منو
 صفحه های تصادفی
مردم شناسی
تکنولوژی ماورای صوت
عملیات های چندگانه
نقش آمار در پژوهشهای علمی
سیاست آبادانی هلاکو خان
ایجاد تعادل و توزان در زندگی
Einsteinium
محلول اشباع و فوق اشباع
میتوکندری
آیا خون همه انسان‌ها یکی است؟
 کاربر Online
1701 کاربر online
 : فیزیک
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه فیزیک 3 ستاره ها ارسال ها: 2228   در :  سه شنبه 30 تیر 1388 [13:02 ]
  نيرو چيست؟
 

نيرو چيست؟
درسته ! نیرو چیست ؟ آن قدر این واژه را شنیده ایم و در علوم و فیزیک ، و حتی در زندگی روزمره به کار می بریم که دیگر برایمان به صورت مفهومی بدیهی و بی نیاز از تعریف جلوه می کند . به طوری که وقتی از کسی می پرسید نیرو چیست؟ می گوید : `نیرو ، نیرو ست دیگه .` بعد اگر بپرسید : `یعنی چه نیرو ، نیرو ست دیگه ؟` می گوید :` یعنی میتونه برامون کاری انجام بدهد.` بعد اگر بپرسید : ` پس انرژی چیست ؟` می گوید:` انرژی هم یه جورایی همون نیرو ست و با هم ارتباط نزدیکی دارن .` این پرسش و پاسخ های بی سرو ته ! می تواند همین جوری ادامه پیدا کند و دست آخر هم این پاسخ را بشنوید که `این دیگه بدیهی است.`

مفهوم نیرو نیز، در کنار ده ها مفهوم دیگر همچون : کار ، انرژی ، گرما ، دما و....، از جمله مفهوم هایی است که از دوره ی ابتدایی تا دوره ی پیش دانشگاهی سعی می شود به دانش آموزان، آموزش داده شوند . از آنجایی که – بر اساس واقعیت موجود - هنوز هم در بسیار ی از مدرسه های کشورمان آموزش همه ی درس ها از جمله علوم ، به طور سنتی و قالبی (کلیشه ای ) و با رویکرد انتقالی انجام می شود ، هم معلمان و هم کتاب های درسی اصرار دارند که تعریف معین و سرراستی از این گونه مفهوم ها ارائه دهند و دانش آموزان نیز عادت می کنند که همواره به تعریف های مشخص و کوتاهی از مفهوم هایی که باید یادبگیرند دست یابند و بدون توجه به هدف اصلی از آموزش این گونه مفهوم ها ، تلاش می کنند تعریف آن ها را به خاطر بسپارند تا شاید بتوانند در امتحان ، نمره ای از بابت نوشتن آن دست و پا کنند.

واقعیت آن است که سر آخر دانش آموزان فهم درستی از این مفاهیم به دست نمی آورند و در بعضی موارد آن ها را با برخی مفاهیم دیگر فیزیک اشتباه می گیرند . امروز موافقان این ایده در آموزش علوم و فیزیک کم نیستند که در دوره ی آموزش عمومی ضرورتی وجود ندارد که بر روی بیان تعریف مشخصی از برخی مفاهیم ، که معمولا انتزاعی هستند ، به دانش آموزان فشار آورده شود.

شاید شما هم شنیده باشید که هر گاه نتوانستید تعریف روشنی از چیزی ارائه دهید آن چیز را بر پایه ی مصادیق آن معرفی کنید. این تفکر در آموزش علوم به خصوص در کتاب هایی که در یکی دو دهه ی اخیر در علوم و فیزیک نوشته شده ، بسیار استفاده شده است.در ادامه مفهوم نیرو به کمک این ایده و بدون آن که تعریف خاصی از آن داده شود صرفا بر پایه ی مصادیق آن معرفی شده است. (به عبارت ممکن است در شرح 6 شکل اول توجه کنید.) پس از آن به کمک تصاویر دیگری ، حسی از بزرگی نیرو منتقل شده است. و در پایان چند پرسش مرتبط با این مفهوم داده شده است. این تصویرها از کتاب درک فیزیک با رویکرد تصویری كه توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است برگرفته شده اند. براي ديدن تصاوير به آدرس زير برويد:
http://physicsworkbook.googlepages.com/force

  امتیاز: 0.00