منو
 کاربر Online
1143 کاربر online
تاریخچه ی: فضل بن شاذان و دلایل امامت امام علی علیه السلام

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2


فضل بن شاذان یکی از اصحاب دانشمند حضرت رضا علیه السلام بود و در تاریخ، روایات زیادی از امام به وسیله‌ی او ثبت شده است.

از فضل بن شاذان پرسیدند:
چه دلیلی بر امامت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام وجود دارد؟
فضل گفت:« هم در کتاب خدا، هم در سنت رسول خدا و هم در اجماع مسلمین دلیل وجود دارد.در کتاب خدا آمده است:
یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ....
ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید.» (آیه 59 سوره نساء)

اولی الامر کیانند
بعضی می‌گویند منظور، امیران لشگرند.
بعضی می‌گویند علما
عدّه ای می‌گویند سرپرستان مردم
بعضی هم می‌گویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و فرزندانش هستند.

حرف هر یک از اینها را قبول کنیم، باز علی بن ابیطالب اولی الامر است زیرا همه می‌دانند او هم امیر و فرمانروای لشگر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. به هر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است.

img/daneshnameh_up/2/26/ali.jpg

در زندگی پیامبر هم موارد فراوانی به چشم می‌خورد که رسول خدا امام علی را قاضی و حَکَم قرار داده است.
مثلاً در ماجرای یمن، به او اختیارات فراوان داد یا او را برای ابلاغ سوره برائت به مکّه فرستاد. رسول خدا هر گاه به جایی می‌رفت، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب می‌فرمود و با او رفتاری داشت که با هیچ‌یک از دیگر مسلمان‌ها نداشت.

اجماع مسلمین هم آن است که علی علیه السلام بالاخره زمانی امام بوده و همه‌ی فرقه‌های اسلامی معتقدند که او عادل بوده است.
ولی در این دو خصوصیت، مسلمین بر هیچ‌کس دیگر از خلفا اجماع ندارند.


منابع:
بحارالانوار 10/ 324/ 8





مقدمه

یکی از اصحاب دانشمند حضرت رضا «علیه السلام» فضل بن شاذان است که روایات زیادی از آن حضرت نقل کرده است.

دلیل امامت امیرالمومنین

سید مرتضی (رحمه الله علیه) میفرماید از فضل بن شاذان پرسیدند: چه دلیلی بر امامت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) وجود دارد؟ فضل گفت: دلیل آن کتاب خدا و سنت رسول خدا و اجماع مسلمین است.

در کتاب خدا آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید، اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از رسول خدا و اولی الامر از خودتان (59 نساء) حال باید ببینیم اولی الامر کیانند. بعضی میگویند آنها امیران لشگرند.

معنای اولی الامر

بعضی میگویند آنها علماءاند. عدّه ای میگویند آنها سرپرستان مردم اند که امر و نهی میکنند. بعضی هم میگویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و امامان از فرزندان او هستند. ملاحظه میکنید که به قول هر یک از اینها اعتماد کنیم، علی بن ابیطالب اولی الامر است زیرا همه میدانند امیرالمؤمنین هم امیر و فرمانروای لشکر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. بهر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است.

امیرالمومنین بعنوان قاضی و حکم

اما در سنت رسول خدا، فراوان به چشم می خورد که رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) امیرالمؤمنین را قاضی و حَکَم قرار دادند. مثلاً در مسأله یمن به آن حضرت اختیارات فراوان دادند یا آن حضرت را برای ابلاغ سوره برائت به مکّه فرستادند. هر گاه رسول خدا به جایی می رفتند، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب میفرمودند. به هر حال رسول خدا با آن حضرت رفتاری میکرد که با احدی از مسلمانها نمیکرد.

اجماع مسلمین

و امّا اجماع مسلمین آن است که بالاخره امیرالمؤمنین در یک زمانی امام بر حق بوده است. ولی در مورد غیر ایشان، اجماع مسلمین بر هیچکس نیست. همچنین اجماع امّت است که امیرالمؤمنین برای امامت و ولایت صالح بوده اند و این اجماع برای هیچکس دیگر نیست و نیز اجماع مسلمین است که امیرالمؤمنین عادل بوده است. بعضی تعبیر به عصمت کرده اند و بعضی تعبیر به عدل و نیکوکاری و تقوا. پس به هر حال همه مسلمانها امیرالمؤمنین را عادل میدانند و این اجماع هم در مورد هیچکس دیگر نیست.


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [07:28 ]   9   محمد ورهرام      جاری 
 شنبه 31 تیر 1385 [07:22 ]   8   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 شنبه 02 مهر 1384 [09:53 ]   7   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   5   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:42 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [07:21 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 آبان 1383 [10:09 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 شنبه 30 خرداد 1383 [08:21 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..