دلايلي كه براي عصمت انبياء وجود دارد به دو دسته تقسيم ميشود: 1- دلايل عقلي 2- دلايل نقلي دلايل عقلي بر عصمت انبياء دليل اول هدف اصلي از بعثت پيامبران راهنمايي بشر به سوي حقايق و وظايفي است كه خداي متعال براي انسانها تعيين فرموده است حال اگر چنين سفيراني پايبند به دستورات الهي نباشند مردم رفتار ايشان را بياني مناقض با گفتارشان تلقي ميكنند و ديگر به گفتارشان هم اعتماد لازم را پيدا نميكنند. در نتيجه هدف از بعثت ايشان به طور كامل تحقق نخواهد يافت. پس حكمت و لطف الهي اقتضا دارد كه پيامبران افرادي پاك و معصوم از گناه باشند. دليل دوم پيامبران علاوه بر وظيفهي تعليم و راهنمايي وظيفهي تربيت و راهبري را نيز بر عهده دارند آن هم تربيتي همگاني كه شامل مستعدترين و برجستهترين افراد جامعه نيز مي شود و چنين مقامي در خور كساني است كه خودشان به عاليترين مدارج انساني رسيده باشند و داراي ملكهي عصمت باشند. دلايل نقلي بر عصمت انبياء 1- قرآن كريم در آيهي 82 و 83 از سورهي صلیاللهعلیهوآلهوسلم از قول شيطان مي فرمايد: طمع نداشتن ابليس در گمراهي مخلصين به خاطر مصونيتي است كه آنها از گمراهي و آلودگي دارند بنابراين عنوان مخلص مساوي با معصوم خواهد بود. 2- هم چنين قرآن اطاعت پيامبران را به طور مطلق لازم دانسته ميفرمايد: اطاعت از ايشان در صورتي صحيح است كه معصوم باشند. 3- و نيز قرآن مناصب الهي را اختصاص به كساني داده است كه آلودهي به ظلم نباشند. راز عصمت انبياء پيامبران در مقام دريافت وحي مصون هستند و راز آن اين است كه اساساً ادراك وحي از قبيل ادراكات خطا بردار نيست. مقدمهاي براي بيان عصمت انبياء در انجام وظايف الهي ميلي كه در درون انسان نسبت به امر مطلوبي پديد ميآيد در اثر عوامل مختلفي برانگيخته ميشود و آدمي راه رسيدن به هدف مطلوب را به كمك علوم و ادراكات مختلف تشخيص مي دهد و اقدام به كاري متناسب با آن ميكند و در صورتي تعارض ميان ميلها و كششها سعي مي كند بهترين و ارزندهترين آنها را تشخيص دهد و آن را برگزيند پس هر قدر انسان حقايق را بهتر بشناسد و نيز ارادهي نيرومندي بر مهار كردن تمايلات بر هيجانات دروني اش داشته باشد حسن انتخاب بيشتري خواهد داشت و از لغزشها در امان خواهد بود.
تعداد بازدید ها: 17337