تاریخچه ی:
قیومیت شوهر بر زن
تفاوت با نگارش: 6
- | گرچه اساس زندگی زناشویی بر مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشهدار شود، اما گاهی اختلاف سلیقهها و یا ملاحه بعضی از جهات موجب اختلاف در نظر میشود. |
+ | اگرچه زندگی زناشویی بر اساس مهر و محبت و تفاهم است و زن و شوهر نباید بگذارند که این محبت خدشهدار شود، اما گاهی اختلاف سلیقهها یا برخی ملاحظهها موجب اختلاف میشود. اگر در موارد اختلاف بگوییم حما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و نظر مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زدهایم زیرا مرد میگوید تو باید نظر مرا بپذیری و زن میگوید نه، نظر من صحیح است و تو باید آن را بپذیری، و غالبا این اختلاف حلشدنی نیست. پس باید در موارد اختلافات، نظر مشخصی انتخاب شود. اگر بگوییم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب میشود که در هر مسألهای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند. بنابراین باید در اختلافات یا نظر مرد انتخاب شود یا نظر زن. />خداوند در هر یک از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده و وظائف آنان را بر اساس سازمان وجودی آنها معین کرده است. همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف و عواطف ظریف است و وظیفه مادری و تربیت فرزند را بر عهده دارد، مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور، و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات و سختیهای زندگی، مسؤولیت تأمین هزینههای خانواده و مدیریت آن را بر عهده دارد. بر این اساس معصومین میفرمایند برای ایجاد آرامش ر ه بیشتر، زن است که باید با شوهر هماهنگ باشد و از سوی دیگر، بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت کند و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایستهای انجام دهد. در این حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده، و نیز بر هیچ یک، امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را وا میدارد که خانواده خود را اداره کند و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیرد. وقتی از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) اجازه میخواهند که ((حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام|فاطمه زهرا علیهاسلام)) در مجلس عروسی شرکت کند، پیامبر میفرماید او زن ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابیطالب)) و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود میگوید:«علی جان، از زمانی که با تو زندگی کردهام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم.» امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق میکند و میفرماید:«بله، تو گرامیتر از این بوده و هستی.» |
- | اگر در اختلافات بگوییم حتما زن و شوهر باید به تفاهم برسند و رأی مشترکی پیدا کنند در واقع اختلاف را دامن زدهایم زیرا مرد می گوید تو باید رأی مرا بپذیری و زن میگوید نه، رأی من صحیح است و تو باید آن را بپذیری و غالبا این اختلاف حلشدنی نیست. پس باید در اختلافات و مواردی که تفاهم عملا مقدور نیست، رأی مشخص و واحدی انتخاب شود. اگر بگوئیم این شخص، غیر از زن و شوهر باشند موجب میشود که در هر مسألهای زن و شوهر راهی کوچه و بازار شوند و در پی قاضی و مشاور بگردند که مثلا امروز بالاخره در فلان مهمانی شرکت بکنیم یا نکنیم. | |
- | این راه هم عملا ناممکن است. مضافا به اینکه اختلاف را هم حل نمیکند. بنابراین باید در اختلافات یا رأی مرد انتخاب شود یا رأی زن. | |
- | خداوند در هر کدام از زن و مرد قوا و صفاتی آفریده ووظائف آنان را براساس سازمان وجودی آنها معین کرده است،همان گونه که زن مظهر احساسات لطیف وعواطف ظریف است وظیفه مادری و تربیت فرزند را به عهده او گذاشته شده است ،مرد نیز به جهت قوای خاص خودش و صلابت و تدبیر امور،و توان بیشتر در مواجهه با مشکلات وسختیهای زندگی، مسؤولیت تأمین هزینه های خانواده وهمچنین مدیریت آنرا به عهده مرد قرار داده است. | |
- | بر این اساس میفرماید: برای ایجاد آرامش هر چه بیشتر، زن هماهنگ با شوهر باشد و بر عهده مرد است که از خانواده خود محافظت نماید و وظیفه سرپرستی آنها را به نحو شایستهای انجام دهد. | |
- | ملاحظه میکنید در این حکم هیچ حقی از طرفین تضییع نشده،و نیز بر هیچ یک امری فراتر از طاقت تحمیل نشده است، زیرا خداوند بار مسئولیت و سرپرستی را از اول بر عهده زن قرار نداده است. بلکه مرد را اجبار مینماید که باید خانواده خود را اداره کنی و امور زندگی آنها را از همه جهت به عهده بگیری. | |
- | در بحثهای گذشته همین مجموعه، روایات زیادی داشتیم که دلالت بر مدیریت شوهر میکرد. حتی وقتی از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) اجازه میخواهند که ((حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام|فاطمه زهرا علیهاسلام)) در مجلس عروسی شرکت کند، حضرت میفرماید او زوجه ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی بن ابیطالب)) و به فرمان اوست. فاطمه علیهاسلام هم در وصیت خود میگوید : علی جان از زمانی که با تو زندگی کردهام هرگز بیاد نداری و سابقه نداشته که در امری با تو مخالفت کرده باشم. | |
- | امیرالمومنین علیه السلام هم تصدیق میکنند و میفرمایند بله پناه برخدا تو گرامیتر از این بوده و هستی. | |
- | مخفی نماند که در غالب این بحثها ما به اشاره ای قناعت میکنیم و طالبین باید به کتابهای مورد بحث مراجعه کنند. | |
| منابع: | | منابع: |
| بحار الانوار، ج 43، ص 30. | | بحار الانوار، ج 43، ص 30. |
| بحار الانوار، ج 23، ص 240. | | بحار الانوار، ج 23، ص 240. |
| بحار الانوار، ج 43، ص 191. | | بحار الانوار، ج 43، ص 191. |
| مراجعه شود به: | | مراجعه شود به: |
| ((وظایف مشترک زن و شوهر)) | | ((وظایف مشترک زن و شوهر)) |