گرچه اساس زندگی زناشویی بر مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشهدار شود، اما گاهی اختلاف سلیقهها و یا ملاحظه بعضی از جهات موجب اختلاف در نظر میشود.
اگر در اختلافات بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و رأی مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زدهایم زیرا مرد می گوید تو باید رأی مرا بپذیری و زن میگوید نه، رأی من صحیح است و تو باید آن را بپذیری و غالبا این اختلاف حلشدنی نیست. پس باید در اختلافات و مواردی که تفاهم عملا مقدور نیست، رأی مشخص و واحدی انتخاب شود. اگر بگوئیم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب میشود که در هر مسألهای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند که مثلا امروز بالاخره در فلان مهمانی شرکت بکنیم یا نکنیم.
این راه هم عملا ناممکن است. مضافا به اینکه اختلاف را هم حل نمیکند. بنابراین باید در اختلافات یا رأی مرد انتخاب شود یا رأی زن.
خداوند در هر کدام از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده ووظائف آنان را براساس سازمان وجودی آنها معین کرده است،همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف وعواطف ظریف است وظیفه مادری و تربیت فرزند را به عهده او گذاشته شده است ،مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور،و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات وسختیهای زندگی، مسؤولیت تأمین هزینه های خانواده وهمچنین مدیریت آنرا به عهده مرد قرار داده است.
بر این اساس میفرماید: برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن هماهنگ با شوهر باشد و بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت نماید و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایستهای انجام دهد.
ملاحظه میکنید در این حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده،و نیز بر هیچ یک امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را اجبار مینماید که باید خانواده خود را اداره کنی و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیری.
در بحثهای گذشته همین مجموعه، روایات زیادی داشتیم که دلالت بر مدیریت شوهر میکرد. حتی وقتی از
رسول خدا اجازه میخواهند که
فاطمه زهرا علیهاسلام در مجلس عروسی شرکت کند، حضرت میفرماید او زوجه
علی بن ابیطالب و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود میگوید : علی جان از زمانی که با تو زندگی کردهام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.
امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق میکنند و میفرمایند بله پناه برخدا تو گرامیتر از این بوده و هستی.
مخفی نماند که در غالب این بحثها ما به اشاره ای قناعت میکنیم و طالبین باید به کتابهای مورد بحث مراجعه کنند.
منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 30.
بحار الانوار، ج 23، ص 240.
بحار الانوار، ج 43، ص 191.
مراجعه شود به:
وظایف مشترک زن و شوهر