حق پدر بر فرزند


در کتاب کافی از حضرت رضاعلیه‌السلام روایت شده که فرمود:

الامام الانیس الرفیق و الوالد الشفیق.

امام؛ همدم و همراه و دوست پدر مهربان است.


و از پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم روایت است که فرمود: من و علیعلیه‌السلام دو پدر این امت هستیم.

از حضرت ابوعبدالله صادقعلیه‌السلام روایت شده که فرمود: خداوند ما را از علیین آفرید و ارواح ما را از بلندای آن خلق کرد و ارواح شیعیان ما از علیین و بدنهایشان را از پایین آن آفرید.

از همین روی بین ما و آنان نزدیکی برقرار است و دلهای ایشان به سوی ما مشتاق است


و از حضرت ابوجعفر باقرعلیه‌السلام روایت شده که فرمود: به تحقیق که خداوند ما را از اعلی علیین خلق فرموده و دلهای شیعیان ما را از خمیر مایه خلقت ما و تنشان را از پایین‌تر از آن آفرید، پس دلهایشان در هوای ما است زیرا که از آنچه ما آفریده شدیم آنها نیز آفریده شده‌اند.

و در کمال الدین از عمر بن صالح السابری روایت شده که گفت: از حضرت ابوعبدالله صادقعلیه‌السلام دربارة آن آیه اصلها ثابت و فزعها فی السماء ریشة آن پای بر جا و شاخه‌اش در آسمان است پرسیدم!

فرمود: «اصل و ریشه آن درخت پاکیزه رسول الله و شاخه آن امیر‌المومنین است و حسن و حسین میوه آن هستند و نه تن از فرزندان حسین شاخه کمی کوچکتر آنند و شیعه برگهای آن درخت می باشند. به خدا که وقتی یکی از آنها (شیعیان) می میرد یکی از برگهای آن درخت می افتد و

در بحار به نقل از امالی شیخ طوسی از پیغمبر اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم روایت شده است که فرمود:

-=
من درختی هستم که فاطمه شاخه و علی پیوند وحسن و حسین میوه و دوستانشان از امت من برگهای آن درخت می‌باشند.
=-

نکته!
باید توجه داشت که معنای این روایات و روایات مشابه این نیست که هر کس از پدر و مادر شیعه بود قطعا بهشتی است و هر کس که از پدر و مادر شیعه نبود خوشبخت نیست چرا که شیعه یک دین ارثی مانند یهود نیست و هر کس با تحقیق و بررسی به آن ایمان بیاورد مشمول این حدیث است پس این حدیث خوشبختی جبری برای شیعیان و بدبختی برای دیگران نیست و به مساله جبر مربوط نمی شود.

منابع:
مکیال المکارم ، سید محمد تقی موسوی اصفهانی


تعداد بازدید ها: 13163