تاریخچه ی:
عملکرد امام سجاد علیه السلام در نهضت عاشورا
تفاوت با نگارش: 5
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
- | امام زین العابدین علیه السلام ((از مدینه تا کربلا|با همراهی پدر از مدینه تا کربلا ))و حضور در عاشورا و سپس به دوش کشیدن بار سنگین ((از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت بعد از پدر)) روشنترین و درخشانترین عملکرد سیاسی یک امام را در تاریخ به ثبت رسانید. |
+ | امام زین العابدین علیه السلام ((از مدینه تا کربلا|با همراهی پدر از مدینه تا کربلا)) و حضور در عاشورا و سپس به دوش کشیدن بار سنگین ((امام سجاد علیه السلام از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت بعد از پدر)) روشنترین و درخشانترین عملکرد سیاسی یک امام را در تاریخ به ثبت رسانید. |
| در این جا رئوس این عملکرد را مرور کنیم. | | در این جا رئوس این عملکرد را مرور کنیم. |
| !حضور جدی در صحنه های نهضت پدر | | !حضور جدی در صحنه های نهضت پدر |
| *بودن با پدر که به قصد به دست گرفتن رهبری امت اسلام بر علیه نظام اموی قیام کرده است | | *بودن با پدر که به قصد به دست گرفتن رهبری امت اسلام بر علیه نظام اموی قیام کرده است |
- | *حضور جدی در صحنه های مختلف نهضت پدر *حضور در کنار پدر در طول راه و سئوال ازاو *حضور در کنار پدر و جمع یاران در شب عاشورا، شنیدن کلام ضرت و گریه کردن بخاطر تنهایی پدر « ((بیماری در کربلا|زمان عروض بیماری برای امام چهارم علیه السلام)) » *عدم ترک صحنه مخاطره آمیز ((کربلا)) با وجود رخصت پدر که دیگر اصحاب خاص نیز حاضر به ترک صحنه نشدند. (وضعیت امام سجاد علیه اسلام در شب عاشورا) *اقدام برای شرکت در نبرد و ممانعت پدر از آن و انجام مقدمات آن که پوشیدن زره است و مجروح شدن بواسطه برخورد دستشان با مقدار اضافی زره « ((علت بیماری در کربلا|علّت عروض بیماری حضرت سجاد علیه السلام)) » *پرسیدن احوال صحنه نبرد از پدر و تاثّر شدید و اقدام برای یاری پدر (برخورد آخر مام حسین علیه لسلم و آخری وداع حضرت با امام چهام علیه السلام) *به دست گرفتن ((از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت خونین عاشورا پس از پدر)) از همان عصر عاشورا که پس از شنیدن خبر شهادت پدر آغاز و با هجوم به خیمه ها و اقدام به آتش زدن آن و صدور فرمان فرار از آن جا برای حفظ جان بازماندگان، به لی می رسد. |
+ | *حضور در کنار پدر در طول راه *حضور در کنار پدر و جمع یاران در شب عاشورا، شنیدن کلام پر و گریه کردن بخاطر تنهایی پدر *عدم ترک ((کربلا)) با وجود رخصت پدر *اقدام برای شرکت در نبرد و ممانعت پدر از آن *پرسیدن احوال صحنه نبرد از پدر و تاثّر شدید و اقدام برای یاری پدر />*ه س گرتن ((امام سجا علیه السلام از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت خونین عاشورا پس از پدر)) از همان عصر عاشورا که پس از شنیدن خبر شهادت پدر آغاز می شود و با هجوم به خیمه ها و صدور فرمان فرار از آن جا برای حفظ جان بازماندگان، ادامه می یابد. *همراهی با فله اسرا و سرپرستی آن در طول راه *((نماز بر شهدای کربلا و دفن آنها|نماز خواندن بر اجساد مطهر شهدا و دفن کردن آنها)) |
- | !ودن قفله ارا />*بد افله سر ا ی نچه مقتضای مصلحت و زت آن زیزان بوده ا. « ((ضت سجاد ر را|ر ا علیه السلام درصر عاشورا)) » |
+ | *یراد ه افاگرانه و کوبد ((کفه)) و ری زیر هالت کوفین و مویان ( ((خطبه تایی مم سجاد عیه للام در کوفه| غرّا و ریی مم چهام علیه السلام در هر کوفه)) ) |
- | !ا واندن بر اا هداء />*((ما ب شهدای کلا د ها|ما دن ب اساد مطر شها و ردن ناتوس ر)) |
+ | *برخرد اع ا ((عبیدالله بن زیاد)) و شکستن منطق جبر گراینه و و اائه رمان و اهداف ددمان هل بی درشهادت طلبی و حق جوئی ( ((امام سجاد علیه للا در جس بید اله بن زیاد|اام سجا ر س عبیدالله بن زیاد)) ) بینات امم سجاد علیه السلام در طل مسیر کوفه تا ((شام «سوریه»|ام)) و تام به افشاری علیه خاندان مویان از یک س و حفاظت از کاروان اسا و ه ویژه پسداری ز عفاف و حجاب آنها از سوی دیگر. |
- | !یراد خطبه *ایراد خطب اارنه و کونده ((کفه)) و ین پره تویر و هال کوفیا و موین « ((به اریخی امام کوفه|ه ا اریخی امام چهارم علیه السلام در شه کفه)) » |
+ | *نق الهی اا در ه و یی شرئط اجتمای و یای وو در نا به نف خود ( ((امام لیه لا ر شام|امام سجاد علیه السلام در ش)) ) |
- | !برخورد قاطع با عبیدالله بن زیاد />ورد اطع نی ا ((عبیدالله ب یاد)) کست من جبر گرایانه او و اا ران و اهاف دودمان ا بیت رشادت طلبی و ق جوی « ((امام اد لیه الام ر س عبید الله ب زیاد|اام جاد در لس عبیله بن زیاد)) » بیانات ا سجاد علیه اسلام در طول مسی کفه ا ((ام «وریه»|شا)) تام به اری علیه خاندان موین از یک سو و حفاظت از کارا اسا و ویژه پاسداری از عا و اب آنها ز سوی یر « ((از کوفه تا شام|وقایع مربوط به امم سجاد علیه السلام در مسیر کوفه م)) » |
+ | *برخورد قاطع با یزید: « وند عنت کد کند م ا » د ستد جبر گرایانه او و خوانن اعار بند ر اعان برات از دودمان ای و مری خو و یان مصا وارد ده طا کده ب یزید ک: «ای یید ی ب. . . . . . . » و بیان ایت در و اسا ریا ت اما در خاندان و ( ((اا ساد یه السا کا یی|امام چهام علیه السلام در ک یی)) ) |
- | !نقش الهی حضرت در شام | |
- | *نقش الهی حضرت در شهر شام و تغییر شرائط اجتماعی و سیاسی موجود در آنجا به نفع خود « ((امام سجاد علیه السلام در شام|امام سجاد علیه السلام در شام)) » | |
- | !برخورد قاطع با یزید | |
- | *برخورد قاطع با یزید که: « خداوند لعنت کند کشنده پدرم را » و ردّ استدلال جبر گرایانه او و خواندن اشعار بلند در اعلان برائت از دودمان اموی و معرفی خود و بیان مصائب وارد شده و خطاب کوبنده به یزید که: «ای یزید وای برتو. . . . . . . » و بیان حقانیت پدر و استمرار جریان نبوت و امامت در خاندان خود « ((امام سجاد علیه السلام در کاخ یزید|امام چهارم علیه السلام در کاخ یزید)) » | |
- | !برخورد فرهنگی با پیرمرد شامی | |
| *برخورد فرهنگی، سیاسی با پیرمرد گمراه از اهل شام و تغییر ذهنیت او که به توبه و انابه آن شخص منجر شد. « ((روشنگری در شام|برخورد یک پیرمرد شامی با حضرت در کنار درب مسجد)) » | | *برخورد فرهنگی، سیاسی با پیرمرد گمراه از اهل شام و تغییر ذهنیت او که به توبه و انابه آن شخص منجر شد. « ((روشنگری در شام|برخورد یک پیرمرد شامی با حضرت در کنار درب مسجد)) » |
- | !برخورد کوبنده با مزدور اموی برخورد کوبنده با خطیب مزدور اموی در مسجد به هنگام ((نماز جمعه)) و گاتن ((یزید بن معاویه|یزید)) در شرائطی که مجبور به اجازه دادن به رت برای سخنرانی ود و بالاخره خواندن خطبه ای تاریخی که نظیم آن نشانه اعجاز حضرت در عملکرد سیاسی خود می باشد. خطبه ای که به افتضاح و رسوایی کامل یزید و خواندن او منجر شده و حقانیت ((اهل بیت)) و پدر و جد خود را به بهترین نحو در قلب حکومت اموی که محل لعن به خاندان نبوی است به اثبات می رساند و اوضاع شهر را که مهد حکومت چهل ساله امویان بود، به نفع خود تغییر داده و زمینه ای فراهم ساخت که یزید برای ظاهر فریبی رخورد و رفتار خود را با رت عوض کرد و همه گناهان را به گردن عبید الله انداخت و بالاخره رت و قافله اسرا را با عزّت و احترام به سمت مدینه به حرکت در آورد. « ((بازتاب خطبه رت سجاد علیه السلام در شام|خطبه تاریخی حضرت سجاد علیه السلام در شام و بازتاب آن)) » |
+ | *برخورد کوبنده با خطیب مزدور اموی در مسجد به هنگام ((نماز جمعه)) و جبا ((یزید بن معاویه|یزید)) اجازه دادن به مم برای سخنرانی و بالاخره خواندن خطبه ای تاریخی خطبه ای که به افتضاح و رسوایی کامل یزید و خواندن او منجر شد و حقانیت ((اهل بیت)) و پدر و جد خود را به بهترین نحو در قلب حکومت اموی که محل لعن به خاندان نبوی است به اثبات رساند و اوضاع شهر را که مهد حکومت چهل ساله امویان بود، به نفع خود تغییر داد و زمینه ای فراهم ساخت که یزید برای ظاهر فریبی رفتار خود را با مم عوض کرد و همه گناهان را به گردن عبید الله انداخت و بالاخره مم و قافله اسرا را با عزّت و احترام به سمت مدینه به حرکت در آورد. ( ((بازتاب خطبه مم سجاد علیه السلام در شام|خطبه تاریخی حضرت سجاد علیه السلام در شام و بازتاب آن)) ) |
| !در بازار شام | | !در بازار شام |
- | *رخد حضرت در بازار شام با « منهال بن عمرو » و ارائه گزارش از وضعیت خود در مابین شامیان که یک بیانیه و گزارش کاملاً سیاسی است. « ((وقای مد اام |سایر قضایای مربوط به اقامت حضرت در شام)) » |
+ | *ملت در بازار شام با « منهال بن عمرو » و ارائه گزارش از وضعیت خود در میان شامیان که یک بیانیه و گزارش کاملاً سیاسی است. ( ((امم سجاد لیه اسلام و یان میت کا|سایر قضایای مربوط به اقامت حضرت در شام)) ) |
| !مصائب امام | | !مصائب امام |
- | *مقاومت شدید در مقابل تمامی مصائب و تحقیرها و پلشتی های دشمن در مدت اقامت در شهر شام و عدم اظهار عجز و انفعال « ((مصائب شام|مصائب عمومی حضرت در شام)) »
!تغییر اوضاع فرهنگی شام *غییر دادن وضعیت فهنگی هر شام و تغییر نگرش مردم آن دیار به نفع جریان حق و تصمیم یید برای ماجعت حضرت به مدینه در پی مقاومتها و افشاگریهای حضرت و برخورد سنجیده و حکیمانه آن حضرت « ((تغییر سیاست یزید|تصمیم یزید برای مراجعت حضرت به مدینه)) »
!زیارت تربت پدر *تصمیم به زیات تربت پک پدر به هنگام برگشت از شام و اقامه عزا در آن محل که به خون اولیاء ا گلگون بود و زنده کردن و شعله ور ساختن یاد و خاطره سالار شهیدان « ((مراجعت به کربلا|برگشت حضرت سجاد به همراه کاروان اسیران به کربلا)) » |
+ | *مقاومت شدید در مقابل تمامی مصائب و تحقیرها و پلشتی های دشمن در مدت اقامت در شهر شام و عدم اظهار عجز و انفعال ( ((کاروان ارای ینی و ماب شام|مصاب مومی رت در شام)) ) |
- | !خطبه در مدینه *تبیر سیسی معجزه گونه حضت ه هنگام ود کاروان سرا ب دینه با فرستدن پیک ه آن شهر و خبر رن مردم بعد ایرا خطبه ی رّاء ک دون ک ام قلان ضرت ابی عبد اله یه اسام همه ظلمه و جنایتهای آنها را اشا نم و مد را ب امل ر جریان ماوق قرر ددند و انه ای هم ه بدست دشمن ندادند. « ((گشت ت جاد -- ه یه|وود ام جا ه مدیه و به افشاگرانه گاهی حضرت)) » |
+ | *تیی وضیت فهنگی ر ا تیی نر مردم آ دیا به نف ریا ق و یم یی رای بازگردا اام به مینه در ی موما گریها و رورد نجیده و کیانه امم ( ((یی یت یید پ ز عه اا|می یی برای ا حضرت به مدینه)) ) |
- | !اری ر کر قبر یامبر />*اقامه عزا در کنار قبر پیامر صلی الله لیه و له وسلم و گرش برخورد عاطفی و جلب قلو به خواب ه مرد و نه اتن یاد یام ضرت اام سین یه لسلا « ((زادی ر ینه|ورود اهل ی به مدینه و عزاداری کنار قبر یامبر)) ((اداری مام سجاد ر شهادت در|تدام ادای حضرت سجاد بری ر)) » |
+ | *میم ه یارت ربت پاک ر به نگام برگشت از شام و اقامه عزا در آن مل که ه خون ولی خدا گلگون بو و ه کرد و له و ساتن یاد خاره ساا یا ( ((ا کرن اا به کربا|برگت ر سجاد ه مرا کوان ایران به کر)) ) |
- | !پسخ دنن کن *جوا خ گزنه یکی از مخالفین و نا دان هدف واعی قیام ضرت ابی عبدالله لیه لسلام « ((س ندان شکن|خ گنه یکی مفین و پ نان ک امام ا)) » نچه ذکر شد تنها رئس برخای یاسی حضرت سجاد علیه السلام و جی نه نی ارا بود که تمل در هر یک از آنا و یه و لیل دقیق و کا ن می تا به وش ای از سیای وود ادس حرت سجاد یه ا واف ش. |
+ | *دی یای هنام ود کاوا ارا به مینه ا سدن پیک ن هر و خبر کن م و یاد طب ای ّا که دون ذکر نا ان مام حسین علیه السلام همه ظلمها و جنیای آنه ا شا نود و م را به وت کمل در جریان اوقع ق د و بها ی به بدست شن نداد. ( ((بازگشت ت سجا -ع- به مدینه|وود ام سجاد مدینه و طب شاگراه و آگای بخش ضرت)) ) |
- | ال یا ب این کاه درخا و لو ا ر یات، م می وان این م ها به نعزال و کنار گیر ز اماع سیات تم مود!! |
+ | *زااری در کنار قب پیامبر صلی الله یه و ه ولم و سترش برخود عاطی و جب لوب به خوا ه مردم و نده داتن ید قام ت اام حسین علیه السلام ( ((عزاداری کروان اسیران سیی ر مدینه|رود ال ی به مینه و عزاداری کنار بر پیامبر)) ((زاری اما سجا در شهادت در|تدام عزاداری حضرت سجاد برای د)) ) |
- | !مراعه شد به: />*((ب سیای امام سجاد لیه السام)) |
+ | *پاسخ به سخن گزنده یکی از مخالفین و نشان دادن هدف واقعی قیام حضرت ای عبدالله علیه السلام ( ((پاسخ دندان شک امام سجاد علیه السلام به ابهیم بن طلحه|سخن گزنده یکی ا مخالفین و پاسخ دندان شکن امام سجاد)) ) ال آیا با این کارنامه درخشان و مملو از عنصر سیاست، باز م می توان این امام همام را به کناره گیری از اجتماع و سیاست متهم نمود؟!! |