تاریخچه ی:
قرائت قرآن
تفاوت با نگارش: 11
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | ~~F50CB0:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: ::__~~53EB43:بسم الله الرحمن الرحیم~~__::
::__~~F57F0C:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: |
+ | ~~556936:::__اَعوذُ بِاللهِ مِنَ اشِّیطانِ الرَّجیم~~__:: ::__~~ABCA69:بسم الله الرحمن الرحیم~~__:: ::__~~556936:اَفْضَلُ الْعِبادةِ قِرائةُ الْقُران~~__:: |
| رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. | | رسول خدا (ص) فرمودند: نیکوترین عبادت و بندگی، خواندن قرآن است. |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. | | ((قرآن)) اولین مرجع و منبع دستورات و تعالیم ((اسلام)) است؛ و ما برای دستیبای به این تعالیم گهربار و فهم مطالب آن جهت اجرای خواستهایش بایستی که علوم مربوط به آن را در همه ی زمینه ها تا حد توان بیاموزیم. |
| در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. | | در این راه گام اول آنست که قرآن را به صورت صحیح تلاوت کنیم. یعنی در ابتدا باید تلفظ صحیح الفاظ و عبارات را به کار بندیم. زیرا همه ی ما وظیفه داریم که این کلام مقدس را به همان صورت که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم)) (صل الله علیه واله) به ما رسیده قرائت کنیم. |
| !تاریخچه | | !تاریخچه |
| در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. | | در ارتباط با نقطه آغاز تعلیم قرائت قرآن، تاریخ حاکی از این است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) __مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت و حفظ و تمرین آن__ به وجود آمد که شخص ایشان بر آن نظارت داشته و مردم را به فراگیری قرائت و حفظ آیات کلام الله تشویق و ترغیب می فرمودند، تا حدی که گاهی از اصحاب خویش می خواستند که برای آن حضرت ((قرآن)) بخوانند. |
| مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. | | مسلمانان از همان ابتدا در صدد بودند که الفاظ و کلمات قرآن را عیناً و به دون کم و زیاد به همان قسمی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول اکرم (ص))) شنیده بودند بر زبان جاری کنند. بدین ترتیب ((علم قرائت)) شکل گرفت. |
| علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. | | علم قرائت عبارت است از بیان طریقه خواندن قرآن، مطابق قرائت ((قراء سبعه| قاریانی)) که سند قرائت آنها به رسول اکرم (ص) منتهی می شود. و فایده این علم هم نیکو و زیبا خواندن قرآن به کیفیت مذکور است. |
| ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. | | ((علم تجوید)) هم ناشی و زائیده ی علم قرائت است و تعریف آن قواعد کلی است که از قرائت ((قراء سبعه |قراء)) استنباط شده و تدوین گردیده است. و درباره مخارج حروف، صفات حروف و دیگر دستورات تلاوت قرآن مجید (ادغام، اظهار و …) بحث می کند. |
| این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. | | این نکته قابل ذکر است که آموختن قواعد به تنهایی شرط لازم برای یاد گرفتن تجوید است ولی شرط کافی نیست؛ بلکه تمرین زیاد یافته ها و آموخته ها و بکار بردن آنها در هنگام قرائت قرآن در تأمین این هدف نقش بسزایی دارد. |
| !طبقه بندی | | !طبقه بندی |
- | شاخه های قرائت قرآن |
+ | شاخه های قرائت قرآن را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد. |
| *((علم قرائت)) | | *((علم قرائت)) |
- | #((مراتب قرائت)) |
+ | __الف__- ((مراتب قرائت)) |
| ##((ترتیل)) | | ##((ترتیل)) |
| ##تحقیق | | ##تحقیق |
| ## تحدیر (حَدر) | | ## تحدیر (حَدر) |
| ##تدویر | | ##تدویر |
- | #((اختلاف قرائت)) |
+ | __ب__- ((اختلاف قرائت))
|
| ##((علت اختلاف قرائت)) | | ##((علت اختلاف قرائت)) |
| ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) | | ##((قاریان و راویان اختلاف قرائت)) |
| + |
| + | |
| + | | 1 |
| + | | __ابن عامر__ (ابو عمران عبدالله ابن عامر دمشقی) متوفی به سال 118 هجری |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | | راوی اول |
| + | | هشام (ابن عمار ابن نصیر) |
| + | |
| + | |
| + | | راوی دوم |
| + | | ابن ذَکْوان (ابو عمرو عبدالله ابن احمد) |
| + | |
| + | |
| + | | 2 |
| + | | __ابن کثیر__ (عبدالله ابن کثیر مکی) متوفی به سال 120 هجری |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | بَزْی (احمد ابن محمد ابن عبدالله) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | قُنّبُل (محمد ابن عبدالرحمن) |
| + | |
| + | |
| + | | 3 |
| + | | __اَبو عَمْرْو__ (ابو عمرو ابن علاء بَصْری) متوفی به سال 154 هجری |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | دوُری (حفص ابن عمرو) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | سوسی (ابو شعیب صالح ابن زیاد) |
| + | |
| + | |
| + | | 4 |
| + | | __حمزه __(ابو عمّاره حمزة ابن حبیب زیات کوفی) متوفی به سال 156 هجری |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | خَلَف (ابو محمد اسدی ابن هُشام) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | ابو عیسی (خلّاد ابن خالد صوفی) |
| + | |
| + | |
| + | | 5 |
| + | | __عاصم __(ابوبکر عاصم ابن ابی النّجُود کوفی) متوفی به سال 128 هجری |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | حفص (ابو عمرو حفص ابن سلیمان) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | ابوبکر (شعبة ابن عیاش سالم) |
| + | |
| + | |
| + | | 6 |
| + | | __کسائی __(ابوالحسن علی ابن حمزة کسائی) متوفی به سال 189 هجری |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | حفصِ الّدوری (حفص ابن عمرو) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | ابوالحارث (لیث ابن خالد) |
| + | |
| + | |
| + | | 7 |
| + | | __نافع __(ابو عبدالله نافع ابن ابی ندیم مدنی اصفهانی) متوفی به سال 169 هجری |
| + | |
| + | |
| + | | اول |
| + | | وَرش (عثمان ابن سعید) |
| + | |
| + | |
| + | | دوم |
| + | | قالون (عیسی ابن مینا) |
| + | |
| + | | |
| + | |
| *احکام قرائت یا ((تجوید)) | | *احکام قرائت یا ((تجوید)) |
- | # ((قواعد علمی «قرا قر»| قوع لمی)) ## ((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) ##((مار حروف «ر رن»| ار حروف)) ## ((صفات حروف «را ر»| فات ف)) #((قاع ویی)) ##حروف تهی یا ((البای عی)) ##((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) ##((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) ###((ادغام)) |
+ | __الف__- ((قواعد علمی)) /> #((حروف تهجی)) یا لفای عربی ##((حروف شمسی و قمری|رف شمسی)) ##((حروف شمسی و قمری|حروف قمری)) ##((حروف مقعه)) ##روف ولی #((مخارج حروف)) ##((شناخت دندان ها «قرائت قرآن»| شناخت دندان ها)) ###ثنایا ###رَباعیات ###اَنیاب ###اَضراس ###ضواحک ###طواحن ###نواجذ ##((موضع دستگاهه تکلم)) ###حروف لقی />###حروف هوی ###حروف ی />###حرف ضری ###حروف لثوی ###حروف نطعی />###حرف ولقی ###حروف اسلی ###حروف فوی (شفهی) #((صفات حروف)) ## صفات ذاتی حروف ::||1| جهر| خلاف () |2| َمس:: 3| شَدَه| خلاف (ضد) |4| رَاه 5| ستعلا| خلاف (ضد) |6| استفال />7|با |خلاف (ضد) |8| انفتاح ::9|اصمات| خلاف (ضد) |10|اذلاق||:: ##صات عرضی وف ###صفی ###قلقله ###لین ###انحراف />###تکیر />###تفشی ###استطال
__ب__- ((قواع جویدی)) #((علامت ها «قرائت قرآن»| علامت ها)) #((احکام تجوید «قرائت قرآن»| احکام تجوید)) ##((ادغام «تجوید»|ادغام)) ###انواع ادغام ##((تفخیم و ترقیق)) ##((احکام مد «قرائت قرآن»|احکام مد)) ###مد متصل ###مد منفصل ###مد بدل ###مد لازم ###مد سکون عارضی ###مد لین ##((احکام تاء تانیث)) __ة__ ##((احکام هاء ضمیر)) ###اشباع ###بلااشباع ##((احکام لام)) ##((احکام راء)) ##((احکام میم ساکن)) ##((احکام تنوین و نون ساکن)) ###ادغام ###اظهار ###ابدال ###اخفاء ##((احکام غنه)) ##((احکام وقف «قرائت قرآن»|احکام وقف)) ###علائم وقف ###((سکته «قرائت قرآن»|سکته)) |
| !همچنین ببینید | | !همچنین ببینید |
- | *((رات و در آن)) |
+ | *((اام رضا لیه ال و ق قرآن)) |
| *((آداب قرائت قرآن)) | | *((آداب قرائت قرآن)) |
| !منابع | | !منابع |
| *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) | | *((تهذیب القرائه)) تالیف استاد ((ابراهیم پورفرزیب)) (مولائی) |
- | *((تجوید قرآن محمدی)) (ص) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) *((حلیه القرآن)) قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده |
+ | *((تجوید قرآن محمدی (ص))) تالیف استاد ((سید میرزا علی رحیمی)) *حلیه القرآن قواعد تجوید به ((روایت حفص از عاصم)) تالیف استاد سید محسن موسوی بلده |
| *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. | | *و دیگر کتب تجوید که به دست پرتوان نگارندگان علم تجوید و قرائت نگاشته شده است. |