برهان کندی در باب حدوث عالم


حدوث عالم یعنی این که عالم از هیچ خلق شده؛ و به عبارت دیگر یعنی این که عالم مسبوق به عدم است.
اما قدم عالم یعنی این که عالم همیشه وجود داشته و هیچ زمانی نبوده که عالم وجود نداشته باشد.

کندی درباره حدوث عالم می گوید:
جهان دارای علتی است که ذات باریخداوند) است. او جهان را آفریده و نظام بخشیده و برخی را علت برخی دیگر ساخته است. جهان از عدم و لاموجود، موجود شده و خدا آن را ابداع کرده است.

به این ترتیب، کندی قدم عالم را منکر می شود و می کوشد تا برای اثبات حدوث عالم، دلایلی اقامه کند.
او در این مسئله پیرو تعالیم دین اسلام و آراء متکلمان معاصر خود است و با ارسطو مخالفت می ورزد.

نظر ارسطو این بود که ماده عالم همیشه وجود داشته و خداوند آن را خلق نکرده است؛ بلکه خدا تنها به عالم صورت و شکل می بخشد و آن را به حرکت در می آورد. به عبارت دیگر، ارسطو به قدم عالم قائل بود.

اما در تعالیم دین اسلام، گفته شده است که خداوند آسمان ها و زمین را از هیچ خلق کرده است و آیات زیادی در این زمینه در قرآن وجود دارد. یعنی بر اساس تعالیم دین، عالم از هیچ خلق شده و بنابراین، حادث است.

کندی در باره این تعارض، جانب دین را گرفت و قائل به حدوث عالم شد و چنانچه بیان شد، گفت که خداوند عالم را از هیچ خلق کرده است.


تعداد بازدید ها: 12576