منو
 کاربر Online
1091 کاربر online
 : باشگاه دانش آموزی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه قاسمی 3 ستاره ها ارسال ها: 372   در :  سه شنبه 16 خرداد 1385 [06:00 ]
  پیش شرط های لازم برای اعمال شرط معدل در کنکور سراسری
 

سازمان سنجش و آموزش کشور تصمیم گرفته معدل سال سوم متوسطه را به عنوان یک درس از دروس عمومی و با ضریب ۲ و با تأثیر مثبت در نمره نهایی کنکور اعمال کند.
سؤال این است که آیا این معدل ها، معدل های واقعی هستند و اعمال آنها عادلانه خواهد بود؟
با توجه به اینکه اینجانب در طی مدت ۲۰ سال نظارت بر چگونگی برگزاری امتحانات نهایی در سراسر کشور شاهد ناهماهنگی ها و عدم اجرای دستورالعمل های مربوطه در برخی حوزه ها بوده ام، لذا لازمه اعمال شرط معدل را اجرای دقیق پیش شرط های زیر می دانم. بدیهی است تحقق هر یک از شروط، الزامات و توضیحاتی لازم دارد که از حوصله این مرور شتابزده خارج است:
۱- آیا طراحان سؤال امتحانات نهایی از مجرب ترین، متعهدترین و باسابقه ترین دبیران و به طور کاملاً محرمانه انتخاب می شوند؟
۲- آیا سؤالات به صورت استاندارد و بر اساس سطوح مختلف یادگیری در کلیه دروس و رشته ها طرح می شوند؟
۳- آیا با تغییر طراحان، شرایط استانداردبودن سؤالات بر اساس سلیقه طراحان، دچار تغییر و تحول نمی شود؟
۴- آیا در محل تکثیر و پاکت گذاری سؤالات و کلید آنها، کلیه مسائل ایمنی و قرنطینه رعایت می شود؟
۵- آیا پاکت سؤالات دقیقاً به تعداد شهرهایی است که امتحانات نهایی را برگزار می کنند؟ و آیا پاکت اضافی از طراحان خواسته نمی شود؟
۶- آیا در تحویل و تحول سؤالات و انتقال آن به شهرستان ها، کلیه اصول مسائل ایمنی رعایت می شوند؟
۷- آیا صحت لاک و مهر پاکت سؤالات و کلید آنها قبل از بازشدن در اتاق تکثیر، به دقت توسط مسئولان مربوطه مورد تأیید قرار می گیرد؟
۸- آیا در اتاق تکثیر آموزش و پرورش شهرستان ها، کلیه دستورالعمل های مربوط به قرنطینه، دقیقاً به مورد اجرا گذاشته می شود؟
۹- آیا در انتقال پاکت سؤالات تکثیرشده به حوزه های امتحانی، کلیه مسائل ایمنی و امنیتی رعایت می شود؟
۱۰- آیا در حوزه های اجرا، پاکت سؤالات با نظارت و امضای کلیه مراقبین و عوامل اجرایی شرکت کننده در حوزه و در حضور داوطلبان و با تأیید صحت لاک و مهر باز می شود؟
۱۱- آیا در حوزه های امتحانی، به داوطلبان اجازه خروج از حوزه را تا نیم ساعت پس از آغاز امتحان نمی دهند؟
۱۲- آیا کارت داوطلبان و به خصوص عکس آنها به دقت با چهره آنان مورد مطابقت قرار می گیرد؟
۱۳- آیا در جلسات امتحانی به سؤالات دانش آموزان توسط برخی دبیران پاسخ داده می شود؟
۱۴- آیا مراقبین حوزه های اجرا تا پایان وقت امتحان به دقت از بروز هرگونه تخلفی توسط داوطلبان ممانعت به عمل می آورند؟
۱۵- آیا در زمان ورود داوطلبان به حوزه ها، از آوردن کتاب و جزوه و تلفن همراه ممانعت به عمل می آید؟
۱۶- آیا منشی های حوزه های اجرا پس از پایان امتحان، قسمت های سفید برگه های امتحانی را به طور هماهنگ می بندند؟
۱۷- آیا منشی ها علامت گذاری احتمالی داوطلبان روی برگه را شناسایی و آنها را محو می کنند؟
۱۸- آیا منشی های حوزه های تصحیح اوراق، در نوشتن شماره رمز، اصل بی طرفی را رعایت می کنند؟
۱۹- آیا اوراق امتحانی دانش آموزان یک دبیرستان را در اختیار دبیر همان دبیرستان جهت تصحیح قرار نمی دهند؟
۲۰- آیا دبیران در حوزه های مختلف امتحانی در سراسر کشور دقیقاً بر اساس ریز بارم که توسط طراح ارائه گردیده عمل می کنند؟
۲۱- آیا طراحان در زیر برگه کلید سؤالات، اجازه مانور در ریز بارم را به دبیران تصحیح کننده نمی دهند؟
۲۲- آیا کلیه اوراق پس از تصحیح، توسط دبیر دیگری مورد تجدید نظر قرار می گیرد یا اینکه تنها به جمع کردن نمرات یا امضای دوم اکتفا می کنند؟
۲۳- آیا دبیران مجرب و باسابقه به علت حق الزحمه ناچیز تصحیح اوراق، از قبول دعوت سر باز نمی زنند؟
۲۴- آیا به دبیران یک رشته معین، تصحیح اوراق درس دیگری را واگذار نمی کنند؟
۲۵- آیا در شهرهای کوچک، اوراق امتحانی دانش آموزان به راحتی مورد شناسایی دبیران تصحیح کننده قرار نمی گیرد؟
۲۶- آیا منشی حوزه تصحیح، یک بار دیگر مبادرت به جمع کردن نمرات اوراق امتحانی پس از تصحیح می کند؟
۲۷- آیا کلیه دبیران در کلیه حوزه های امتحانی سراسر کشور دقیقاً بر اساس ریز بارم، اوراق امتحانی را تصحیح می کنند؟
۲۸- آیا سربرگ ها، پس از تصحیح دقیقاً به برگ اصلی الصاق می شود؟
۲۹- آیا منشی حوزه تصحیح در انتقال نمرات از ورقه به لیست ها دقت کافی می کند؟
۳۰- آیا در جمع کردن نمرات و معدل گیری، از هر نظر دقیق و مطمئن عمل می شود؟
۳۱- آیا لیست های امتحانی پس از اتمام، مجدداً با نمرات اوراق امتحانی مورد مطابقت قرار می گیرد؟
۳۲- آیا پس از اعلام نتیجه، به اعتراضات دانش آموزان به معنای واقعی رسیدگی می شود؟
۳۳- آیا سازمان های آموزش و پرورش استان ها در انتخاب ناظران امتحانات نهایی، سلیقه ای و گرایشی عمل نمی کنند؟
۳۴- آیا ناظران امتحانات نهایی بر اساس کلیه دستورالعمل های مربوطه، کار حساس نظارت را به طور دقیق انجام می دهند؟
۳۵- آیا ناظران در گزارش های خود عدالت را رعایت می کنند؟
۳۶- آیا آموزش و پرورش استان ها، به دقت گزارش ناظران را مطالعه می کنند؟
۳۷- آیا کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانی، با دانش آموزان متخلف بر اساس قوانین مربوطه عمل می کند؟
و بالاخره اینکه آیا می توان معدل دانش آموزی که در منطقه محروم و با امکانات نازل آموزشی در امتحانات شرکت کرده را با معدل دانش آموز دبیرستانی با عالی ترین امکانات آموزشی و پرورشی در تهران و مراکز استان ها مقایسه کرد؟
و آیا این عادلانه خواهد بود که این معدل را یکی از شرایط پذیرش در کنکور بدانیم؟
حسین حسین نژاد قندی
دبیر بازنشسته، کارشناس و ناظر امتحانات


  امتیاز: 0.00