منو
 صفحه های تصادفی
لقمه های پیامبر در دهان حضرت
مقاتل الطالبین
تولید مثل انواع جلبک
تفاوت روش بیان قرآن با روش سخنسرایان
لشکرکشی محمود به هند – نبرد با جیپال
طراحی و دوخت
دیازپام
ابوالهیثم بن تیهان
ترکیب تابع ها
فخر الدوله دیلمی
 کاربر Online
682 کاربر online
تاریخچه ی: عبدالله بن عباس

تفاوت با نگارش: 4

Lines: 1-34Lines: 1-33
-عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا، محدث، مفسر، فقیه و مورخ صدر اسلام و از اصحاب پیامبر و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام| امام علی علیه السلام)) بود. او سه سال قبل از هجرت در ((شعب ابوطالب)) متولد شد. پدرش ((عباس بن عبدالمطلب|عباس)) عموی رسول خدا و مادرش ((ام فضل - لبابه|ام فضل )) بودند.
رسول خدا برای او چنین دعا کرد:« __اللهم فقهّه فی الدین و علّمه التأویل__» (خدایا او را علم دین بیاموز و بر ((تأویل)) کتاب (قرآن) آگاه ساز.)
وی به هنگام رحلت پیامبر، سیزده ساله و بنا به روایتی پانزده ساله بود. با این وصف هوشی سرشار و حافظه‌ای قوی داشته که احادیث فراوانی از رسول خدا نقل کرده است.
+عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا، محدث، مفسر، فقیه و مورخ صدر اسلام و از اصحاب پیامبر و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام| امام علی علیه السلام)) بود. او سه سال قبل از هجرت در ((شعب ابوطالب)) متولد شد. پدرش ((عباس بن عبدالمطلب|عباس)) عموی رسول خدا و مادرش ((ام فضل (لبابه)|ام فضل )) بودند.
رسول خدا برای او چنین دعا کرد:« __اللهم فقهّه فی الدین و علّمه التأویل__» (خدایا! او را علم دین بیاموز و بر ((تأویل)) کتاب (قرآن) آگاه ساز.)
به هنگام رحلت پیامبر، سیزده ساله و بنا به روایتی پانزده ساله بود. با این وصف هوشی سرشار و حافظه‌ای قوی داشته که احادیث فراوانی از رسول خدا نقل کرده است.
 عبدالله از کودکی در محضر امام علی علیه السلام تحت تعلیم و ارشاد بود و ((تفسیر)) قرآن و فقه و ((حکمت)) را از آن امام آموخت. عبدالله از کودکی در محضر امام علی علیه السلام تحت تعلیم و ارشاد بود و ((تفسیر)) قرآن و فقه و ((حکمت)) را از آن امام آموخت.
-ابن عباس در زمان خلافت امام علی علیه السلام در سمت سردار سپاه، استاندار و سفیر امام ایفای وظیفه کرد. او در جنگ‌های ((جنگ جمل|جمل ))، ((جنگ صفین|صفین ))، ((گزارشی از جنگ نهروان|نهروان )) با ((ناکثین - قاسطین - مارقین|ناکثین، قاسطین و مارقین)) جنگید. در نبرد صفین فرمانده جناح چپ سپاه بود که جمعی از از مشاهیر اسلام و صحابه همچون ((حضرت امام حسین علیه السلام|حسین علیه السلام))، ((محمد بن حنفیه))، پسران عباس، پسران ((جعفر بن ابیطالب|جعفر)) و. . . در آن جناح می‌جنگیدند.
وی بعد از ((عثمان بن حنیف|عثمان بن حنیف )) و پس از نبرد جمل، به استانداری ((بصره)) و ((خوزستان)) و ... منصوب گردید. او ((ابوالاسود دئلی )) شاعر و ((زیاد بن ابیه|زیاد بن ابیه )) را در بصره به نیابت گماشت که اولی عهده دار امامت در نماز و دومی مأمور جمع‌آوری ((خراج)) بود؛ خود او نیز غالباً در خدمت امام علی علیه السلام ب سر می برد.
+ابن عباس در زمان خلافت امام علی علیه السلام در سمت سردار سپاه، استاندار و سفیر امام ایفای وظیفه کرد. در جنگ‌های ((جنگ جمل|جمل ))، ((جنگ صفین|صفین ))، ((گزارشی از جنگ نهروان|نهروان )) با ((ناکثین - قاسطین - مارقین|ناکثین، قاسطین و مارقین)) جنگید. در نبرد صفین فرمانده جناح چپ سپاه بود که جمعی از مشاهیر اسلام و صحابه همچون ((حضرت امام حسین علیه السلام|حسین علیه السلام))، ((محمد بن حنفیه))، پسران عباس، پسران ((جعفر بن ابیطالب|جعفر)) و ... در آن جناح می‌جنگیدند.
وی بعد از ((عثمان بن حنیف|عثمان بن حنیف )) و پس از نبرد جمل، به استانداری ((بصره)) و ((خوزستان)) و ... منصوب گردید. ((ابوالاسود دئلی )) شاعر و ((زیاد بن ابیه|زیاد بن ابیه )) را در بصره به نیابت گماشت که اولی عهده دار امامت در نماز و دومی مأمور جمع‌آوری ((خراج)) بود؛ خود او نیز غالباً در خدمت امام علی علیه السلام بد.
 در جنگ صفین، وقتی ((اشعث بن قیس|اشعث بن قیس کندی )) و عراقیان حضرت علی علیه السلام را ناگزیر به قبول ((جنگ صفین و ماجرای حکمیت|حکمیت )) کردند، امام علی، عبدالله بن عباس را نماینده تام الاختیار خود معرفی کرد؛ ولی به اصرار منافقان و یاغیان، ((ابو موسی اشعری|ابو موسی اشعری )) به این سمت برگزیده شد.  در جنگ صفین، وقتی ((اشعث بن قیس|اشعث بن قیس کندی )) و عراقیان حضرت علی علیه السلام را ناگزیر به قبول ((جنگ صفین و ماجرای حکمیت|حکمیت )) کردند، امام علی، عبدالله بن عباس را نماینده تام الاختیار خود معرفی کرد؛ ولی به اصرار منافقان و یاغیان، ((ابو موسی اشعری|ابو موسی اشعری )) به این سمت برگزیده شد.
 بعد از شهادت امام علی، ابن عباس در خدمت ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن علیه السلام)) بود و در مجلس ((صلح امام حسن علیه السلام|صلح او با معاویه)) حضور داشت. وی پس از ردّ درخواست معاویه جهت همکاری با او، در مکه مقیم شد و به تدریس و ارشاد پرداخت.  بعد از شهادت امام علی، ابن عباس در خدمت ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن علیه السلام)) بود و در مجلس ((صلح امام حسن علیه السلام|صلح او با معاویه)) حضور داشت. وی پس از ردّ درخواست معاویه جهت همکاری با او، در مکه مقیم شد و به تدریس و ارشاد پرداخت.
-ابن عباس به هنگام حرکت ((حضرت امام حسین علیه السلام)) به عراق در مکه بود. او دو بار با امام ملاقات نمود و وی را از سفر به عراق بر حذر داشت ولی امام حسین علیه السلام فرمود:«ای پسر عمو، می دانم که تو ناصح و مشفق من،‌لیکن اسباب سفر آماده کرده‌ام و تصمیم به حرکت دارم.»
بعد از شهادت امام حسین، ((عبدالله بن زبیر|عبدالله بن زبیر )) در حجاز به قدرت رسید و دعوی خلافت کرد ولی مرجعیت ابن عباس در مکه، مقام او را تحت الشعاع قرار داد. از این رو عبدالله بن زبیر بر او حسد برد و او را به ((طائف)) تبعید کرد.
عبدالله به طائف منتقل شد و با اینکه نابینا شده بود تا آخر عمر در آن شهر دست از ارشاد و تعلیم خلق نکشید.
+ابن عباس به هنگام حرکت ((حضرت امام حسین علیه السلام)) به عراق در مکه بود. او دو بار با امام ملاقات نمود و وی را از سفر به عراق بر حذر داشت؛ ولی امام حسین علیه السلام فرمود: « پسرعمو، میدانم که تو ناصح و مشفق من؛ ‌لیکن اسباب سفر آماده کرده‌ام و تصمیم به حرکت دارم.»
بعد از شهادت امام حسین، ((عبدالله بن زبیر|عبدالله بن زبیر )) در حجاز به قدرت رسید و دعوی خلافت کرد؛ ولی مرجعیت ابن عباس در مکه، مقام او را تحت الشعاع قرار داد. از این رو عبدالله بن زبیر بر او حسد برد و او را به ((طائف)) تبعید کرد.
عبدالله به طائف منتقل شد و با این که نابینا شده بود تا آخر عمر در آن شهر دست از ارشاد و تعلیم خلق نکشید.
-عطاء بن دینار روایت می کند که عبدالله بن عباس در طائف بیمار بود. جمعی از بزرگان شهر به دیدار و رفتند و از اختلاف امّت در خلافت شکایت نمودند. عبدالله نفس بلندی کشید و گفت:
از پیغمبر خدا شنیدم که فرمود:«علی همراه با حق است و حق همراه علی است. او بعد از من، امام و خلیفه من است. هر کس به او تمسک نمید، رستگار می شود و هر کس از امر و تخلف نماید دچار گمراهی می‌گردد.»
او پس از این سخن به سختی گریست، دست‌ها را به آسمان بلند کرد و گفت: « __اللهم انی اتقرب الیک بمحمد و آل محمد، انی اتقرب الیک بولایة الشیخ علی بن ابی طالب__»؛ این دعا را آن قدر تکرار نمود تا بر زمین افتاد... و وفات یافت.
+عطاء بن دینار روایت میکند که عبدالله بن عباس در طائف بیمار بود. جمعی از بزرگان شهر به دیدار رفتند و از اختلاف امّت در خلافت شکایت نمودند. عبدالله نفس بلندی کشید و گفت:
از پیغمبر خدا شنیدم که فرمود: «علی همراه حق است و حق همراه علی است. او بعد از من، امام و خلیفه من است. هر کس به او تمسک وید، رستگار میشود و هر کس از امر تخلف نماید دچار گمراهی می‌گردد.»
پس از این سخن به سختی گریست، دست‌ها را به آسمان بلند کرد و گفت: « __اللهم انی اتقرب الیک بمحمد و آل محمد، انی اتقرب الیک بولایة الشیخ علی بن ابی طالب__»؛ این دعا را آن قدر تکرار نمود تا بر زمین افتاد... و وفات یافت.
 ابن عباس در 71 یا 72 سالگی در طائف در گذشت و در همان جا به خاک سپرده شد. ابن عباس در 71 یا 72 سالگی در طائف در گذشت و در همان جا به خاک سپرده شد.
-
عبدالله بن عباس فردی شیعی و پاک اعتقاد بود و آرای فقهی او نیز از فقه ((شیعه)) جدا نبود. او در مدح امام علی علیه السلام شعری سروده است:
+عبدالله بن عباس فردی شیعی و پاکاعتقاد بود و آرای فقهی او نیز از فقه ((شیعه)) جدا نبود. او در مدح امام علی علیه السلام شعری سروده است:
 __وصّی رسول الله من دون اهله ******* و فارسه ان قیل هل من منازل__ __وصّی رسول الله من دون اهله ******* و فارسه ان قیل هل من منازل__
 __فدونـکه ان کنت تبغی مهاجـرا ******* اشم کنصل السیف عبر حلاحل __ __فدونـکه ان کنت تبغی مهاجـرا ******* اشم کنصل السیف عبر حلاحل __
-ترجمه: علی وصی رسول الله در خانواده او، و در آن هنگام که دشمن هل من مبارز می گ سپاهی پیامبر بود؛ پس دامن او را از دست مده، اگر مهاجری والا مقام می جویی که چون تیغه شمشیر قاطع و سروری دلاور است. +ترجمه: علی وصی رسول الله در خانواده او و در آن هنگام که دشمن هل من مبارز می‌طید سپاهی پیامبر بود؛ پس دامن او را از دست مده، اگر مهاجری والا مقام میجویی که چون تیغه شمشیر قاطع و سروری دلاور است.
 در برخی از متون دینی روایاتی نقل شده که ابن عباس در هنگام امارت بصره، اموالی را از بیت المال ربود و به حجاز برد و مورد سرزنش امیر المؤمنین علیه السلام قرار گرفت.  در برخی از متون دینی روایاتی نقل شده که ابن عباس در هنگام امارت بصره، اموالی را از بیت المال ربود و به حجاز برد و مورد سرزنش امیر المؤمنین علیه السلام قرار گرفت.
-با توجه به بلندی مقام عبدالله بن عباس نزد علی علیه السلام و حضور او در نبردهای جمل، صفین و نهروان، و نیز ملازمت او با حسین علیه السلام، و نقل روایات فراوانی در مناقب و فضایل امام علی، علمای بزرگ شیعه همچون ((سید مرتضی ))، ((سید ابن طاوس ))، ((علامه حلّی ))، ((شهید ثانی ))، علامه شوشتری و خویی، این گونه روایات را ضعیف و مردود دانسته اند. +با توجه به بلندی مقام عبدالله بن عباس نزد علی علیه السلام و حضور او در نبردهای جمل، صفین و نهروان، و نیز ملازمت او با حسین علیه السلام و نقل روایات فراوانی در مناقب و فضایل امام علی، علمای بزرگ شیعه همچون ((سید مرتضی ))، ((سید ابن طاوس ))، ((علامه حلّی ))، ((شهید ثانی ))، علامه شوشتری و خویی، این گونه روایات را ضعیف و مردود دانستهاند.
 منابع :  منابع :
 اعیان الشیعه،‌ ج 8،‌ ص 55،  اعیان الشیعه،‌ ج 8،‌ ص 55،
 قاموس الرجال، ‌ج 6، ص 418،  قاموس الرجال، ‌ج 6، ص 418،
 الاستیعاب، ج 2، ص 350،  الاستیعاب، ج 2، ص 350،
 الاصابه، ‌ج 2، ص 330،  الاصابه، ‌ج 2، ص 330،
 معجم رجال الحدیث، ج 10، ص 229، معجم رجال الحدیث، ج 10، ص 229،
 اسد الغابه، ج 3، ص 290، اسد الغابه، ج 3، ص 290،

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 02 مهر 1384 [14:25 ]   5   امیرحسین محمدیان      جاری 
 جمعه 17 تیر 1384 [14:09 ]   4   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 سه شنبه 15 دی 1383 [10:49 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 15 دی 1383 [10:47 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 11 مرداد 1383 [10:14 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..