منو
 کاربر Online
545 کاربر online
 : ادبی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  یکشنبه 20 فروردین 1385 [08:59 ]
  چرا بخشهایی از آثار حلاج به نام طس نامگذاری شده؟ (از طریق تماس با ما)
 

نام و نام خانوادگی:مریم عابدی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline لیلا مهرمحمدی 3 ستاره ها ارسال ها: 411   در :  سه شنبه 22 فروردین 1385 [05:40 ]
  آثار حلاج
 

بی گمان «جاویدنامه» اقبال لاهوری آنگاه به اوج وعلو خود می رسد که سخن ازحلاج به میان می آید،. اقبال

به مدد روح پاک و نفس مطهر این عاشق بزرگ، به ژرف ترین اسرار وجود و عدم، تقدیر و سرنوشت و نیز مرتبت و

منزلت پیامبران و ابلیس راه می یابد. در جاویدنامه، سوای برخی موارد اندک ، رشته سخن معمولا" به دست

حلاج سپرده شده است و حلاج همان کسی است که اقبال بیست و پنج سال پیش از این، در رساله پایان نامه

اش علیه او قلم فرسوده بود.

اقبال در فاصله تالیف رساله پایان نامه اش و سرودن کتاب زبور عجم، با پژوهش های مهم استاد فرانسوی،

لویی ماسینیون، آشنا شد. ماسینیون، «کتاب الطواسین» حلاج را مطرح کرد و قبل از آنکه در سال 1922

چاپ شود، در سال 1914 توجه همگان را به آن جلب کرد و آثار متعدد و ارزنده ای در این زمینه نگاشت از

جمله «مصائب حلاج» و "شهید عشق الهی "

اقبال، کتاب الطواسین را باید به سال 1918 یا 1919 خوانده باشد چرا که در نامه ای که به تاریخ هفده مه 1919

به مولانا اسلم جایراج پوری نوشته است به این کتاب اشاره می کنند؛ در همین نامه اقبال می نویسد با

اندیشه های بنیادین حلاج به خوبی آشنایی پیدا کرده ام اما هیچ همدلی و قرابتی با شهید پر آوازه عشق

ندارم. چندان ساده نیست که حدس بزنیم اقبال از چه زمانی درک و تلقی خود را از حلاج تغییر داد، فقط می

توانیم حاصل این تعبیر و توجه به حلاج را در جاویدنامه ببینیم. در جاویدنامه، «کتاب الطواسین» منبع الهام شاعر

است تا به ابداع فصل زیبای طواسین الانبیاء در فلک قمر بپردازد. (طواسین جمع طس است به معنای حروف

رمزی در آغاز سوره نمل).

  امتیاز: 0.00