منو
 صفحه های تصادفی
آویشن
مشک
نصیحت زهیر به سپاه یزید در کربلا
فرزدق شاعر اهل بیت
امام علی علیه السلام؛ اولین مؤمن به خدا
گسیل گرمایی الکترون
تابش حفره سیاه
کثرت گرایی یا پلورالیسم
گل انگشتانه ارغوانی
حرام بن ملحان انصاری
 کاربر Online
656 کاربر online
 : فیزیک
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فارابی اصل 4 ستاره ها ارسال ها: 1188   در :  دوشنبه 14 فروردین 1385 [14:45 ]
  توربوشارژ
 

توربوشارژ

یک توربوشارژ یک گاز اگزوز است که یک کامپرسور را بکار می‌اندازد و در موتورهای درون سوز برای افزایش توان خروجی با افزایش جرم ورودی اکسیژن به موتور کاربرد دارد. منفعت توربوشارژها این است که با افزایش جرمی اندک توان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. یک توربوشارژ همچنین دارای یک توربین است که با استفاده از انرژی گازهای خروجی توان لازم را به کامپرسور می‌دهد. محور توربین و کامپرسور مشترک است مانند موتور هواپیمای توربوجت.

تصویر


کامپرسور فشار هوای ورودی به موتور را افزایش می‌دهد بنابراین در بازه زمانی یکسان جرم بیشتری از اکسیژن وارد محفظه احتراق می‌گردد. (سوخت بیشتری مورد نیاز است برای اینکه هوای لازم برای سوخت تامین گردد). سوخت اضافی با میزان کردن کابوراتور جبران می گردد.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه فارابی اصل 4 ستاره ها ارسال ها: 1188   در :  پنج شنبه 17 فروردین 1385 [19:37 ]
  توربین توربوشارز
 

توربین توربوشارز

توربین توربوشارژ که شامل یک چرخ و یک محفظه است گاز خروجی موتور را به انرژی مکانیکی برای به کار انداختن کامپرسور تبدیل می کند. گاز که به وسیله ناحیه قطعه قطعه ای توربین محدود می شود نتیجه آن افت دما و فشار میان ورودی و خروجی است.این افت فشار به وسیله توربین به انرژی جنبشی تبدیل می شود و چرخ توربین را می چرخاند.

در کل دو نوع توربین وجود دارد: جریان محوری و جریان شعاعی. در نوع جریان محوری جریان در چرخ فقط به صورت محوری است. در نوع جریان شعاعی جریان ورودی گاز مایل به مرکز است یعنی در یک جهت شعاعی از بیرون به داخل و جریان خروجی گاز در جهت محوری است. برای چرخ با قطر بیش از ۱۶۰ میلی متر فقط توربین شعاعی استفاده می شود.این نوع مربوط به موتورهای با توان حدود ۱۰۰۰ کیلووات به ازای هر توربوشارژ است. و برای قطرهای بیش از ۳۰۰ میلی متر فقط توربین محوری استفاده می شود.برای مقادیر بین این دو هر دو متغیر ممکن است. برای کاربردهای خودرو توربین نوع جریان شعاعی رایج‌تر است.


  امتیاز: 0.00