منو
 کاربر Online
954 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  دوشنبه 28 اسفند 1385 [12:57 ]
  توصیه‌های بهداشتی در ایام نوروز
 

با سلام
ضمن تبریک سال نو، در اینجا بنا به ضرورت توصیه‌هایی در زمینه مصرف شیرینی و آجیل و ... در ایام عید که مقدارش هم بالاست مطالبی خواهیم آورد.
سوالات و احتمالا مشکلات تغذیه‌ای که احتمال می‌دهید به این مساله بستگی داشته باشد را در زیر همین تاپیک عنوان نمایید.
با تشکر

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  دوشنبه 28 اسفند 1385 [12:59 ]
  1-آجیل و شیرینی کم مصرف کنید
 

1-آجیل و شیرینی کم مصرف کنید


مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی‌جات علی‌رغم وجود مواد مغذی، می‌تواند عوارض و پیامدهایی به خصوص در کودکان به دنبال داشته باشد. به نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه از نظر اصول تغذیه مصرف هر نوع ماده غذایی می‌بایست با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. لذا توصیه می‌شود در ایام نوروز افراد از مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی پرهیز نمایند.

آجیل ترکیبی از مغزهای مختلفی است که به اشکال متفاوتی تهیه می‌شود. در کشور ما نیز کمابیش به صورتی مطلوب مصرف می‌شود ضمن این که نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف آجیل اثرات مثبتی بر سلامت بدن دارد به نحوی که چربی موجود در انواع آجیل باعث کاهش اختلالات قلبی - عروقی می‌شود. ولی باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه آجیل قطعا می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود. چون معمولا در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد ممکن است عوارضی را به خصوص در بیماران قلبی – عروقی یا افراد دارای فشار خون باعث شود.

از طرفی برخی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژن می‌باشد و با مصرف این دسته مواد دچار عکس‌العمل‌های آلرژیک می‌شوند لذا توصیه می‌شود افراد حتی المقدور از مصرف مواد آلرژی‌زا بپرهیزند.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  دوشنبه 28 اسفند 1385 [13:01 ]
  2-مراقب دندانهای خود باشید
 

2-مراقب دندانهای خود باشید


مشکلات دندانی از جمله مشکلاتی است که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات در کودکان ایجاد می‌شود به ویژه چنانچه بعد از هر بار مصرف به بهداشت دندانها و مسواک زدن توجه نشود به همین دلیل توصیه می‌شود در این ایام به بهداشت دندانها توجه بیشتری شود و استفاده از مسواک به وعده‌های غذایی محدود نشود و بعد از مصرف آجیل و شیرینی هم مسواک زدن را فراموش نکنیم.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  دوشنبه 28 اسفند 1385 [13:02 ]
  3-آب بنوشید
 

3-آب بنوشید


تغییر دیگری که در ایام تعطیلات سال نو به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد کاهش چشمگیر مصرف آب است. در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارزترین آنها، بروز یبوست است.

آب یکی از مهمترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارصه به خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌کند. همچنین مصرف آب برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است. پس توصیه می‌شود برای نوشیدن آب خود برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم و این ماده حیات بخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سبحانی 3 ستاره ها ارسال ها: 327   در :  دوشنبه 28 اسفند 1385 [13:06 ]
  4-توصیه‌هایی برای مسافران نوروزی
 

4-توصیه‌هایی برای مسافران نوروزی


توصیه‌های دکتر فرزاد شیدفر متخصص تغذیه:

  • مسافران نوروزی ترجیحا بایستی از مصرف غذاهای بین راهی پرهیز کرده و سعی کنند غذاها را در منزل تهیه و در کلمن‌های مناسب و خنک در کوتاه مدت نگهداری و در بین راه مصرف کنند.
  • از مصرف غذاهای بین راهی به خصوص در رستورانهایی که فاقد پروانه بهداشتی، کارت‌های بهداشتی تایید وزارت بهداشت هستند جدا خودداری کنند.

  • به دلیل این که اکثر سبزیجات ممکن است آلوده به میکروبی به نام «اشریشیاکلی» باشند بنابراین در اثر شست‌وشوی نادرست و عدم ضدعفونی، این میکروب به انسان منتقل شده و باعث ایجاد اسهال می‌شود بنابراین مسافران بهتر است در طول سفر از مصرف سبزیجات و سالاد در رستوران‌های بین راهی پرهیز کنند.

  • بیماری اسهال بیشتر در مسافرانی که از یک منطقه با سطح بهداشت بالاتر به مناطق بهداشتی پایین‌تر مسافرت می‌کنند و همچنین در بین کودکان و سالمندان شدیدتر است بنابراین بهتر است خانواده‌ها همراه خود سبزی و میوه داشته باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

  • مسافران باید از مصرف آبهای آشامیدنی بین راهی که هیچ کنترلی بر آن نیست پرهیز کرده و خودشان بطری‌های آب آشامیدنی همراه داشته باشند چون در این صورت از سالم بودن آب مطمئن بوده و با خیال راحت آن را مصرف می‌کنند. غذای کنسروی مطئمن ترین غذا در طول سفر

  • با توجه به اینکه در بیشتر مسیرهای جاده‌ای کشور رستوران‌های مطمئنی وجود ندارند بنابراین توصیه می‌شود از غذاهای کنسرو شده و کارخانه‌ای که طول عمر مشخص دارند استفاده شود چرا که از سلامت آن مطمئن هستند.

  • همچنین مصرف دوغ، ماست و آب لیموی تازه در کنار غذا می‌تواند احتمال مسمومیت‌ها و آزردگی‌های سیستم گوارشی را در طول سفر به حداقل برساند.

منبع: www.delikhoun.blogfa.com

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  سه شنبه 07 فروردین 1386 [08:06 ]
  5- آجیلهای نمکی و رنگی مضر است!
 

5- آجیلهای نمکی و رنگی مضر است!


یک متخصص تغذیه تاکید کرد: میوه، بهترین پذیرایی از مهمانان در ایام نوروز است.

دکتر مسعود کیمیاگر، بعد از میوه، آجیل و شیرینی را اولویت‌های بعدی پذیرایی از مهمانان نوروزی بیان کرد و افزود: افراد دارای اضافه وزن در این ایام با پرهیز از خوردن آجیل و شیرینی، باید به مصرف انواع میوه‌ها به ویژه خیار روی آورند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مصرف آجیل باید در حد اعتدال باشد، تصریح کرد: مصرف آجیل شامل گردو، پسته و تخمه 50 درصد کالری بدن را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه بهترین نوع آجیل گردوست، افزود: مصرف آجیلهای نمکی و دارای موادرنگی مصنوعی مضر است.
ایشان با اشاره به فاسد شدن آجیلها، گفت: احتمال فاسدشدن آجیلهایی که برخلاف حجم، سبک هستند وجود دارد.

وی شیرینی‌های گردویی و نارگیلی را بهترین نوع شیرینی دانست و افزود: افراد از مصرف شیرینی‌های حجیم خودداری و از شیرینی‌های کوچک برای پذیرایی استفاده کنند. این متخصص تغذیه در خاتمه همچنین مصرف روزانه 4 الی 5 فنجان چای با قند کم را برای کلیه افراد توصیه کرد.

  امتیاز: 0.00