منو
 کاربر Online
466 کاربر online
تاریخچه ی: نبوت تبلیغی و تشریعی

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-23Lines: 1-33
-ک نیت که یامبران برای هدایت ر ب ر راست رای سعادت نات مر و خی و صلا و فلاح مردم موث شده اند . +ه ن ((فرهگنامه ر|ر)) ید یمبر خا و ده اند:
-ر رن کریم ضمن اینکه ه همه این منی اشاره ی تصریح شد ، در نی و در مفهوم مشخص ذک ه که می رسند دف الی ی دو امر است : ینی همه لیمت یامبرا مقدمه است رای ین مر د . +پیبرنی که ا شریت نون و ک هسند ا خدا برای نها یت کتابی ناز شده است و نها پن نفر یشتر یت:
-آن دو امر عبارتست از : + height=175 hspace=5 src="img/daneshnameh_up/8/82/480.jpg" width=100 align=left vspace=5 border=1>
-*نان خا و یک د ب او />*و دیر راری عد و قس د اه بشری . +((ضرت نوح علیه اللم|نوح))، ((حضرت ابراهیم خلیل لله علیه السلام|ابراهیم))، ((حضرت موسی عیه للام|موسی))، ((ضرت عیسی علیه السلام|عیسی)) و ((حضرت محمد «ص»|خات الانبیاء)) صی الله علیه و آله، و همین ها هستند که قرآن مجی اینها را ~~darkgreen:ولی عزم من الرسل ~~می خواند، و پیغمبرانی که یا مردم را دعوت می کرد اند به این شرایع و قوانین و یا کسنی بوده ند که قل از و بوده اند، قبل از اینکه برای بشر شریعت و کتابی آمده باشد.
-ع سوی ا تن ی است ک می واند ه اصلی ه شمار ی . عو ه دا و شان او و زیک دن ه ا یعنی دعوت ب توحید ن تی می ف و اه عدل و قسط در جاع یعنی بر خ توید می تمای. + ه ا پس چون پیغمبران ضی صاحب شریعت هستند عضی یتند این بحث در دو قسمت رار می گید، یکی اینکه درست است که پیبر ما صاحب شریعت است، ولی چا همانطور که هارها پیمبر عد از نو هزاران عد از ابراهیم و زان پس از موسی و صدا پس از یسی مدن و همه، مردم را ب این شرایع دعوت ی کردن، س از خات لانبیء پیمبرای که وظیفه نه دعوت ای شریعت باشد و در واع روج این شریعت بش آمر ه مف و نهی ز مکر این یعت باند، نیامدند؟
-در این جا چند گونه می توان نظر داد: 
-  
-1-پیامبران از نظر هدف دوگانه(ثنوی) بوده اند، یعنی دو مقدمه مستقل داشته اند، یکی از این دو مقصد به زندگی اخروی و سعادت اخروی بشر مربوط است (توحید نظری و توحید عملی فردی ) و دیگری به سعادت دنیوی او (توحید اجتماعی ) . پیامبران از آن نظر که در اندیشه سعادت دنیوی بشر بوده اند به توحید اجتماعی پرداخته اند و از آن جهت که می خواستند سعادت اخروی بشر را تامین کنند به توحید نظری و توحید عملی فردی که صرفاً روحی و ذهنی است پرداخته اند. 
-  
-2-هدف اصلی، توحید اجتماعی است. توحید نظری و توحید عملی فردی مقدمه لازم توحید اجتماعی است. توحید نظری مربوط به شناخت خداوند است.  
-3-هدف اصلی، شناختن خدا و نزدیک شدن و رسیدن به اوست. توحید اجتماعی مقدمه و وسیله وصول به این هدف عالی است زیرا در جهان بینی توحیدی، جهان ماهیت «از اویی» و «به سوی اویی» دارد از این رو کمال انسان در رفتن به سوی او و نزدیک شدن به اوست. 
-  
-4-نظریه چهارم این است که همچنان که در نظریه سوم آمده است غایت انسان و کمال انسان، بلکه غایت و کمال واقعی هر موجودی، در حرکت به سوی خدا خلاصه می شود و بس.  
-ادعای اینکه پیامبران از نظر هدف ثنوی بوده اند شرک لا یغفر است همچنان که ادعای اینکه هدف نهایی پیامبران فلاح دنیوی است و فلاح دنیوی جز برخورداری از مواهب طبیعت و زندگی در سایه عدل و آزادی و برابری و برادری نیست، ماده پرستی است ولی برخلاف نظریه سوم ارزشهای اجتماعی و اخلاقی با اینکه مقدمه و وسیله وصول به ارزش اصیل و یگانه انسان یعنی خداشناسی و خداپرستی است فاقد ارزش ذاتی نیستند . ارزشهای اخلاقی و اجتماعی نسبت به معرفت حق و پرستش حق، از نوع دوم است. 
 +
 +آن پیغمبرانی که می آمدند کارشان دعوت و تبلیغ به این شرایع بود و در آن اعصار وسیله ای برای تبلیغ و ترویج شرایع جز اینکه پیغمبرانی از طریق ((وحی)) ملهم بشوند نبوده است. چرا؟
 +هنوز دوره، دوره کودکی بشر بوده است، دوره علم و کتاب و علمایی که از راه علم وظیفه ~~darkgreen:ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه~~ را انجام بدهند، ((امر به معروف)) و ((نهی از منکر)) بکنند و ((دین)) را به این وسیله حافظ باشند، خلفای پیغمبران باشند، نبوده است . نمی توانسته است در آن اعصار باشد. این وظیفه را پیغمبران نه از طریق علم و درس خواندن بلکه از طریق وحی انجام می داده اند.
 +~~blue:__می توانید برای بیشتر دانستن نیز ببینید:__~~
 +((پدیده وحی))
 +((عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی))
 +((علم و عقل جانشین وحی و نبوت))
 +((وحی پیامبران))
 +((عقل و جزئیات دین))
 +((نحوه ارتباط عقل و وحى(علم ودین) از نظر علامه طباطبایی ))
 +((امر به معروف و نهی از منکر))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:29 ]   9   محمد ورهرام      جاری 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:28 ]   8   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:14 ]   7   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:11 ]   6   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [13:04 ]   5   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 تیر 1384 [12:25 ]   4   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 26 تیر 1384 [13:54 ]   3   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 یکشنبه 26 تیر 1384 [12:39 ]   2   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [10:01 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..