منو
 کاربر Online
907 کاربر online
 : ادبی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline صابر همتی 3 ستاره ها ارسال ها: 71   در :  یکشنبه 06 فروردین 1385 [17:57 ]
  راز پیدایش حاجی فیروز
 

از پیدایش نوروز تا تداوم آن در طول تاریخ آنچه مشترک بوده، روح شادى و شادمانى است به صورتى که در کتاب «مزدیسنا»، نوروز به عنوان جشن بزرگ و با اهمیت براى ایرانیان معرفى شده است. شادى در نزد ایرانیان از درجه والاى اهمیت برخوردار است. آنگونه که معتقدند خداوند در آفرینش پس از خلق آسمان و زمین، نشاط را نیز خلق کرد. این رتبه بندى بیانگر این واقعیت است که خداوند شادى را از شرایط زیستى انسان و لازمه ادامه حیات دانسته است. پس نوروز که روزهاى شادى طبیعت است، باید با شادى و خنده آغاز شود تا خانواده در همه سال خنده بر لب و شاد باشد. اگر خانواده شاد نباشد، فـَروَرَهاى مهمان خانواده خانه را ترک مى گویند و برکت از خانه مى رود. از این رو افرادى با شکل هاى خنده آور و سرودهاى خوش و اجراى حرکات نمایشى و موزیکال شاد، خنده و شادى به خانه مى آوردند و با حرکات و آوازهاى خود مردم خانه و کوچه و بازار را شادى مى بخشیدند.

او که فردى نیک سیرت و سیاه صورت است، حاجى فیروز خوانده مى شود.

نظر برخى محققان در مورد انتخاب رنگ صورت و پوشیدن لباس سرخ، بر این است که این انتخاب خود نمادى از یک تحول عظیم طبیعى است. این که بهار شکوفه هاى سرخ را در میان سیاهى سرما ارمغان مى آورد، الهامى براى طراحى صورت و لباس حاجى فیروز است. صورت سیاه شده وى نمادى از سیاهى سرماى زمستان است و لبان و لباس هاى سرخش نمادى از بهار که بر پیکره این سرما مى نشیند و حرکات و آواز خواندی اش نیز دلیلى بر همین ادعاست. گویا این کار در قدیم به عهده غلامان سیاه بود که به علت طرز تلفظ ناقص و نامأنوس واژه ها و طبع شادى طلبشان، مردم را به خنده و شادى و امید وا مى داشتند. اما این که داستان این مرد اجرا کننده حرکات موزیکال و طراحى خاص از کجا نشأت گرفته، به داستان عاشقانه اى بر مى گردد که روایت کننده ازدواج عمو نوروز است، او منتظر زنى است که با او ازدواج کند. محققان معتقدند این ازدواج نمادین میان عمو نوروز و زن بى نام (سال) به داستان ازدواج مقدس الهه و شاه مربوط مى شود. عمو نوروز نماد کسى است که برکت مى دهد، حالا شاه باشد یا هر کس دیگر و آن زن منتظر هم، «زمین» است. چرا که زن همیشه با زمین هم هویت است و آن هم به بارورى و روح زایندگى در هر دو جنس بازمى گردد. اما در باب سیاهى سر و صورت حاجى فیروز، مرحوم بهار حدس هایى زده بود، مبنى بر این که این سیاهى باید به بازگشت او (حاجى فیروز) از دنیاى مردگان مربوط باشد. به تازگى شیدا جلیلوند با یافته هاى جدید و ترجمه لوح اکدى به همین داستان فرود «ایشتر» به زمین رسیده است.

دکتر مزداپور، داستان این حرکت نمادین و اسطوره اى را که بنیادى ترین نماد نوروز است، چنین شرح داده است: «ایشتر» که همان الهه «تموز» است، شاه - دوموزى - را براى ازدواج برمى گزیند. یک روز الهه «ایشتر» به زمین مى رود، علت این تصمیم هنوز معلوم نیست، برخى حدس زده اند شاید خودش، الهه زیر زمین نیز باشد. با ورود الهه به زیر زمین، بارورى در روى زمین متوقف مى شود. دیگر نه درختى سبز مى شود و نه دیگر گیاهى مى روید و زندگى از جریان طبیعى مى ایستد و هیچ کس نیست که براى معبد خدایان هدیه بدهد. از این رو خدایان از ایستایى جهان ناراحت بودند و براى پیدا کردن راه حل، جلسه اى ترتیب مى دهند و قرار مى شود نیمى از سال را - دوموزى - به زیر زمین برود و وقتى دوموزى به روى زمین مى آید، نیم دیگر سال را خواهرش که «گشتى ننه» نام دارد به جاى برادر به زیر زمین برود. وقتى دوموزى به روى زمین مى آید، بهار مى شود و تمام مراسم نوروز هم ظاهراً و احتمالاً به دلیل آمدن اوست. وقتى - دوموزى - را از زیر زمین به بیرون مى فرستند، لبانش را قرمز مى کنند و دایره و تنبک و ساز و نى لبک به دستش مى دهند و این یعنى خود حاجى فیروز. دکتر مزداپور معتقد است با ترجمه این لوح اکدى از اسطوره حاجى فیروز رازگشایى شد.

پس در این هفته هاى آخر سال ما هم از لوح دلمان مهر برداریم و راز مهر بگشاییم و بگذاریم که احساس هوایى بخورد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 09 فروردین 1385 [04:25 ]
  درود به فرزندان ایران
 

درود بر شما و زنده باشید که در مقابل متعصبین و دشمنان فرهنگ ایران جا خالی نمیکنید و به دوستی میهن بزرگمان ایران یاری میرسانید تا بچه های این آب و خاک زیر این تاریکی طوفان که از سر ما دارد میگذرد سپیده ای از امید و آرزوی پدران و مادرانشان را برای سرافرازی و آزادی ایران ببینند .

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد امانی 1 ستاره ها ارسال ها: 7   در :  شنبه 12 فروردین 1385 [13:18 ]
  سیزده به در
 

با سلام به صابر عزیز

میشه لطفا از دیگر آداب و رسوم نوروز هم برایمان بگویی

مثلا همین سیزده بدر

ممنون

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حمیده کاشیان 3 ستاره ها ارسال ها: 195   در :  شنبه 12 فروردین 1385 [13:49 ]
  راز نوروز
 

«... نوروز که قرن‌های دراز است بر همه جشن‌های جهان فخر می‌فروشد، از آن رو هست که این قرارداد

مصنوعی اجتماعی و یا یک جشن تحمیلی سیاسی نیست،

جشن جهان است و روز شادمانی زمین آسمان و آفتاب و جشن شکفتن ها و شور زادن‌ها و سرشار از

هیجان هر آغاز.

جشن‌های دیگران غالبا انسان را از کارگاه‌ها، مزرعه‌ها، دشت و صحرا، کوچه و بازار، باغ‌ها و کشتزارها، در میان

اتاق‌ها و زیر سقف‌ها و پشت درهای بسته جمع می‌کند: کافه‌ها، کاباره‌ها، زیرزمین‌ها، سالن‌ها، خانه‌ها ... در

فضایی گرم از نفت، روشن از چراغ، لرزان از دود، زیبا از رنگ و آراسته از گل‌های کاغذی، مقوایی، مومی، بوی

کندر و عطر و...

اما نوروز دست مردم را می‌گیرد و از زیر سقف‌ها و درهای بسته فضاهای خفه لای دیوارهای بلند و نزدیک

شهرها و خانه‌ها، به دامن آزاد و بی‌کرانه طبیعت می‌کشاند: گرم از بهار، روشن از آفتاب لرزان از هیجان آفرینش

و آفریدن، زیبا از هنرمندی باد و باران، آراسته با شکوفه، جوانه، سبزه و معطر از :

بوی باران، بوی پونه، بوی خاک، شاخه‌های شسته، باران خورده پاک و...

دکتر علی شریعتی

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 16 فروردین 1385 [12:42 ]
  سال نو مبارک وشه
 

سال نو مبارک وشه

  امتیاز: 0.00