منو
 کاربر Online
495 کاربر online
تاریخچه ی: نقش والدین در آموزش تنیس

نگارش: 2

img/daneshnameh_up/5/56/_ggttqq_dialingWparents.jpg




نقش والدین در آموزش تنیس
(ال تی ی 1988؛ تیلور 1995)

رویکرد کلی

تنیس ورزشی است که والدین نیز نقش بسیار مهمی در آن دارند . شما به عنوان یک مربی می بایست با والدین نیز همکاری نمایید چرا که آنها نیز قسمتی از تیم می باشند . هنگامی که شما عهده دار مربیگری یک تنیس باز جوان هستید ، باید آگاه باشید که به طرقی هم مربیگری والدین آنها را به عهده بگیرید . بنابراین والدین می بایست دارای یک فلسفه مشترک با بازیکن و مربی باشند .
بودن در نقش والدین یک تنیس باز خوب کار چندان ساده ای نمی باشد ، زیرا همه چیز برای آنها جدید خواهد بود در اینجا مربی به عنوان یک متخصص که دارای تجربه می باشد می بایست به آنها راهنمایی های لازم را پیشنهاد و ارائه نماید . بهترین عقیده برای بر خورد با والدین همکاری و تعاون بدون دخالت می باشد یعنی به آنها نقشی محول شود که از برآیند و به همین خاطر احساس نمایند که در موفقیت تیم شرکت دارند .
برای چنین تعاملی ، ارتباط خوب بین مثلث والدین - بازیکن - مربی یک ضرورت میباشد . به علاوه برای مربی مهم است که بداند برای ورزش تنیس با کدام مرحله از چرخه زندگی خانوادگی فرد سر و کار دارد ( رولی 1994).

مراحل
ویژگیها
ورود فرزند به ورزش :کودکیوالدین معمولارفتار طبیعی دارند
مربی هم به درگیری والدین و هم به درگیری کودک در ورزش جهت می دهد
افزایش درگیری فرزند : نوجوانیوالدین باید وقت ، تلاش و پول بیشتری راصرف کنند
این می تواند منجر به این تفکر شود که والدین معادله عملکرد تنیس رابه عنوان یک معادله کاملا پر هزینه بپذیرند
ممکن است والدین به طور هیجانی کاملا در گیر موضوع گردند
در گیری باثبات و پایدارمی گردد: اوایل بلوغ و جوانیوالدین به عدم درگیری در روند ورزش فرزند می پردازند
رویکرد مستدل تری برای عملکرد ایجاد می شود
خانواده باتقاضاهای قهرمان جوان منطبق می گردند
فرارسیدن عدم درگیری والدین:بلوغ کاملفرزند خودش درگیری در ورزش راجهت می دهد
والدین به ورزش او علاقه نشان می دهند اما درگیری هیجانی چندانی ندارند

چرا مشکلات با والدین رخ می دهد

  • بیشتر آنها در رابطه با ورزش تنیس فاقد آگاهی و سواد هستند .
  • بعضی از آنها دارای دیدگاه ناموافق درباره تنیس هستند .
  • بسیاری از والدین احساس میکنند از آنها بیش از حد کار کشیده می شود و از سوی مربی و بازیکن کمتر مورد احترام و قدردانی قرار می گیرند .
  • بعضی از والدین به طور ناخود آگاه قصد دارند جای مربی را بگیرند .
  • تعداد کمی از والدین نیز ،‌ والدین غرض ورزی می باشند .
  • بعضی اوقات نیز پیدایش مشکلات به خاطر ارتباط نامناسب و حتی عدم ارتباط می باشد .
  • به نظر آنها مسائل بازیکن مربوط به مربی است و او باید آنها راحل نماید .

سازمان دهی یک قرار ملاقات باوالدین

در صورت امکان یک وعده ملاقاتی پیش فصل را برای معرفی خود به والدین و تبادل عقایدتان در باره تنیس و مربیگری سازمان دهید . برای این منظور پیشاپیش از آنها دعوت مناسب یا رسمی به عمل آورید .
برای ملاقات با والدین ضروری است که جوی دوستانه ، رضایت مندانه و آرام ایجاد نمایید . مربی باید یک برنامه از پیش تعیین شده برای موارد خاص رافراهم کرده باشد .
عناوین عبارتند از اینکه : خود و کادر اداری و همکاران را معرفی نماید ، فلسفه مربیگری و سرفصل های کلی برنامه آموزشی با اهداف فصل ، روش های انتخاب تیم ، معیار گزینش فرد شایسته ، روش های تمرینی ،‌ روش های مسابقه ، مسائل مربوط به مدرسه ، راهبردهای فدراسیون و باشگاه ، روش های انظباطی و ..... را ارائه نماید .
مربی بایستی اهداف کلی تنیس را تعیین نماید . مثلا شرکت در ورزش به خاطر رشد اجتماعی یا رشد فردی ، ایجاد مهارت های قابل انتقال به زندگی ، عشق به ورزش ،‌ عزت نفس و غیره . او باید درباره ایجاد مزایای شخصی ورزش تنیس ( نظم ،‌ اعتماد و انگیزش ) ، فیزیکی ( خوش اندام شدن ) و اجتماعی (‌ تعاون و همکاری ) و همینطور قربانی شدن های فردی ( استرس ،‌ سوختن ، باختن ) ، بدنی (آسیب ها) و اجتماعی ( رقابت طلبی ) صحبت نماید .
لازم است که زمان خاصی برای بررسی آنچه والدین می توانند برای حمایت شرکت بازیکن در ورزش انجام دهند تعیین گردد و همچنین زمان خاصی برای بررسی عقاید رابطه بین والدین - بازیکن - مربی اختصاص یابد . به علاوه برای سئوالات زمان کافی در نظر بگیرید و زمان ملاقات بعدی و دوره هایی که می توانید آنها را ملاقات نماید تعیین کنید . به آنها اجازه دهید احساس کنند که مهم می باشند و اینکه شما درون داده های آنها را با ارزش تلقی می کنید . به هر حال به خاطر داشته باشید که یک متخصص حرفه ای می باشید .

توصیه هایی برای مربیان

(انجام دادنی هاو انجام ندادنی ها)
در جدول زیر بعضی از توصیه هاو پیشنهادات لازم برای مربیان در هنگام برخورد باوالدین وجود دارد :

بعضی چیزهایی که باید انجام داد
بعضی چیزهایی که نباید انجام داد
والدین را درگیر برنامه سازیدبه والدین بگوئیم حتی در صورت فقدان پتانسیل لازم دختر یا پسرشان قهرمان خواهد شد
انتظارات خود را ازکودک برای والدین مشخص سازیدبه والدین بگوئیم همه چیز را به ما محول نمایید
انواع متفاوت والدین را متمایز سازید : والدین غیر درگیر ، بیش از حد درگیر ، حمایت کننده و غیرهپیروز شدن را هدف نهایی قرار دهیم
با والدین مانند افراد بالغ رفتار کنید و کودک را به خاطر رفتار نامناسب والدین تنبیه ننماییدتوجه کنیم که بهترین بازیکن ، بازیکنی است که یتیم باشد ( والدینش اصلا در کار او دخالت ننمایند )
سعی کنید مشخص نمایید والدین چطور می توانند به کودکانشان کمک کنند یا به آنها آسیب برسانند و والدین را از رفتار مخرب آگاه سازیمسعی کنیم نقش والدین را به عهده بگیریم
به طور منظم به والدین ملاقات داشته باشیمفکر کنیم رفتار والدین فورا تغییر خواهد کرد
به والدین بگوئید شما هم می خواهید با آنها کار کنید و به کودک آموزش دهیداز ارتباط با والدین اجتناب نماییم
به والدین کمک کنید برای خود اهداف عملکردی ایجاد نمایندبازیکنان دیگر را فراموش کنید و منحصرا به خاطر تاثیر گذاشتن بر والدین بر یک بازیکن خاص متمرکز شوید
برای والدین گزارش های پیشرفت ماهانه تهیه کنید
در طول اجرای برنامه سر فصل هایی را برای والدین و مربیان ( باید هاو نباید ها) فراهم کنید
در روابطتان با والدین محکم و باثبات باشید
تحت کنترل و در تعادل هیجانی باشید

توصیه هایی برای بازیکنان

( انجام دادنی ها و انجام ندادنی ها)
( تیلور 1995 )
در زیر توصیه هایی برای بازیکنان لحاظ شده است که در هنگام صحبت با آ‌نها می توانید استفاده کنید :

بعضی از انجام دادنی ها
بعضی از انجام ندادنی ها
با والدین تان صبور باشیدبا والدین بد رفتاری نمایید
100% تلاش را به کار گیرید و از بازی تنیس لذت ببریدفکر کنید که والدین باید همه تلاششان را در فراهم اوری یک فرصت حرفه ای تنیس برای شما مبذول دارند
در باره تنیس و واکنش های آنها با ایشان ( والدین ) صحبت کنیدبا آنها به عنوان کارگران و یا همکاران زمین بازی رفتار نمایید
از والدینتان به خاطر دادن فرصت بازی تنیس از آنها تشکر کنیدآنها را با انزجار و داشتن رفتار غیر قابل قبول به خاطر پیروز شدن یا باختن در زمین بازی آشفته و ناراحت سازیم
بفهمید و آگاه باشید که والدین شما نیز دچار اشتباهاتی می گردندانتظار کامل بودن از والدین داشته باشیم
یک دانش آموز خوب باشید سعی کنید تنیس را با مدرسه در آمیزیدبا والدین تمرین کنیم و هنگامی که نمی تواند به سرعت شما گام بر دارد ابراز شکایت نماییم
بدانید که عشق والدین هیچ ربطی به توانایی و بازی تنیس شما نخواهد داشت

توصیه هایی برای والدین

( انجام دادنی هاو انجام ندادنی ها)
(بلاندل 1995،‌ ال تی ای 1988، تیلور 1995 ،‌ یو اس تی ای 1992)

در جدول زیر بعضی از توصیه هایی برای والدین پیشنهاد شده است:

انجام دادنی ها
انجام ندادنی ها
مربی تنیس فرزندتان را بشناسیدفکر کنید تنیس تنها راه موفقیت در زندگی است
به عقیده مربی احترام بگذارید ، اجازه دهید مربی به کار مربیگری اش بپردازدبا باخت فرزندتان طوری برخورد نمایید که انگار دنیا به آخر رسیده است
پیشرفت فرزندتان را بسنجیدبه نتیجه بد یا اشتباه با تنبیه و انتقاد گرایی پاسخ دهید
با سایر والدین صحبت نمایید و دوستان جدیدی را انتخاب کنیدبر روی هر رفتار بد فرزندتان سر پوش بگذارید با فرزندتان دست به تقلب یا رفتارهای بد بزنید
خطوط ارتباطی واضحی را ایجاد نماییداز کناره زمین فرزندتان را هدایت کنید یا شغل و نقش مربی را به عهده بگیرید
در تحسین ها پر مایه عمل کنیددر مسابقه دخالت کنید و در صورت لزوم رویکرد یک داور را داشته باشید
هنگامی که فرزندتان می بازد یا باخته است در کنار او باشید اما اگر او می خواهد تنها باشد او را ترک کنیددردها و ناراحتی ها را نادیده بگیرید
تلاش ها را به علاوه نتایج تشویق نماییدفراموش کنید که فرزندتان هنوز در حال رشد است
صرف نظر از امتیازات فرزندتان با او به طور عادی بر خورد نماییدطعنه و کنایه زدن برای انگیزاندن بازیکن یا توسل به ایجاد ترس برای بهبود انظباط تنیس فرزندتان
هنگامی که فرزندتان درحال بازی است با مشاهده او احساس خوشحالی نماییدیک نوجوان را مجبور سازید تابه طور کلی در ورزش تنیس غرق و متخصص شود
آرام ، آسوده و مثبت گرا باشیدبه خاطر شیوه پاسخ دادن شما به موقعیت در فرزندتان ترس ایجاد شود
فرصتهای بازی تنیس را در خارج از زمین نیز برای او فراهم آوریدهمیشه با فرزندتان پس از بازی این گونه سلام و برخورد کنید : بازی را بردی ؟
درباره انتظارتان راجع به حرفه تنیس فرزندتان واقع گرا باشیددر هر درس و مسابقه حاضر شوید
کمی دورتر ازحاشیه زمین بنشینید در حالی که در حوزه دید فرزندتان باشیداین لغات را به کار ببرید : ما بردیم ، ما باختیم ، یا ما بازی کردیم
بافرزندتان بااین جملات خوش و بش نمایید برای مثال ، «مسابقه چطور بود ؟» نشان دهید که مراقب او بوده اید و فقط به دنبال نتیجه نبوده اید فرزندتان را مجبور کنید پس از مسابقه با شما صحبت کند
فکر کنید که در ورزش تنیس فرزندتان سرمایه گذاری کرده اید و انتظار برگشت داشته باشید
نیازهای شخصی تان رادر مورد غفلت قرار دهید


منبع:

تصویر



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 08 بهمن 1384 [08:21 ]   3   مهدی رضی      جاری 
 یکشنبه 29 آبان 1384 [07:04 ]   2   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 25 مرداد 1384 [18:36 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..