منو
 کاربر Online
741 کاربر online
تاریخچه ی: فرهنگ اصطلاحات و واژگاه سینمایی( ن)

{FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000

~|~
~W:85% ~cs:3 @#17: ~~brown:ناتورالیسم( Naturalism )~~#@
در عرصه ادبیات و رمان ، __ناتورالیسم __نوعی رئالیسم افراطی است که زندگی تلخ آدم هایی را که از نظر روحی ، ظاهرا تک بعدی هستند ، به تصویر می کشد. در واقع این دیدگاه از فلسفه سربرآورده. در فلسفه ، ناتورالیسم به مکتبی گفته می شود که معتقد است ، همه پدیده های طبیعی بر اساس اصول و قوانین علمی قابل تبیین هستند و در رمان به برخورد علمی با شخصیت گرایش دارد ، به ویژه اینکه سرنوشت هر فرد تنها به مدد اراده او شکل نمی گیرد بلکه مسائلی مانند توارث و محیط هم در آن دخیل است. ((امیل زولا ))، نویسنده فرانسوی شاخص ترین چهره این مکتب در ((ادبیات)) است.
این نوع ادبیات تاثیر خاصی بر سینما برجای گذاشت برای مثال برخی از فیلم های گانگستری و آثار متعلق به ((فیلم نوار)) __(Noir - Film )__ را به خاطر دیدگاه یکسویه شان از سرشت بشر در جامعه ای تلخ و سیاه ، می توان ناتورالیستی نامید.


@#17: ~~brown:نئورئالیسم( Neorealism )~~#@
جنبشی در سینمای __ایتالیا__ که بیشتر واکنشی بود به محدودیت های هنری و فرهنگی اعمال شده بر صنعت سینما و سایر جنبه های فرهنگی در زمان حاکمیت __فاشیسم__ و برگرفته از وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی این کشور در دوران جنگ جهانی دوم و بلافاصله سال های پس از آن ، که اوضاع سیاسی نابسامان و اوضاع اقتصادی بسیار بد بود و فقر و بیکاری سراسر ایتالیا را فرا گرفته بود.
از جمله ویژگی های این گونه فیلم ها می توان به این موارد اشاره کرد : ماجراهایی برگرفته از مشکلات و ویژگی زندگی روزمره مردم ، استفاده از فضاهای واقعی و رئالیستی ، حرکت دوربین های ساده و تدوین های ساده و عاری از پیچیدگی و ... . از چهرهای شاخص این جنبش می توان به ((چزاره زاواتینی)) __( Cesare Zavattini ) __، ((ویتوریو دسیکا)) __(Vittorio De Sica )__ ، ((روبرتو روسلینی)) __( Roberto Rossellini )__ و ((لوکینو ویسکونتی)) __( Luchino Visconti )__ نام برد. از فیلم های مهم این جنبش نیز می توان به ((دزد دوچرخه ( 1948 ) )) ساخته __ویتوریو دسیکا__ ، ((رم شهر بی دفاع)) __( 1945- Rome, Open City )__ ساخته __روبرتو روسلینی__ و ((زمین می لرزد)) __( 1948- The Earth Trembles)__ ساخته __لوکینو ویسکونتی__ اشاره کرد.


@#17: ~~brown:نریشن ، گفتار( Narration )~~#@
__نریشن__ به معنای روایت قصه است. در سینما ، نریشن توضیحات اضافی است که از سوی کسی بیان می شود ، که از شخصیت های فیلم نیست. در فیلم های ((سینمای مستند | مستند)) و آموزشی ، صدایی است که روی فیلم آن را می شنویم و اطلاعات تکمیلی درباره تصویری را که می بینیم در اختیارمان می گذارد. در فیلم های داستانی ، معمولا صدای یکی از شخصیت هاست و هدف از آن ، دادن اطلاعات بیشتر و گسترش آگاهی ما از شخصیت ها و ماجرای فیلم است.


@#17:~~brown: نقاب پرده ای ( Focal Plane Matte )~~#@
وسیله ایی که درون دوربین و جلوی صفحه کانونی ( ناحیه پشت عدسی که فیلم معمولا آنجا قرار می گیرد ) کار گذاشته می شود تا به این ترتیب ، مانع از آن شود که بخشی از تصویر روی فیلم ضبط شود. این ناحیه نور نخورده را در مرحله بعد می توان با تصویر یا بخشی از تصویری که جداگانه فیلم برداری شده ، پر کرد . با چنین روشی می توان عناصر مجزای تصویر را ترکیب کرد و به یک تصویر مرکب رسید ، برای نمونه تصویری مرکب از حرکت زنده و نقاشی متحرک .


@#17:~~brown: نقاب متحرک (Traveling Matte )~~#@
فرایندی در ((جلوه های ویژه)) که در آن ، عناصری از تصاویر مختلف کنار هم قرار می گیرند و تصویری ترکیبی ساخته می شود. با این فرایند همچنین می توان ، نمای زنده ای را که فیلم برداری شده با پس زمینه ای که در جای دیگری فیلم برداری شده ، یا ماکت های عروسکی ترکیب کرد.


@#17: ~~brown:نقطه اوج( Climax )~~#@
در اصل واژه ای یونانی است به معنای __نردبان__ که در سینما در موارد زیر به کار می رود:
~~brown:__1-__~~ نقطه اوج پیچیدگی قصه که ماجرا از آن فراتر نمی رود و به تدریج فرو می نشیند.
~~brown:__2-__~~ نقطه اوج توجه و علاقه بیننده در یک فیلم .
هر دو نوع نقطه اوج نامبرده شده در اواخر فیلم رخ می دهند ولی الزاما هم زمان نیستند.
__همچنین ببینید :__ ((فیلم نامه نویسی | فیلم نامه)).


@#17:~~brown:نقطه مرده (Deadspot )~~#@
~~brown:__1-__~~ ناحیه ای در صحنه که در آن هیچ اتفاقی نمی افتد.
~~brown:__2-__~~ نقطه ای در ناحیه ای که در آن ارتعاش های صوتی همدیگر را حذف می کنند.
~~brown:__3-__~~ جایی از فیلم نامه که هیجان ، جذابیت یا کنش کمی دارد.


@#17:~~brown:نماد ( Symbol )~~#@
هر شیء ، شخص ، دکور یا عملی که در عین حال که معنایی صریح دارد ، از اهمیت و معنایی ضمنی نیز برخوردار است. برای مثال سورتمه ای که نام آن __رزباد__ بود ، در فیلم ((همشهری کین)) __( 1941- Citizen Kane )__ ساخته ((ارسن ولز )). این سورتمه نمادی از کودکی و معصومیت شخصیت اصلی فیلم بود.


@#17:~~brown:نمای اصلی ( Master Shot )~~#@
نمای مداوم کل صحنه در طول یک پلان ، که معمولا از دور فیلم برداری می شود و ((انواع نما | نمای متوسط)) و ((انواع نما | نمای نزدیک)) در مرحله بعد ، در آن ادغام می شود.


@#17:~~brown: نمای شیشه ای( Glass Shot )~~#@
روشی در فیلم برداری ( جلوه های ویژه ) که در آن بخشی از صحنه را روی شیشه نقاشی کرده و به صحنه واقعی اظافه می کنند و یا در واقع ترکیب می کنند. گاه به جای نقاشی از عکس هم استفاده می کنند. این روش در دهه های __1920__ و __1930__ رواج بسیار داشته است. با استفاده از این روش ، می توان فقط بخشی از ساختمان را در سر صحنه ساخت و بقیه را روی شیشه نقاشی کرد. این تکنیک به ویژه در افزودن سقف ، ابر و پس زمینه های طبیعی مفید بوده است. امروزه هم از این روش استفاده می شود اما کمتر و به جای آن از روش های جدید تر استفاده می کنند که گرچه گران تر هستند اما کیفیت تصویری بهتری دارند.


@#17:~~brown:نمای عنبیه ای ( Irise Shot )~~#@
نمایی که در آن از نقابی مدور استفاده می شود و به آن حالتی شبیه __عنبیه__ می بخشد (گاه از نقاب های بیضوی ، مستطیلی و ... استفاده می شود). این نما در سینمای صامت طرفداران زیادی داشت و به دلایل زیر به کار می رفت:
~~brown:__1-__~~ باز کردن یا بستن صحنه ای که اولی عنبیه باز و دومی عنبیه بسته نام داشت.
~~brown:__2-__~~ جلب توجه بیننده به شخصیت یا شیء خاصی.
~~brown:__3-__~~ خلق جلوه های طنز آمیز با تمرکز روی یک شخصیت یا شیء و بعد باز کردن و گسترده کردن تصویر به نحوی که معلوم شود آن شخصیت یا شیء در وضعیت خاصی گیر افتاده است.
~~brown:__4-__~~ خلق این توهم که از یک سوراخ برای مثال سوراخ کلید به صحنه نگاه می شود.


@#17: ~~brown:نمای فریبنده( Cheat Shot )~~#@
نمایی که برای فریب تماشاگر فیلم برداری می شود و تماشاگر باور می کند که حادثه ای در حال وقوع است ، حال آنکه واقعا اینگونه نیست. به عنوان مثال بازیگری که وانمود می کند از ارتفاع زیادی در حال سقوط است در صورتی که چند متر پایین تر ، تشک نرمی به دور از چشم تماشاگران در انتظار اوست و ... .
@#17:~~brown:نمای کاشف( Discovery Shot )~~#@
نمایی پیوسته که با یک دوربین متحرک گرفته می شود و ناگهان روی شخص یا چیزی تمرکز می کند ، که گویی آن را پیدا کرده باشد.


@#17:~~brown:نمای معرف( Establishing Shot )~~#@
نمای افتتاحیه سکانس که معرف مکان و در عین حال حال و هوای صحنه و فیلم است و به بیننده اطلاعاتی کلی در مورد زمان و وضعیت عمومی صحنه می دهد. نماهای معرف معمولا نمای از دور یا نمای از خیلی دورند.
__همچنین ببینید :__ ((انواع نما)).


@#17: ~~brown:نمایاب الکترونیکی( Electronic Viewfinder )~~#@
سیستم نمایابی که تصاویر در حال فیلم برداری را روی صفحه تلوزیونی کوچکی می اندازد و در نتیجه امکان می دهد عوامل فیلم به ویژه کارگردان و مدیر فیلم برداری آن را ببینند و دستور العمل های لازم را به فیلم بردار ، نور پرداز ، بازیگر و سایر عوامل بدهند.


@#17: ~~brown:نمایاب کارگردان ( Director ‘ s Finder )~~#@
وسیله ای که ((کارگردانی | کارگردان)) به همراه دارد و از آن در انتخاب ((عدسی دوربین | عدسی)) مناسب برای ((فیلم برداری)) از هر نما استفاده می کند. __نمایاب__ به کارگردان یا مدیر فیلم برداری اجازه می دهد که تصویر را در اندازه های نسبی مختلف ببیند و به این ترتیب عدسی مناسب با اندازه مطلوب را انتخاب کند.
نمایاب ها امکانات مختلفی ممکن است داشته باشند ، برای مثال کنترل عمق میدان و امکان زوم کردن.


@#17:~~brown:نور چشم ( Eye Light )~~#@
منبع کوچکی از نور که کنار ((دوربین فیلم برداری | دوربین)) قرار می گیرد و بی آنکه روی نوربینی فیلم اثر سوء به جا بگذارد ، چشمان شخصیت مورد نظر را نور می دهد.


@#17: ~~brown:نیت( Nit )~~#@
واحدی برای اندازه گیری شدت و روشنایی منبع نور .


@#17:~~brown: نیکل ادئون ( Nickelodeon )~~#@
اولین سالن های سینما که معمولا از تبدیل انبار ، فروشگاه یا یک سالن ایجاد شده بودند و ظرفیتی در حدود صد نفر یا بیشتر داشتند. واژه __نیکل ادئون__ از دو بخش تشکیل شده : __نیکل__ ، جنس سکه های پنج سنتی که قیمت ورودی این سالن ها بود و __ادئون__ که در زبان یونانی به معنای سالن نمایش است.


@#17:~~brown:نیمه مستند ( Semidocumentary )~~#@
فیلمی داستانی و غیر مستند که برای القای حس واقعی بودن به تماشاگر ، از تکنیک های مستند سازی استفاده می کند. در این فیلم ها معمولا دوربین حرکت کمی دارد و در اغلب اوقات نیز ثابت است و فیلم عمدتا از برداشت های بلند تشکیل شده. در این فیلم ها معمولا وقایع را در مکان های واقعی و با ((نورپردازی)) طبیعی فیلم برداری می کنند و از بازیگران غیر سرشناس استفاده می کنند. همچنین این فیلم ها از تدوینی ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی برخوردارند.

br>



{FANCYTABLE}





تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 28 مرداد 1385 [09:08 ]   6   مهناز نظری      جاری 
 شنبه 28 مرداد 1385 [09:07 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [23:15 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [23:14 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [23:11 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [23:07 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..