منو
 کاربر Online
885 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  شنبه 29 اردیبهشت 1386 [16:27 ]
  چقدر صبحانه بخوریم؟
 

لابد این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که میگوید: ``صبحانه را با دوستت بخور، ناهار را تنها و شام را با دشمنت.`` این ضرب المثل قدیمی بیانگر اعتقادی کهن است که حتی امروزه هم عده ای از کارشناسان و متخصصین به آن اعتقاد دارند.

لازم است بدانید صبحانه باید شامل 20% از کل کالری و نهار باید شامل 35 % از کل کالری و شام هم باید حاوی 30% از کل کالری باشد و میانوعده ها فقط 15% از کل کالری را شامل میشوند .در صررتیکه مشاهده میشود میانوعده ها بخصوص در کودکان درصد بالاتری از انرژی را تامین میکند لذا بهتر است حتی این سه وعده درصد کمتری از انرژی فرد را تامین کند.

20% انرژی یک فرد عادی بسته به نیاز یک فرد به انرژی (2400-1800) از 2 کف دست نان و دو عدد خرما و به اندازه یک قوطی کبریت پنیر تا همین اندازه به اضافه یک لیوان شیر متغیر است و بیش از این اندازه دیگر پرخوری به حساب می آید. البته عده ای از کارشناسان اعتقاد دارند مصرف صبحانه اول وقت باعث سنگینی و عدم کارائی میگردد و شاید به همین دلیل است که در اداره‌جات صبحانه در ساعت 9 الی 10 توزیع میشود.
بهر صورت بهتر است آن عقیده قدیمی را رها کنیم و بیاموزیم که هر چیز را به اندازه و سروقتش مصرف نمائیم و یادمان باشد تنها یک روش تغذیه ای است که سلامتمان را تضمین میکند: اعتدال

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  یکشنبه 11 دی 1384 [07:44 ]
  نخوردن صبحانه در کارآیی جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیر نامطلوب دارد.
 


نخوردن صبحانه در کارآیی جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیر نامطلوب دارد. تغذیه به عنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی می‌تواند بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموز موثر باشد و دانش‌آموزانی که دارای سوء‌تغذیه هستند، از دقت و تمرکز کمتری برخوردارند و افت تحصیلی قابل توجهی دارند.بین مصرف گوشت ، شیر و لبنیات ، میوه و سبزیجات ، پفک ، آدامس و لواشک پیش و پس از آموزش اختلاف معنی‌داری وجود دارد.

برنامه‌های آموزشی بهداشت در ارتقا رفتارهای تغذیه‌ای و صرف صبحانه دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد. در این زمینه برای بهبود و اصلاح تغذیه دانش‌آموزان در مدارس ، آموزش تغذیه در این گروه ضروری است.




  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فارابی اصل 4 ستاره ها ارسال ها: 1188   در :  پنج شنبه 31 فروردین 1385 [17:26 ]
  صبحانه بخورید تا چاق نشوید!
 

صبحانه بخورید تا چاق نشوید!

یک محقق مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج تحقیقات جدید این مرکز نشان می‌دهد که با مصرف صبحانه ، افراد چاق نمی‌شوند. براساس تحقیق این مرکز ، افرادی که صبحانه نمی‌خورند ، نسبت به افرادی که بطور مرتب صبحانه مصرف می‌کنند ، بیشتر چاق می‌شوند.

وی ، با بیان اینکه نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که صبحانه نخوردن با چاقی رابطه دارد، بطوری که خطر چاقی ‪ 2.5‬برابر در افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیش از سایر افراد افزایش دارد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند از الگوی غذایی نادرست‌تری در طول روز تا شام پیروی می‌کنند و بعد ازظهر تمایل به خوردن افزایش یافته و چربی و نان بیشتری مصرف می‌کنند در حالی که فیبر دریافتی آنان کمتر است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  یکشنبه 29 مرداد 1385 [12:15 ]
  بیش از 50 درصد دانش آموزان کشور صبحانه نخورده مدرسه می روند
 

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: آمار نشان می دهد بیش از نیمی از دانش آموزان کشور صبحانه نخورده سر کلاس درس حاضر می شوند . آمارها نشان می دهد که فقط نزدیک به 36 درصد کودکان از همه گروه های غذایی مصرف می کنند و کمتر از نیمی از آنها هر روز صبحانه مصرف می کنند.

وی اظهار داشت: تامین انرژی لازم برای دانش آموزان به علت انجام فعالیت های فکری طی روز باید با مصرف میان وعده های سبک غذایی اما مغذی نظیر شیر و کیک، تخم مرغ آب پز صورت گیرد چون کاهش انرژی لازم برای بدن به علت عدم مصرف مواد مغذی با افت قند خون بدن همراه است و این امر موجب بی حوصلگی و انجام فعالیتهای تحصیلی روزانه آنها به صورت نیمه کاره می شود.

عیوض زاده با بیان اینکه هدف از مصرف میان وعده ها باید رساندن مواد مغذی و انرژی زا به بدن باشد، گفت: تقسیم و فاصله گذاری مناسب بین وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها باید به گونه ای صورت گیرد تا باعث بی اشتهایی دانش آموزان هنگام وعده های اصلی غذایی نشود .

وی ادامه داد: شیر باید در وعده های غذایی گنجانده شود چون شیر به علت اینکه سرشار از انرژی و حاوی بسیاری از ویتامین ها است به عنوان غذایی کامل در نظر گرفته می شود بنابراین باید بسیاری از مواد خوراکی که ارزش غذایی زیادی هم ندارند نظیر سوسیس، کالباس، چیپس و نوشابه حذف شده و به جای آن شیر جایگزین شود.

عیوض زاده با بیان اینکه متاسفانه طی سال تحصیلی دانش آموزان از مواد غذایی کم ارزش و زیان آور نظیر سوسیس، کالباس، نوشابه، چیپس و پفک به علت تاثیر گذاری همسالان بیشتر استفاده می کنند، گفت: مصرف طولانی مدت این خوراکی ها منجر به سوء تغذیه دانش آموزان می شود چون مصرف آن سیری کاذب را به همراه داشته و باعث می شود که مصرف مواد غذایی مغذی در وعده های اصلی غذایی حذف شود همچنین مصرف طولانی مدت چیپس و پفک باعث ایجاد یبوست در مصرف کنندگان آن می شود چون فیبر کافی در آن وجود ندارد بنابراین باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  یکشنبه 30 اردیبهشت 1386 [11:12 ]
  نه چندان بخور کز دهانت بر آید
 

نه چندان بخور کز دهانت بر آید
نه چندان که از ضعف جانت در آید

اگر این فورمول را بکار ببرید ضرر نمیکنید ، اصلا این شعر را قبل از غذا خوردن یکبار به صدای بلند و به دقت بخوانید .

  امتیاز: 0.00