منو
 کاربر Online
755 کاربر online
تاریخچه ی: مهدی اخوان ثالث

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-33Lines: 1-93
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=19927}:: +V{maketoc}
::{img src=img/daneshnameh_up/5/5b/akhavan-sales4.jpg}::
~~purple:.... گلبانک ز شوق گل شاداب توان داشت /من نوحه سرای گل افسرده خویشم
شادم که دگر دل نگراید سوی شادی/ تا داد غمش ره، بر سرا پرده خویشم
پی کرد فلک مرکب آمالم و در دل /خون موج زد از بخت بد آورده خویشم
گویند که: «امید و چه نومید!» ندانند/ من مرثیه خوان وطن مرده خویشم
( م- امید) ~~
-::__.... گلباک شق ل شااب توان داشت من حه سرای ل ارده خوشم اد که دگر نگرید وی شی ا اد ره ر را د خویش ی کرد لک ک مام و در د مو زد از خت ورده وی وین ک: «امید و ه نوی ناند م میه ون ن مه ویم ( - امید) __:: +!رندگینامه
مهدی اخوان ثا
لث متخلص به اید ر سال 1307 شسی ر مشهد متولد شد. تحصیلا ابتدایی و متوسطه را در دبستانها و دبیرستانهای مشهد به پایان برد، و از هنرستان صنعتی همین شر ارغ التحصیل شده پس از فراغ از تحصیل و و سال امت در زادگاه خود در سال 1327 شمسی ورد تهران شد به خدمت وزارت فن رمد .
و ذوق و مایه شی ا ز مادرش رث برد و گاهگاه شعاری ه شیوه شاعران قد و بخصوص شاعرا خراسای می سرود. اید ز ما کوتاهی در سرود ((قید ))ب سبک متین خراسانی و ((منوی )) و ((غزل )) شهرتی پیدا کرد و از ال 1326 تا سال 1330 شمسی که نخستین مموه عرش «ارغنون» منتشر شد قرت و چی ستی وی در انوع شعر کاسیک آشکار گردید. «ارغنون» ه نموه شعار اشانه و مسائ اجتمی و در حیق: کارنامه لهای ولیه قامت وی در حزه ادبی تهران بشمار می رود.
-مهدی اخوان ال مخ امی در سال 1307 شسی در انوه ای «خراسای شده» مه پای به پهنه تی نهد. امید حصیلات ابتدایی موطه را ر دبستانها و دبیرستانهی شهد به پاین رد از نرستا تی همین شهر فرغ اتحصیل شده پ از فراغ از تحصی و ا قمت در ادگاه ود به سال 1327 می را هرا در یش گرت به خدمت وزارت فهنگ درآم و تاکنون «خاک امنگیر ری» بی و ه بار به ا م قات کوتاه زادگاهش را نده است. اید وق و مایه شعری را از مادرش ب ارث بد و اهگه شعای به شیوه اعران مقدم و بخصص شاران خراسانی ی رود. اید س ندک مای در رودن قیه به ک ی ای و ((مثنوی )) ((غز )) رتی پیدا ک و ا سا 1326 ا سال 1330 شمی که نستین مجموعه رش «ارغن» نشر درت و چی دستی ی در انوع شعر کلاسیک آشکر ردید. «انون» ک نمونه اعا اشقانه و مسائل جتمعی ب در حقیت: کرامه سالهای الیه قامت وی در وزه ادی هران بشمار رفت. +

/>




{img src=img/daneshnameh_up/7/7e/akhavan-sales2.jpg}

ب
ا انشا موه م اشعارش: «زمتان» در سال 1334 درت ای اید ی پیش بر همگان رن د. د ای مموه گرای او به یه «پینهد یما» نی آشکارر ی شود. ر ای مو ر ا ای رر ی شی که در ین آنایی میق ب ر شته ایرا ما اار اسای ا هوشیاری بیدای ای به شیوه نورای و «یمای» گرایش یا کرد ین ا پیوند ود با ر ی و ((مثنوی ))چن اوا گهاشه ست. در مجموعه «ر شاهنا» ک ر 1337 سی نشر شده ا و جموعه «این اوا» که در سال 1344 می ر یاته می ان نمونه های کال عر امید ر د نها یافت.
-::{img src=http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/show_image.php?id=19928}:: +اخوان همچنین علاقه و اشتیاق زیادی به ((موسیقی ))داشت و در زندگی هنریش شعر و موسیقی با هم پیوندی ناگسستنی داشتند؛ به طوری که شعرهایش چنان با ((عروض ))شعر فارسی آمیخته و موسیقی کلامش آنچنان تاثیرگذار است که نمی توان آنها را از شعرش جدا کرد و این نشان می دهد که اخوان با موسیقی سنتی آشنایی بسیار داشته است.r />اخوان از همان دوره ابتدایی و دبیرستان نسبت به هنر و ادبیات بسیارعلاقمند بوده بطوریکه همیشه عمق مطالب را جستجو و سعی می کرده تا هنر و ادب این مرز و بوم را به طور عمیق بشناسد.r />~~orange: شعرهایی که باعث بزرگی و نام آوری اخوان شد بی شک قصاید و غزلیات زمان جوانی اش نبود، بلکه پس از آشنا شدن با نیما یوشیج و شناختن او، مسیر شاعری اخوان عوض شد و به نوسرایی روی آورد و در این طرز جدید بود که توانست شعر نیمایی را به گونه ای به کار برد که خود صاحب سبکی تازه و مستقل شود. او با بهره گیری از شعر شاعران کهن، اشعار خود را با زبانی ساده در قالب شعر نو ریخت و موضوعات انسانی و جهانی را در آنها بیان کرد.~~
-با انتشار مجموعه دوم اشعارش: «زمستان» در سال 1334 قدرت شای امید ی ز پی گان ون شد. در این مجموعه گرایش اید به شیه «پینهادی نیما» ونووری کرتر ی شود. ما در این مجموعه شعر ب شاعری وبرو ی شویم که ر عی آشنایی میق ا شعر ته ایران مخصوصاً ار راسانی ا هوشیای و یداری صی ه شیوه نورائی «نیمئی» گرایش یدا ره و در عین حال پیوند د را با شعر قدیم ز غزل و مثنوی همچنان استوار نگهداشته است. در مجموعه «آخر شاهنامه» که در سا 1337 شمسی منتشر ده است و مموع «زین اوستا» که در سال 1344 م نشر یاته ای نمونه های کمال یافته و هموار شده شعر امید در آنها جستجو کرد. +بعد از سال 1357 کتاهی د پی جگ/ وده اد که دوی/ تا و بای یم یشی/ دو اما / ر یا کوچک پییز نا/ زنگی ی گوید ا بای زیست / ترا که مر و و وست دام، اتا یافتند.
-امید از «((نیا) ک د یت رالت نه ش ری مار را در نو رای ده اش ا م ارا ع از ی هممان با ندر ادر ر اس انس نر «یما» را ی واس یقا درک کند و ر ین ا اات ابار خود را اید. +در سال 1358 مدتی در مان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی (فرانکلی سابق) به کار شغول شد ا ای کار مت زیادی طول نکشید. بعد از این تقریباً خانه نین ود و زندگی اش ه ختی ی گشت. در ین زمن اوان بیشتر در انزوا زندگی می کرد و تی کارهای هنی نی ک شده ا جایی که هیچ شر فوق الاده ی هم سرد. نها ر سا پیانی عمش از ر خا رهنگ ماصر آلمان به این کور دعت شد. او در ای سر به فرانسه انیس، مان، دانمارک، سود نروژ رت و در همه جا توسط ایرانیان مقیم ین کشورها مورد اسبال ی ظیر قرار گرت. در این سفر همسرش و نیز دکتر((محمد رضاشفیعی کدکنی)) و روهی یگر از دوستانش ا ا بودند. او ا دستان دیمش اباهیم لستان، رضا مرزبان، اسماعیل خویی و دیگر دوستان نی دیدار کرد وزها ساعتای خوشی را با آنها گذراند.
-ان عر امید سیار غنی و نیرومند است، احاطه وسیع او به مواریث ادبی گذشته فارسی، این مجال را برای فراهم ره ست که ادیشه هایش را هر چه بلیتر مرتر در شعرش بگجاد. در زبن عر امید، زبان شعر قدیم راسان مخصوصا زبان استاد طوس فردوی جلی می کند و در کنار کلمت نگین و گاه مهجور گته، ترکیت و عبیرا کاملاً اه که خاص خود اوست زبان شعرش را برای بین و ق هر نوع اندیشه هموار می کد. در عرهای نقلی و یده ی منسبت و موق لوم، از زبا ماوه استاد ی کند و در همه ال بان شعرش سیار صمیمی و در عین حال خت خر ند است. زبان شعر اخوا «سبلیک» است، اما رونی ندیشه و دقت در انتخاب «سبل ها» شعر را برای اهل منی توضیح می دهد! +وان ر 29 یر ماه 1369 به ایران باگت اا بل در بر بیمر اتاد و د یمارتن مهر تری و رانام ات 10:30 شب یکن، 4 شهریر ال 1369 شی د گت. و ب و انتا یدا کرد و در ا شهر وس در کنا قر کی ابوااسم ((فردوی)) ه خاک سره د.
-فرم شعر امید همان اوزان عروضی «نیمایی» است که گسترش معقول و لازم شعر کلاسیک است. با این تفاوت که امید پیشنهاد «نیما» را درباره وزن شعر، کاملاً تکامل و تحقق بخشیده است و قواعد و دقایق فنی آنرا تنظیم و تکمیل کرده و خود در اشعارش آن اصول و قواعد را بکار می بندد. بر خلاف «نیما» که در وزن گاه مسامحاتی دارد، امید در سلسه مقالاتی تحت عنوان «نوعی وزن در شعر معاصر فارسی» به تفصیل و تشریح این مبحث بسیار مهم پرداخته و مشکلی شناسایی وزن شعر نو را حل کرده است.  
-محتوی شعر امید، صرف نظر از تأملات گاه و بیگاه شقانه و تاگیها و نوعی عرفان، بیتر درباره مسائل اجتماعی وزندگی اندیش هائی را در بر دارد؛ به بارت دیر عر ی رایت رویاد ها و برداشت حادث هئی است که شاعر آها ر به چشم یه و و نی در آن جراه سری پر ر و آزاده داشته ات. عر امید بیشتر اات مشمل ر اندیه های اجتاعی است، اگر چه ممکن ست مه داوریایش مورد اتفاق واقع بینان با ولی این نکته ا ب یقین می توا از شعرش دریافت ک شاعر در برابر حواد و ریانات یاسی کشرش ی فات یست، بلکه حسایت خاصی در پره ای موارد ارد که در حد خ مغتنم ات. +!ویژگی ن />اوان بد از ((نیا)) که در یت رات هت شعر اری م ا در ن رای بر ده داشت ا م شرانیت که تانست هن «یا» را بی اه یقا درک کد و د ین ا ات اتکار ود ا ح نمای.
-می علاه بر هار مجموعه شعرش که در باا یاد کردیم، بور کلی در شعر فارسی احبنظر است. مقالات مختلف تحقیقی و عمیق او در معرفی جنب های ازه ای از شعر قدیم عموماً و نسایی رسالت و هن «نما» خصوصاً دارای ارزش فوق العاده و منحصر به خود اوت. در زمینه شناخت و شناسایی هنر «نیما» و شعر امروز کتاب منتشر نشده امی ه نام «بدعتها و بدایع یما یوشیج» در رجه اول اهمی است. چند فصل از این کتاب به تدریج در مجلات ادبی کشر منتشر شده است. علاوه بر این فصول، مقالاتی در تحقیق و نقد شعر دارد که ر یک در حد خود بسیار آموزنده و اتکار آیز است.
موفقیت امید در بی
ان دقیقرین احساسهای درونی و آرمانهای جتماعی که از روح آزادمنش وی مایه می گیرد و آوردن استعارت و تمثیلات ومیتولوی اصیل ایرای در شعر، به هترین صورت و استوارترین لفظ، موجب شده است که در ردیف بهترین شعرای معاصر و از پیروان شعر مان ویش نامبردار و شناخته شود.
+ان شعر اید بیار نی بی ومواست، احاه وسیع او به میا ادب اری این مجا را برایش فراه کرده ات ک اندیه های را هر چه یباتردر شعرش گناند.
-__هدیه__ +در زبان شعر امید، زبان شعر قدیم خراسان، مخصوصاً زبان استاد طوس فردوسی تجلی می کند و در کنار کلمات سنگین و گاه مهور ذشته، ترکیبات و تعبیرات کاملاً تازه که خاص خود اوست زبان شعرش را برای بیان هر نوع اندیشه هموار می کند. در شعرهای نقلی و قصیده هایش به مناسبت و در موقع لزوم، از زبان محاوره استفاده می کند و در همه حال زبان شعرش بسیار صمیمی و در عین حال سخت فاخر و بلند است. زبان شعر اخوان «سمبلیک» است، اما روشنی اندیشه و دقت در انتخاب «سمبل ها» شعرش را توضیح می دهد!
-~~green:مریز اه شق اک ه نیده ----- بوش ا نک دست نا یده />رار و چ حا مرا به ذکر مب ----- که اک گید و رار ر و رنگ پریده
مری م وگیر بام، ای شکری ----- بش ا سخن ر کنم ریده ریده />سن اطرم ا ن شدی که در هم عا ----- بوبی تو کسی ا، ندیه ام نه ید
اگر چه رکی و بیانه ا مح و ات ----- «چه نا نهی دای، ای ال رمیده»
مباد آنکه ود ای یچ عمر تو م----- که در فراق و پیم ه ود وار گزی
یا ه گرد کدور چهره تو بوی ----- به رونای اشکی چنین چهر دوی
یا که هدی خوبی نم نار قومت ----- لی شکسته و مری ه خار و ید
بیا وانی د را به کام دل گرانیم ----- ک مر چو سری د، رنده ایست پریده
امید، نده ترکی غزساست که گوی: ----- «وت این ن با سو دویده» ~~
+فرم شعر امید همان اوزان روضی «نیمایی» ست که گترش معقل و لز عر کلاسیک ست. با این تفاوت ه مید پیشنهاد «نیما» را دربار وزن شعر، کاملً کال قق بخشیده است و قود و دقایق فنی آنرا یم و تکمیل کرده و ود در اعارش آن صول قوا را بکار می ندد.

ب خلاف «نیما» که گاهی ر وزن کوتاهی مین، اید در سلسه مقالاتی تحت عنوان «نوعی وزن در ر معاصر فری» به تفضیل و تشریح این مبحث بسیار مهم پرداخته و مشکل شناسایی وزن شعر نو را حل کرده است.

محتوای شعر امی، نظر از تأملات گاه و بیگاه عاشقانه و نوعی عرفن، یشتر دربار مائل اجتماعی وزندگ است. به عبارت دیگر شعر وی رایت ریادها و باشت حاه هائی است که شاعر آنها را به چشم دیده و خود نیز ر آن ماجراها ری پر شور و آزاده اشته است. شعر او بیشتر اوقات مشتمل بر اندیشه های اجتاعی است، اگر چه ممکن ست همه اوریهایش مورد تایی یگران نباشد ولی این نکته را به یقین می تان از شعرش دریات ک شاعر در بابر حوادث و جریانات سیاسی کشورش بی تفاوت نیست، بلکه حساسیت ا د پاره ای مورد دارد که ر حد خد غتنم است.

اخوان علاوه بر چهار مموعه شعر، بطور کلی در شعر فارسی صاحبنظر است. مقالات مختلف تحقیقی و عمیق او در معرفی جنبه های تازه ای از شعر قیم عموماً و شناسایی رسالت و هنر «نیم» خصوصاً دارای ارزش فوق العاده و منح به خود است. در زینه شناخت و شناسایی هنر «نیما» و شعر امروز تاب متشر نشده و ه نام «بدعتها و بدایع نیما یوشیج» ر درجه اول اهمیت است. چند فصل ا این کاب به تدرج در مجلات ادبی کو منتشر شده است. علاوه بر این فصول، مقالاتی در تحقیق و نقد شعر دارد که هر یک در حد خود بسیار آموزنده و ابتکار آمیز است.
موفقیت اخوان در بیان دقیقترین احساسهای درونی و آرمانهای اجتماعی که ز روح آزادمنش ی مایه ی یرد و آورد استعارت و ((تمثیلات ))اصیل ایرانی در شعر، به بهترین صورت و ستارترین لفظ، موجب شده است که در ردیف بهترین شعرای ماصر و از پیروا شعر زمان ویش شمرده ود.

!
موه اثر

"
زمتا "
~~purple:لامت را نمی خواهند پاسخ فت
سر
ها در گریبان است
کسی سر بر نیا
رد کرد پاسخ گفتن و دیدار یران ا
ن
ه جز پیش پا را دید ، تواند
ک
ه ره تاریک و لغزان است
وگر دست مح
ب سوی کسی یازی
ب
کراه آورد دست از بغل بیرون
ک
ه سرما سخت سوان ات
نفس ، کز گرمگاه سینه م
ی اید برون ، ابری شود تاریک
چو د
یدار ایستد در پیش چشمانت
نفس کا
ین ست ، س دیگر چه داری چش
ز چشم
دوستان دور ی زدیک ؟
میحای جوانمرد من ! ای ترسای پیر پیرهن چرکین
هوا بس ناجوانمردانه سرد است ... ای
د
ت گرم و سرت خوش باد
سلامم را تو پاسخ گو
ی ، در بشای
م
نم من میهمان هر بت لولی وش مغموم
منم من ،
سنگ تیپاخورده ی رنجور
منم
دشنام پس آفرینش نغمه ی ناور
نه
ز رومم ه از زنگم ، همان بین بیرگم
بیا گشای ر ، بگشای ، دنم
ح
ریفا ! میزبانا ! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد
ت
گگی نیست ، مرگی نیست
صد
ایی گر شنیدی ، صحبت سرما و دندان است
من امشب آمدستم وام بگزارم
حسابت را
کار ام بگذارم
چه می گویی ک بیگه شد ، سحر شد ، باداد آمد ؟
ف
ریبت می هد ، بر آسان این سرخی بعد از سحرگه نیست
حریفا ! گوش سرما بر
ده است این ، یادگار سیلی سرد زمستان است
و قندیل س
پهر تنگ میدان ، مرده یا زنده
به تابوت ستبر ظلمت نه توی م ندود ، پنهان است
ح
ریفا ! رو چراغ باده را بفروز ، شب با رز یکسن است
سلامت را نمی خوا
هند پاسخ گفت
ه
وا دلگی ، در بست ، سرها در گریبان ستا پنهن
نف
ها ابر ، دلها خسته و مین
درختان اسکلتهای بلور آجین
زمین دلمر
ده ، سقف آسمان کوتاه
غبار آلوده مهر و ماه
زمستان است

~~

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 29 آبان 1385 [03:59 ]   12   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 دوشنبه 29 آبان 1385 [03:58 ]   11   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 29 آبان 1385 [03:41 ]   10   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 29 آبان 1385 [03:37 ]   9   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [11:54 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [11:51 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 مرداد 1385 [14:45 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 مرداد 1385 [14:44 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 مرداد 1385 [14:42 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 مرداد 1385 [14:40 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 03 مرداد 1385 [11:20 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 01 مرداد 1385 [14:04 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..