تاریخچه ی:
مهندسی رایانه
__مهندسی رایانه__ ( که گاه __ مهندسی سیستم های رایانه ای__ هم نامیده می شود) یک شاخه ی کاری است که (( مهندسی الکترونیک)) و (( علوم رایانه)) را ترکیب می کند. مهندس رایانه، یک مهندس الکترونیک است که تمرکز اصلی اش روی سیستم های رقمی است و کمتر روی ((فرکانس رادیوئی)) و یا (( برق قدرت)) کار می کند. از دیدگاه علوم رایانه، یک مهندس رایانه یک ((معمار نرم افزار)) است که روی تبادل بین برنامه های ((نرم افزار))ی و قطعات سخت افزاری زیرین آن تمرکز می کند.
((درجه علمی)) مهندسی رایانه از اوایل دهه ی 1990 میلادی به وجود آمده است. در بعضی از دانشگاه ها دانشکده ی خاصی برای رشته ی رایانه وجود دارد و در بعضی دیگر دانشکده ی برق و رایانه با هم ادغام شده اند.
از آنجا که مهندسین رایانه روی الکترونیک و رایانه تمرکز می کنند، برخورد کمتری با دروس دیگر رشته های مهندسی، مثل ((استاتیک)) یا (( دینامیک)) دارند. و به جای آن با دروس پایه ای رایانه سروکار دارند.
{picture=com.gif height=150 width=200}
!حوزه های مطالعات تئوری
* ((معماری رایانه))
* ((نیمه هادی ها))
* ((تئوری کنترل رقمی))
* ((پردازش سیگنال های رقمی «DSP» ))
* ((مهندسی نرم افزار))
!حوزه های تخصصی
در مهندسی رایانه تخصص های زیادی وجود دارد:
* معماری سیستم: سازماندهی کلی رایانه، تقسیم کار بین سخت افزار و نرم افزار، رابط ها.
* طراحی تراشه یا RTL: تبدیل معماری به مشخصات سخت افزاری
* چیدمان (layout): تبدیل طراحی به ((ترانزیستور)) ها
* فرآیند فابریکیشن: توسعه ی تکنولوژی نیمه هادی
* طراحی بسته یا بورد: طراحی (( بورد مدار چاپی)) و بسته ها.
* جمع آوری سیستم: تولید رایانه با استفاده از چندین ((تراشه)) و بورد
!همچنین ببیننید
((گرایش های مهندسی های برق))