منو
 کاربر Online
941 کاربر online
Lines: 1-23Lines: 1-22
 !دید کلی !دید کلی
-روان شناسها در کوشش برای خلق یک ((جامعه ایده آل|جامعه بهتر)) می‌توانند نقش‌های خاصی را ایفا کنند؛ یافته‌های آنان را می‌توان برای کمک به شناسایی مشکلات و سیاست گذاری بکار برد، از تخصص آنان می‌توان برای پرورش فنون دستیابی به ((اهداف اجتماعی)) استفاده کرد و خبرگی آنان می‌تواند به تعیین اثرات و نتایج برنامه‌های مختلف کمک کند. +روان شناسها در کوشش برای خلق یک ((جامعه ایدهآل|جامعه بهتر)) می‌توانند نقش‌های خاصی را ایفا کنند؛ یافته‌های آنان را می‌توان برای کمک به شناسایی مشکلات و سیاست گذاری بکار برد، از تخصص آنان می‌توان برای پرورش فنون دستیابی به ((اهداف اجتماعی)) استفاده کرد و خبرگی آنان می‌تواند به تعیین اثرات و نتایج برنامه‌های مختلف کمک کند.
 !نقش‌های احتمالی روان شناسی !نقش‌های احتمالی روان شناسی
 !!سیاست گذار !!سیاست گذار
-همانگونه که عده‌ای معتقدند می‌توان ویژگی‌های آرمانی فرد را بطور علمی تعیین کرد، عده‌ای نیز بر این باورند که می‌توان به لحاظ علمی ویژگی‌های ((جامعه آرمانی)) را مشخص نمود. همانگونه که شما نیز احتمالا حدس زده‌اید، من با این عقیده مخالفم زیرا معتقد نیستم که علم بتواند ارزش‌ها را تعیین کند. +همانگونه که عده‌ای معتقدند می‌توان ویژگی‌های آرمانی فرد را بطور علمی تعیین کرد، عده‌ای نیز بر این باورند که می‌توان به لحاظ علمی ویژگی‌های ((جامعه ایده آل|جامعه آرمانی)) را مشخص نمود. همانگونه که شما نیز احتمالا حدس زده‌اید، من با این عقیده مخالفم زیرا معتقد نیستم که علم بتواند ارزش‌ها را تعیین کند.
 !!شاهد متخصص !!شاهد متخصص
 روان شناسان می‌توانند اطلاعاتی فراهم سازند که دیگران در سیاست گذاری از آنها استفاده کنند. به عنوان نمونه ، بیانات روان شناختی در خصوص جداسازی نژادی بر تعمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 1954 راجع به لغو تبعیض نژادی در مدارس همگانی تاثیر داشت. اما هیات قضات در اخذ این تصمیم بسیاری از عوامل دیگر را نیز در نظر گرفته بودند. روان شناسان می‌توانند اطلاعاتی فراهم سازند که دیگران در سیاست گذاری از آنها استفاده کنند. به عنوان نمونه ، بیانات روان شناختی در خصوص جداسازی نژادی بر تعمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال 1954 راجع به لغو تبعیض نژادی در مدارس همگانی تاثیر داشت. اما هیات قضات در اخذ این تصمیم بسیاری از عوامل دیگر را نیز در نظر گرفته بودند.
 !فراهم آوردن اطلاعات برای تسهیل در تصمیم گیری !فراهم آوردن اطلاعات برای تسهیل در تصمیم گیری
 روان شناسان می‌توانند با تصمیم گیرندگان کار کرده و به آنها کمک کنند تا خود فریبی را به حداقل برسانند، مهارت‌های حل کشمکش را بهبود بخشد و یا خلاقیت خود را به حداکثر برسانند. آزمورن (1948) شیوه استفاده از فن سیال سازی ذهن را به مجریان و مسئولان آموخت و بدین وسیله مهارت گشایی آنان را تسهیل کرد. روان شناسان می‌توانند با تصمیم گیرندگان کار کرده و به آنها کمک کنند تا خود فریبی را به حداقل برسانند، مهارت‌های حل کشمکش را بهبود بخشد و یا خلاقیت خود را به حداکثر برسانند. آزمورن (1948) شیوه استفاده از فن سیال سازی ذهن را به مجریان و مسئولان آموخت و بدین وسیله مهارت گشایی آنان را تسهیل کرد.
 !عامل غیر مستقیم تغییر اجتماعی !عامل غیر مستقیم تغییر اجتماعی
 وقتی یک هدف اجتماعی انتخاب شد، روان شناسان می‌توانند درباره نحوه دستیابی به آن هدف پیشنهاداتی را ارائه کنند. اُلسن (1981) در طرحی برنامه‌ای که هدف آن تشویق مردم به صرفه جویی در انرژی بود به مقامات مسئول کمک کرد. وقتی یک هدف اجتماعی انتخاب شد، روان شناسان می‌توانند درباره نحوه دستیابی به آن هدف پیشنهاداتی را ارائه کنند. اُلسن (1981) در طرحی برنامه‌ای که هدف آن تشویق مردم به صرفه جویی در انرژی بود به مقامات مسئول کمک کرد.
 !عامل مستقیم تغییر اجتماعی !عامل مستقیم تغییر اجتماعی
 روان شناسان به عنوان عامل اجتماعی می‌توانند پیشنهاداتی ارائه کرده و مستقیما در ایجاد تغییرات مورد نظر دخالت کنند. برای مثال ، آی. روبین (1967) با داخل کردن گروهی از سفید پوستان متعصب در یک گروه آموزش حساسیت دو نژادی باعث کاهش پیش داوری در آنها شد. به خاطر داشته باشید؛ گروه حساسیت آمیزی شرکت کنندگان را ترغیب می‌کند تا آزادانه احساسهای خود را در یک فضای سرشار از اطمینان و پذیرش بیان کنند. روان شناسان به عنوان عامل اجتماعی می‌توانند پیشنهاداتی ارائه کرده و مستقیما در ایجاد تغییرات مورد نظر دخالت کنند. برای مثال ، آی. روبین (1967) با داخل کردن گروهی از سفید پوستان متعصب در یک گروه آموزش حساسیت دو نژادی باعث کاهش پیش داوری در آنها شد. به خاطر داشته باشید؛ گروه حساسیت آمیزی شرکت کنندگان را ترغیب می‌کند تا آزادانه احساسهای خود را در یک فضای سرشار از اطمینان و پذیرش بیان کنند.
 !ارزیابی کارایی یک برنامه !ارزیابی کارایی یک برنامه
 هنگامی که برنامه‌ای آغاز شد، می‌توان از روان شناسان خواست تا درجه پیشرفت آن را ارزیابی کنند. برای نمونه ، روان شناسان کوشیده‌اند تا اثر بخشی برنامه "سرآغاز" و سایر برنامه‌های مشابه را از لحاظ آماده سازی کودکان محروم برای ورود به مدرسه بسنجند. این نقش کلی از با ارزشترین نقشهایی است که روان شناسان می‌توانند ایفا کنند. گاه برنامه‌های بی‌خاصیت سالها ادامه می‌یابند و برنامه‌های موثر به خاطر ارزیابی نادرست قطع می‌شوند. هنگامی که برنامه‌ای آغاز شد، می‌توان از روان شناسان خواست تا درجه پیشرفت آن را ارزیابی کنند. برای نمونه ، روان شناسان کوشیده‌اند تا اثر بخشی برنامه "سرآغاز" و سایر برنامه‌های مشابه را از لحاظ آماده سازی کودکان محروم برای ورود به مدرسه بسنجند. این نقش کلی از با ارزشترین نقشهایی است که روان شناسان می‌توانند ایفا کنند. گاه برنامه‌های بی‌خاصیت سالها ادامه می‌یابند و برنامه‌های موثر به خاطر ارزیابی نادرست قطع می‌شوند.
 !مباحث مرتبط با عنوان !مباحث مرتبط با عنوان
 *((اهداف اجتماعی)) *((اهداف اجتماعی))
 *((جامعه)) *((جامعه))
-*((جامعه ایده آل))
*((روان شناسی))
+*((جامعه ایدهآل))
*((روانشناسی))
 *((علوم اجتماعی)) *((علوم اجتماعی))
 *((مدینه فاضله)) *((مدینه فاضله))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 17 دی 1384 [14:43 ]   2   حسین خادم      جاری 
 دوشنبه 08 فروردین 1384 [09:58 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..