تاریخچه ی:
قضاوت واقعی با دعای پیامبر
حضرت علی علیه السلام می فرماید: رسول خدا ‹صلی الله علیه وآله› مرا برای قضاوت به یمن فرستاد به پیامبر گفتم: مرا برای قضاوت مأموریت می دهی در حالی که من جوانم و آگاه به قضاوت نیستم؟
حضرت علی علیه السلام فرمود: پیامبر خدا به سینه من زد و در حقم چنین دعا کرد[ اللهم اهد قلَبه و ثبتِ لسانَه ]، (بار پروردگارا دل او را هدایت کن و زبانش را استوار و پایدار بگردان) سوگند بخدایی که دانه را شکافت پس از دعای پیامبر هیچگاه در داوری و قضاوت میان دو نفر شک و تردید نکردم.
منابع:
بحارالانوار، ج 40، ص 177، حدیث61 -------- کشف الغمه
مراجعه شود به:
((رابطه علی علیه السلام با پیامبر))
((قضاوت درباره زن و شوهر که مادر و فرزند بودند))
((قضاوت بر اساس قانون مایعات))
((نجات دادن زنی از سنگسار شدن))
((تازیانه بر قنبر))
((اختلاف گواهان))
((قاطعیت در ضمن رأفت اسلامی))
((شرابخور نا آگاه))
((حد زدن بر نجاشی شاعر))
((فرار شاهدها))
((قطع دست دزد سابقه دار))
((بریدن دست دزد و شفاى او با دعاى حضرت -دست قطع شده ))
((اعتراف از روی ترس))
((راهنمائی کردن عثمان))
((همسران یک مرد))
((راهنمایی کردن عمر))
((مادران دختر و پسر))
((زنده پس از قصاص))
((زن سه طلاقه))
((قضاوت میان عمر و شتر فروش))
((سه مرتبه دزدی))
((حکم زنای غیر محصنه))
((انکار فرزند))
((خرما در دهان همسر))
((معنای بنده قدیمی در وصیت متوفی))
((معنای سهم در وصیت متوفی))
((تعیین میزان وصیت متوفى ))
((غریق در فرات))
((قضاوت بین دو میزبان))
((نوزاد عجیب الخلقه))
((دو مادر و یک فرزند))
((کودک سقط شده))
((زن دیوانه و حد الهی))
((اجرای حد شرابخوار))
((دو مرد فریبکار))