گرچه اساس زندگی زناشویی بر مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشهدار شود، اما گاهی اختلاف سلیقهها و یا ملاحظه بعضی از جهات موجب اختلاف در نظر میشود.
اگر در اختلافات بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و رای مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زدهایم زیرا مرد می گوید تو باید رای مرا بپذیری و زن میگوید نه، رای من صحیح است و تو باید آن را بپذ یری و غالبا این اختلاف حلشدنی نیست. پس باید در اختلافات و مواردی که تفاهم عملا مقدور نیست، رای مشخص واحدی انتخاب شود. اگر بگوئیم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب میشود که در هر مسالهای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند که مثلا امروز بالاخره در فلان مهمانی شرکت بکنیم یا نکنیم.
این راه هم عملا ناممکن است. مضافا به اینکه اختلاف را هم حل نمیکند. بنابراین باید در اختلافات یا رای مرد انتخاب شود یا رای زن.
خداوند اعلی در هر کدام از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده و آنها را مجهز به سلاحی فرمود که در زندگانی به آنها بیشتر نیاز دارند. مرد با توجه به وظیفهاش از کسب علم و کسب مال و دادوستد و برخورد با مردم کوچه و بازار باید مجهز به عقل و درایت بیشتری باشد؛ همچنان که زن باید با توجه به وظیفهاش از خانهداری و تربیت فرزند و شوهرداری مجهز به احساس و عاطفه لطیفتری باشد. لذا خداوند عقل مرد را قویتر و احساس و عواطفش را ضعیف تر نسبت به زن قرار داده است.
بر این اساس میفرماید: برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن مطیع شوهر باشد و بر عهده مرد است که از اهل و عیال خود محافظت نماید و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایستهای انجام دهد.
ملاحظه میکنید در این حکم حق هر کس داده شده و هیچکدام از طرفین ضایع نشدهاند؛ زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را اجبار مینماید که باید عیالات خود را اداره کنی و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیری.
در بحثهای گذشته همین مجموعه، روایات زیادی داشتیم که دلالت بر قیومیت شوهر میکرد. حتی وقتی از
رسول خدا اجازه میخواهند که
فاطمه زهرا علیهاسلام در مجلس عروسی شرکت کند، حضرت میفرماید او زوجه
علی بن ابیطالب و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود میگوید : علی جان از زمانی که با تو زندگی کردهام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.
امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق میکنند و میفرمایند بله پناه برخدا تو گرامیتر از این بوده و هستی. رسول خدا فرمود: اگر میخواستم امر کنم که کسی بر کسی سجده کند هر آینه فرمان میدادم که زنان بر شوهران خود سجده نمایند. (یعنی زنان باید به این اندازه مطیع باشند تا زندگی آنها به گرمی و محبت بگذرد.) مخفی نماند که در غالب این بحثها ما به اشاره ای قناعت میکنیم و طالبین باید به کتابهای مورد بحث مراجعه کنند.
منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 30.
منابع:
بحار الانوار، ج 23، ص 240.
منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 191.