منو
 کاربر Online
809 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  پنج شنبه 14 اردیبهشت 1385 [12:38 ]
  صدمین سالگرد مشروطه
 

کنفرانس هایی برپا می شود و همه به تکاپو افتاده اند .

مجلس برنامه هایی دارد و
خارجی ها ، هم کارهایی در دست دارند .

بنیاد ایران شناسی لندن و دانشگاه اکسفورد ،‌
از 30 جولای تا دوم آگوست ( 8 تا 11 مرداد ) در دانشگاه آکسفورد برگزار می کنند .

سؤال های مورد بحث چند عنوان است که
ما سعی می کنیم تا در اینجا طرح کنیم و ببینیم چه بحث هایی مطرح می شود :

1- انقلاب مشروطه چگونه انقلابی بوده است و ایران را چگونه متحول کرده است ؟

2- نقش امپریالیسم در انقلاب مشروطه

3- دوام و تأثیر نهاد های برخاسته از انقلاب مشروطه در ایران

4- تأثیر جهانی این انقلاب و نقش آن در شکل گیری آینده کشور

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline فاطمه سیارپور 3 ستاره ها ارسال ها: 704   در :  پنج شنبه 14 اردیبهشت 1385 [15:14 ]
  بنیاد ایران شناسی انگلستان
 

بنیاد ایران شناسی لندن و دانشگاه اکسفورد ، ...

سلام
چرا برای شان اهمیت دارد؟
اصلا چرا انگلیسی ها بنیاد ایران شناسی دارند؟
واز آن بدتر چرا اکسفورد برایش 100 سال پیش ایران مهم است؟
و چرا می خواهد 100 سال پیش ایران را خوب وعلمی موشکافی کند؟
برایتان عجیب نیست؟
چرا ما بنیاد انگلیس شناسی ایرانیان نداریم؟
فکر می کنیم بعد از انقلاب آن ها همگی رفتند؟
چرا دانشگاه تهران و... کنفرانس های انقلاب صنعتی انگلستان(دومین انقلاب بزرگ انسان که در انگلیس اتفاق افتاد)
وتحولات آن را جدی نمی گیرد؟

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  شنبه 16 اردیبهشت 1385 [07:59 ]
  چقدر می اندیشیم ؟؟؟
 

با سلام

اکثر ما ، در اکثر موارد ، کاملا تکراری و کلیشه ای می اندیشیم و
یا در واقع باید گفت که

بجای اندیشیدن که بر مبنای پرسش استوار است ،
بیشتر حرف ها و سخنان قبلی را تکرار می کنیم .

حرف های کلی و بدون پشتوانه منطقی و بدون دقت آکادمیک ،
رواج و مقبولیت بیشتری دارد .

اهل اندیشه ای که
کلی حرف می زند و بیشتر محکوم می کند و از جیبش چیزهای عجیب و غریب در می آورد ،
بهتر و پسندیده تر است .

خصوصا اگر به نوعی توطئه پندار هم باشد .

غرب یک دنیای بسیار بسیار پیچیده است
سنجش و بررسی آن ،
نیازمند مطالعه و کار بسیار زیاد است و
رشته های دانشگاهی بسیار زیادی را طلب می کند .

چنانچه
خود غربی ها ، مجموعه های بسیار گسترده ای دارند برای بررسی همه جوانب خودشان .

اما اکثر موارد ، ما به دنبال توضیحات بسیار کلی و ساده شده ای هستیم تا
مثلا به ما بگویند که

نگاه کلی تمدن غرب بدین صورت است که .... redfacefrownrolleyes

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  یکشنبه 17 اردیبهشت 1385 [03:40 ]
  مشروطه `جنبش` بود
 

به نظرم اگر مشروطه را جنبش بنامیم بهتر است .
چرا که انقلاب تعریفی دارد و جنبش تعریفی و آنچه در مشروطه اتفاق افتاد، نشان داد که آن جنبش بود.

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه قاسمی 3 ستاره ها ارسال ها: 372   در :  دوشنبه 19 تیر 1385 [06:26 ]
  صدور فرمان مشروطیت
 

افزایش ظلم و جور حکام و ماموران دولتی و بوجود آمدن هرج و مرج در اواخر عهد ناصرالدین شاه و دوره سلطنت مظفرالدین شاه مردم را به ستوه آورد، تا این که در نقاط مختلف جنبش مشروطه خواهی برپا شد.
برای نمونه در سال 1323 ق در کرمان قیام بزرگی شکل گرفت که برکناری رکن الدوله حاکم آنجا را خواستار شدند که پس از آن مردم تهران نیز قیام نمودند، واعظان و آزادیخواهان فعالیت خود را تشدید کردند و مردم و علما در صحن حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. گرچه شاه دستور تاسیس عدالت خانه را داد، لکن بر این قول خود عمل نکرد.
تصویر

به دنبال افزایش فشار بر مردم حضرات آیات بهبهانی و طباطبایی که از سران مشروطه به شمار می آمدند، به عنوان اعتراض به اعمال دولت ، با عده ای قریب به یکهزار نفر به قصد قم از تهران بیرون رفتند. آیت الله شیخ فضل الله نوری نیز بسیج نیرو کرده و در راه به آنها پیوست و در 29 جمادی الاول (30 تیر1285)به قم رسیدند. این حرکت در تاریخ مشروطه هجرت کبری نامیده شده است.
به هر حال با گسترش مبارزه و انتشار اخبار حرکتهای مردم ، شاه که موقعیت خود را در خطر می دید مجبور به پذیرفتن درخواست های مردم شد؛ به طوری که مظفرالدین شاه ، عین الدوله صدراعظم مستبد خود را عزل کرد. پس از آن تقاضای مردم را که تاسیس عدالتخانه و بازگشت علما از قم را پذیرفت و دستور تشکیل مجلس شورای ملی را صادر کرد. پس از چندی مجلس در محل مدرسه نظام افتتاح شد و به تدوین نظامنامه پرداخت.
این دستور را فرمان مشروطیت می خوانند، که گامی مهم در تحول تاریخی زمان خود به شمار می آید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  شنبه 31 تیر 1385 [20:32 ]
  نوای مشروطه ....باز هم انگلستان
 

کنسرت موسیقی مشروطه توسط چهار هنرمند موسیقی ایرانی و با اجرای قطعات موسیقی مربوط به انقلاب مشروطیت ایران و آثار هنرمندان شاخص این دوره، در انگلستان برگزار می شود.

اهمیت موسیقی ایران در دوره انقلاب مشروطیت که عصر بسیار مهم از تاریخ کشور و نشانگر آغاز تاریخ معاصر ایران است، از آن روست که در این دوره، موسیقی و شعر به ابزاری ملی برای بیان و طرح جریانات سیاسی مبدل شد و موسیقی دانان و شاعران، هنر خود را برا ی بیان دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی خود به کار گرفتند.

موسیقی ایرانی در این دوره با دو اتفاق مهم شناخته می شود، یکی تدوین ردیف‌های موسیقی کلاسیک ایران توسط «میرزا عبدا...» استاد بزرگ موسیقی در دربار قاجار و دیگری رواج و ارائه روش های نوینی از اجرا که امکان اجرای کنسرت موسیقی در میان مردم را برای نوازندگان فراهم ساخت.

عصر مشروطیت درایران، دوره‌ای است که میل به ایجاد تغییر و دگرگونی در تمام ابعاد و امور جامعه احساس می شد، بنابراین استفاده از ادبیات و شعر به عنوان ابزاری موثر در طرح این احساس جدید فراگیر، از لایه های پنهان به سطوح قابل رویت جامعه موضوعی اجتناب ناپذیر بود.

میل و نیاز به ایجاد تغییرات چنان شدید بود که حتی شخصیت های متنفذ و محافظه‌کاری چون ملک الشعرای بهار نیز که بشدت مسحور و مفتون میراث کهن و شعر کلاسیک ایران بودند، در جستجوی راه چاره‌ای برآمدند. زیرا دیگر دفاع از احکام و قوانین سنتی و اتکا به ساختارهای کهن هنری ممکن نبود.

در واقع ابتکار مهم و اساسی که به شدت مورد نیاز بود، رها کردن سنت های کهن تثبیت شده و ارائه آفرینش های هنری ماندگار از درون این سنت های کهن بود.

مدل و الگوی سیاسی – اجتماعی برای این حرکت نو که ستون فقرات حرکت های نو در شعر محسوب می شود، طرح مسائل و مضامینی در رهایی از قید سلطنت استبدادی و جایگرینی آن با نوعی نگرش مبتنی بر اتوپیا یا آرمان شهر عدالت و آزادی بود. مدلی که دراصل ریشه در تفکر سیاسی غرب داشت.

علاوه بر ملک الشعرای بهار، ایرج میرزا، عارف قزوینی، میرزاده عشقی، علی اکبر شیدا و میرزا علی اکبر قزوینی معروف به دهخدا، از جمله شاعران و موسیقی‌دانان بنام ایرانی در این دوره‌اند که با سرودن اشعار و نگارش تصنیف سهم عمده‌ای در ارتقا هنر و ادبیات ایران داشته‌اند، به طوری که حتی شاعران تجددگرایی چون لاهوتی و شمس کسمایی نیز در تامین این نیاز به نوگرایی چنین توفیقی نداشته‌اند.

امروزه تعدادی از این ترانه‌ها و تصنیف‌ها که یادگار عصر مشروطیت ایران است، همچنان در محافل و مجالس هنری ایران اجرا می شود که «مرغ سحر» و «از خون جوانان وطن لاله دمیده» از این جمله اند.

کنسرت موسیقی مشروطه با عنوان «پنجره های امید:موسیقی مشروطه»31 جولای و 8 آگوست 2006 در اکسفورد و لندن برگزار می شود.

هشت روز دیگر ، آوای مشروطه در انگلستان

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  دوشنبه 02 مرداد 1385 [09:55 ]
  صد سالگی مشروطه ایران زمین در آکسفورد...
 

مختصری از مباحثی که قرار است در سالگرد مشروطه ی ایران در دانشگاه آکسفورد مطرح شود ، را در این آدرس می توانید بخوانید.

خلاصه ای از زندگی نامه نویسندگان مطالب هم در دسترس خواننده هست.

صد سالگی مشروطه در آکسفورد

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  سه شنبه 03 مرداد 1385 [18:13 ]
  برنامه های خوب ایرانی را هم معرفی کنید
 

با سلام و تشکر از معرفی های خوب شما

به نظر می رسد که در کنار تحولات علمی و فرهنگی جهانی ،
معرفی همراه با نقد مختصر از برنامه های داخل کشور هم انجام شود .

البته اگر امکانش وجود دارد ،
چه سمینارها و برنامه هایی برای صدمین سال مشروطه در ایران انجام می شود و
سطح علمی و فضای کاری آنها به چه نحوی است ؟

متشکرم

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  پنج شنبه 05 مرداد 1385 [14:19 ]
  چهره های گمنام مشروطه در عکسخانه ی شهر
 

همزمان با یکصدمین سال صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار، مجموعه ای از عکسها و اسناد مربوط به انقلاب مشروطه از یازدهم تا سی ام مردادماه 1385 در عکسخانه شهر تهران به نمایش گذاشته می شود.

این مجموعه شامل عکسها و اسناد مربوط به سالهای 1274 تا حدود 1300 شمسی است و از آلبومهای خصوصی خانوادگی جمع آوری شده است.

این نمایشگاه شامل چهاربخش مجزا است:

1- عکسهای مربوط به مشروطیت در همدان که توسط امیرشهاب رضویان کارگردان سینما بازیابی و انتخاب شده است،

2- عکسهای مربوط به مشروطیت در تهران، از آرشیو موسسه مطالعات تاریخ معاصر،

3- عکسهای مشروطیت در تبریز از آرشیو عکسخانه شهر تهران و

4- اعلامیه های مشروطیت از آرشیو ناصرالدین حسن زاده.

از شاخص ترین عکسهایی که قرار است به نمایش در آید باید به عکس میرعبدالرزاق حکاک از چهره های گمنام مشروطه در همدان و سازنده پلاک عدل مظفر سر در مجلس شورای ملی از مشروطه خواهان مهاجر به استانبول اشاره کرد که با مجاهدان گیلانی در سال 1288 برای فتح تهران و سرنگونی محمدعلیشاه به ایران برمی گردد.

وی به حزب دمکرات می پیوندد و در سال 1289 هجری شمسی (1328 قمری) همراه میرزاعلی محمدخان تربیت (خواهرزاده تقی زاده) در خیابان لاله زار به تلافی قتل سید عبدالله بهبهانی توسط اعتدالیون ترور می شود. از وی جز چند خطی در کتاب تاریخ مشروطیت و یکی دو کتاب دیگر، اطلاعاتی وجود ندارد.

به نظر می رسد که بازدید از این نمایشگاه حتی برای آنها که رابطه ی چندان خوبی با تاریخ ندارند ، جالب باشد.

متن کامل این برنامه را می توانید در سایت میراث خبر بخوانید :
نمایشگاه عکس به مناسبت صد سالگی مشروطه

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  دوشنبه 09 مرداد 1385 [21:24 ]
  بازخوانی نمایشنامه های عصر مشروطه
 

نمایشنامه «حکایت ملا خلیل کیمیاگر » همزمان با یکصدمین سالگرد صدور فرمان مشروطه به کارگردانی محمد رحمانیان خوانده می شود.

قرار است جلسات منظم نمایشنامه خوانی آثار نمایشنامه نویسان ایرانی در عصر قاجاریه و به ویژه عصر مشروطه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود.

تاکنون بازخوانی 10 نمایشنامه از آثار اولین نمایشنامه نویسان ایرانی از میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقا تبریزی تا حسن مقدم قطعی شده است. این جلسات نمایشنامه خوانی به پیشنهاد و همت حمید امجد برپا شده است.

موضوعات این جلسات که به پیشنهاد و سرپرستی محمد چرمشیر برگزار می شود، با حضور کارشناسان تئاتر و ادبیات به بررسی گوشه های ناگفته ای از ادبیات و تئاتر در این دوران می پردازد.

نخستین جلسه این برنامه شنبه 14 مرداد ساعت 18 تا 20 در فرهنگسرای هنر با بازخوانی نمایش « حکایت ملا خلیل کیمیاگر » به کارگردانی محمد رحمانیان برگزار می شود.

این متن نوشته میرزا فتحعلی آخوند زاده نخستین نمایشنامه نویس ایرانی با ترجمه محمد جعفر قره چه داغی از مجموعه تمثیلات است.

متن کامل خبر را می توانید در آدرس زیر بخوانید :
بازخوانی نمایشنامه های، نمایشنامه نویسان ایرانی در عصر قاجاریه و به ویژه عصر مشروطه

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  دوشنبه 09 مرداد 1385 [21:44 ]
  نمایشهای خیابانی به بهانه ی صد سالگی مشروطه
 

به مناسبت فرارسیدن صدمین سالگرد مشروطیت، اجرای نمایش‌های مرتبط با این موضوع در دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفت.

با توجه به اینکه مشروطیت اتفاق بزرگی در تاریخ کشورمان محسوب می‌شود، سازمان میراث‌فرهنگی برنامه‌های در این ارتباط تدارک دیده که اجرای نمایش از جمله این برنامه‌ها است.

با توجه به فرهنگ‌سازی در حیطه میراث‌فرهنگی و معنوی باید از City Art‌ یا همان هنرهای شهری استفاده کنیم. زیرا خاصیت آنها این است که با سرعت، قابل عرضه در بطن مردم هستند.تئاتر خیابانی مشروطه نیز از جمله همین هنرهاست که به سادگی ارتباط گسترده‌ای با مخاطب برقرار می‌کند.

در این همایش بیش از 20 گروه نمایش و نقالی در تهران، اصفهان، تبریز و کرمان از نیمه مرداد به اجرای برنامه می‌پردازند.
نخستین همایش نقالی و نمایش‌های خیابانی از 14 تا 28 مرداد برگزار می‌شود.

نمایشهای خیابانی به بهانه ی بزرگداشت مشروطه

  امتیاز: 0.00    نمایش یاسخ های این پست  
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  دوشنبه 09 مرداد 1385 [22:28 ]
  صد سالگی مشروطه در ایران بدون اصل فرمان آن ...
 

نسخه اصلی فرمان مشروطه ایران که به مهر امضای مظفرالدین رسیده و یکی از مهم ترین اسناد تاریخ معاصر محسوب می شود،‌ در هیچ یک از نهادها و مراکز اسنادی ایران وجود ندارد.

چند نسخه از این فرمان در دست خانواده‌های مشروطه خواهان است اما هیچکدام از این نسخه‌ها نسخه‌های اصلی نیستند.

به گفته ی عبدالحسین حائری نسخه شناس پژوهشگر ، یکی از این نسخه‌ها در خانواده امین الضرب ( خانواده دکتر مهدوی ) نگهداری می‌شد.

ایرج افشار در مقاله‌ای در شماره 37 مجله بخارا درباره نسخ‌های فرمان مشروطه می‌نویسد: در ابتدای مشروطه، فرمان مشروطه به چندین شکل در دست مردم قرار می‌گیرد که یکی از آنها چاپ ژلاتینى از روى خط قوام السلطنه.

به نظر افشار این نسخه توسط عبدالله‏خان قاجار عکاسباشى و ‏مدیر چاپخانه دولتى عکسبرداری شد و تعدادى از آن که به قطع اصلى و بر روى کاغذ آبى رنگ است.

افشار همچنین به نسخه‌هایی که به صورت اعلامیه چاپ شده و یا در مطبوعات انتشار یافته، اشاره می‌کند.

در حقیقت همه نسخه‌های موجود در ایران نسخ‌ عکسبرداری شده است، نه اصل سند که به نظر بسیاری از نسخه شناسان اختلافاتی هم با اصل فرمان دارند.

ایرج افشار در کتاب «قباله تاریخ» (تهران، 1368) در مطلبی با عنوان «اختلافات چاپى در فرمان مشروطیت» این اختلافات را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد.

به نظر عبدالحسین حائری نسخه اصلی فرمان مشروطه نسخه‌ای است که در ابتدای مشروح مذاکرات مجلس چاپ شده است . بنا به قرائن موجود این تنها نسخه‌ای است که از روی فرمان مشروطیت تهیه شده است.

بنابر این ، فرمان مشروطه تا زمان چاپ مشروح مذاکرات مجلس یعنی در سال 1325 در خود مجلس نگهداری می شد و احتمالا در جریان حوادثی که بر خانه ملت گذشته گم شده است.

این نسخه، نخستین دستخطی است که مظفرالدین شاه در پاسخ به قیام همگانی ایرانیان در 14 جمادی الثانی 1324 قمری برابر با 14 مرداد 1285 شمسی در کاخ صاحبقرانیه امضا کرده است.

در بالای این سند مهر چهارگوش مظفرالدین شاه نقش بسته و در 12 سطر و به خط احمد قوام السلطنه خطاب به صدراعظم نوشته شده است.

در بخشی از فرمان مشروطه آمده است: مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین شاهزادگان و علما و قاجاریه و اعیان افشار و ملاکین و تجار و اصناف به انتخاب طبقات مرقومه در دارلخلافه تهران (طهران) تشکیل و تنظیم شود که در تمام امور دولتی و مملکتی و مصالح عامه مشاوره و مداقه لازمه را به عمل آورد.

تصویر فرمان مذکور در کنار متن نطق مظفرالدین شاه در روز مجلس در کاخ گلستان قرار دارد.

در حال حاضر هیچکس از محققان و پژوهشگران ایرانی نمی دانند، سند آزادی خواهی ایرانیان در کجای جهان نگهداری می شود، اگرچه خیلی ها مانند عبدالحسین حائری احتمال می دهند، فرمان مشروطه در یکی از مراکز نگهداری اسناد در انگلستان یا در دست یکی از خانواده های مشروطه خواهان نگهداری می شود.

متن کامل را می توانید در آدرس زیر بخوانید :
سند مشروطه ایرانی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  چهارشنبه 11 مرداد 1385 [19:47 ]
  انقلاب چیست و مشروطه کدام است...
 

انقلاب و مشروطه

بخشهایی از مصاحبه‌ با دکتر کریم‌ مجتهدی - ‌استاد فلسفه‌ دانشگاه‌ تهران :

انقلاب

در زبان‌ فارسی‌ و عربی‌ انقلاب‌‌ از ریشه‌ «قَلَبَ» به‌ معنای‌ تغییر وتحول‌ است‌ و در زبانهای‌ اروپائی‌ از ریشه‌ لاتینی‌ Revolutio گرفته‌ شده‌ که‌ معانی بسیار وسیعی‌ دارد که‌ از کاربرد سیاسی‌ و اجتماعی‌ آن‌ به‌ مراتب‌ تجاوز می‌کند. انقلاب در علوم‌ مختلف‌ اعم‌ از هیات‌ و جغرافیا و غیره‌ به‌ کار برده‌ می‌شود و حتی‌ در مورد تغییر وتحول‌ فصول‌ و شرایط‌ جوّی‌ و یا در مورد طوفان‌ها و طغیان‌های‌ طبیعی‌ به‌ کار می‌رود.

در هر صورت‌ انقلاب‌ها از لحاظ‌ تاریخی‌ مصادیق‌ بسیار مختلف‌ و متفاوتی‌ داشته‌اند؛ حتی‌ گاهی‌ این‌ تفاوتها در یک‌ کشور واحد ـ البته‌ در دو مقطع‌ زمانی‌ متفاوت‌ ـ کاملاً قابل‌ تشخیص‌ بوده‌ است‌.

مثلاً در انگلستان‌، انقلاب‌ سیاسی‌ 1648 توسط‌ کرومول‌ وانقلاب‌ صنعتی‌ در همان‌ کشور در اواخر قرن‌ هیجدهم‌ به‌ کلی‌ از هم‌ متفاوت‌ بوده‌ است‌.

انقلاب‌ کبیر فرانسه‌(1789)و آنچه‌ مثلاً در سال‌ 1830 در همان‌ کشور رخ‌ داده‌ و یا در سال‌ 1848،هیچگاه‌ کاملاً یک‌ سان‌ نبوده‌ است‌.

تفاوت‌ اوصاف‌ انقلاب‌ کبیر روسیه‌ را در سال‌ 1917 با تمام‌ نهضت‌هائی‌ که‌ قبلاً در همان‌ کشور رخ‌ داده‌ نمی‌توان‌ فراموش‌ کرد.

حتی‌ در ایران‌ ـ برای‌ اینکه‌ یک‌ مثال‌ غیرمتداول‌ بزنیم‌ ـ ما در تاریخ‌ خود نزدیک‌ به‌ سیصد سال‌ پیش‌ «فتنه‌ افغان‌» را داشته‌ایم‌ که‌ در منابع‌ غربی‌ همگان‌ آن‌ را تحت‌ عنوان‌ «انقلاب‌ در ایران‌» در آخر سلسله‌ صفوی‌ گزارش‌ کرده‌اند و همینطوری‌ که‌ می‌دانیم‌ با کلیه‌ تحولات‌ بعدی‌ ایران‌ متفاوت‌ بوده‌ است‌.

مشروطه

اصطلاح‌ مشروطه‌ و خاصه‌ مشروطیت‌ خواه‌ ناخواه‌ از ابتداء همراه‌ با سوءتفاهم‌ها و پیچیدگیهایی‌ بسیاری‌ بوده‌ که‌ مستلزم‌ بررسی‌ دقیق‌ و تأمل‌ است‌.

به‌ نظر می‌رسد که‌ از ابتداء در انتخاب‌ این‌ اصطلاح‌ نوعی‌ موضع‌گیری‌ و شاید هم‌ به‌ نحوی‌ پنهانکاری‌ بوده‌ است‌.

در آن‌ عصر منورالفکران‌ موثر در جریانات‌ در درجه‌ اول‌ می‌خواسته‌اند معادلی‌ برای‌ اصطلاح‌ فرانسوی‌ Constitutionnel ,Constitution پیدا کنند.

این‌ لفظ‌ در زبان‌ فرانسه‌ از کلمه‌ لاتینی‌ Contitutio گرفته‌ شده‌ که‌ به‌ معنای‌ اول‌ دلالت‌ بر عمل‌ تشکل‌ ومجموعه‌ سازی‌ دارد و به‌ معنای‌ دوم‌ منظور از آن‌، قانون‌ اساسی‌ (قانون‌ بنیادی‌ واصولی‌) یک‌ ملت‌ Nation است‌ که‌ شامل‌ مجموعه‌ای‌ از قواعد و مقررات‌ قضائی‌ می‌شود که‌ می‌بایستی‌ حاکم‌ وناظر بر کلّ روابط‌ میان‌ حکومت‌ و مردمی‌ باشد که‌ تحت‌ آن‌ زندگی‌ می‌کنند.

لفظ‌ مشروطه‌ که‌ مؤنث‌ مشروط‌ عربی‌ است‌ به‌ معنای‌ مقید در مقابل‌ مطلق‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌ ودر ادبیات‌ سیاسی‌ مملکت‌ ما جنبه‌ متأخر و جدید دارد.

البته‌ این‌ اصطلاح‌ از قدیم‌ در علم‌ منطق‌ کاربرد داشته‌ است‌ و با عناوین‌ مشروطه‌ خاصه‌ و یا مشروطه‌ دائمه‌ و یا دائمه‌ لاضروریه‌ و یا عامه‌ لادائمه‌ و غیره‌...به‌ کار می‌رفته‌ است‌ (رجوع‌ شود به‌ فرهنگ‌ علوم‌ عقلی‌ دکتر سجادی‌ که‌ از اساس‌ الاقتباس‌ خواجه‌ نصیر اقتباس‌ شده‌ است‌).

اصطلاح‌ مشروطیت‌ البته‌ مصدر جعلی‌ است‌ که‌ احتمالاً به‌ تقلید از عثمانیان‌ در ایران‌ به‌ کار رفته‌ است‌.

به‌ عقیده‌ بعضی‌ از متخصصان‌ این‌ کلمه‌ به‌ صورت‌ اسم‌ مفعول‌ عربی‌ از کلمه‌ فرانسه‌ Charte به‌ معنای‌ منشور، فرمان‌، حکم‌ رسمی‌ و صلاحیت‌ دار و غیره‌... گرفته‌ شده‌ است‌.

ولی‌ مسلماً این‌ اصطلاح‌ به‌ نحو سنتی‌ هیچگاه‌ در زبان‌ فارسی‌ و عربی‌ به‌ معنای‌ حکومت‌ قانونی‌ به‌ کار برده‌ نمی‌شده‌، بلکه‌ به‌ مرور در دوره‌های‌ اخیر معادل‌ «کنستی‌ توسیون‌» فرانسه‌ رایج‌ شده‌ که‌ البته‌ در این‌ مهّم‌ لفظ‌ فرانسه‌ Conditionnel (یعنی‌ مشروط‌) که‌ شباهت‌ لفظی‌ و صوتی‌ نیز با آن‌ دارد بی‌ تأثیر نبوده‌ است‌.

بهر ترتیب‌ «مفهوم‌» آن‌ با اینکه‌ همیشه‌ در ایران‌ همراه‌ با نوعی‌ ابهام‌ بوده‌ است‌، ولی‌ بیشتر در جهت‌ مبارزه‌ با استبداد و حکم‌ یک‌ طرفه‌ و غیرموجه‌ به‌ کار رفته‌ و در مقابل‌ آن‌ به‌ رأی‌ نمایندگان‌ مردم‌ و قانون‌ مدون‌ رسمی‌ توجه‌ شده‌ است‌.

از آنجا که‌ از همان‌ ابتداء در مفهوم‌ مشروطیت‌، نوع‌ قانون‌ و ضوابط‌ تشخیص‌ صریح‌ آن‌ روشن‌ نشده‌، گروهی‌ از نمایندگان‌ اولیه‌ مردم‌ اصطلاح‌ «مشروعیت‌» و یا مشروطه‌ مشروعه‌ را پیشنهاد کرده‌اند تا بتوانند حکومت‌ را مقید به‌ شرایطی‌ بکنند که‌ منطبق‌ با احکام‌ اسلام‌ باشد.

گویا شیخ‌ فضل‌ الله‌ نوری‌ و یا در هر صورت‌ طرفداران‌ او به‌ این‌ اصطلاحات‌ اخیر نظر داشته‌اند. بعضی‌ ابهامات‌ که‌ ابتداء در مفهوم‌ «مشروطه‌» وجود داشته‌ در سیر تحول‌ سیاسی‌، موجب‌ اختلافات‌ زیربنائی‌ بوده‌ است‌.

در این‌ زمینه‌ از تحول‌ اصطلاح‌ «عدالت‌ خانه‌» به‌ «مجلس‌ شورای‌ ملی‌» نیز می‌توان‌ سخن‌ گفت‌. به‌ هر ترتیب‌ به‌ نظر می‌رسد که‌ با دقت‌ در تحول‌ معنائی‌ اصطلاحات‌ کلیدی‌، تا حدودی‌ بتوان‌ از جوّ حاکم‌ بر سیر تحولات‌ سیاسی‌ صدسال‌ اخیر ایران‌ آگاهی‌ یافت‌.

متن اصلی این مصاحبه را در آدرس زیر بخوانید :

انقلاب مشروطه

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  شنبه 14 مرداد 1385 [10:27 ]
  حرفها و فکرهای سیاسی در آستانه ی مشروطیت ...
 

عده ای معتقدند که در آستانه ی مشروطه سه گفتمان زیر سعی در مسلط کردن آموزه های خود بر این نهضت داشتند. این گفتمان ها از این قرار هستند :

1- گفتمان سنتی : نقش پدرسالارانه شاه و نظام سلسله مراتبی فرماندهی از بالا و فرمانبری از پایین را پذیرفته بود.مماشات با بیگانگان ( در دوره ی قاجار ) خط مشی اتخاذ شده بود. .نظام غیر متمرکز خاندانی برقرار بود و ایالات و ولایات ایران را شاهزادگان قاجار اداره می کردند و در عین حفظ استقلال خود به حکومت مرکزی مالیات می دادند از این روی حکومت مرکزی درمقابل حکومت های محلی آسیب پذیر بود ، که این نقطه ضعف بعدها توسط دو گفتمان دیگر مورد استفاده قرار گرفت .باستان گرایی شاهان قاجار حالت نوستالژیک آن ها را به شاهان پیش از اسلام نشان می داد. تنفیذ شریعت به شرط حفظ منافع شاه و دولت و پیوند دین و سیاست با محوریت شاه و استفاده ابزاری از دین و دیدگاه دو گانه به پارلمان که پذیرش نهاد پارلمان در صورت وفاداری به شاه ویا حفظ جایگاه سنتی شاه و نابودی پارلمان ،استقبال از تجدد و ترقی در صورت تقویت پایه های حکومت قاجار از دیگر ویژگی های این گفتمان محسوب می شد.

2- گفتمان تجدد : خودکامگی استبداد سنتی را نفی کرد و ساخت حکومتی مدرن را مبنا قرار داد. نظام ملوک الطوایفی را نفی کرد و خواهان حکومت مرکزی قوی شد .متفکرین این گفتمان با سلطه بیگانگان مخالف و پذیرای اندیشه غرب بودند.آن ها بر این باور بودند که در ایران ابتدا باید احزاب شکل گیرند تا با قواعد بازی رقابت کنند و در سایه ی آن به تشکیل حکومت بپردازند.دین از سیاست جدا شود و ایران همچون اروپا ناسیونالیسم را به جای دین و نظام دموکراتیک انسان گرا را به جای حاکمیت مذهب قرار دهد.گفتمان تجدد نقش اصلی در حکومت ( قانون گذاری ) را از آن پارلمان می دانست .

3- گفتمان تلفیقی : میان دو گفتمان فوق می گرفت و سلطنت مشروط شاه در چارچوب قانون اساسی را پذیرفت و بر تشکیل یک حکومت مرکزی و تمرکز سیاسی پافشاری کرد.با سلطه بیگانگان مخالفت کرد.وحدت ملی را مقدم بر وحدت گروهی دانست حال آنکه گفتمان تجدد رقابت حزبی و وحدت ملی را برتر میدانست .همچنین گفتمان تلفیقی بر باستان گرایی مذهب محور ( نزدیک شدن به پادشاهان بعد از اسلام ) تاکید کرد. تجدد و ترقی و نظام پارلمانی را به شرط حفظ قدرت سیاسی قاجار پذیرفت و مانند گفتمان سنتی تنفیذ شریعت و پیوند دین و سیاست را مفصل خود قرار داده بود.

از این سه ،‌آنی که توانست بر حکومت مسلط شود : `نتیجه تقابل این گفتمان ها به توپ بستن مجلس بود تا مقدمه ای شود برای غلبه هژمونیک گفتمان سنتی. `

`بعد از گذشت صد سال به نظر می آید این گفتمان ها با تغییرات کلی همچنان به حیات خود ادامه می دهند . اگرچه مجلس خانه ملت شده است و قانون گذاری امری بدیهی به شمار می آید اما تقابل گفتمان ها بر سر حضور احزاب و تاثیر گذاری سیاسی آن ها، رابطه دین و سیاست و چگونگی تربیت تربیت نیروی اجتماعی همچنان زنده و پابرجاست...!! `

متن کامل این مقاله را می توانید در سایت فصل نو بخوانید:

گفتمان های سیاسی در آستانه ی مشروطه

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه قاسمی 3 ستاره ها ارسال ها: 372   در :  یکشنبه 15 مرداد 1385 [06:46 ]
  انقلا‌ب اسلا‌می تکامل انقلا‌ب مشروطیت است
 

انقلا‌ب اسلا‌می ایران بدست همان مردمی که نهضت مشروطیت را به پیروزی‌رساندند با ابعادی گسترده تر پیروز شد و در واقع انقلا‌ب اسلا‌می مرحله تکامل یافته ای از انقلا‌ب مشروطیت است .

تصویر


غلا‌معلی حدادعادل در مراسم افتتاحیه همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد نهضت مشروطیت افزود:در انقلا‌ب اسلا‌می ,مشروطیت مانند یک آینه در مقابل امام خمینی ` ره ` بود و ایشان بسیار مراقب بودند تا انقلا‌ب اسلا‌می به سرنوشتی مشابه انقلا‌ب مشروطیت دچارنشود.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می به برخی اشتباهات صورت گرفته پس از انقلا‌ب مشروطیت اشاره و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می برخلا‌ف مشروطیت زمام امور کشور به دست دولتمردان قبل از انقلا‌ب سپرده نشد و با تاکید حضرت امام دست بیگانگان از زمام کشور قطع شد.

حدادعادل با بیان اینکه در انقلا‌ب مشروطه علما می خواستند با حمایت مردم سلطنت مطلقه را محدود و مشروط کنند گفت: با وجود تلا‌ش علما آنچه اتفاق افتاد خلا‌ف این بود و به تدریج دین منزوی شد.

رئیس مجلس انقلا‌ب مشروطیت را انقلا‌بی ناکام و ناموفق خواند و افزود:علت اصلی این ناکامی درگیر بودن و در کشاکش بودن دو جریان در درون این انقلا‌ب بود که می توان از آن به نزاعی میان سکولا‌ریزم و دینداری یاد کرد.

رئیس قوه مقننه به رهبران این دو طیف و سرنوشت آنها اشاره و تصریح کرد: در یک سر این طیف مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری بود که پس از تحصن در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی به بالای دار رفت و در طرف دیگر تقی زاده حضور داشت که پس از پناه بردن به سفارت روسیه سه دوره متوالی به ریاست مجلس سنا تکیه زد.

رئیس مجلس تاکید کرد: نبود رهبری یگانه‌, آگاه , با اراده و مصصم آنچنان که انقلا‌ب اسلا‌می را به پیروزی رساند در مشروطیت کاملا محسوس است.

حدادعادل از آغاز پیروزی مشروطیت تا امروز را به پنج دوره تقسیم کرد وگفت: از پیروزی مشروطیت تا سال 1299 چهارده سال بسیار متلا‌طم هم در داخل کشور و هم در اوضاع جهان سپری شد.

وی حضور بیگانگان و به ویژه انگلیس را در ایجاد هرج و مرج در آن دوران‌در داخل کشور موثر دانست و تصریح کرد: در آن زمان در مطبوعات هم فضایی به وجود آمد که بسیار عبرت انگیز است و نوعی لجام گسیختگی با نام آزادی پدید آمد.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می به کودتای 1299 و چگونگی روی کار آمدن رضاخان‌اشاره و تصریح کرد: از ان پس اوضاع دگرگون شد و همان نیمه جانی که مشروطیت داشت از بین رفت و فقط یک عنصر آن هم به صورت نادرست‌, ظاهری و سطحی به نام پیشرفت باقی ماند و در واقع از آن دوران به بعد مشروطیت عنوانی تفریحی و تفننی بود.

حدادعادل فاصله سالهای 1299 تا 1320 را حاوی سیاه ترین ظلمها واستبدادها و دوره دوم پس از انقلا‌ب مشروطیت دانست و افزود: دوره سوم هم فاصله 1320 تا 1330 بود که تغییر سلطنت پدید آمد و البته یک فاصله 12 ساله برای از جا برخاستن ملت در قالب حرکتهای حزبی و مردم ایجاد شد.

رئیس قوه مقننه افزود: مجلس در این فاصله زمانی از معدود مجالسی بود که برخی از نمایندگان آن نماینده واقعی مردم بودند و قانون ملی شدن صنعت نفت هم از همین مجلس بیرون آمد.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می به کودتای 1332 و آغاز دوباره استبداد رضاخانی‌اشاره وتصریح کرد: فاصله سالهای 1332 تا 1357 دوره چهارم بعد از مشروطیت بود و در این فاصله باز هم مجلس , مجلس نبود , آزادی و حکومت قانون وجود نداشت.

وی افزود:در این سالها بیگانه به شدت در کشور نفوذ داشت و آنچه در صحنه نبود ملت بود و آنچه نیز مهم نبود دین و اعتقاد ملت ایران بود.

حدادعادل دوره پنجم پس از انقلا‌ب مشروطیت را از سال 1357 تاکنون بیان کرد و گفت: بعد از سال 57 و به لطف رهبری امام خمینی `ره` و هوشیاری ایشان انقلا‌ب اسلا‌می با اهدافی گسترده تر از اهداف انقلا‌ب مشروطه به بارنشست که همچنان ادامه دارد.

رئیس مجلس علت ظهور مشروطیت را مجموعه ای از مطالبات حقیقی و تاریخی انباشته شده مردم دانست و گفت: در این میان مهم ترین تقاضا مخالفت باسلطه بیگانگان بود و قطعا یکی از جهات حضور علما در مشروطیت نیز همین مسئله بوده است زیرا آنان شاه و دربار را عامل دخالت بیگانه در کشور می دانستند.

رئیس قوه مقننه علت دیگر وقوع این انقلا‌ب را مخالفت با استبداد شاه بیان کرد و افزود: مردم می گفتند تا چه زمان نباید تصمیم گیریهای شاه منطبق بر قانون باشد و تا کی نباید شاهد حاکمیت اراده ملت را شاهد باشیم.

حدادعادل دیگر خواست مهم مردم را عدالت دانست و گفت:حاکمیت قانون , برقراری نظم و امنیت و سرانجام مطالبه رشد , ترقی و پیشرفت نزد همه ایرانیان از دیگر دلایل وقوع انقلا‌ب مشروطیت بود.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می با بیان اینکه انقلا‌ب مشروطیت با رهبری علما ممکن شد گفت:اگر علما این حرکت را تایید نمی‌کردند مردم در صحنه حاضر نمی شدند و حضور مردم مسلما ارتباط مستقیم با علمای دین در نجف , تهران و سایر بلا‌د داشت.

حدادعادل مجلس را میراث ماندگار و نماد مشروطیت خواند و گفت:وقتی‌نام مجلس در این صد سال به گوش می رسید نام مشروطیت تداعی می شد و طبیعی بود مجلس در بهارستان در صدمین سال این نهضت از چنین واقعه بزرگ سیاسی و اجتماعی ملت ایران به راحتی نگذرد .

  امتیاز: 0.00