمت اولش برنجی است که با تخم‌مرغ و ماست مخلوط شده و کاملاً زعفرانی می‌شود و قسمت دیگرش معمولا گوشتی بوده و شامل تکه‌های مرغ، ماهی یا گوشت راسته است. این غذا ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود.
1. تخم‌مرغ؛ منبع ویتامین A و D
2. سینه مرغ؛ منبع ویتامین B3
3. هویج؛ منبع ویتامین A
4. زرشک؛ ضد سرطان

بهترین نوشیدنی برای این غذا، دوغ کفیر است زیرا تکمیل‌کننده ماست موجود در این غذا بوده و ارزش وعده غذایی‌تان را بالا می‌برد. در کنارش خوردن یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه نیز بد نیست. به این ترتیب، تمام گروه‌های غذایی را در یک وعده میل می‌کنید و این درست همان چیزی است که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بدانید

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 05 بهمن 1388 [10:36 ]
  خورش الواسفناج
 

اآلو تأمین‌کننده مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای فیبر است، به طوری که مطالعات نشان داده‌اند خوردن 100 گرم از آن یا 5 عدد آلوی خشک که یک واحد میوه محسوب می‌شود، تامین کننده 33 درصد از نیاز بالغان به فیبر خواهد بود. به این دلیل افرادی که مشکلات گوارشی دارند، می‌توانند این غذا را برای رفع مشکل‌شان برگزینند. علاوه بر اینها، آلو منبع گیاهی آهن نیز محسوب می‌شود، به طوری که خوردن 5 عدد از آن 3 میلی‌گرم آهن را به بدن می‌رساند که اگر با منابع ویتامین C و بتاکاروتن همراه شود جذب‌اش افزایش خواهد یافت زیرا همان‌طور که گفتیم منشأ آن گیاهی بوده و در مقایسه با منابع حیوانی این ماده معدنی کمتر جذب خواهد شد. یادتان باشد که مصرف این مقدار آلو 65 کیلوکالری انرژی را به بدن‌تان خواهد رساند.

اسفناج این سبزی برگ سبز منبع بتاکاروتن است؛ بنابراین همراه شدن‌اش با آلو به جذب آهن موجود در این میوه کمک شایانی می‌کند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که خوردن نصف لیوان پخته این سبزی دارای 3500 میکروگرم بتاکاروتن است که مقدار قابل‌ملاحظه‌ای است. علاوه بر اینها اسفناج، منبع فولات نیز بوده و عادت به مصرف آن از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری می‌کند. در ضمن، اگر فشار خون دارید، بهتر است این سبزی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید زیرا به کنترل این فاکتور نیز کمک می‌کند چون مملو از پتاسیم است. فقط توصیه ما به شما آن است که این سبزی را با آب کم و در مدت زمان کوتاهی بپزید تا ارزش غذایی‌اش بیشتر حفظ شود.
چگونگی آماده‌سازی این غذا

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  شنبه 10 بهمن 1388 [13:20 ]
  قلم کلسیم دارد
 

بیشتر ایرانی‌ها معتقدند که افزودن ماهیچه و قلم به خورش به خوش‌طعم‌تر شدن آن کمک می‌کند اما خیلی وقت‌ها به دلیل اینکه فکر می‌کنند چربی موجود در آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد آن را از برنامه غذایی شان حذف می‌کنند.
قلم مملو از کلسیم و آهن و در ضمن روی و ویتامین 12B است و وقتی خوب پخته شده باشد املاح و ویتامین‌های یاد شده وارد آب حاصل از پخت می‌شوند و بنابراین خوردن این آب ارزش تغذیه‌ای بسیاری را برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت. اما به دلیل چربی فراوان بهتر است بعد از پخت سرد شود تا چربی موجود از آن جدا شود و سپس آب یاد شده به مصرف برسد. از این رو، خوردن آن برای کسانی که از منابع کلسیم به خصوص لبنیات کمتر استفاده می‌کنند یا میزان خوردن‌شان تأمین‌کننده نیاز روزانه نیست، توصیه می‌شود.
اصل خبر را بخوانید

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  یکشنبه 29 فروردین 1389 [06:04 ]
  پنج غذای باستانی
 

بررسی‌های باستان‌شناسان روی مواد مصرفی و ترکیبات غذایی ساکنان شهر سوخته نشان می‌دهد که آنها از تغذیه سالم برخوردار بوده‌اند و همه‌ی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات مورد نیاز زندگی را در جیره غذایی خود مصرف می کرده‌اند. مردمان شهر سوخته از تمام طبیعت پیرامون خود به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری می‌کردند. گویا در آن زمان دورریزی وجود نداشته و همه چیز در خدمت زندگی انسان و تعامل وی با طبیعت بوده است.
پنج غذای باستانی
باستان‌شناسان در چندین سال کاوش مختلف و با همکاری آزمایشگاه گیاه‌شناسی موزه‌ی ملی شرق‌شناسی ایتالیا با انجام بررسی‌های بسیار دقیقی روی باقی‌مانده مواد غذایی در ظروف باستانی، تجزیه و تحلیل سطح درونی ظروف و سرند کردن خاک سطح محوطه‌ها موفق شدند بیش از 25 نوع دانه‌ی خوراکی و گیاهی مصرفی، چند نوع نوشیدنی، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و روش آماده‌سازی چند نوع غذای ساکنان این محوطه‌ی باستانی را شناسایی کنند.

1. ماهی و دانه‌های گشنیز را با هم خوب ترکیب کنید و درون برگ مو جای دهید. این ترکیب، دستور پخت یک نوع دلمه است که ساکنان محوطه باستانی شهر سوخته، 5هزار سال پیش مصرف می‌کرده‌اند. البته با آنچه امروز به عنوان دلمه خورده می‌شود متفاوت است ولی ارزش یک‌بار درست کردن را دارد.

2. تخم اردک یا غاز را درون خاکستر گرم بپزید. همزمان دست‌ به‌کار پخت نانی شوید که از آرد کنجد پخته شده است. گفته می‌شود که این غذا را با این نان میل می‌کردند و باید خیلی خوشمزه باشد.

3. یکی دیگر از غذاهای شهر سوخته با گوشت گوسفند یا بز پخته می‌شده است. با این تفاوت که گوشت را در شیر می‌پختند و به این ترتیب طعم خاصی پیدا می‌کرده است.

4. به تنوع غذایی‌تان سوپ را هم بیفزایید. ساکنین شهر سوخته از ترکیب جو، گوشت گوسفند، کشک و کشمش نوعی سوپ می‌پختند و آن را با نان پخته شده از آرد کنجد میل می‌کردند.

5. بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که مردم شهر سوخته از خیار، انگور، خربزه، هندوانه، پسته‌ی وحشی، زیره، گشنیز و سیر فراوان به عنوان میوه و سبزی، ماست و شیر به عنوان لبنیات، تخم اردک، گوشت اردک، ماهی، گوسفند، بز و گاو به عنوان پروتئین‌های خوراکی و از ماءالشعیر (آب جو تخمیر نشده) و آب انگور به عنوان نوشیدنی در پنج هزار سال پیش بهره می‌بردند.

منبع:

خبرگزاری میراث فرهنگی

  امتیاز: 0.00