منو
 کاربر Online
569 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 03 مهر 1386 [09:15 ]
  کتاب درسی را چگونه باید خواند ؟
 

در این نوشتار ، روشی برای خواندن و مطالعه مطالب کتاب های درسی ارائه می شود که معرف به روش پ س خ ب ا ( پس خبا ) می باشد . این روش به نظر می رسد شیوه موثری برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ کردن مفاهیم و اطلاعات کلیدی است . نام این روش برگرفته از نخستین حرف نام هر یک از مراحل پنجگانه در مطالعه متون : پیشخوانی ،سوال کردن ، خواندن ، به خود پس دادن ؛ و آزمودن است. دو مرحله اول و آخر ویژه بررسی سراسری هر فصل از کتاب هستند و سه مرحله میانی اختصاص به هر بخش اصلی از هر فصل دارند .
مرحله پ یا پیش خوانی : نخست به مرور کلی فصل معینی از کتاب می پردازید تا با موضوعات کلی مطرخح شده در آن آشنا شوید . برای این منظور فهرست مطالب فصل را می خوانید . سپس مطالب فصل را مرور می کنید که طی آن ، عناوین بخش های اصلی و فرعی فصل را مورد توجه قرار می دهید ، و تصاویر و نمودارها را از نظر می گذرانید . مهمترین نکته در مرحله پیش خوانی این است که پس از مرور مطالب فصل ، چکیده پایانی فصل را با دقت مطالعه کنید و روی هر یک از نکاتی که در آن آمده تامل کنید . در این مرحله ممکن است سوال هایی به ذهنتان خطور کند که پس از خواندن متن کامل فصل بتوانید به آنها پاسخ دهید . این مرحله ، تصویری کلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن به دست می دهد .
مرحله س یا سوال کردن : همان طور که قبلا گفته شد ، مراحل سوال کردن ، خواندن و به خود پس دادن ویژه هر بخش عمده هر فصل است . بخش های هر فصل از کتاب مورد نظرتان را یکی یکی در نظر بگیرید ، هر سه مرحله سوال کردن ، خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر فصل اعمال کنید . سپس به بخش بعدی کتاب بپردازید . قبل از مطالعه مطالب هر بخش ، نخست عنوان آن بخش و عنوان های فرعی آن را بخوانید . سپس در حین خواندن مطالب هر بخش ، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید که بعدا باید به آنها پاسخ بدهید : از خود بپرسید : ` نویسنده در این بخش چه مفاهیم مهمی را در نظر داشته است ؟ ` مقصود از مرحله سوال کردن نیز همین است .
مرحله خ ( خواندن ) : در این مرحله ، مطالب هر بخش از فصل را برای آگاهی از معنا و مفهوم آن با دقت بخوانید و ضمن خواندن ، سعی کنید به سوال هایی که در مرحله سوال کردن مطرح شده بود ، پاسخ دهید . در باره مطالبی که می خوانید تامل کنید و بکوشید بین آن مطالب و اطلاعات قبلی خود ارتباط برقرار کنید . می توانید زیر واژه ها یا عبارت های اصلی خط بکشید ، اما میزان آن از 10 تا 15 درصد متن تجاوز نکند . اگر مقصود از خط کشیدن زیر مطالب ، مشخص کردن واژه ها یا عبارت های اصلی برای مرور بعدی باشد ، خط کشیدن زیادی زیر مطالب ، مغایر با چنین هدفی است. تا وقتی تمام مطالب بخش معینی را نخوانده اید یا با همه مفاهیم اصلی آشنا نشده اید و اهمیت نسبی آنها را ارزیابی نکرده اید ، یادداشت بر ندارید .
مرحله ب ( به خود پس دادن ) : پس از خواندن هر بخش ، سعی کنید مفاهیم اصلی را به خاطر بیاورید و اطلاعات را از حفظ با خود بگویید . مفاهیم را به زبان خودتان بازگو کنید و اطلاعات را ترجیحا با صدای بلند و اگر تنها نیستید ، زیر لب تکرار کنید . مطالبی را که به یاد می آورید با متن کتاب تطبیق دهید تا مطمئت شوید که آنها را کامل و درست حفظ کرده اید . به کمک روش به خود پس دادن مطالب ، به کمبود اطلاعات خود پی می برید و می توانید آنها را در ذهن خود سازماندهی کنید . پس از آن که بخشی از فصل را به این شیوه مطالعه کردید ، به بخش بعدی بپردازید و دوباره مراحل سوال کردن ، خواندن . به خود پس دادن را تکرار کنید .
مرحله آ ( آزمون ) : پس از خواندن مطالب فصل باید به آزمون و مرور مطالب بپردازید . با مراجعه به یادداشت هایتان ، ببینید چه مقدار از مفاهیم اصلی را به یاد دارید . سعی کنید بفهمید چه پیوندی بین مطالب مختلف وجود دارد و این مطالب چگونه در فصل ، سازمان بندی شده اند . در مرحله آزمون ممکن است مجبور شوید فصل را مرور کنید تا صحت مفاهیم و مطالب اصلی حفظ شده را وارسی شود . در این مرحله باید چکیده فصل رابخوانید و ضمن آن جزئیات مربوط به هر یک از نکات چکیده را در نظر آورید . مرحله آزمون را هرگز به شب امتحان موکول نکنید . نخستین مرور مطالب فصل باید بلافاصله پس از خواندن آن انجام شود .
پژوهش های بسیاری حاکی از وجود فواید فراوان در روش پس خبا بوده و مسلما این روش کارآمدتر از روش روخوانی ساده مطالب است . در این روش مخصوصا به خود پس دادن مطالب ، نقش بسیار مهمی دارد . اختصاص بخش عمده طول مدت مطالعه به یاد آوری فعال مطالب بهتر از آن است که تمام وقت خود را صرف خواندن و بازخوانی مطلب کنید . بررسی ها موید این نکته اند که خواندن چکیده فصل بیش از مطالعه سراسر فصل ، کار آمدی دارد . خواندن چکیده پیش از خواندن مطالب فصل، چشم اندازی کلی از فصل فراهم می کند که خواننده را در سازمان دهی مطالب در حین خواندن مطالب یاری می دهد . حتی اگر نخواهید روش پس خبا را به طور کامل دنبال کنید ، بهتر است از فواید به خود پس دادن مطلب و نیز مطالعه چکیده فصل پیش از خواندن مطالب فصل غفلت نورزید .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 30 مهر 1386 [14:21 ]
  نکاتی درباره خواندن
 

در زمینه مطالعه کتاب های درسی باید به چند نکته اساسی توجه کرد که عبارتند از : دیدن ؛ مطالعه بدون دیدن امکان پذیر نیست ، اما باید به کلمات نگاه کنیم و آنها را بشناسیم تا اطلاعاتمان کامل شود . خواندن ؛ خواندنی که به صورت های گوناگون ظاهر می شود ، کلمه خوانی ، عبارت خوانی و اندیشه خوانی . درک مطلب ؛ خواندنی که همراه با درک و فهم کامل مطلب صورت گیرد ، یعنی به خاطر سپاری و به یادآوری مطالب و تعمیم آن و تحلیل آن به خوبی صورت گرفته باشد . بنابر این ، در هنگام مطالعه باید به این نکات توجه کنیم :
- تا آنجا که می توانیم در درک و به خاطر سپاری تمام مطالبی که می خوانیم کوشا باشیم ؛
- از راهبردهای یادیار که باعث عدم فراموشی یا کاهش میزان فراموشی مطالب خوانده شده می شود استفاده کنیم ؛
- بعد از خواندن مطلب ، مطالب خوانده شده را از حفظ مرور کنیم ؛
- مطالبی را که می خوانیم به اطلاعات قبلی مان درباره موضوع مورد مطالعه ربط دهیم ؛
- مطالب مورد مطالعه را از نظر پیامی که به همراه دارد مورد نقد و تحلیل قرار دهیم ؛
- به هنگام خواندن یک متن سعی نماییم که مطالب جدید را مشخص نماییم ؛
- برای خواندن مطالب درسی علاقه نشان دهیم ؛
- هنگامی به مطالعه بپردازیم که خسته و... نباشیم ؛
- عواملی را که باعث حواسپرتی مان می شود ، کنترل نماییم ؛
- سهی کنیم که متن را به درستی مورد مطالعه قرار بدهیم ؛ و
- پس از مطالعه درباره متنی که خوانده اید ، سوال هایی را طرح و به آنها پاسخ بدهیم .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 10 آذر 1386 [05:27 ]
  برنامه مطالعه
 

از آنجا که به عنوان دانش آموز و یا دانشجو کارهای زیادی دارید و از نظر زمان در مضیقه هستید ، لازم است که برای فعالیت های خود یک برنامه کار داشته باشید . این نوع برنامه کمک می کند تا از پیش کارها را منظم کنید و به موقع هر کاری را انجام دهید و از نگرانی های بی موقع شما کاسته شود .
بر اساس کارهای مربوط به هر موضوع درسی وقت کار و تفریح خود را مشخص کنید . برای هر موضوع بخصوص حداقل از یک هفته قبل به مطالعه بپردازید . در این مورد به پیشنهادهای زیر عمل نمایید :
1- برنامه مطالعه خود را با دیدی واقع بینانه طرح ریزی کنید . مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود نگذارید .
2- کارهای فوق العاده را هم منظور کنید . گاهی کارهای غیر منتظره و عوامل دیگری پیش می آیند که ممکن است برنامه کار شما را به هم بزنند ؛ برای این کارها وقت لازم را پیش بینی کنید .
3- اوقات خود را تقسیم کنید . برای مطالبی که یادگیری آنها زیاد به حافظه متکی است وقت مطالعه را تقسیم کنید ( مثلا شبی یک ساعت در پنج شب بهتر از پنج ساعت در یک شب است ).
4- از بهترین ساعت های خود استفاده کنید . کارهای سنگین را برای ساعت هایی که بهتر می توانید کار کنید اختصاص ندهید و ساعت های غیر تولیدی خود را برای کارهای آسان بگذارید .
5- در صورت امکان مطالب مشابه را با هم نخوانید . خواندن مطالب مشابه با یکدیگر اشتباه می شوند و در کار شما مزاحمت ایجاد می کنند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 02 بهمن 1386 [10:58 ]
  تجربه های من برای آمادگی امتحان
 

دوستان عزیز و گرامی شما می توانید تجربه های خود را در این زمینه در همین قسمت درج کنید . منتظر پیام های شما هستیم .

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 14 آذر 1387 [14:11 ]
  رهنمود
 

اگر می خواهید در مطالعه برای امتحان موفقیت بیشتری کسب کنید ، مطالب این بخش را با دقت مطالعه نمایید .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  سه شنبه 26 آذر 1387 [12:00 ]
  چگونه مطالعه کنیم
 

در زیر روشی مفید دیگری برای مطالعه به شما پیشنهاد می کنیم که به روش پنیر سوئیسی معروف است :
همیشه از کلیت مطلب آغار کنید
یک بار به سرعت متن را بخوانید . در همان حال ، با ماژیک شبرنگ کلید واژه های مهم را مشخص نمایید . این تند خوانی اولیه ، دید مناسبی در مورد متن به شما می دهد . حال می توانید متن را تا روز بعد یا حتی چند روز بعد کنار بگذارید یا آن که بلافاصله مرحله بعد را آغاز کنید . تنها هدف از آن خوانش آغازین ، رسیدن به دیدی اجمالی درباره مطالب مهم است ، و با کلید واژه هایی که مشخص کرده اید ، هر وقت دوباره شروع به خواندن متنی کنید ، به سادگی می توانید کلیت آن را دریابید .
اگر تصمیم دارید متن را برای مدتی کنار بگذارید. دفعه بعد کار را با مرور سریع مطلب آغاز کنید . صرفا تورقی نمایید و کلید واژه هایی را که مشخص کرده اید ، بخوانید .
با کشیدن نقطه مرکزی و چند خط ضخیم ، یک نقشه یادگیری درست کنید
چرا این متن را می خوانید ؟ چه نوع اطلاعاتی از آن می خواهید ؟ برای خواندنتان ، هدفی تعیین کنید . آیا هدفتان از خواندن آن یاد گرفتن تمام مطالب یا تنها جنبه های خاصی از آن است ؟ یا می خواهید از پس پرسش های یک امتحان برآیید ؟ یا می خواهید خلاصه ای از آن را به کسی تحویل دهید ؟
باید از هدفتان کلاملا آگاه باشید . زیرا ، این هدف است که معلوم می کند چرا متنی را می خوانید و چگونه باید بخوانید . می توانید با نخواندن متنهایی که به آنها علاقه ندارید ، تا حد زیادی در وقت صرفه جویی کنید ! در همان نخستین خوانشتان در می یابید که آیا متن ارزش دوباره خواندن را دارد یا نه .
در این مرحله ، تصمیم گرفته اید برای هدفی خاص متن را بخوانید و یک نقشه یادگیری آماده کرده اید . دوباره متن را بخوانید ، و در همان حال ، واژه های جدید و تصاویری به شاخه های نقشه یادگیری تان بیفزایید .
مطلب را به طور منظم مرور کنید . مرور کردن تاثیر شگرفی دارد . هر بار که این کار را انجام می دهید می توانید یا همان نقشه یادگیری تان را دوباره از نظر بگذرانید یا آن که بازنویسی اش کنید و واژه هایی را که ضروری نیستند ، حذف کنید . تنها واژه هایی را که به راستی مهم اند ، نگهدارید .
این روش مطالعه نه تنها تا حد زیادی سبب صرفه جویی در وقت می شود ، بلکه یک دید اجمالی و درک سریع از آنچه که می خوانید را به دست می دهد . نتیجه آن است که بهتر و سریع تر می آموزید . به علاوه مرور مطالب را نیز آسان تر می کند .
حال می توانید به سادگی هر متنی را بخوانید و اطلاعات مهم آن را بیابید . هر گاه که به درکی از کلیت متن دست یافتید و هدفتان را از خواندن متن معلوم کردید می توانید توجهتان را بر ماده متن معطوف کنید .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 19 اسفند 1390 [16:43 ]
  روش دیگر برای مطالعه
 

همۀ کتاب هایی که در مورد مهارت مطالعه نوشته شده است، حداقل یک روش خاص یادداشت برداری را توضیح داده اند. در اینجا می خواهیم روش یادداشت برداری پنج مرحله ایی را توضیح دهیم که تاثیر آن بر یادگیری زیاد است. این پنج مرحله عبارتند از آماده شدن، نوشتن، ویرایش کردن، پرسیدن سوال ها، امتحان گرفتن از خود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 19 اسفند 1390 [16:50 ]
  مرحلۀ اول: آماده شدن
 

آماده شدن برای شنیدن درس، قبل از ورود به کلاس به اندازۀ خو د یادداشت برداری مهم است. این آماده شدن مستقیما بر گوش دادن و یادداشت برداری تاثیر می گذارد. لذا باید قبل از ورود به کلاس درس نیز از لحاظ ذهنی آماده شوید. آماده شدن برای یادداشت برداری شامل سه کار است که باید قبل از رسیدن به کلاس اجرا شود. اول؛ برای آماده شدن، شما باید تکلیف درسی تان و نیز هر کار مربوط به خانه را انجام دهید.دوم؛ شما نیاز دارید که یادداشت های درس های قبل را مرور کنید. با مرور کردن شما مطالب را در ذهن خود دارید، که خود موجب تسهیل در یادگیری مطالب بعدی می شوند؛ زیرا مغز انسان موقعی بهتر کار می کند که اطلاعات جدید با اطلاعات و ایده های آموخته شدۀ قبلی، پیوسته و هماهنگ باشد. سومین کار؛ یک کار فیزیکی است. باید از همۀ چیزهایی که برای تمام کلاس ها نیاز دارید ، مانند لوازم التحریر و نظایر آن اطمینان یابید و آنها را مهیا کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 21 اسفند 1390 [12:59 ]
  مرحلۀ دوم: نوشتن
 

دومین مرحله یعنی نوشتن، عبارت است از یادداشت برداری در طول کلاس، وقتی که معلم وارد می شود، دفتر یادداشت خود را باز کنید و خودکار در دست داشته باشید. تاریخ و شمارۀ صفحه را گوشۀ سمت چپ بالای کاغذ درج کنید. این کار را برای همۀ صفحات تکرار کنید. برای یادداشت برداری از درس، شما باید همۀ توجه خود را روی سخنان معلم متمرکز و هر نوع اطلاعات مربوط به درس مانند ایده های اصلی، حقایق، جزئیات، مثال ها، تعریف، و حتی اطلاعات عادی و معملی را که فکر می کنید قبلا آنها را می دانستید، یادداشت کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 21 اسفند 1390 [13:08 ]
  مرحلۀ سوم: ویرایش
 

سومین مرحله یعنی ویرایش، بلافاصله بعد از تمام شدن کلاس صورت می گیرد و به طور ساده عبارت است از پاکنویس کردن و مرتب کردن یادداشت های کلاس . در این مرحله شما باید یادداشت هایتان را مرور کنید تا مطمئن شوید که واضح ، قابل خواندن و فهمیند هستند. ممکن است نیاز داشته باشید تا کلماتی را که جا گذاشته اید، بنویسید؛ املای کلمات فنی را بررسی کنید؛ و یا اختصارهایی را که به کار برده اید، توضیح دهید. اگر شما بعضی مطالب را جا انداخته باشید، برای پر کردن ۀتن ممکن است از معلم خود، همکلاسی، یا مراجعه به کتاب درسی کمک بگیرید. در این مرحله شما نباید سعی کنید مطالب را دوباره بنویسید؛ زیرا خیلی وقت گیر است. حتی نیازی نیست که هیچ اطلاعاتی را پاک کنید. هدف شما از ویرایش این است که یادداشت ها، قابل استفاده و قابل خواندن باشد؛ به طوری که بتوانید آنها را به طور موثرتری مطلاعه کنید . مواظب باشید که تاریخ و شمارۀ صفحه را نوشته باشید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 21 اسفند 1390 [13:13 ]
  مرحلۀ چهارم: پرسیدن سوال ها
 

پرسیدن سوال که چهارمین مرحله است، اغلب بعد از ویرایش یادداشت هایتان صورت می گیرد. در این مرحله شما خود را به جای معلم قرار می دهید و یک فرگیرندۀ فعال و پرسشگر می شوید. هنگامی که شما یادداشت هایتان را مطالعه می کنید، به دنبال قطعه های اطلاعات می گردید؛ ایده هایی که با هم جور هستند؛ زیرا مفاهیمی مرتبط به هم مانند ایده اصلی با جزئیات و مثال هایی برای تقویت آن هستند. سپس شما هر دسته از اطلاعات را به عنوان جوابی برای یک سوال پیشنهادی در نظر می گیرید؛ سوالی که ممکن است معلم در جلسۀ آینده و یا در امتحان از شما بپرسد. سوال های پیشنهادی را در کنار هر قسمت بنویسید تا متوجه جواب آن نیز بشوید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 21 اسفند 1390 [13:20 ]
  مرحلۀ پنجم: خودآزمایی
 

در این مرحل، باید خود را امتحان کنید؛ چیزی که فقط بعد از نوشتن سوال ها می تواند انجام شود. در این مرحله شما سعی کنید که اطلاعات را در حافظۀ بلند مدت جای دهید. این کار آسان است. به وسیلۀ یک قطعه کاغذ، روی جواب را بپوشانید و سپس سوال را بخوانید و با صدای بلند و از حفظ به آن جواب دهید. اگر نتوانستید به سوالی جواب دهید به یادداشت هایتان مراجعه کنید و آن را بخوانید و دوباره خود را امتحان کنید. آنقدر آن را تکرار کنید تا از حفظ بتوانید آن را بیان کنید. بکوشید موضوع را درک کنید. به عبارت دیگر مطالب را حفظ نکنید؛ بلکه سعی کنید مطالب را با کلمات و عبارات خود بیان کنید. این رویه را آنقدر تکرار کنید تا بتوانید مطالب را بدون نگاه کردن به یادداشت هایتان ، بگویید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [08:52 ]
  نیروی خواندن برای درک معنی
 

دانش آموزی با اصرار به معلمش می گوید : من در مطالعه مشکلی ندارم؛ مشکل من این است که بعد از مطالعۀ فصل نمی دانم که چه چیزی را خوانده ام.
کم ترین چیزی که می شود برای این مورد بیان کرد این است که تمرکز کمی وجود دارد. به این منظور باید ابتدا ببینیم که خواندن یعنی چه؟
بعضی فکر می کنند که خواندن یعنی بازشناسی کلمات. در هر صورت خواندن درست نیاز به تفکر و فهم پیام نویسنده دارد. یقینا، کلمات همانند چشم ها و نور کافی ابزارهای ضروری خواندن هستند؛ اما خیلی مهم تر از آن، زمانی است که شما به درستی خود را درگیر فرایند خواندن می کنید؛ باید بر روی معنایی که در پشت کلمات قرار دارند، تمرکز کنید تا ایده نویسنده را درک کنید. خواندن، یک فرایند است و فرایند همیشه شامل تغییر و تحول است. خواندن درست، کلمات روی کاغذ را به تفکرات معنی داری که خواننده می فهمد و ارزش یابی می کند، سوق می دهد. در واقع، خواندن درست با فهمیدن همراه است. اگر شما قبلا چنین کاری نمی کردید، باید عبارت به عبارت مطالب را بخوانید نه کلمه به کلمه؛ زیرا این کار شما را قادر می کند که معنی کلمات را خیلی ساده تر جذب کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [14:51 ]
  خواندن یک فصل از کتاب درسی
 

آیا تا به حال به علت تمام کردن یک قسمت از درس، به خودتان تبریک گفته و بعد متوجه شده اید که نمی توانید یک کلمه از آن چه را که خوانده اید ، به یاد آورید؟ آیا تا به حال آنقدر بی حوصله شده اید که فکر کنید هرگز مطلب را به پایان نخواهید رساند؟ آیا هرگز هنگام مطالعۀ یک بخش واقعا به خواب رفته اید؟ چنین تجاربی بسیار خنثی کننده است و خواندن دوبارۀ همۀ تکالیف بسیار وقت گیر است. از طرف دیگر، ممکن است شما فکر کنید همۀ آنچه را که مطالعه کرده اید می دانید؛ اما در امتحانات، پایین ترین نمرات را بگیرید. در اواسط سال تحصیلی به نظر می رسد شما به اندازۀ افرادی که نسبت به شما وقت کمتری به خواندن اختصاص می دهند، کارایی ندارید. اگر شما جزو این افراد هستید و یا به دلایل دیگری به نمره ای که می خواهید در امتحانات بگیرید، دست نمی یابید، نیاز دارید که روش بهتری را برای مطالعۀ کل تکالیف به کار ببرید. در واقع، شما به روش مطالعه – خواندن نیاز دارید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [14:51 ]
  مطالعه – خواندن
 

مطالعه – خواندن، فرایندی برای خواندن و مطالعۀ فصل های کتاب درسی است که از سه قسمت نگاه پیشین، خواندن و علامت گذاری، و مرور از طریق از حفظ گفتن تشکیل شده است. این سیستم از دو منبع( نظریه های یادگیری محققان در زمینۀ مهارت های مطالعۀ مدرسه ای، و عادت های مطالعۀ واقعی دانش آموزان موفق) گرفته شده است. از طریق به کار بردن روش مطالعه – خواندن، شما می توانید به جای خوانندۀ منفعل به یک خوانندۀ فعال تبدیل شوید.
خوانندۀ فعال از یادگیری جسمی استفاده می کند و تا می تواند حواس بینایی، گویایی، بساوایی خود را درگیر مطالعه می کند تا بتواند اطلاعات را بفهمد و به خاطر بیاورد. در مورد آنچه مطالعه می کند فکر می کند و می کوشد ایده ها و مفاهیم برایش معنی دار باشد. از این طریق برای وقت خود نیز ارزش قال می شود. خوانندۀ منفعل اغلب با حرکت می خواند بدون این که معنی را درک کند؛ فقط کلمات از جلوی چشمانش حرکت می کند.
با کمی تلاش و تمرین، مطالعه – خواندن باعث می شود ، عادت جدیدی در شما ایجاد شود که مطالعه را آسان تر و لذت بخش تر کند. وقت شما ارزشمند خواهد بود و نیز نتایج با ارزشی به دست خواهید آورد. پاداش شما فهم بهتر موضوعات و گرفتن نمرات بهتر خواهد بود. استفاده از روش مطالعه – خواندن باعث می شود احساس کنید که برای یک تیر دو نشان داشته اید. شما عمیق خوانده و خواهید فهمید و در همان زمان برای مطالعۀ خود راهنماهایی به وجود خواهید آورد. خبره شدن در این روش باعث می شود که برا یکلاس و امتحانات ، خود ذرا راحت تر و موثرتر آماده کنید.
سه قسمت مطالعه – خواندن یعنی نگاه قبلی، خواندن و علامت گذاری، و مرور به وسیلۀ از حفظ گفتن ؛ اگر چه به صورت جداگانه انجام می شود؛ ولی اجزای ضروری سیستم هستند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [14:52 ]
  مرحلۀ 1: نگاه قبلی
 

نگاه قبلی و یا بررسی فصل، اولین گام در روش مطالعه – خواندن است؛ این کار ذهن شما را از طریق یک نگاه کلی و اصولی به اطلاعات جدید ، آماده می کند. درست همان طور که ابتدا کتاب را بررسی کردید، حالا هم از نزدیک فصل را مورد بررسی قرار می دهید.به این منظور :
- ابتدا عنوان فصل را بخوانید و مشخص کنید که عنوان تا چه اندازه سر رشته هایی را برای پیش بینی محتوای آن به شما می دهد.
- بعد، اگر فصل با مقدمه یا هدف های رفتاری شروع شده است، آنها را مطالعه کنید.
- سپس فصل را سریع ورق بزنید و عنوان های درشت آن را بخوانید؛ از طریق آنها می توانید چکیده ای از ایده های اصلی فصل را استنباط کنید. اگر کتاب شما عنوان های درشت ندارد، می توانید اولین جملۀ پاراگراف های طولانی را بخوانید. از آن جا که اغلب، اولین جمله، جملۀ موضوع است، ممکن است به عنوان جایگزین سر عنوان های درشت عمل کند.
- جزء دیگری که باید مورد توجه قرار دهید، اطلاعات غیر کلامی است که شامل نقشه ها، چارت ها، نمودارها، تصاویر، و کاریکاتورها می باشد. در هنگام بررسی این وسایل کمکی – دیداری، توضیحات آنها را بخوانید.
- وقتی به انتهای فصل رسیدید، اگر خلاصه یا نتیجه گیری وجود دارد، آن را مطالعه کنید.
- سرانجام اگر فصل با پرسش به پایان می رسد، آنها را بخوانید. پرسش های پایان فصل اغلب پشت سر هم هستند؛ بنابر این با مطالعۀ آنها می توانید تصویری از سازماندهی فصل و جمع بندی مطالبی را که به نظر نویسنده مهم است، داشته باشید.
خواندن و فهم توضیح این شش مرحله در نگاه کردن قبلی یک فصل، احتمالا به زمان بیشتری از نگاه کردن قبلی واقعی نیاز دارد. در واقع، تقریبا باید حداقل پنج دقیقه و حداکثر ده دقیقه طول بکشد که یک نگاه قبلی به تکلیف بیندازید.
مدت چند دقیقه ای که نگاه قبلی یک فصل طول می کشد، سرمایه گذاری خوبی از زمان است؛ زیرا به شما کمک می کند که سازماندهی موضوعات فصل را دریابید. این عمل درک مطلب شما را افزایش می دهد و نیز مطالعۀ شما را به مرور ساده و ساده تر می کند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [14:53 ]
  مرحلۀ 2: خواندن و علامت گذاری
 

خواندن واقعی فصل کتاب درسی دومین گام در روش مطالعه – خواندن است. خواندن ، روشی است که در آن شما به طور منظم درگیر یادگیری هستید. خواندن برای تمام کردن فصل، و خواندن برای درک موضوع، دو رویکرد کاملا جداگانه در خواندن هستند. در روش اول شما سود زیادی به دست نخواهید آورد؛ زیرا چیز بسیار کمی به خاطر خواهید آورد. در دویم روش، یعنی خواندن برای درک کردن و علامت گذاری ، هر چه به پیش بروید باعث می شود احساس کمال کنید و آغاز خوبی برای یادآوری آنچه خوانده اید، داشته باشید؛ زیرا شما به صورت فعالانه خواندن را انجام می دهید. نهایتا این که خواندن کتاب درسی، خواندی جدی برای کسب دانش و فهمیدن است.
در مرحلۀ دوم مطالعه – خواندن که مرحلۀ خواندن و علامت گذاری نامیده می شود، شما هر پاراگراف یا هر بخش را که بوسیلۀ عنوان درشت مشخص می شود، یکی یکی می خوانید. هدف شما پیدا کردن ایدۀ اصلی است که اغلب جملۀ موضوع می باشد و سپس پیدا کردن جزئیات، حقایق، دلایل، و مثال های حمایت کننده، می باشد. شما به طور فعال مطالب را با یک ذهن جست و جو کننده و پرسشگر می خوانید. نکات اصلی چیست؟ چه جزئیاتی این نکات اصلی را توضیح می دهند؟ مطالعه می کنید که جواب ها را پیدا کنید.
برای این کار شما باید یک پاراگراف یا بخش کامل را قبل از علامت گذاری بخوانید. دست آخر، شما نیاز دارید که جواب سوال ها را در پاراگراف پیدا کنید. از طریق حدس زدن، سوال هایی را که ممکن است معلم در امتحان یا کلاس ، از شما بپرسد مشخص کنید. این سوال ها را در جملات کامل مطرح کنید؛ به طوری که جواب ها بله یا خیر نباشند. سوال هایی مانند چه، کی ، و چقدر مطر کنید؛ اما بکوشید سوال های سطح بالاتری مانند چگونه، چرا ، مقایسه کنید، تفاوت ها و توضیحات را نیز به کار ببرید. درست همان طور که در یادداشت هایتان سوال های خوب می خواهید، تلاش کنید که در مطالعۀ کتاب درسی خود نیز سوال ها را با کیفیت مطرح کنید. سپس سوال های خود را برای هر پاراگراف و یا بخش کاملا در حاشیه بنویسید و بوسیلۀ بزرگ نمایی یا خط کشیدن زیر کلمات کلیدی و یا عبارات جواب سوال ها آنها را علامت گذاری کنید. قانون علامت گذاری هنگام بزرگ نمایی این است؛ کم زیاد است. به عبارت دیگر در انتخاب آنچه زیر آن خط می کشید ، بسیار دقت کنید. افراد مبتدی می خواهند تمام پاراگراف و متن را با خط کشیدن ضایع کنند. بدین ترتیب صفحات چنین کتاب های درسی ای رنگی می شود؛ اما هنگام مطالعه زیاد مفید نیست.
ممکن است شما بخواهید علاوه بر سوال ها، در حاشیآ متن، چیزهای دیگری مانند اعداد و غیره را برای فهرست ها و یا اجزا؛ علامت ستاره را برای اطلاعات مهم؛ حرف ت را برای تعریف ها؛ و حرف م را برای مثال ها استغفاده کنید . علامت گذاری کتاب درسی تان، آن را به ابزارهای کاری برای شما تبدیل می کند.
هر پاراگراف یا بخشی را که شروع کردید آن را کاملا بخوانید و علامت گذاری کنید، بعد به پاراگراف یا بخش بعدی بروید. سپس همین شیوه را برای پاراگراف های بعدی تا آخر ادامه دهید. همان طور که پیش می روید یک سری سوال هایی در حاشیۀ کتابتان همراه با کلمات کلیدی که جواب آن سوال ها هستند و زیر آنها خط کشیده شده است، ایجاد خواهید کرد. در این صورت چیزی را که مطالعه می کنید بهتر خواهید فهمید و احساس آمادگی بیشتری برای امتحانات خواهید داشت.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 22 اسفند 1390 [14:54 ]
  مرحلۀ 3: مرور از طریق از حفظ گفتن
 

وقتی که خواندن و علامت گذاری فصل تعیین شده را به پایان رساندید، برای تکمیل فرایند یادگیری، از طریق انتقال اطلاعات به حافظۀ بلند مدت، آمادگی دارید . این مرحلۀ سوم از مطالعه – خواندن ، مرور از طریق از حفظ گفتن نامیده می شود. در این مرحله، شما پرسش هایی را که در متن مطرح کرده اید را با یادآوری اطلاعاتی که علامت گذاری کرده اید از حفظ جواب می دهید. در ضمن این مرور، شما متوجه می شوید که چه مطالبی را می دانید و چه مطالبی نیاز به مرور بیشتر و عمیق تر دارد. این مرحله به حافظۀ بلند مدت شما اجازه می دهد تا جواب هایی را که در مرحلۀ 2 علامت گذاری کرده اید، در خود نگه داری کند. از حفظ مرور کردن شما باید با صدای بلند باشد؛ به طوری که یادگیری حسی را درگیر کنید و هم زمان با حواس بینایی و بساوایی، حس شنوایی شما نیز درگیر شود.
برای تکمیل این مرحله به ابتدای فصل برگردید و با یک تکه کاغذ، روی متن اصلی را بپوشانید ؛ به طوری که فقط سوال ها را ببینید. به سوال هایی که در حاشیه نوشته اید نگاه کنید و جواب آنها را با عبارات و کلمات خود با صدای بلند بیان کنید. به محض تمام کردن مرحلۀ خواندن و علامت گذاری، این کار را انجام دهید؛ زیرا در این هنگام جواب ها در ذهن شما آماده است و فراموش نشده است. اگر شما فصل را علامت گذاری کنید اما بالافاصله آن را از حفظ مرور نکنید، ممکن است فکر کنید که جواب ها را می دانید؛ اما زمانی که می خواهید امتحان بدهید، ممکن است اطلاعات را به خاطر نیاورید.
سپس از طریق نگاه کردن به کلمات کلیدی یا عباراتی که علامت گذاری کرده اید، صحت و کلیت جواب های خود را بررسی کنید. اگر شما قادر نیستید که به سوال های خود جواب دهید؛ بار دیگر به جواب ها نگاه کنید و با صدای بلند آنها را از حفظ تکرار کنید؛ حتی چندین بار این کار را تکرار کنید. این مرحله باید آنقدر تکرار شود که شما اطمینان پیدا کنید که همۀ موضوعات را خوب یاد گرفته اید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 03 فروردین 1391 [09:32 ]
  مطالعه – خواندن در دروس گوناگون
 

روش مطالعه – خواندن یک راه موثر برای مطالعۀ کتاب های درسی شماست. اما گاهی اوقات انواع متفاوتی از کتاب های درسی یا درس های متفاوت به فرایند متفاوت و یا ظرافت نیاز دارد. نکات زیر مواردی است که شما باید هنگام مطالعۀ دروسی مانند ادبیات، علوم انسانی، ریاضیات و علوم مورد توجه قرار دهید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 03 فروردین 1391 [09:33 ]
  مطالعۀ آثار ادبی
 

کسی که می خواهد آثار ادبی را مطالعه کند؛ باید انتظار داشته باشد تا انواع مختلف سبک های ادبی مانند شعر، رمان، داستان کوتاه، و نمایش را نه تنها برای سرگرمی و لذت؛ بلکه به منظور مطالعۀ جدی بخواند.

خواندن رمان ها، داستان های کوتاه، و نمایش نامه
اگر شما رمان ها، داستان های کوتاه و نمایش نامه مطالعه می کنید، نمی توانید به روشی که قبلا در مورد کتاب های درسی توضیح داده شد، به آن نگاه پیشین بیندازید؛ زیرا ادبیات به طور مرتب با عنوان های اصلی و فرعی مشخص نمی شود. علاوه بر این، اکثر افراد نمی خواهند قبل از مطالعۀ یک داستان یا نمایش نامه، پایان یا نتیجۀ آن را بدانند!
در هر صورت ، اگر مقدمه ای برای داستان و یا اطلاعاتی در مورد نویسنده وجود دارد، به عنوان بخش نگاه پیشین، باید این کمک های سرمقاله را با دقت بخوانید و اطلاعات مهم را یادداشت کنید. در خیلی از مواقع، معلم به شما نمی گوید این اطلاعات را بخوانید؛ اما انتظار دارد شما این کار را انجام دهید.
علاوه بر این، اگر سوال هایی در پایان داستان ارائه شده است، آنها را قبل از شروع مطالعۀ درس بخوانید. علامت گذاری مکان سوال ها در متن، فکر جالبی است. از آنجا که سوال های مطالعه در گلچین ادبی، اغلب پشت سرهم می آیند، هنگامی که مطالعه را آغاز می کنید، اولین سوال را در ذهن خود نگه دارید. وقتی که جواب آن سوال را پیدا کردید، در حاشیۀ کتاب، سوالی شبیه سوال آخر داستان بنویسید؛ سپس کلمات کلیدی جواب آن سوال را پر رنگ کنید یا علامت بزنید؛ آنگاه مانند ارجاع درون متنی، شمارۀ صفحه ای را که جواب در آن پیدا شده را در مقابل سوال پایان داستان بنویسید. سوال دوم را بخوانید و به خواندن برای پیدا کردن جواب آن ادامه بدهید و به همین ترتیب عمل کنید. اگر معلم به شما یک سری سوال بدهد، شما باید فرایندی مشابه را دنبال کنید. سوال های خود را در حاشیه یادداشت و کلمات کلیدی را پر رنگ کنید. سپس شمارۀ صفحه را بعد از سوال بنویسید و کلمات کلیدی را به سرعت در آن کاغذ یادداشت کنید.
در ادبیات، مرحلۀ خواندن و علامت گذاری برای تعریف جنبه های مهم اثر مانند ایده های مربوط به مقاله، صفات مشخصۀ شخصیت های اصلی داستان، هدف حوادث و مانند آنها به کار خواهد رفت. بسته به درسی که مطالعه می کنید، شما روش خواندن و علامت گذاری را برای دسترسی به نیازمندی های معلم یا درس تعدیل خواهید کرد. شما باید برای بحث در کلاس و نوشتن در مورد شخصیت ها، مقاله و یا ظاهر نمایش آماده باشید. سوال هایی که در حاشیه می نویسید باید به این نکته های اساسی ادبیات اشاره کنند. نهایتا این که شما نیازمند دانستن مطالبی خیلی بیشتر از یک نقشه و طرح ساده هستید. شما باید وقوع حوادث و این که چرا شخصیت ها چنین عمل می کنند را تفسیر کنید. سوال هایی که علت را می پرسند، بسیار مهم هستند.
در هنگام مطالعه، ممکن است این سوال به ذهن شما بیاید که چه اتفاقی در داستان افتاد و یا چرا فلان شخصیت چنین غیر معمول گفت یا عمل کرد. چنین سوال هایی را روی کاغذ یادداشت کنید. ( شمارۀ صفحۀ مربوط به سوال را در جلوی آن بنویسید ) . به این ترتیب شما آنها را با سوال های مربوط به علامت گذاری حاشیه درهم نخواهید آمیخت. اگر شما سوال داشته باشید، دانش آموزان دیگر نیز حتما سوال خواهند داشت و اگر آنها را یادداشت نکنید، هنگام رفتن ره کلاس نمی دانید که موضوع از چه قرار است.
سرانجام این که هر نوع ادبیات و سبک، اصطلاحات و تعریف های مربوط به خود را دارد. یعنی شما نیاز دارید که این اصطلاحات و تعریف ها را یاد بگیرید و هنگام مطالعۀ درس های انتخاب شده آنها را می توانید به خاطر آورید. اگر شما از گزیده ای از رشتۀ مورد نظر استفاده می کنید؛ به طور کلی یک واژنامه از اصطلاحات ادبی در پایان کتاب ارائه خواهد شد که شما بتوانید برای اصطلاحات و تعریف ها به آنها مراجعه کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 03 فروردین 1391 [09:34 ]
  شعر خواندن
 

بعضی افراد فکر می کنند که چون شکل نوشتاری شعر با داستان و مواد اطلاعاتی دیگر فرق دارد، باید شعر را سطر به سطر بخوانیم. در هنگام لزوم، ممکن است این روش کار ساز باشد؛ اما بیشتر باید روی بلند خواندن شعر، جمله به جمله خواندن، به کار بردن راهنمای نقطه گذاری هنگام توقف کوتاه یا کامل، تمرکز کنید. علاوه بر آن ، شعر از لحاظ نوشتاری نسبت به نثر خیلی خلاصه تر است و معنی وسیع تری دارد. شما نیاز دارید که چنیدین بار شعر را بخوانید و در مورد معنی آن فکر کنید. همان طور که در بحث مربوط به مطالعۀ داستان و نمایش نامه خاطر نشان شد، سعی کنید همۀ اطلاعات توضیحی در مورد شاعر و شعر را در پاورقی ها مطالعه کنید. همچنین یک فرهنگ لغت کوچک در کنار خود برای نگاه کردن به کلمات ناآشنا و ارجاعات دیگر داشته باشید. شاعران اغلب از تلمیحات که به کارهای دیگر ادبی مانند افسانه، تاریخ و قرآن کریم ارجاع می دهد، استفاده می کنند. اگر کتاب، اصطلاحات و ارجاعات ناآشنا را در پاورقی توضیح نداده باشد، شما ممکن است برای دانستن تعریف یا معنی یک اصطلاح به فرهنگ لغت، قرآن کریم و یا فرهنگ اسطوره شناسی در کتابخانه مراجعه کنید.
ممکن است شما فکر کنید که شعر خواندن مانند حل کردن یک بازی قطعه قطعه، جور کردنی است. همۀ قطعات پیش شماست؛ شما باید آنها را به طور مناسبی کنار هم قرار دهید. سوالی که در حاشیه برای مرحلۀ خواندن و علامت گذاری می نویسید، هم به معنی شعر و هم صنایع شعری مورد استفاده مربوط خواهد بود. اگر شما دانش خود را در مورد چگونگی خواندن شعر برای استخراج معنی آن به کار ببرید، خواندن شعر به اندازۀ خواندن نثر، لذت بخش خواهد بود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 03 فروردین 1391 [09:35 ]
  مطالعۀ کتب علوم انسانی
 

همان طور که قبلا توضیح داده شد، روش مطالعه – خواندن در موضوعات تاریخ، روان شناسی، و جامعه شناسی به خوبی کارگر است. در هر صورت معلمان این موضوع ها، اغلب کتاب هایی مانند زندگی نامه ها و مقاله ها را برای ضمیمه و یا جای گزینی یک متن معرفی می کنند. در چنین مطالعاتی نباید زیاد شکل مطالعۀ کتاب درسی را دنبال کرد؛ به ویژه این که مقدمه، ممکن است عنوان و یا خلاصه نداشته باشد.
در هنگام مطالعۀ این مواد غیر متنی ، ابتدا از هدف و منظور معلم در مورد مطالعۀ آنها توسط خودتان آگاهی پیدا کنید. مثلا در رشتۀ تاریخ ممکن است یک سرگذشت نامه یا رمان تعیین شود که شما در مورد دوره ای از تاریخ که مورد مطالعه قرار می دهید، زمینه ای پیدا کنید. در چنین حالتی ممکن است نیازی به مطالعۀ جزئیات نباشد و شما فقط می خواهید ایدۀ کلی را به دست آورید. از طرف دیگر اگر در مورد اطلاعات از شما امتحان به عمل آید، در مورد نوع اطلاعاتی که مورد امتحان قرار می گیرد، از معلم خود سوال کنید. طریقه ای را که برای خواندن و علامت گذاری برمی گزینید، بسته به اهاف تان بسیار متفاوت خواهد بود. اگر شما نیاز دارید که تاریخ ها و اسامی ویژه ای را یاد بگیرید، باید با دقت یادداشت برداری کنید و سوال های بسیاری در مورد حقایق و جزئیات مطرح کنید. اگر می خواهید زمینۀ اطلاعاتی کسب کنید و یا دید کلی در مورد موضوع داشته باشید، باید به دنبال مطرح کردن سوال هایی باشید که به ایدۀ اصلی مربوط باشند. اگر از منابع موجود در کتابخانه و یا مقاله هایی که نگهداری می شوند، استفاده می کنید، نیاز خواهید داشت که مرحلۀ خواندن و علامت گذاری را در کاغذ خلاصه انجام دهید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 03 فروردین 1391 [09:36 ]
  مطالعۀ ریاضی
 

مطمئنا روش مطالعه – خواندن را برای متون ریاضی باید به کار گرفت. اما در مطالعۀ ریاضی بعضی ملاحظات ویژه را باید در نظر داشت. ریاضی چیزی بیشتر از حساب کردن و عمل سادۀ حل مسائل ( یادگیری مفاهیم و اصولی که در فرمول ها نهفته است به اندازۀ محاسبات مهم است) است. بین خواندن صرف یک فرمول و درک معنی واقعی آن تفاوت بزرگی وجود دارد. شما باید فرمول را در ذهن تصور کنید( شکل فرمول را بدانید ) و مراحل حل آن را به صورت شفاهی ادا کنید. مثلا اگر شما می خواهید مسافت طی شده را با یک سرعت معین تعیین کنید، فرمول آن d=rt می باشد. در هر صورت زمانی دانستن فرمول به شما کمک می کند که معنی آن را دریابید. در این مورد d فاصله برابر است با r سرعت در t زمان. بنابر این، اگر قطاری با سرعت 60 کلیومتر در ساعت حرکت کند، برای 6 ساعت، شما باید 90 را در 6 ضرب کنید یا 540=90*6=d کیلومتر خواهد بود. هر چه قدر فرمول پیچیده تر لباشد، به همان اندازه تمرکز شما روی درک معنی فرمول به جای تکرار شکل ظاهری آن مهم تر خواهد بود.
اغلب معلمان ریاضی قسمتی از فصل را در یک جلسه تدریس می کنند . چون ریاضی به صورت پیوسته سازماندهی می شود و یک مفهوم، پایۀ یادگیری مفهوم بعد از خود می شود، بنابر این برای شما یادگیری یک بخش قبل از رفتن به بخش دیگر خیلی مهم است. علاوه بر آن، شما باید همیشه مطالب بخش های قبلی را قبل از نگاه پیشین درس جاری، مرور کنید.
نگاه کردن پیشین به درس، در ریاضی بسیار وسیع تر از رشته های دیگر است. در این مرحله کلمات درشت و اصطلاحات جدید را بخوانید؛ اما علاوه بر آن بلافاصله پاراگراف های توضیحی را که برای اولین بار در بخش جدید می بینید، مطالعه کنید. همیشه در این مرحله، مقدمه و خلاصه را بخوانید. ممکن است شما همه چیز را درک نکنید؛ اما سعی کنید قبل از رفتن به کلاس ،همه چیز را بخوانید.
وقتی معلم در کلاس مسئله ای را روی تخته حل می کند، ممکن است توضیحات، روشن به نظر آید! اما وقتی به خانه می روید این روشنی ممکن است به تاریکی گراید؛ مگر این که، در کلاس، خوب یادداشت برداری کرده باشید. بنابر این، تا می توانید یادداشت بردارید. یادداشت خوب تنها کپی کردن مسائل روی تخته نیست؛ بلکه علاوه بر آن و خیلی مهم تر از آن توضیحات، برهان ها و منطق مربوط به مسئله است . بنابر این، هر چه قدر می توانید از اطلاعاتی که معلم ارائه می دهد ، یادداشت بردارید.
شما در مرحلۀ نگاه کردن پیشین، هر بخش را سریع نگاه می کنید. اکنون شما آماده هستید که مرحلۀ خواندن و علامت گذاری را به طور عمیق آغاز کنید. در این مرحله خود را آماده کنید که چندین بار بخش را بخوانید. سپس در هنگام خواندن و علامت گذاری، روی اطلاعات توضیحی تمرکز کنید، همچنین در مورد تعاریف و مفاهیم اصلی، اصول و خواص از خودتان سوال کنید که البته، هم می توانید در متن و هم روی کاغذ به طور خلاصه، آنها را یادداشت کنید. از آن جا که در کلاس، خوب یادداشت برداری کرده اید، هنگام مطالعۀ متن می توانید به آن مراجعه کنید. هدف شما درک مفاهیم و اصولی است که زیر آن خط کشیده شده، و نیز دنبال کردن مراحل مناسب است، تا این که فقط دنبال پیدا کردن جواب درست برای هر مسئله باشید.
اکثر بخش های کتاب شامل مسائلی است که دانش آموزان باید آنها را حل کنند. همۀ مسئله ها را کار کنید و از متن علامت گذاری شده برای فهمیدن مفاهیم جدید کمک بگیرید. اگر خودتان به صورت گزینشی مسائل را حل می کنید، بکوشید طوری باشد که نمونه ای از همۀ مفاهیم باشد نه این که فقط چند مسئلۀ اول را حل کنید. اگر وقت کمی برای حل مسائل دارید، سعی کنید علاوه بر حل مسائل محاسبه ای، مسائل کاربردی را نیز حل کنید. درک واقعی تعداد کمی مسئلۀ ، خیلی بهتر از حل کردن مکانیکی تعداد زیادی مسئله ، فقط به منظور رسیدن به جواب پایان فصل است. به خاطر داشته باشید که هدف شما درک کردن مفاهیم است، نه پیدا کردن جواب درست مسائل ویژه. سعی کنید دلیل مثال ها را دریابید؛ به طوری که بتوانید اجزای مسائل را درک کنید. به هر اصطلاح جدیدی که می رسید، آن را به گنجینۀ لغات خود بیفزایید.
بعضی وقت ها، دانش آموزانی که مسائل ریاضی را طوری دیگر می فهمند، هنگام خواندن مسئلۀ متنی، سردر گم می شوند. وقتی سعی دارید که مسئلۀ متنی را حل کنید، باید به نحوۀ سازماندهی اطلاعات که در طرح ریزی راه حل، به شما کمک می کند ، توجه کنید. اگر چه تنها یک راه برای حل مسائل وجود ندارد، چهار مرحلۀ زیر باید در خواندن مسئله و کار کردن با آن به شما کمک می کند:
1-بخوانید. مسئله را آن قدر تجزیه کنید تا بتوانید موقعیت و هویت مسئله ای را که در حال جواب دادن به آن هستید، درک کنید.
2-سازماندهی کنید. دانسته ها و ندانسته ها را معین کنید. با استفاده از کلمات واضح تر ارتباطات موجود در مسئله را بنویسید. اصطلاحات و فرمول های ناآشنای ریاضی موجود را که باید حل شود، پیدا کنید . از رسم کردن چارت، نمودار و یا تصویر برای مصور ساختن مسئله کمک بگیرید.
3-مدل. برای حل مسئله، یک مدل ریاضی رسم کنید. وقتی که مسائل متنی شروع می شود، اغلب می توان آن را به یک سیستم جبری مانند یک معادل تبدیل کرد. برای نوشتن مدل، شما باید ابتدا لغات ریاضی مانند متغییرها و عبارت هایی که برای ارائۀ کلمات موجود در مسئله به کار می روند را تعریف کنید.
4-حل مسئله . برای مدل ریاضی یک راه حل پیدا کنید و آن را برای پیدا کردن جواب معادلۀ متنی به کار ببرید. مستدل بودن جواب خود را بررسی کنید و آن را به زبان فارسی یا هر زبان دیگری بیان کنید، نه به زبان ریاضی.
در مرحلۀ مرور از طریق از حفظ گفتن در روش مطالعۀ خواندن برای ریاضی، شما باید گروهی از مسائل مشابه را با هم مرور ، و چگونگی انجام هر مرحله را به طور اختصاصی یادآوری کنید. برای اطمینان از دانستن فرمول ها، خودتان مثال هایی بزنید. لازم است که به طور مداوم یادداشت ها و بخش های مربوط در فصل را مرور کنید تا زمانی که مطمئن شوید مفاهیم و اصطلاحات فنی را فهمیده اید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 04 فروردین 1391 [08:54 ]
  مطالعۀ علوم
 

مطالعۀ درس های کتاب علوم خیلی شبیه به خواندن متن های ریاضی است. هر دو نیازمند مهارت های حل مسالۀ جزئی و دقیق و نیز خواندن تحلیلی است. به ویژه نگاه کردن پیشین بسیار مهم است؛ زیرا از طریق آن زمینۀ اطلاعاتی را کسب می کنید که به شما کمک می کند تا هنگام مطالعۀ متن، ارتباط جزئیات را با کل ساختار متن فصل درک کنید و به موضوعات و مواد غیر کلامی توجه ویژه داشته باشید. نمودارها، چارت ها، و تصاویر که در متن های علوم یافت می شود ، جزئیات فرایندها ، فرمول ها و واکنش ها را توضیح می دهند.
بعد از مرحلۀ نگاه کردن پیشین، شما آماده اید که مرحلۀ خواندن و علامت گذاری را شروع کنید؛ به خاطر داشته باشید همان طور که اصطلاحات و اطلاعات درون پاراگراف را در نظر می گیرید، باید دیاگرام ها را نیز در نظر داشته باشید. در علوم برای مطالعۀ دیاگرام ها باید چند مرحله را رعایت کنید. ابتدا برای به دست آوردن دید کلی در مورد آنچه دیاگرام توضیح می دهد، توضیح کلی درون متن را بخوانید. وقتی که توضیحات را می خوانید ، اصطلاحات وژه را تعیین کنید. بعد از خواندن توضیح کلی، باید اطلاعاتی را که به صورت ویژه، برای هر جزء ارائه شده است، به دقت بخوانید . این توضیحات را مرحله به مرحله بخوانید ؛ همان طور که دارید مراحل را می خوانید، آن را با مراحل تصویر مقایسه و مراحل تصویر را نیز دنبال کنید. سعی کنید آنچه را اتفاق می افتد، در ذهن خود مجسم سازید. سعی کنید بفهمید که چگونه یک مرحله موجب مرحلۀ دیگر می شود و یا چه ارتباطی با مرحلۀ بعد دارد. این روش را ادامه دهید تا به آخرین مرحله برسید. بسته به میزان پیچیدگی موضوع، ممکن است مجبور شوید این مراحل را تکرار کنید تا معنی نمودار را به طور واضح دریافت کنید.
در نهایت این که بهترین راه برای اطمینان شما از فهمیدن توضیحات دیاگرام، این است که خودتان یک دیاگرام رسم کنید. در هنگام رسم دیاگرام، فرایند را با صدای بلند توضیح دهید. برای مطالعۀ فرایند از دیاگرامی که ترسیم کرده اید استفاده کنید. همیشه بکوشید، همان طور که مراحل را از حفظ تکرار می کنید، تصویر آن را نیز رسم کنید.
از سوی دیگر، در خواندن متن های علوم ، روی یادگیری اصطلاحات و فرمول ها تمرکز کنید. در هنگام خواندن و علامت گذاری، جست و جوی اصطلاحات جدید و تعاریف آنها بسیار مهم است و این که سعی کنید ضمن علامت گذاری آنها، در جریان آنها نیز قرار بگیرید. هنگام خواندن اطلاعات حقیقی در بندها، شما باید فقط یک بند را بخوانید و علامت بزنید ؛ نه این که به یک بخش توجه کنید. زیرا هر پاراگراف یک بستۀ اطلاعاتی است. در حقیقت اطلاعات آن قدر متراکم است که شما نمی توانید روی کلمات کلیدی تکیه کنید؛ زیرا اکثر کلمات، کلیدی هستند. بنابر این، اگر شما متن را خیلی سریع علامت گذاری کنید، تمایل خواهید داشت که همه چیز را علامت گذاری کنید؛ برای این که همۀ متن را علامت گذاری نکنید، هر بند را آن قدر بخوانید تا آن را درک کنید. سعی کنید آن چه را بیان شده است، تفسیر کنید و یا بهتر از آن با عبارات خودتان آن را بنویسید. شما نیاز خواهید داشت که هم متن را علاکت گذاری کنید و هم اطلاعات را در صفحۀ جداگانۀ دفتر یادداشت و یا در صفحۀ پشت یادداشت های کلاسی تان بنویسید.
به دلیل این که علوم خیلی درست و دقیق هستند و حاشیۀ سفید متن اغلب برای همۀ اطلاعات کافی نیست، شما باید یاد بگیرید که هر دو روش - علامت گذاری صفحات در متن و نوشتن سوال ها و جواب ها در کاغذی جداگانه - را به طور چشمگیری مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید شمارۀ صفحۀ متن کتاب را روی کاغذهای یادداشت، بنویسید. علامت گذاری متن کتاب برای سوال های اصلی جواب های علامت گذاری شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن دفتر یادداشت جداگانه و یا پشت صفحۀ یادداشت های کلاسی می تواند برای نوشتن موارد کم اهمیت تر، سوال های جزئی، جواب ها، توضیحات و مثال های خودتان مورد استفاده قرار گیرد.
در مرحلۀ خواندن و علامت گذاری، علاوه بر نوشتن سوال ها و تعریف های اصطلاحات فنی، باید خودتان از آن چه مطالعه کرده اید ، نقاشی رسم کنید. در هنگام مطالعۀ هر فصل از متون علمی، دنبال ارتباطات، مانند علت و معلول، شباهت ها و تفاوت ها، فرایندها، فعالیت چرخه ای، الگوها، و یا گروه بندی ها بگردید. وقتی که شما ارتباط ها را پیدا کردید، سوال های که در حاشیه می نویسید، ممکن است در مورد چگونگی ارتباط ساختار با عملکرد و .... باشد. هر موقع که توانستید، این ارتباطات را روی کاغذ رسم کنید. یافته های ذهنی خود را به تصویر بکشید. تصویری که می کشید، حتی ممکن است چارتی باشد که شباهت ها و تفاوت ها یا ارتباطات مربوط به زمان یا علت و معلول را نشان دهد.
در مراحل خواندن و علامت گذاری و مرور از طریق از حفظ خواندن، درس را به قسمت های قابل کنترل تقسیم کنید؛ سعی نکنید که در یک زمان ، مغز خود را پر از اطلاعات و موضوعات کنید و نیز به دلیل تراکم اطلاعات، شما نیاز دارید که قسمت های قابل کنترل را به طور مداوم مرور کنید تا این که در آن قسمت فصل مهارت پیدا کنید. در علوم نیز مانند ریاضیات آنچه در حال یاد گرفتنش هستید، فشرده است. از شما انتظار خواهد رفت که اطلاعات را آن قدر خوب یاد بگیرید که با اطمینان بتوانید آن را در فرایند بعدی که یاد می گیرید به کار ببرید. شما مجبورید قبل از این که به مفهوم دیگر بپردازید، در یک مفهوم خبره شوید؛ لازمۀ این امر، مرور موضوعات قبلی است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 23 اردیبهشت 1391 [18:59 ]
  چطور درس بخوانیم
 

برای این که مطالب کتاب درسی را به خوبی فرا بگیرید، توصیه می شود که به روش زیر کتاب را مطالعه کنید:
خواندن بدون نوشتن؛ با چشمان خود مطالب کتاب را یک بار بخوانید. با این کار خیلی زود با کلیات مطالب آشنا می شوید و ساختار کلی آن در ذهن شما شکل می گیرد . از مطالبی که به نظرتان سخت و مشکل است، عبور کنید و خیلی روی آنها توقف نکنید.
خواندن و خط کشیدن؛ بعد از خواندن بدون نوشتن، لازم است کتاب را دوباره از ابتدا شروع به خواندن کنید. این بار باید مطالب را با دقت بیشتری بخوانید و روی بعضی از قسمت ها بیشتر مکث کنید. گاهی نیز زیر قسمت هایمهم خط بکشید. البته زیاد به این کار عادت نکنید. چون ذهن به جای درک مطلب، به خط کشیدن زیر نکات مهم متمرکز می شود.
حاشیه نویسی؛ این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است؛ ولی باز هم روش کاملی برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست. ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند، مورد استفاده قرا بگیرند.
خلاصه نویسی؛ بعد از دومین مطالعه یک کتاب، شما بیشتر مطالب آن را فهمیده و به ذهن سپرده اید. برای سومین بار کتاب را به دست بگیرید و دفتر یادداشتی را نیز جلوی خود قرار دهید. هر فصل از کتاب را که می خوانید، خلاصه ای از موضوعات مهم آن را در دفتر یادداشت کنید. این یادداشت ها برای خواندن در هنگامی که یکی دو روز به زمان امتحان باقی مانده خیلی مفید است.
کلید برداری؛ در چهارمین مرتبه مطالعه کتاب، کافی است از مطالب مهم و اصلی آن، کلمات کلیدی را انتخاب و در دفترتان یادداشت کنید. در واقع کلمات کلیدی کوتاه ترین، راحت ترین، بهترین و پر معنا ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به یاد آورده می شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  جمعه 19 خرداد 1391 [12:36 ]
  استراحت موثر
 

مابین بخش های مختلف مطالعه، استراحت کنید. زیرا استراحت کردن به مغز شما فرصت می دهد تا اطلاعات جدید را در خودش جای دهد. از سوی دیگر، تنش ناشی از یادگیری جدید را کاهش می دهد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 20 مهر 1391 [11:15 ]
  تصویری از آینده داشته باشید
 

داشتن هدف یا دلیلی برای مطالعه، عامل مهمی برای شکل گیری یک چارچوب ذهنی مناسب است. افرادی پیدا می شوند که هدف و دلایل انجام کارها برایشان مشخص و شفاف نیست. چرا من دارم جبر می خوانم؟ دانستن جبر در زندگی به چه درد من می خورد؟ اگر بتوانید کشف کنید، چرا مطالعه یک موضوع یا مطلب خاص برایتان مفید است، آن چیز برایتان ارزشمند خواهد شد و نگهداری چیزهای با ارزش، ارزشمند است.
برای وارد شدن به دانشگاه یادگیری ریاضی مهم است. من می خواهم در دانشگاه رشتۀ فیلمنامه نویسی را ادامه بدهم و می توانم بعدها در صدا و سیما کار کنم. بنابر این، مطالعۀ جبر برایم ارزش دارد.
مساله این است که مغز شما اطلاعات با ارزش را سریعتر یاد می گیرد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 07 دی 1391 [14:50 ]
  خواندن
 

به کدام دلیل یا دلایل متنی را می خوانید:
  • به دلیل آموزش دادن
  • برای کسب اطلاعات کلی یا برداشت کلی، نگاه اجمالی به متن انداختن
  • برای اطلاعات خاص و کسب حقایق و مطالعۀ عمیق
  • برای یادگیری و حفظ کردن
  • برای نقد و بررسی نقطه نظرات دیگران
  • برای شناسایی و قضاوت در جهت تایید یا رد مطلب

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 07 دی 1391 [14:51 ]
  قبل از شروع مطالعه
 

قبل از این که مطالعۀ خود را شروع کنید، از خودتان بپرسید :
  • چرا مجبورم این را بخوانم؟
  • چطور باید شروع کنم؟
  • چه چیزی را باید جستجو کنم؟
  • چه بخشی را ابتدا باید بخوانم؟

  امتیاز: 0.00