منو
 صفحه های تصادفی
تردید مردم در وجود امام مهدی علیه السلام
سوسک شناگر بزرگ
شبکه معابر شهر
فراخوان مشارکت در محتوای گروه ادبی
عبدالله بن یاسر
اوصاف علی نمونه انسان کامل
خانواده زبان های نیجر- کنگو
تعداد هوشمندان کیهان
آل دابویه
غیاث الدین پیرعالی بن معزالدین
 کاربر Online
729 کاربر online
Lines: 1-66Lines: 1-45
 V{maketoc} V{maketoc}
 !مقدمه !مقدمه
-امام زین العابدین علیه السلام ((از مدینه تا کربلا|با همراهی پدر از مدینه تا کربلا ))و حضور در عاشورا و سپس به دوش کشیدن بار سنگین ((از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت بعد از پدر)) روشن‌ترین و درخشانترین عملکرد سیاسی یک امام را در تاریخ به ثبت رسانید. +امام زین العابدین علیه السلام ((از مدینه تا کربلا|با همراهی پدر از مدینه تا کربلا)) و حضور در عاشورا و سپس به دوش کشیدن بار سنگین ((امام سجاد علیه السلام از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت بعد از پدر)) روشن‌ترین و درخشانترین عملکرد سیاسی یک امام را در تاریخ به ثبت رسانید.
 در این جا رئوس این عملکرد را مرور کنیم.  در این جا رئوس این عملکرد را مرور کنیم.
 !حضور جدی در صحنه های نهضت پدر !حضور جدی در صحنه های نهضت پدر
 *بودن با پدر که به قصد به دست گرفتن رهبری امت اسلام بر علیه نظام اموی قیام کرده است  *بودن با پدر که به قصد به دست گرفتن رهبری امت اسلام بر علیه نظام اموی قیام کرده است
-*حضور جدی در صحنه های مختلف نهضت پدر
*حضور در کنار پدر در طول راه و سئوال ازاو
*حضور در کنار پدر و جمع یاران در شب عاشورا، شنیدن کلام ضرت و گریه کردن بخاطر تنهایی پدر « ((بیماری در کربلا|زمان عروض بیماری برای امام چهارم علیه السلام)) »
*عدم ترک صحنه مخاطره آمیز ((کربلا)) با وجود رخصت پدر که دیگر اصحاب خاص نیز حاضر به ترک صحنه نشدند. (وضعیت امام سجاد علیه اسلام در شب عاشورا)
*اقدام برای شرکت در نبرد و ممانعت پدر از آن و انجام مقدمات آن که پوشیدن زره است و مجروح شدن بواسطه برخورد دستشان با مقدار اضافی زره « ((علت بیماری در کربلا|علّت عروض بیماری حضرت سجاد علیه السلام)) »
*پرسیدن احوال صحنه نبرد از پدر و تاثّر شدید و اقدام برای یاری پدر (برخورد آخر مام حسین علیه لسلم و آخری وداع حضرت با امام چهام علیه السلام)
*به دست گرفتن ((
از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت خونین عاشورا پس از پدر)) از همان عصر عاشورا که پس از شنیدن خبر شهادت پدر آغاز و با هجوم به خیمه ها و اقدام به آتش زدن آن و صدور فرمان فرار از آن جا برای حفظ جان بازماندگان، به لی می رسد.
+*حضور در کنار پدر در طول راه
*حضور در کنار پدر و جمع یاران در شب عاشورا، شنیدن کلام پر و گریه کردن بخاطر تنهایی پدر
*عدم ترک ((کربلا)) با وجود رخصت پدر
*اقدام برای شرکت در نبرد و ممانعت پدر از آن
*پرسیدن احوال صحنه نبرد از پدر و تاثّر شدید و اقدام برای یاری پدر />*ه س گرتن ((امام سجا علیه السلام از کربلا تا مدینه|رهبری نهضت خونین عاشورا پس از پدر)) از همان عصر عاشورا که پس از شنیدن خبر شهادت پدر آغاز می شود و با هجوم به خیمه ها و صدور فرمان فرار از آن جا برای حفظ جان بازماندگان، ادامه می یابد.
*
همراهی با فله اسرا و سرپرستی آن در طول راه
*((ن
ماز بر شهدای کربلا و دفن آنها|نماز خواندن بر اجساد مطهر شهدا و دفن کردن آنها))
-!ودن قفله ارا />*بد افله سر ا ی نچه مقتضای مصلحت و زت آن زیزان بوده ا. « ((ضت سجاد ر را|ر ا علیه السلام درصر عاشورا)) » +*یراد ه افاگرانه و کوبد ((کفه)) و ری زیر هالت کوفین و مویان ( ((خطبه تایی مم سجاد عیه للام در کوفه| غرّا و ریی مم چهام علیه السلام در هر کوفه)) )
-!ا واندن بر اا هداء />*((ما ب شهدای کلا د ها|ما دن ب اساد مطر شها و ردن ناتوس ر)) +*برخرد اع ا ((عبیدالله بن زیاد)) و شکستن منطق جبر گراینه و و اائه رمان و اهداف ددمان هل بی درشهادت طلبی و حق جوئی ( ((امام سجاد علیه للا در جس بید اله بن زیاد|اام سجا ر س عبیدالله بن زیاد)) ) بینات امم سجاد علیه السلام در طل مسیر کوفه تا ((شام «سوریه»|ام)) و تام به افشاری علیه خاندان مویان از یک س و حفاظت از کاروان اسا و ه ویژه پسداری ز عفاف و حجاب آنها از سوی دیگر.
-!یراد خطبه
یراد خطب اارنه و کونده ((کفه)) و ین پره تویر و هال کوفیا و موین « ((به اریخی امام کوفه|ه ا اریخی امام چهارم علیه السلام در شه کفه)) »
+*نق الهی اا در ه و یی شرئط اجتمای و یای وو در نا به نف خود ( ((امام لیه لا ر شام|امام سجاد علیه السلام در ش)) )
-!برخورد قاطع با عبیدالله بن زیاد />ورد اطع نی ا ((عبیدالله ب یاد)) کست من جبر گرایانه او و اا ران و اهاف دودمان ا بیت رشادت طلبی و ق جوی « ((امام اد لیه الام ر س عبید الله ب زیادام جاد در لس عبیله بن زیاد)) » بیانات ا سجاد علیه اسلام در طول مسی کفه ا ((ام «وریه»|شا)) تام به اری علیه خاندان موین از یک سو و حفاظت از کارا اسا و ویژه پاسداری از عا و اب آنها ز سوی یر « ((از کوفه تا شام|وقایع مربوط به امم سجاد علیه السلام در مسیر کوفه م)) » +*برخورد قاطع با یزید: « وند عنت کد کند م ا » د ستد جبر گرایانه او و خوانن اعار بند ر اعان برات از دودمان ای و مری خو و یان مصا وارد ده طا کده ب یزید ک: «ای یید ی ب. . . . . . . » و بیان ایت در و اسا ریا ت اما در خاندان و ( ((اا ساد یه السا کا یی|امام چهام علیه السلام در ک یی)) )
-!نقش الهی حضرت در شام 
-*نقش الهی حضرت در شهر شام و تغییر شرائط اجتماعی و سیاسی موجود در آنجا به نفع خود « ((امام سجاد علیه السلام در شام|امام سجاد علیه السلام در شام)) » 
-!برخورد قاطع با یزید 
-*برخورد قاطع با یزید که: « خداوند لعنت کند کشنده پدرم را » و ردّ استدلال جبر گرایانه او و خواندن اشعار بلند در اعلان برائت از دودمان اموی و معرفی خود و بیان مصائب وارد شده و خطاب کوبنده به یزید که: «ای یزید وای برتو. . . . . . . » و بیان حقانیت پدر و استمرار جریان نبوت و امامت در خاندان خود « ((امام سجاد علیه السلام در کاخ یزید|امام چهارم علیه السلام در کاخ یزید)) » 
-!برخورد فرهنگی با پیرمرد شامی 
 *برخورد فرهنگی، سیاسی با پیرمرد گمراه از اهل شام و تغییر ذهنیت او که به توبه و انابه آن شخص منجر شد. « ((روشنگری در شام|برخورد یک پیرمرد شامی با حضرت در کنار درب مسجد)) » *برخورد فرهنگی، سیاسی با پیرمرد گمراه از اهل شام و تغییر ذهنیت او که به توبه و انابه آن شخص منجر شد. « ((روشنگری در شام|برخورد یک پیرمرد شامی با حضرت در کنار درب مسجد)) »
-!برخورد کوبنده با مزدور اموی
برخورد کوبنده با خطیب مزدور اموی در مسجد به هنگام ((نماز جمعه)) و گاتن ((یزید بن معاویه|یزید)) در شرائطی که مجبور به اجازه دادن به رت برای سخنرانی ود و بالاخره خواندن خطبه ای تاریخی که نظیم آن نشانه اعجاز حضرت در عملکرد سیاسی خود می باشد. خطبه ای که به افتضاح و رسوایی کامل یزید و خواندن او منجر شده و حقانیت ((اهل بیت)) و پدر و جد خود را به بهترین نحو در قلب حکومت اموی که محل لعن به خاندان نبوی است به اثبات می رساند و اوضاع شهر را که مهد حکومت چهل ساله امویان بود، به نفع خود تغییر داده و زمینه ای فراهم ساخت که یزید برای ظاهر فریبی رخورد و رفتار خود را با رت عوض کرد و همه گناهان را به گردن عبید الله انداخت و بالاخره رت و قافله اسرا را با عزّت و احترام به سمت مدینه به حرکت در آورد. « ((بازتاب خطبه رت سجاد علیه السلام در شام|خطبه تاریخی حضرت سجاد علیه السلام در شام و بازتاب آن)) »
+*برخورد کوبنده با خطیب مزدور اموی در مسجد به هنگام ((نماز جمعه)) و جبا ((یزید بن معاویه|یزید)) اجازه دادن به مم برای سخنرانی و بالاخره خواندن خطبه ای تاریخی خطبه ای که به افتضاح و رسوایی کامل یزید و خواندن او منجر شد و حقانیت ((اهل بیت)) و پدر و جد خود را به بهترین نحو در قلب حکومت اموی که محل لعن به خاندان نبوی است به اثبات رساند و اوضاع شهر را که مهد حکومت چهل ساله امویان بود، به نفع خود تغییر داد و زمینه ای فراهم ساخت که یزید برای ظاهر فریبی رفتار خود را با مم عوض کرد و همه گناهان را به گردن عبید الله انداخت و بالاخره مم و قافله اسرا را با عزّت و احترام به سمت مدینه به حرکت در آورد. ( ((بازتاب خطبه مم سجاد علیه السلام در شام|خطبه تاریخی حضرت سجاد علیه السلام در شام و بازتاب آن)) )
 !در بازار شام !در بازار شام
-*رخد حضرت در بازار شام با « منهال بن عمرو » و ارائه گزارش از وضعیت خود در مابین شامیان که یک بیانیه و گزارش کاملاً سیاسی است. « ((وقای مد اام |سایر قضایای مربوط به اقامت حضرت در شام)) » +*ملت در بازار شام با « منهال بن عمرو » و ارائه گزارش از وضعیت خود در میان شامیان که یک بیانیه و گزارش کاملاً سیاسی است. ( ((امم سجاد لیه اسلام و یان میت کا|سایر قضایای مربوط به اقامت حضرت در شام)) )
 !مصائب امام !مصائب امام
-*مقاومت شدید در مقابل تمامی مصائب و تحقیرها و پلشتی های دشمن در مدت اقامت در شهر شام و عدم اظهار عجز و انفعال « ((مصائب شام|مصائب عمومی حضرت در شام)) »

!تغییر ا
وضاع فرهنگی شام
*
غییر دادن وضعیت فهنگی هر شام و تغییر نگرش مردم آن دیار به نفع جریان حق و تصمیم یید برای ماجعت حضرت به مدینه در پی مقاومتها و افشاگریهای حضرت و برخورد سنجیده و حکیمانه آن حضرت « ((تغییر سیاست یزید|تصمیم یزید برای مراجعت حضرت به مدینه)) »

!زیارت تربت پدر
صمیم به زیات تربت پک پدر به هنگام برگشت از شام و اقامه عزا در آن محل که به خون اولیاء ا گلگون بود و زنده کردن و شعله ور ساختن یاد و خاطره سالار شهیدان « ((مراجعت به کربلا|برگشت حضرت سجاد به همراه کاروان اسیران به کربلا)) »
+*مقاومت شدید در مقابل تمامی مصائب و تحقیرها و پلشتی های دشمن در مدت اقامت در شهر شام و عدم اظهار عجز و انفعال ( ((کاروان ارای ینی و ماب شام|مصاب مومی رت در شام)) )
-!خطبه در مدینه
بیر سیسی معجزه گونه حضت ه هنگام ود کاروان سرا ب دینه با فرستدن پیک ه آن شهر و خبر رن مردم بعد ایرا خطبه ی رّاء ک دون ک ام قلان ضرت ابی عبد اله یه اسام همه ظلمه و جنایتهای آنها را اشا نم و مد را ب امل ر جریان ماوق قرر ددند و انه ای هم ه بدست دشمن ندادند. « ((گشت ت جاد -- ه یهود ام جا ه مدیه و به افشاگرانه گاهی حضرت)) »
+یی وضیت فهنگی ر ا تیی نر مردم آ دیا به نف ریا ق و یم یی رای بازگردا اام به مینه در ی موما گریها و رورد نجیده و کیانه امم ( ((یی یت یید پ ز عه اا|می یی برای ا حضرت به مدینه)) )
-!اری ر کر قبر یامبر />*اقامه عزا در کنار قبر پیامر صلی الله لیه و له وسلم و گرش برخورد عاطفی و جلب قلو به خواب ه مرد و نه اتن یاد یام ضرت اام سین یه لسلا « ((زادی ر ینه|ورود اهل ی به مدینه و عزاداری کنار قبر یامبر)) ((اداری مام سجاد ر شهادت در|تدام ادای حضرت سجاد بری ر)) » +*میم ه یارت ربت پاک ر به نگام برگشت از شام و اقامه عزا در آن مل که ه خون ولی خدا گلگون بو و ه کرد و له و ساتن یاد خاره ساا یا ( ((ا کرن اا به کربا|برگت ر سجاد ه مرا کوان ایران به کر)) )
-سخ دنن کن
*جو
ا خ گزنه یکی از مخالفین و نا دان هدف واعی قیام ضرت ابی عبدالله لیه لسلام « ((س ندان شکن|خ گنه یکی مفین و پ نان ک امام ا)) »
نچه ذکر شد تنها رئس برخای یاسی حضرت سجاد علیه السلام و جی نه نی ارا بود که تمل در هر یک از آنا و یه و لیل دقیق و کا ن می تا به وش ای از سیای وود ادس حرت سجاد یه ا واف ش.
+*دی یای هنام ود کاوا ارا به مینه ا سدن پیک ن هر و خبر کن م و یاد طب ای ّا که دون ذکر نا ان مام حسین علیه السلام همه ظلمها و جنیای آنه ا شا نود و م را به وت کمل در جریان اوقع ق د و بها ی به بدست شن نداد. ( ((بازگشت ت سجا -ع- به مدینه|وود ام سجاد مدینه و طب شاگراه و آگای بخش ضرت)) )
-ال یا ب این کاه درخا و لو ا ر یات، م می وان این م ها به نعزال و کنار گیر ز اماع سیات تم مود!! +*زااری در کنار قب پیامبر صلی الله یه و ه ولم و سترش برخود عاطی و جب لوب به خوا ه مردم و نده داتن ید قام ت اام حسین علیه السلام ( ((عزاداری کروان اسیران سیی ر مدینه|رود ال ی به مینه و عزاداری کنار بر پیامبر)) ((زاری اما سجا در شهادت در|تدام عزاداری حضرت سجاد برای د)) )
-!مراعه شد به: />*((ب سیای امام سجاد لیه السام)) +*پاسخ به سخن گزنده یکی از مخالفین و نشان دادن هدف واقعی قیام حضرت ای عبدالله علیه السلام ( ((پاسخ دندان شک امام سجاد علیه السلام به ابهیم بن طلحه|سخن گزنده یکی ا مخالفین و پاسخ دندان شکن امام سجاد)) )
ال آیا با این کارنامه درخشان و مملو از عنصر سیاست، باز م می توان این امام همام را به کناره گیری از اجتماع و سیاست متهم نمود؟!!

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 10 آبان 1384 [11:04 ]   10   شکوفه رنجبری      جاری 
 چهارشنبه 27 مهر 1384 [04:39 ]   9   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 26 مرداد 1384 [06:31 ]   8   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 خرداد 1384 [12:10 ]   7   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 خرداد 1384 [12:07 ]   6   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 خرداد 1384 [12:07 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [05:04 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [05:02 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 06 دی 1383 [04:48 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 04 آبان 1383 [12:08 ]   1   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..