منو
 کاربر Online
888 کاربر online
 : باشگاه دانش آموزی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline علیرضا-میزانیان 2 ستاره ها ارسال ها: 38   در :  پنج شنبه 31 فروردین 1385 [20:26 ]
  روش های صحیح مطالعه عربی
 

1– برقراری ارتباط عاطفی میان معلم و دانش آموز ، باعث ایجاد انگیزه ی یادگیری می شود.

2 – یکی از عوامل مؤثر در یادگیری، انجام پیش مطالعه است ، یعنی درسی که هنوز تدریس نشده است، مورد مطالعه ی قبلی دانش آموز قرار گیرد. داشتن اشتباه در این مورد ، امری طبیعی است.

3 – یادگیری کلمات جدید هر درس ، نقش بسیار مؤثری در فراگیری درس دارد. ترجمه ی متن درس و ترجمه ی جملات مربوط به تمرین ها ، در گرو دانستن معنی این کلمات است. برای خواندن کلمات جدید و یادگیری معانی آن ها ، دانش آموز در ابتدا به واژه نامه ی کتاب مراجعه می کند و از آن جا که ممکن است ، برخی کلمات به طور کامل در واژه نامه ، علامت گذاری نشده باشند ، کلمات مورد نظر را در متن درس می یابد و با توجه به تلفظ صحیح آن ها ، معانی کلمات را با تکرار و تمرین مناسب در ذهن نگه داری می کند.

4 – پس از یادگیری کلمات جدید درس و اطمینان از یادگیری کامل آن ها ، وظیفه ی دانش آموز ، خواندن متن عربی و صحیح خوانی آن است. البته متن عربی درس حداقل یک بار باید پیش مطالعه شده باشد. متن درس هر چه بیشتر خوانده شود ، در یادگیری مؤثرتر است. در خواندن متن درس در دفعات پایانی ، دانش آموز معمولاً توانایی خواندن متن را به شکل صحیح پیدا می کند و چگونگی بیان جملات را درمی یابد.

5 – پس از خواندن متن ، دانش آموز نسبت به ترجمه ی آن به فارسی اقدام می کند. برای انجام این کار ، دانش آموز ، علاوه بر دانستن معانی کلمات جدید ، باید معنی کلمات خوانده شده ی قبلی را نیز بداند. به عبارتی باید معنی هریک از واژه ها را بداند. برای دستیابی به معنی این کلمات ، بهترین کار ، مراجعه به این کلمات در درس های قبلی و یا کتاب های پایه ی اول و دوم است.

6 – سعی شود جملات به فارسی روان معنی شوند و از حفظ کردن معنی جملات ، بدون دانستن معانی یکایک کلمات خودداری شود. زیرا این امر یکی از عوامل خستگی دانش آموز است و این کار نه تنها سودی برای دانش آموز ندارد ، بلکه باعث افزایش کار دانش آموز و کاهش کارآیی او می شود. زیرا معمولاً تعداد جملات از تعداد واژه ها بیشتر است و حفظ کردن معنی جملات سنگین تر از حفظ کردن واژه هاست.

7 – دانش آموز ، پس از ترجمه ی جملات مورد نظر ، جهت اطمینان از پاسخ صحیح ، به پاکنویس خود مراجعه می کند و در صورت داشتن خطا ، مورد را ، بررسی و اصلاح می نماید. هنگام مطالعه ی پاکنویس ، جملات بعدی باید با وسیله ی مناسبی پوشانده شود تا چشم دانش آموز ، با آن ها برخورد نداشته باشد.

8 – قواعد درس ، یا به طور مستقیم از کتاب مطالعه می شود و یا با توجه به شیوه های ابتکاری معلمان محترم – که به طور خلاصه در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود – مورد بررسی قرار می گیرد.

9 – پس از مطالعه و ترجمه ی متن و مطالعه ی قواعد ، به تمرین درک مطلب پرداخته می شود.

10 – تمرین های بعدی با توجه به موارد گفته شده ، مورد بررسی و مطالعه ی دانش آموز قرار می گیرد.

11 – از دانش آموزان خواسته می شود که چیزی در کتاب خود ننویسند تا کتاب ، همیشه قابل مطالعه باشد و دانش آموز بتواند از خود پرسش نماید ، بدون این که در این کار از اعضای خانواده ی خود کمک بگیرد.

12 – کتاب های کمک آموزشی در درس عربی بر دو نوع اند: نوعی از آن ها ، متن درس ها را ترجمه کرده و پاسخ تمرین ها را در اختیار دانش آموز قرار می دهند. دانش آموزی که از این کتاب ها استفاده می کند ، معمولاً قدرت تفکر خود را از دست می دهد و فقط به حفظ کردن پاسخ ها می پردازد. نوعی دیگر از کتاب ها ، با طرح سؤالات و پرسش ها ی مختلف ، باعث ایجاد تفکر در دانش آموز می شوند که البته باید در انتخاب آن ها دقت کرد. ضمناً برخی از این کتاب ها به طرح مباحث خارج از کتاب می پردازند که ضرورتی به مطالعه ی آن ها نیست.

13 – در عربی دوم ، یادگیری درس اول از نظر قواعد ، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مجموعه ی این قواعد ، تشکیل دهنده ی نکات مهم دستوری عربی اول است که تا پایان ، ضرورت دارد دانش آموز آن ها را بداند.

14 – در عربی دوم ، یادگیری علامت صیغه ها و ضمیر ها اهمیت بسزایی دارد و دانستن شماره ی صیغه ها و صرف افعال (بیان افعال طبق نظمی خاص) ضروری نیست.

15 – برای حل بسیاری از تمرین ها در عربی دوم می توان سؤال هایی در ارتباط با کلمات راهنما مطرح کرد. به عنوان مثال در جمله ی اَلطالِباتُ . . . الدرسَ. که قرار است با فعل ماضی از ریشه ی سَمِعَ تکمیل شود ، سؤالاتی را درباره ی کلمه ی الطالبات به عنوان کلمه ی راهنما ، می توان مطرح نمود که عبارت است از : آیا این کلمه مفرد است یا مثنی یا جمع؟ مذکر است یا مؤنث؟ غایب است یا مخاطب یا متکلم؟ این در حالی است که معلم محترم ، هر یک از این اصطلاحات را برای دانش آموزان توضیح داده است.

16 – در عربی سوم نیز ، یادگیری درس اول ، بسیار مهم است. زیرا نه تنها در ترجمه ی متن ها به دانستن فعل ماضی و مضارع نیازمندیم ، بلکه برای ساختن فعل امر ، نهی و ماضی و مضارع منفی به دانستن این قواعد احتیاج داریم.

17 – در پایان پیشنهاد می شود که دانش آموزان ، جهت بالا بردن کیفیت یادگیری ، در بحث های گروهی شرکت نمایند.

با آرزوی موفقیت برای معلمان گرامی و دانش آموزان عزیز

علیرضا میزانیان

alirezamizanian@yahoo.com

  امتیاز: 0.00