منو
 صفحه های تصادفی
عبدالله یحیی کاهلی
ابوکالیجار گرشاسب
تیمورتاش
ارائه معجزات هنگام مقابله دو سپاه
عطای خداوند به پیامبر
ذبابه «صورت فلکی»
تاریخچه علم فسیل شناسی
نماز مخصوص امام حسین علیه السلام بر جنازه منافق
آب سخت و مشکل سفیدک زدن
سیزاپراید
 کاربر Online
1007 کاربر online
تاریخچه ی: علویان

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-38Lines: 1-67
 +V{maketoc}
 !علویان !علویان
 « 421- 250 ق / 1030 - 864م»  « 421- 250 ق / 1030 - 864م»
-با آن که قیام ((صفاریان)) و جنگ های یعقوب و عمرولیث، ((بغداد)) را از نزدیک مورد تهدید قرار می‏داد، شورش صاحب الزنج هم موجب تزلزل اجتماعی قدرت خلفا می‏شد؛ قیام ((علویان)) زیدی در ((طبرستان)) و ((گیلان)) منجر به ایجاد دولت انقلابی پر تحرکی در آن نواحی شد که هدف های شیعی و زیدی را دنبال می‏کردند. از نظر خلفای عباسی این قیام، پیش از واقعه صفار و صاحب الزنج اساس ((خلافت)) را تهدید می‏نمود. زیرا قیام علویان در واقع قیام بر ضد مسوده - شیعه ((آل عباس)) - و متضمن بیرون آوردن علم های سفید - شعار مخالفان عباسیان - و در حقیقت اعلام مخالفت با اساس خلافت آن ها بود. +با آن که قیام ((صفاریان)) و جنگ های یعقوب و عمرو، ((بغداد)) را از نزدیک مورد تهدید قرار می‏داد، شورش صاحب الزنج هم موجب تزلزل اجتماعی قدرت خلفا می‏شد؛
قیام ((علویان)) زیدی در ((طبرستان)) و ((استان گیلان|گیلان)) منجر به ایجاد دولتی انقلابی و پر تحرک در آن نواحی شد که هدف های شیعی و زیدی را دنبال می‏کردند.
از نظر خلفای عباسی این قیام، پیش از واقعه یعقوب لیث صفاری و صاحب الزنج اساس ((خلافت)) را تهدید می‏نمود. زیرا قیام علویان در واقع قیام بر ضد __مسوده - ((آل عباس)) - __و متضمن بیرون آوردن __علم های سفید - شعار مخالفان عباسیان -__ و در حقیقت اعلام مخالفت با اساس خلافت آن ها بود.
-! ی کار آدن ل ای ال
البته کج مآبی ها و بد سیرتی های خلفایی همچون متوکل، در این سال ها موجب سرخوردگی عامه مسلمین از دستگاه خلافت عباسیان شده بود. به علاوه، غلبه امیران ترک و حکام اطراف، به تدریج از خلافت بغداد جز شبح بی جانی باقی نگذاشته بود. به همین سبب قیام علویان زیدی در سرزمین طبرستان و گیلان، همچون قیام ((ابومسلم مروزی ))در خراسان، نشانه‏هایی از تلاش مسلمین برای تبدیل خلافت و روی کار آوردن آل ابی طالب، به جای آل عباس جلوه می‏کرد. از همین رو، هم ((آل طاهر)) و هم آل صفار، مبارزه خود را با این علویان نشانه‏ای از خوش خدمتی خویش به آل عباس جلوه می‏دادند. چنان که ((سامانیان)) هم، در دفع آن چه نزد خلیفه بغداد فتنه و خروج مخالفان خلافت تلقی می‏شد، مجاهدت خود را به مثابه سعی در تقویت و تحکیم اساس خلافت عباسی، و مبارزه با آن چه که بنیاد مذاهب عامه ((اهل سنت)) را تهدید می‏کرد، وانمود می‏ساختند. و این همه، نشان داد که به وجود آمدن دولت علویان در طبرستان بیش از تمام حوادث تکان دهنده دیگر آن ایام در نزد خلفای ((بغداد ))مایه تهدید بود. هر چند نهضت ((زیدیه)) به سبب تفکر خاصش نسبت به جواز خروج امام، خود خالی از تفرقه و تزلزل دایم نبود. خلیفه عباسی, ((المستعین)) که در آن سال ها، هم از جانب ترکان سپاه، و هم از سوی مدعیان خلافت نگران بود، قیام زیدیان را در طبرستان به شدت مایه دغدغه خاطر یافت.
+!ا بای و مالفن سرسختش
__~~green:البته کج مآبی ها و بد سیرتی های خلفایی همچون متوکل، در این سال ها موجب سرخوردگی عامه مسلمین از دستگاه خلافت عباسیان شده بود. ~~__
__~~green:
به علاوه، غلبه امیران ترک و حکام اطراف، به تدریج از خلافت بغداد جز شبح بی جانی باقی نگذاشته بود. ~~__
-! وحشت از قیام ((حسن ب زید)) />وحشت و اضطرابی که از یا حسن بن زید در طبرستان «250 ق / 864 م» در بغداد به وجود آمد اراً بیشتر ناشی از آن بود که اندکی پیش از قیام طبرستان، زیدیه در کوفه و ((واسط)) هم، به رهری ابالحسین ییی بن عمر- نوه یدبن علی و معروف به قتیل شای - قیم خونین به راه انداخته بودند (رجب 250 ق / آگوست 864 م). ییی هم مثل ((سن بن زید ))در تهیه خروج خی دعوت به «الرضا من آل محمد» کرده بو و همچون وی در یعت, غیر از الزام تمسک به کتاب و سنت؛ اقامه عدل، اعان مستضعفان و نصرت اهل بیت را در استرداد حق از غاصبان طلب میکرد. این که تعداد زیادی از اعراب هم با زیدیه در کوفه و واسط بر یحیی گرد آمدند و به خصوص این که در بغداد، تختگاه خلیفه هم جمع کثیری ا عامه، دعوتش را با علاقه اجابت کردند، خلیفه عباسی, المستعین و طرافیانش را از قدرت یدیه متوحش کرد، چنان که بعد از شکست و قتل ییی که به وسیله محمد بن طار انجام شد، تأسف و تأثر زیادی را در میان مردم در پی آورد. مرثیه‏های بسیاری را که ر وگ او سروده شد, و متضمن لن و نفرین نسبت به قاتلان وی و الهام بخش شاعران عصر بود، به قدری شدید و جدی بود که خلیفه و آل طاهر هیچ یک جرأت نکردند سر بریده او را به نشانه پیروزی در معرض تماشای عموم بگذارند. همین مطلب ز ک سو, تزلزل خلیفه و نزدیکانش را در برخورد به ائله زیدیه نان می داد و از سوی دیگر, ناخرسندی عموم مردم از خلافت ((عباسیان)) را بر ملا می ساخت. ظهور علویانِ دیگر مثل محمد بن جعفر علوی در ری «250 ق / 864 م» که دعوت به «الرضا» نیز می‏کرد و حسین بن محمد, معروف به کوکبی, در قزوین, که عامل خلیفه را از آنجا بیرون راند، و همچنین قیامهایی که توسط علویان در نینوا، مکه و کوفه «251 ق / 865 م» برپا شد، خروج زیدیه را در طبرستان برای خلیفه و آل طاهر به شدت مایه دغدغه و اسباب دل نگرانی ساخت. +ب هی سبب قیام ویان زیدی در سرین برن و گیلا، هون قیم ((بولم مروی))در راسان، نانه‏هایی از تلا مسلمین رای تدیل لات و روی کر وردن ل ابی طالب، به ای ل عباس جلوه می‏کرد.
-! اتحکام در طاهر ن ین />به ال با سع نفو ((اهیان)) رست که به بال د نه مازیار، روج ییی و رفع هید برخی کام ی جبا بران ال شد، ت اخف اهر ب ان در قست م بسان که تی د ههای ن ینی م، ای ک و ویان نیز تا ن ن ا امی ه ر ی‏ید سکم یات ال ا این ره د قات رسم از ایا و مع خرا از کا با بی ن مادند. +ا همی رو هم ((طاهرین)) و هم ((یان))، مبارزه خ ا با ی عوین نانهی از و متی یش به عباس جلوه می‏داد.

چ
ن که ((سامانیان)) هم، ر فع ن چه ند خلیفه غداد ه رو مالفان لاف تلقی می‏شد، هدت خ ا ب مثاب ی در تقیت و حکیم ساس خافت بسی و مبارزه با آن چه که نیاد مهب امه ((هل سنت)) را ید یکرد، ونمود میاختن.

و
ین هم، نان د ک ه وود آمدن دولت لویان در طبرستان بیشتر از تمام وادث تکان نه دیگر آن یا زد خی ((بغدا ))مایه هدید ب.

ه
ر چ نهت ((زیده)) ه س تفک خاصش سبت ب از رج اام، و خالی ز ترقه و زلزل دیم نو. لیفه اسی, ((المستعین)) ک در آن سا ها، هم از نب ترکان سپاه، و هم وی مدعیان خلافت نگران ود، قیام زییا ا در طبرستا ب مای دغدغه خاطر یافت.
 !حکومت یکصد و هفتاد سالة علویان !حکومت یکصد و هفتاد سالة علویان
-علویان در طول یک صد و هفتاد سال کم و بیش ر تاریخ سیاسی و اجتماعی طبرستان اثرات ملموسی را ر ای گذاردند. هر چند با گذشت زمان اا آنان به تدریج از داعیه‏های نخستین دور شده, تنها ((ظاهر)) و شکل شعارگونه‏ای از آرمان های اولیه اقی اند، اما دامنه نفوذ این عقیده به تدریج از مرزهای طبرستان، گیلان و ((دیلم)) پا بیرون نهاد و مردمان سایر بلاد نیز آیین علویان را پذیرا شدند. +علویان در طول یک صد و هفتاد سال کم و بیش ر تاریخ سیاسی و اجتماعی طبرستان موثر واق دند. هر چند با گذشت زمان جانیا آنان به تدریج از داعیه‏های نخستین دور شده, تنها ظاهر و شکل شعارگونه‏ای از آرمان های اولیه ا گه داشتند ،اما دامنه نفوذ این عقیده به تدریج از مرزهای طبرستان، گیلان و ((دیلم)) پا بیرون نهاد و مردمان سایر بلاد نیز آیین علویان را پذیرا شدند.
-در هر حال امارت زیدیه در دیلم و گیلان همچون امارت ایشان در طبرستان, قربانی منازعات داخلی و اختلاف های مذهبی شد، خاصه آن که, این بار، بر خلاف گذشته, علاقه عموم مردم در حمایت و تأیید آن ها رو به کاستی گذاشته بود. این که غلام خدمتکاری به نام عمید، توانست بر ضد مولای خود سید ابوطالب معروف به «الثائر» فتنه‏ای راه بیندازد و «مردم گیلان بدو جمع شدند و سید را باز گذاشتند»، ضعف و تزلزل اعتقاد عامه را در حق آن ها نشان می‏دهد. به همین سبب حتی غلبه بعضی داعیان یا مدعیان رهبری، در ادوار بعد هم، نتوانست استمرار مذهب «زیدیه» را در این نواحی تضمین نماید. طریقه اسماعیلی و مذهب امامی که از عهد ناصر کبیر فعالیت تبلیغی آن ها قابل ملاحظه شده بود، نقش عمده‏ای در تضعیف مذهب زیدیه در این نواحی ایفا کرد. +در هر حال امارت زیدیه در دیلم و گیلان همچون امارت ایشان در طبرستان, قربانی منازعات داخلی و اختلاف های مذهبی شد، خاصه آن که, این بار، بر خلاف گذشته, علاقه عموم مردم در حمایت و تأیید آن ها رو به کاستی گذاشته بود.
 +این که غلام خدمتکاری به نام عمید، توانست بر ضد مولای خود سید ابوطالب معروف به «الثائر» فتنه‏ای راه بیندازد و «مردم گیلان بدو پیوستند و سید را باز گذاشتند»، ضعف و تزلزل اعتقاد عامه را در حق آن ها نشان می‏دهد.
 +به همین سبب حتی غلبه بعضی داعیان یا مدعیان رهبری، در ادوار بعد هم، نتوانست استمرار مذهب «زیدیه» را در این نواحی تضمین نماید.
 +__~~green:طریقه اسماعیلی و مذهب امامی که از عهد ناصر کبیر فعالیت تبلیغی آن ها قابل ملاحظه شده بود، نقش عمده‏ای در تضعیف مذهب زیدیه در این نواحی ایفا کرد. ~~__
   
-سید محمد بن ابراهیم علوی
بیت ید محمد براهیم علوی
س بن ید
اباسن امد بن محد />محمد بن زید
ابو مم سن بن علی داعی
نا اروش
اوالسین ام
ن بن قام
بوالام عفر
ابالفض ر ب محمد
ابو عبداله محد />االسن امد هارونی />ابطلب یحیی
میکا
+
ستگاه خلافت و قیام ((حسن بن زید)) />وحشت و اضطرابی که از قیام حسن بن زید در طبرستان «250 ق / 864 م» در بغداد به وجود آمد ظاهراً بیشتر ناشی از آن بود که اندکی پیش از قیام طبرستان، زیدیه در کوفه و ((واسط)) هم، به رهبری __ابوالحسین یحیی بن عمر- نواده زیدبن علی و معروف به قتیل شاهی -__ قیام خونینی به راه انداخته بودند (رجب 250 ق / آگوست 864 م).

یحیی هم مثل ((حسن
بن زی ))در تهیه وج ویش دعوت به __~~blue:«الرضا من آل محمد» ~~__کده بود و
همچون وی د
ر بیعت, غیر از الزام تمسک به کتاب و سنت؛

*اقا
مه عدل،
*اعانت مستضعفان
و
*نصرت اهل ب
یت را

ر استرداد ح از غاصبان لب می‏کرد.
این که تعداد زیادی از اعراب م با زیدی ر کوفه و واسط بر یحیی گرد آمدند و به خصوص این که ر بغداد، تختگاه خلیفه هم جمع کثیری از عامه، دعوتش را با علاقه اجابت کردند، خلیفه عباسی, المستعین و اطرافیانش را از قدرت زیدیه وحشت زد کرد، چنان که بعد از شکست و قتل یحیی که به وسیله محمد بن طاهر انجام شد، تأسف و تأثر زیادی را در میان مردم در پی آورد.

مرثیه‏ه
ای بسیاری را که در سوگ او سروده شد, و مضمن لن و نفین نسبت به قاتلان وی و الهام بخش شاعران عصر بود، به قدری شدید و جدی بود که خلیفه و طاهریان هیچ یک جرأت نکردند سر بریده او را به نشانه پیروزی در معرض تماشای عموم بگذارند.

همین مطلب ا یک و،
*تزلزل خلیفه و نزدیک
ان را در برخورد به غائله زیدیه نشان می داد
و ا سوی دیگر،
اخرسندی عموم مردم از خلفت ((عباسیان)) را ر مل می ساخت.

هو علویانِ دیگر مثل
*محمد
بن جعفر علوی در ری «250 ق / 864 م» که دعوت به «الضا» نیز می‏کرد و
*سین بن محمد, معروف به کوکبی, در قزوین، که عامل خیفه را ز آنجا بیرون راند، و همچنین
*قی
مهایی که توسط علویان در نینوا، مکه و کوفه «251 ق / 865 م» برپا شد،
خروج زیدیه را در طبرستا برای خلیف و ریان ب شدت مایه دغدغه و اسباب دل نگرانی ساخت.

!! است
حکام قدرت طاهریان
به هر حال با توسعه نفوذ ((طاهریان)) در طبرستان که به دنبال دع فتنه مازیار، خروج یحیی رفع تهدید برخی حکام می جبال برستان حال شد، قدرت طاهریان در قسمت عمده طبرستان که حتی در شهرهای جلگه‏ای آن یعنی؛ آمل، ساری، کلار و رویان نیز تا آن زمان غالبا فقط سلطی اسمی به نظر می‏رسید، استحکام یافت و عمال آنها در این شهرها در اخذ صدقات و رسوم از رعایا و در جمع خراج از حکام جبال یکه تاز ماندند.


!((ف
مانرواین علویان))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 13 آبان 1385 [08:09 ]   4   آآوا رسا      جاری 
 شنبه 13 آبان 1385 [08:05 ]   3   آآوا رسا      v  c  d  s 
 چهارشنبه 17 فروردین 1384 [10:03 ]   2   نغمه آذربویه      v  c  d  s 
 چهارشنبه 17 فروردین 1384 [09:58 ]   1   نغمه آذربویه      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..