تاریخچه ی:
فضل بن شاذان و دلایل امامت امام علی علیه السلام
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | !مقدمه | |
- | یکی از اصحاب دانشمند ((حضرت امام رضا علیه السلام|حضرت رضا علیه السلام)) فضل بن شاذان است که روایات زیادی از آن حضرت نقل کرده است. | |
- | !لیل مت امیالمومنین />((سید مرتضی)) (مه الله لیه) میفمای از فضل بن شاذا پرسیدند: چه دلیلی بر امامت ((حضرت امیرالممنین لی علیه السلام|میرلمؤمنین لی ن ابیطالب)) (علیه السلام) وود دارد؟ ضل گفت: دلیل ن کتا خا و نت ((رت محمد مفی ی اله لیه و له|رسول خدا)) و مع ممین است. |
+ | فل اان یکی اا دانشند ((حضرت امام ض علیه السلام|ضر ا علیه السلام)) ود د تایخ رویات یدی ا ه ویلهی او د است. |
- | !منای الی الامر در کتاب خدا آمده است: ای کسانی که ایمان آورده اید، اطاعت کنید ز ا و ااع ید ا رول دا و اولی الامر وان (59 س) ح ای ببینی اولی الامر کیانند. ضی میگوند ها ایرا رن. |
+ | از فضل بن شاذان پرسیدند: چه دلیلی بر اممت ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علی بن ابیطاب علیه السلام)) وجود دارد؟ فضل گفت:« هم در کتاب خدا، هم در سنت ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا)) و هم در اجماع مسلمین دلیل وجود دارد.در کتاب خدا آمده است: ~~green:یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم .... ای کسانی که ایمان آورده اید، از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید.» (یه 59 وه نساء) ~~ __ اولی المر کیانند__ === بعی مییند منظور، امیان لشگرن. بعضی میگویند علما دّه ای میگویند سرپرستان مردم بعضی هم میگویند اولی الامر، لی ن بیطالب و فندانش سن. === ح ه یک از اینه را قبول کنیم، باز ''===علی بن ابیطاب اولی الامر==='' است زیرا همه میدانند و هم میر و فرمانروای لشگر بوده است هم عالم و فرزانه بوده و هم ررست مردم. به هر حال ا اولی الامر است طب یه مباره قرآن طاعت از او واجب است. |
- | بعضی میگویند آنها علماءاند. عدّه ای میگویند آنها سرپرستان مردم اند که امر و نهی میکنند. بعضی هم میگویند اولی الامر، علی بن ابیطالب و امامان از فرزندان او هستند. ملاحظه میکنید که به قول هر یک از اینها اعتماد کنیم، علی بن ابیطالب اولی الامر است زیرا همه میدانند امیرالمؤمنین هم امیر و فرمانروای لشگر بوده است، هم عالم و فرزانه بوده و هم سرپرست مردم. بهر حال او اولی الامر است و طبق آیه مبارکه قرآن اطاعت از او واجب است. |
+ | {picture=ali.jpg height=300width=250 align=left} |
- | !میرلمومنین بعوا قی حکم />اما در سنت رسول خدا، فراوان به چشم می خورد که رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) امیالمؤمنین را قاضی و حَکَم قرار داد. مثلاً در مله یمن به حضرت اختیارات فراوان دادند یا حضرت را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستادند. هر گاه رسول خدا به جایی می رفتند، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب میفرمودند. به هر حال رسول دا با آ حضرت رفتاری میک که با ادی ز مسلمانها نمیک.
!اجماع مسلمین /> امّا ((اجماع)) مسلمین آن است که الاخره امیالمؤمنی در یک زمای ام ب ح بوده ا. لی ر مورد غیر ایشان اجماع مسلمین ب هیچکس یست. همچین اجع اّت است که امرامؤمنین برای اممت و ولایت صاح بوده اند و این اجماع رای یچکس دیگر نیت و نیز اجماع مسلمین است که ایرالمؤمنین عادل بوده است. بعضی تعبیر ه عصمت کرده اند و بعضی تعبیر ب عدل و نیکوکی و ((قوی؛ملاک برت|تقوا)). پس به هر حال همه مسلمانها میرامؤمنی ا عادل میانن این اجماع م د مورد یکس دیگر نیست. |
+ | ر ندگی یا م موارد فراوانی به چشم میخورد که رسول خدا امام لی را قاضی و حَکَم قرار داد ست. مثلاً در مرای یمن، به اختیارات فراوان داد یا را برای ابلاغ سوره برائت به ((مکه|مکّه)) فرستاد. رسول خدا هر گاه به جایی میرفت، امیرالمؤمنین را به جای خود نصب مفرمود و ا ا رفتاری شت که با هیچیک ا دیگ مسلمانها نشت. === ((اجماع)) مسلمین م آن است که لی لی اام با مان امام بوه همی های الای معدن که ا عادل بوده است. />ولی ر ای دو ویت، مسلمین ر یک دیر ا خلا اجماع درند. === |
| منابع: | | منابع: |
| بحارالانوار 10/ 324/ 8 | | بحارالانوار 10/ 324/ 8 |