این بحث یکی از چالش های ((رنسانس)) در ((اروپا)) است چرا که در ((قرون وسطی)) با بهانه قرار دادن نوشته های ((تورات)) حکومت کلیسا از پیشرفت علم علی الخصوص علم تجربی جلوگیری می کردند. بعد از رنسانس در اذهان اینگونه تداعی شد که علم می تواند جایگزین دین شود اما با گذشت سالها همه دانشمندان معترفند که علم و دین باید در حیطه خود باشند.
!سیر نسبت علم و دین در اروپا
*((دین)) جایگزین علم-------قبل از ((رنسانس))
*((علم)) جایگزین دین-------بعد از ((رنسانس))
*علم و دین در حیطه خود-----------امروز
اما هنوز هم غرب نسبت به دین دچار اشتباهاتی است باعث اختلاط حیطه های علم و دین می شود
!سیر نسبت علم و دین در اسلام
در اسلام هیچگاه این نسبت به آن صورتی که در غرب مطرح شد و شبهات مربوط به آن طرح نگردیده است بلکه از ابتدای ظهور اسلام و تشکیل ((حکومت اسلامی)) در ((مدینه)) علم و دین در کنار هم به عنوان دو عامل سعادت بشر ذکر گردیده و هیچ اختلافی بین آن دو مشاهده نشد. در اسلام طلب علم برای هر مرد و زن مسلمانی واجب بوده و ((پیامبر اکرم)) همه را به علم آموزی تشویق می نمود. تا جاییکه ایشان می فرماید:
~~green:__اطلبوا العلم ولوا باصین__~~
~~green:__علم را بیاموزید حتی با رفتن به چین__~~
از این روایت می توان دریافت که تنها علوم الهیات و حدیث مد نظر رسول اکرم نبوده است چرا که این علوم در چین یافت نمی شود.
!~~green:مثالی زیبا~~
رسول اکرم (ص) وارد مسجد ((مدینه)) شدند.
چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دو دسته حلقه ای تشکیل داده و سرگرم کاری بودند.
__~~brown:یک دسته مشغول ((عبادت ))و ((ذکر)) و دسته دیگر به ((تعلیم ))و تعلم و یادگرفتن سرگرم بودند.~~ __
حضرت به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود:
^
«~~green:این دو دسته کار نیک می کنند و بر خیرند و سعادتمند ولی من برای تعلیم و دانا کردن فرستاده شدهام~~».
^
پس خودشان به طرف همان دسته دومی که مشغول تعلیم و یاد گرفتن بودند رفتند و در حلقة آنها نشستند.
منبع:کتاب: داستان راستان صفحه: 26-25
منبع: منیه المرید، چاپ بمبئی صفحه: 10
~~red:بیشتر بدانید : ~~
((طالع بینی و ستاره شناسی ))
(( پیش گویی ))
((ریشه پیدایش اندیشه شانس و بخت ))