منو
 کاربر Online
749 کاربر online
تاریخچه ی: مناظره امام باقر علیه السلام با قتاده

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1



« قتاده بن دعامه» به حضور امام باقر علیه السلام رسید.
امام به او فرمود:« فقیه اهل بصره تویی؟»
عرض کرد:« بله، این‌طور می‌گویند.»
امام فرمود:« به من گفته‌اند که تو تفسیر قرآن می‌گویی.»
عرض کرد:«بله.»
امام فرمود:« تفسیر تو از روی علم است یا جهل؟!»
عرض کرد:« نه، از روی علم است.»
امام فرمود:« خدای تعالی در سوره سبا می‌فرماید:« و قدرنا فیها السیر سیر وا فیها لیالی و ایّاماً آمنین» (آیه 18) (و ما در آنها سیر و حرکت را مقدّر کردیم؛ در امن و امان، شب‌ها و روزها در آنها سیر کنید.) این آیه را برایم تفسیر کن.»
قتاده گفت:« این آیه درباره کسی است که از خانه خود با زاد و توشه‌ و مَرکَب حلال به سوی خانه کعبه حرکت می‌کند. خداوند می‌فرماید او در امن و امان است تا به خانه خود برگردد.»
امام باقر علیه السلام فرمود:« آیا تا به حال پیش نیامده کسی با زاد و توشه‌ی حلال به زیارت خانه خدا برود ولی در راه، دزدان او را بگیرند و اموالش را ببرند و او را چنان بزنند که دیگر نتواند به راه خود ادامه دهد؟»
قتاده گفت:« چرا.»
امام فرمود:« وای بر تو ای قتاده، اگر قرآن را از پیش خود تفسیر کنی!» (یعنی تو که گفتی هر کس به سوی خانه‌ی خدا برود، تا موقع برگشتن در امان است، پس این‌همه دزدی‌ها و غارت‌ها در راه و در داخل شهر مکه چیست؟)
در این صورت هم خودت هلاک شده‌ای و هم دیگران را هلاک کرده‌ای. این آیه در مورد کسی است که از خانه خود با زاد و توشه‌ی حلال حرکت کند و به زیارت خانه خدا بیاید و به حق ما ائمه معصومین آگاه باشد و قلبش ما را طلب کند و در سرش هوای ما باشد. همان‌طور که خدای تعالی هم فرموده: « فاجعل افئده من الناس تهوی الیهم» (سوره ابراهیم، آیه 37) (خدایا محبت آنان را در قلب مردم بیفکن!) در این آیه مقصود خداوند شوق خانه‌ی کعبه نیست و الّا می‌فرمود:«تهوی الیه» پس حضرت ابراهیم که از خدا خواست مردم به سوی آنها میل کنند، به خدا قسم مقصودش ما بودیم. هر کس به شوق ما بیاید و حج کند، حجّش مقبول درگاه ایزدی است و الّا قبول نیست؛ و اگر چنین باشد، از عذاب جهنم در روز قیامت در امن و امان خواهد بود.»
قتاده گفت:« به خدا قسم، دیگر این آیه را جز همان‌گونه که فرمودید، تفسیر نمی‌کنم.»
سپس امام باقر علیه السلام به او فرمود:«ای قتاده! قرآن را تنها و تنها کسی می‌فهمد که به او خطاب شده باشد.
قرآن بر ما اهل بیت نازل شده و فقط ما قرآن و حقایق موجود در آن و تفسیرش را می‌دانیم و هر کس علم قرآن را بخواهد، باید از ما بگیرد.»
قتاده مدتی ساکت شد و سپس گفت:« به خدا من تاکنون در حضور علمای بزرگی نشسته بودم ولی این‌گونه اضطرابی به من دست نداده بود!»
امام فرمود:« می‌دانی کجا نشسته‌ای؟ در حضور کسانی نشسته‌ای که خداوند فرمود:« خانه‌هایی که خداوند اجازه فرموده تا در آنها ذکر نامش شود. آنان هر صبح و شام در آنها تسبیح او می‌کنند؛ مردانی که تجارت و خرید و فروش، از ذکر خدا و نماز و پرداخت زکات بازشان نمی‌دارد.» (سوره نور، آیه 36) ماییم آن خانه‌هایی که خداوند در این آیه فرموده است.»

قتاده پرسید:« آیا خوردن پنیر حلال است؟»
امام باقر علیه السلام تبسمی کرد و فرمود:« همه‌ی پرسش تو همین است؟!»
قتاده گفت:« چهل مسأله آماده کرده بودم تا بپرسم ولی همه را فراموش کرده‌ام.»
امام فرمود:« بله؛ خوردن پنیر جایز است.»
قتاده گفت:« گاهی در آنها از پنیرمایه‌های مُردار استفاده می‌کنند.»
امام فرمود:« مایه‌ی پنیر، رگ و خون ندارد و در آن استخوان نیست، پس اشکال ندارد. مانند مرغی که مرده باشد و تخم مرغ را از شکمش بیرون آورند. آیا آن را می‌خوری؟»
قتاده گفت:«نه.»
امام فرمود:« چرا؟»
گفت:« چون از مُردار است.»
امام فرمود:« اگر آن تخم مرغ را زیر مرغ دیگری گذاشتند و جوجه شد، آیا آن جوجه را می‌خوری؟»
گفت:«بله.»
امام فرمود:«چه چیزی تخم مرغ را حرام کرد و این جوجه را حلال؟ پنیر را از بازار مسلمین نمازخوان بخر و درباره‌ی پنیرمایه‌اش سؤال نکن؛ مگر کسی خودش به تو بگوید که فلان پنیر از مایه‌ی حرام درست شده.»

منابع:

بحار الانوار، ج 46، ص 349، ح 2.

بحار الانوار، ج 46، ص 357، ح 11.

مراجعه شود به:

مناظرات امام باقر علیه السلام



!مقدمه
« زید شحّام» می گوید: « قتاده بن دعامه» خدمت امام باقر علیه السلام رسید.

حضرت به او فرمود: « ای قتاده! آیا فقیه اهل بصره تویی؟»

عرض کرد : « اینطور می گویند.»

حضرت فرمود: « به من گفته اند که تو تفسیر قرآن می گویی.»

عرض کرد: « بله»

حضرت فرمود: « تفسیر تو از روی علم است یا جهل؟!»

عرض کرد : « نه، از روی علم است.»

سئوال امام از قتاده

حضرت فرمود: « خبر بده مرا از تفسیر قول خدای تعالی در سوره سبا که می فرماید: « و قدرنا فیها السیر سیر وا فیها لیالی و ایّاماً آمنین» (سوره سبا آیه 18) (و ما در آنها سیر و حرکت را مقدّر کردیم، در حال امن و امان، شبها و روزها در آنها سیر کنید. )»

قتاده گفت: « این آیه درباره کسی است که از خانه خود با زاد و توشه حلال و مَرکَب حلال به قصد رفتن به سوی خانه کعبه، حرکت میکند.

خداوند می فرماید: « او در امن و امان است تا به خانه خود برگردد.»

امام باقر علیه السلام فرمود: « ای قتاده! آیا شده است که کسی با زاد و راحله حلال به سوی زیارت خانه خدا بیاید و در راه، دزدان، او را بگیرند و توشه او را ببرند و او را آن چنان بزنند که دیگر نتواند به راه خود ادامه دهد و بیچاره و نابود گردد؟»

قتاده گفت: « بله»

تفسیر درست امام و نصیحت به قتاده

حضرت فرمود: « وای بر تو ای قتاده اگر قرآن را از پیش خود تفسیر کنی!» (یعنی تو که گفتی هر کس اراده این خانه کند تا موقع برگشتن در امان است، پس اینهمه دزدی ها و غارت ها در راه و در داخل شهر مکه چیست؟)

پس ای قتاده! هم خود هلاک شده ای و هم دیگران را هلاک کرده ای.

ای قتاده! این آیه در مورد کسی است که از خانه خود با زاد و راحله حلال حرکت کند و به زیارت خانه خدا بیاید و به حق ما ائمه معصومین عارف باشد و قلبش ما را طلب کند و بر سرش هوای ما باشد.

دعای حضرت ابراهیم

همانطور که خدای تعالی فرمود: « فاجعل افئده من الناس تهوی الیهم» (سوره ابراهیم آیه 37) (خدایا قلب مردم را به سوی آنان میل و رغبت عنایت کن!) در این آیه خداوند میل و هوای به سوی خانه کعبه را در نظر نگرفته والّا می فرمود: « تهوی الیه» پس ای قتاده، حضرت ابراهیم که از خدا خواست تا مردم به سوی آنها میل کنند، به خدا قسم مقصودش ما بودیم، هر کس به شوق و میل ما بیاید و حج کند، حجّش مقبول درگاه ایزدی است و الّا قبول نیست؛ و اگر چنین باشد، از عذاب جهنم در روز قیامت در امن و امان خواهد بود.

قتاده گفت: « به خدا قسم، دیگر این آیه را جز همانگونه که فرمودید، تفسیر نمی کنم»

قاعده کلی امام برای تفسیر آیات قرآن

سپس امام باقر علیه السلام یک قاعده کلی به او فرمودند: «ای قتاده! تنها و تنها قرآن را کسی می فهمد که قرآن بر او خطاب شده باشد.

قرآن به ما اهل بیت نازل شده و فقط ما قرآن و حقایق آن و تفسیرش را می دانیم و هر کس علم قرآن را بخواهد، باید از ما اخذ کند» و در روایت دیگری آمده که حضرت فرمود: « وای بر تو ای قتاده! خداوند عزّوجل عدّه ای را آفریده که بر خلقتش حجّت و دلیل اند،آنها میخهای نگهدارنده زمین اند و امر خداوند را به پا می کنند، آنان آگاه به علم الهی و برگزیدگان او هستند.»

قتاده مدتی ساکت شد و سپس گفت: « به خدا من تاکنون در حضور علمای بزرگی نشسته بودم ولی اینگونه اضطرابی بر من دست نداده بود!»

حضرت فرمود: آیا می دانی کجا هستی؟ تو در حضور کسانی هستی که خداوند فرمود: « خانه هایی که خداوند اجازه فرموده تا ذکر نامش در آنها شود که هر روز صبح و عصر در آنها تسبیح او می کنند؛ مردانی که تجارت و خرید و فروش، آنها را از ذکر خدا باز نمی دارد و از نماز و پرداخت زکات جلوگیر نیست.» (سوره نور آیه 36) ماییم آن خانه هایی که خداوند فرمود.

آیا خوردن پنیر جایز است؟

سپس قتاده پرسید: « آیا خوردن پنیر حلال است ؟» امام باقر علیه السلام تبسمی کردند و فرمودند: « تمام پرسش تو همین است؟!»

قتاده گفت: « چهل مسأله آماده کرده بودم تا بپرسم ولی فراموش کردم.»

حضرت فرمود: « خوردن پنیر جایز و حلال است.»

قتاده گفت: « گاهی در آن، از پنیر مایه های مُردار استفاده می کنند؟»

حضرت فرمود : «مایه پنیر، رگ و خون ندارد و در آن استخوان نیست، پس اشکال ندارد مانند مرغی که مرده باشد و تخم مرغ آنرا از شکمش بیرون آورند آیا آنرا می خوری»؟

قتاده گفت: « نه»

حضرت فرمود: « چرا؟»

گفت: « چون از مُردار است.»

حضرت فرمود: اگر آن تخم مرغ را زیر مرغ دیگری گذاشتند و جوجه شد، آیا از آن جوجه می خوری ؟

گفت: « بله»

حضرت فرمود: « چه چیزی تخم مرغ اول را حرام کرد و این جوجه را حلال؟ پنیر را از بازار مسلمین و نمازگزاران بخر و از اصل آن سؤال نکن مگر به تو خبر بدهند که فلان پنیر از مایه حرام درست شده.»

منابع:

بحار الانوار، ج 46، ص 349، ح 2.

بحار الانوار، ج 46، ص 357، ح 11.

مراجعه شود به:

مناظرات امام باقر علیه السلام


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 02 آذر 1383 [06:21 ]   2   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 12 مهر 1383 [12:14 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..