امام باقر علیه السلام و استدلال بر اینکه حسنین فرزندان پیامبرند


ابوجارود می‏گوید: حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمود: این مردم ( اهل سنت ) درباره امام حسن و امام حسین علیهما السلام چه می‏گویند؟
من گفتم اینها فرزندی آنها را نسبت به رسول خدا انکار می‏کنند و می‏گویند به آنها « یابن رسول الله » نباید گفت.
حضرت باقر فرمود شما چه جوابی به آنها می‏دهید؟ عرض کردم با آنها به این آیه قرآن (سوره انعام آیه 84و85) بحث می‏کنیم که می‏فرماید: از فرزندان حضرت ابراهیم، داوود است و سلیمان و. . . و عیسی.

دلیل دیگر ما هم آیه مباهله؛ (سوره آل عمران/آیه 61) است که می‏فرماید: این آیه خطاب به رسول الله است که: به نصاری بگو بیایید با هم مباهله کنیم تا راستگو از دروغگو متمایز شود و برای مباهله ما فرزندانمان را می‏آوریم و شما هم فرزندانتان را. . . و همه مفسرین از شیعه و سنی نوشته‏اند که رسول خدا برای مباهله، امام حسن و امام حسین علیهما السلام را به عنوان فرزندان خودش به وعده‏گاه برد.

امام باقر علیه السلام فرمود: « خوب جواب این آیه را چه می گویند؟»
عرض کردم اهل سنت می‏گویند: « بله فرزند دختر جزء فرزندان انسان است ولی فرزند صلبی که نیست. »
امام باقر علیه السلام فرمود: به خدا قسم ای ابی جارود، من از کتاب خدا آیه‏ای برای تو قرائت می‏کنم که امام حسن و امام حسین علیهما السلام را فرزندان صلبی رسول خدا نام می‏برد و این استدلال را رد نمی‏کند مگر کافران.

خدای تعالی می‏فرماید: حرمت علیکم امهاتکم. . و حلائل ابناءکم الذین من اصلابکم؛(سوره نساء- آیه 22)؛ (یعنی ازدواج با مادر و دختر و. . . بر شما حرام است و نیز ازدواج با عروس، همسر فرزندانتان که از صلب شما هستند حرام می‏باشد. . . )؛ ای ابی جارود، از اینها بپرس آیا بر رسول خدا جایز است که با همسر امام حسن و یا همسر امام حسین، ازدواج کند؟

اگر بگویند بله دروغ گفته‏اند، و اگر بگویند نه جایز نیست، معلوم می‏شود آن دو فرزندان صلبی رسول خدا هستند و علت حرمت ازدواج با زنهای آنها هم همین است. (یعنی اگر امام حسن و امام حسین علیهماالسلام فرزندان صلبی رسول خدا نباشند، دیگر مشمول آن آیه نمی‏شوند و باید ازدواج رسول خدا با همسر آنها جایز باشد ولی به اتفاق شیعه و سنی این ازدواج جایز نیست و سیره همه مسلمانها از صدر اسلام تا به حال چنین بود که همسر فرزندان دخترشان را عروس خودشان می‏دانستند و بر آنها محرم بوده‏اند و ازدواج با آنها را حرام می‏شمردند.)

نکته دیگر اینکه برای کلمه « کوثر » معانی زیادی نقل شده ولی چون ابتر به معنای قطع‏ شده از نسل است لذا باید گفت مراد از کوثر، فقط همان کثرت اولاد است؛ و اگر اینطور نباشد جمله« ان شانئک هوالابتر» بی معنا می‏شود. بنابراین خداوند به رسول خدا اطمینان خاطر می‏دهد که اولادش زیاد خواهند شد و ما می‏دانیم اولاد رسول الله فقط از طریق فاطمه علیهاسلام‏اند. پس این آیه دلالت دارد که اولاد فاطمه، اولاد رسول الله هستند.

منابع:

  • بحارالانوار، ج 43، ص 232، ح 8.
  • المیزان/ 20/521 و 522.


تعداد بازدید ها: 4308