منو
 کاربر Online
1027 کاربر online
تاریخچه ی: نماز حقیقی و آثار آن

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-19Lines: 1-18
-یکی از زیباترین نمونه های اظهار بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند متعال نماز است. در فرهنگ دین - آیات و روایات - نسبت به نماز تاکید بسیار فراوانی شده است.
قرآن کریم وجود تکلیفی بنام نماز را در ادیان پیامبران گذشته یادآور می شود؛ به عنوان نمونه در سوره های ابراهیم آیه 40 مریم آیه 55، یه 14 هو آیه 87 و مری آیه 31 به نماز در شریعت پیامبرانی چون ((حضرت ابراهیم علیه السلام|حضرت ابراهیم))، ((حضرت اسماعیل علیه السلام|اسماعیل))، ((حضرت موسی علیه السلام|موسی))، ((حضرت شعیب علیه السلام|شعیب)) و ((حضرت عیسی علیه السلام|عیسی)) علیهم السلام اشاره می کند.
+نماز یکی از زیباترین نمونه های اظهار بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند متعال است. در فرهنگ دین ( آیات و روایات) نسبت به نماز تاکید بسیار فراوانی شده است.
قرآن کریم وجود تکلیفی به نام نماز را در ادیان پیامبران گذشته نز یادآور می شود. به عنوان نمونه در آیه 40 سوره ابراهیم، آیه 31 و 55 وره مریم ،آیه 14 ه ه آیه 87 سور هود به نماز در شریعت پیامبرانی چون ((حضرت ابراهیم علیه السلام|حضرت ابراهیم))، ((حضرت اسماعیل علیه السلام|اسماعیل))، ((حضرت موسی علیه السلام|موسی))، ((حضرت شعیب علیه السلام|شعیب)) و ((حضرت عیسی علیه السلام|عیسی)) علیهم السلام اشاره می کند.
برای پی بردن به اهمیت نماز کافی است بدانیم قرآن آن را در ردیف ایمان به غیب مطرح می‌کند و در سوره بقره، آیه 3 در معرفی باتقوایان می‌فرماید:« __الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة__ » (متقین کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را برپا می‌دارند.) در سوره حجر، آیه 41، اقامه نماز را در ردیف اولین مسؤولیت برپاکنندگان حکومت دینی قرار می‌دهد و در سوره بقره، آیه 77 آن را از اوصاف ابرار و نیکان می‌دا
ند.
-رای ی دن ب همت نما هی کا اس که ر نا در دیف ایان ب یب رح می کند و در عری باتقویا میفرماید : « __الین یؤمنون بالیب و یقیمون الصلوة__ »؛ (کسانی هن ک به ی یمن ا و نماز را با می ارند) سوره قر یه 3 در سوره آیه 41 امه نماز را دیف اولین مؤلیت اکندگان حکومت دین رار میه یز آنا از اصا ابرار و نیکن میدا. و بره 77) +نمز که ارتباط روحی معنوی مین داوند و بهاش است اگ دربردارنده ژگیای لاز باشد آثار سزنده مثبت فرنی ارد که در نی فردی و اجتماعی اسان نمازگزار بر می‌یابد.
آن کریم نماز حقیقی را مایه کمک می‌داند و در سر بق 45 مفرماید:«__اتعینوا بالبر والصلوة__» (از ر و نمز کک بگیی.) و ر سوره ممنون، یا 12 خشوع در نماز را ایه عادت و رتگاری ؤمن مرفی ی‌کند؛ در سوره نکو، آیه 4 ی نماز را دارن گاان و زشتیا می ی‌کنان اصوه تنهی ن اشاء ونکر»
-ماز که ارتا وی منی یا اوند بند ا ی باش اگ دردارند رای و یگیهای لام باد دار آثا ا و ب فراانی است که دگ ردی و می انان ناار و را نا مید. +مان گونه که از روایات ستفاه می‌و، این آی ثابت می‌کن که ناز حقیی دارای درت م و نهی است و می‌تواند نمززار راستی را ه طر جدی از بدی‌ها و زشی‌ها و گنهان دور کن.
ز دیگر آثار ناز، رامش بخشی ن است. درسوره ط، آیه 14نین آمده است:«__اقم الصلاه لکری__ » (نماز رابرای ید من بپادار.) و در سوره رعد، آیه 28 می‌فماید: __ال ذکرالله ط القلوب__ » (د‌ه ب یاد خدا آرا می‌گیرد.)
نتیجه
این دو آیه این است که نم راش‌بخش دلهاست اگر دلی با یاد خداوند م ، هیچ اطرابی در زندگی وجود نخاهد اشت و آرامش و فا و منویت بر همه ابعاد زنگی سای مکند.
-قرآن کریم نماز حقیقی را مایه کمک و استعانت میداند و در سوره بقره 45 می فرماید: « __استعینوا بالصبر والصلوة__ »؛ (بوسیله صبر و نماز کمک بگیرید) و در سوره مؤمنون آیات 1و2، خشوع در نماز را مایه سعادت و رستگاری مؤمن معرفی میکند و در سوره عنکبوت آیه 45، نماز را بازدارنده از گناهان و زشتیها معرفی میکند: « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر»

این آیه همانگونه که از روایات نیز استفاده میشود برای نماز حقیقی ثابت میکند که دارای قدرت امر و نهی است و می تواند سخن بگوید و نمازگزار راستین را بطور جدی از بدیها و زشتی ها و گناهان دور کند، با کنار هم قرار دادن برخی از آیات قرآن کریم نیز اثر دیگری بنام آرام بخش و مسکن بودن برای نماز بدست می آید، زیرا قران درسوره طه آیه 14 می فرماید : « __اقم الصلاه لذکری__ »؛ (نماز رابرای یاد من بپادار) و در سوره رعد 28 می فرماید: « __الا بذکرالله تطمئن القلوب__ »؛ (با یاد خدا دلها آرام میگیرد)

نتیجه این دو آیه این است که نماز آرام بخش دلهاست و اگر دلی با یاد خداوند آرام شد، دیگر هیچ گونه اضطرابی در زندگی خودنمایی نمی کند و آرامش و صفا و. . . و معنویت بر همه ابعاد زندگی سایه می افکند.

منابع:
اسد الغابه، ج 3، ص 340. قاموس الرجال، ج 6،‌ ص 539. سفینه البحار، ج 6، ص 75
+منابع:
اسد الغابه، ج 3، ص 340. قاموس الرجال، ج 6،‌ ص 539. سفینه البحار، ج 6، ص 75
 مراجعه شود به: مراجعه شود به:
 ((نماز در ادیان الهی و اسلام)) ((نماز در ادیان الهی و اسلام))
 ((نماز برترین عبادات)) ((نماز برترین عبادات))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 15 مرداد 1384 [15:20 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 15 دی 1383 [06:48 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 24 مرداد 1383 [09:56 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..