منو
 کاربر Online
751 کاربر online
Lines: 1-23Lines: 1-28
 V{maketoc} V{maketoc}
-!مقدمه 
-یکی از اصحاب دانشمند ((حضرت امام رضا علیه السلام|حضرت رضا علیه السلام)) فضل بن شاذان است که روایات زیادی از آن حضرت نقل کرده است.  
-!لیل مت امیالمومنین />((سید مرتضی)) (مه الله لیه) میفمای از فضل بن شاذا پرسیدند: چه دلیلی بر امامت ((حضرت امیرالممنین لی علیه السلام|میرلمؤمنین لی ن ابیطالب)) (علیه السلام) وود دارد؟ ضل گفت: دلیل ن کتا خا و نت ((رت محمد مفی ی اله لیه و له|رسول خدا)) و مع ممین است. +فل اان یکی اا دانشند ((حضرت امام ض علیه السلام|ضر ا علیه السلام)) ود د تایخ رویات یدی ا ه ویله‌ی او د است.
-!منای الی الامر
در کتاب خدا آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید، اطاعت کنید ز ا و ااع ید ا رول دا و اولی الامر وان (59 س) ح ای ببینی اولی الامر کیانند. ضی میگوند ها ایرا رن.
+از فضل بن شاذان پرسیدند:
چه دلیلی بر ا
ممت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علی بن ابیطاب علیه السلام)) وجود دارد؟
فضل گفت:« هم در کتاب خدا، هم در سنت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) و هم در اجماع مسلمین دلیل وجود دارد.در کتاب خدا آمده است:
~~green:یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ....
ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید (یه 59 وه نساء) ~~
__ ا
ولی المر کیانند__
=== ب
عی می‌یند منظور، امیان لشگرن.
بعضی می‌گ
ویند علما
دّه ای می‌گویند سرپرستان مردم
بعضی هم می‌گویند
اولی الامر، لی ن بیطالب و فندانش سن. ===
ح ه یک از اینه را قبول کنیم، باز ''===علی بن ابیطاب اولی الامر==='' است زیرا همه می‌دانند و هم میر و فرمانروای لشگر بوده است هم عالم و فرزانه بوده و هم ررست مردم. به هر حال ا اولی الامر است طب یه مباره قرآن طاعت از او واجب است.
-بعضی میگویند آنها علماءاند. عدّه ای میگویند آنها سرپرستان مردم اند که امر و نهی میکنند. بعضی هم میگویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و امامان از فرزندان او هستند. ملاحظه میکنید که به قول هر یک از اینها اعتماد کنیم، علی بن ابیطالب اولی الامر است زیرا همه میدانند امیرالمؤمنین هم امیر و فرمانروای لشگر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. بهر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است. +{picture=ali.jpg height=300width=250 align=left}
-!میرلمومنین بعوا قی حکم />اما در سنت رسول خدا، فراوان به چشم می خورد که رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) امیالمؤمنین را قاضی و حَکَم قرار داد. مثلاً در مله یمن به حضرت اختیارات فراوان دادند یا حضرت را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستادند. هر گاه رسول خدا به جایی می رفتند، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب میفرمودند. به هر حال رسول دا با آ حضرت رفتاری میک که با ادی ز مسلمانها نمیک.

!اجماع مسلمین /> امّا ((اجماع)) مسلمین آن است که الاخره امیالمؤمنی در یک زمای ام ب ح بوده ا. لی ر مورد غیر ایشان اجماع مسلمین ب هیچکس یست. همچین اجع اّت است که امرامؤمنین برای اممت و ولایت صاح بوده اند و این اجماع رای یچکس دیگر نیت و نیز اجماع مسلمین است که ایرالمؤمنین عادل بوده است. بعضی تعبیر ه عصمت کرده اند و بعضی تعبیر ب عدل و نیکوکی و ((قوی؛ملاک برت|تقوا)).
پس به هر حال همه
مسلمانها میرامؤمنی ا عادل میانن این اجماع م د مورد یکس دیگر نیست.
+ر ندگی یا م موارد فراوانی به چشم میخورد که رسول خدا امام لی را قاضی و حَکَم قرار داد ست.
مثلاً در مرای یمن، به اختیارات فراوان داد یا را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستاد. رسول خدا هر گاه به جایی میرفت، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب مفرمود و ا ا رفتاری شت که با هیچ‌یک ا دیگ مسلمانها نشت.
===
((اجماع)) مسلمین م آن است که لی لی اام با مان امام بوه همی های الای معدن که ا عادل بوده است. />ولی ر ای دو ویت، مسلمین ر ی‌ک دیر ا خلا اجماع درند. ===
 منابع: منابع:
 بحارالانوار 10/ 324/ 8 بحارالانوار 10/ 324/ 8

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 31 تیر 1385 [07:28 ]   9   محمد ورهرام      جاری 
 شنبه 31 تیر 1385 [07:22 ]   8   محمد ورهرام      v  c  d  s 
 شنبه 02 مهر 1384 [09:53 ]   7   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:43 ]   5   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 جمعه 23 بهمن 1383 [14:42 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 17 بهمن 1383 [07:21 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 آبان 1383 [10:09 ]   2   نفیسه ناجی      v  c  d  s 
 شنبه 30 خرداد 1383 [08:21 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..